RC-Toikki

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kuvan esittämä sinisempi RC-auto on jossain kellarin kätköissä. Tai ei siis just kuvan auto, mutta samanlainen.



Kellarikomerossa on myös toinen RC-auto, jonka merkin ja mallin olen valitettavasti unohtanut. Siinä on neliveto keskustasauspyörästöllä ja nelipyöräohjaus. Se odottaa edelleen kuulalaakerisarjan asentamista pronssisten liukulaakerien sijaan. On ollut vaiheessa jo 'muutaman' vuoden.

Jos en vallan väärin muista, niin RC-harrastus jäi aikoinaan taka-alalle autojen nopeudensäätimien pimahtamisten takia?
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Kellarikomerossa on myös toinen RC-auto, jonka merkin ja mallin olen valitettavasti unohtanut. Siinä on neliveto keskustasauspyörästöllä ja nelipyöräohjaus. Se odottaa edelleen kuulalaakerisarjan asentamista pronssisten liukulaakerien sijaan. On ollut vaiheessa jo 'muutaman' vuoden.
Löytyi tänään, kun hain kellarista työkaluja.
 

Örfil

Guest
Mahtava peli!

Näytti siltä että ohjaimia hoiti kaks kaveria kahdella eri radiolla. Toinen varmaan hoiteli konepuolta?

Kundit tsekkas myös kierrosluvut takometrillä, neljä moottoriä pitää vetää suht samalla lailla että kone kulkee suoraan.

Ei tosta puutu enää muu kuin 9-sylinterisen tähtimoottorin äänet. Se on saundi vailla vertaa :ahem: Hävittäjät on ihan jees, mutta kyllä 2-4 moottorisissa vanhoissa pommareissa on sitä jotain :cool:

Edit: voisko joku selittää että mitä Dominic tekee tuolla ohjaimissa?
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Luin tänään kirjastossa uuden Pienoismalli -lehden ja siinä oli juttua suomalaisesta RetroRacing yrutyksestä, joka valmistaa aika hienoja rc-autojen koreja. Korit ovat toki läpinäkyvää muovia eli itse joutuu maalaamaan, mutta... hienoja!
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Korit ovat toki läpinäkyvää muovia eli itse joutuu maalaamaan, mutta... hienoja!
Eikös ne ole aina olleet sellaisia? Lexan muovia. Maalataan altapäin, niin väripinta on tasainen vääjäämättä.

Joskus kauan sitten maalailin Tamyan (??) Audi Quattron Hannu Mikkolan kuosiin.

Siinä oli tehokas sähkäri! Ainoa minkä olen koskaan omistanut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Eikös ne ole aina olleet sellaisia? Lexan muovia. Maalataan altapäin, niin väripinta on tasainen vääjäämättä.

Joskus kauan sitten maalailin Tamyan (??) Audi Quattron Hannu Mikkolan kuosiin.

Siinä oli tehokas sähkäri! Ainoa minkä olen koskaan omistanut.
On vissiin olleet juu. Ehkä jostain saa jotain valmiiksimaalattuja, mutta noi ton sivun kopat ei käsittääkseni sellaisia ole.

Pirusti pystyy muuten sillä maalauksella vaikuttamaan auton ulkomuotoon. Siis silleen, että aika kulmikkaankin kopan saa sopivalla maalauksella näyttämään pyöreämmältä ja sitä rataa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
On vissiin olleet juu.
Kieltämättä siitä on aikaa melkoisesti kun maalailin. Maalitkin maksoivat suht paljon, sen muistan. Pikkupurkkeja. Litrahinta olisi ilmeisen astronoominen tänäkin päivänä.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Tommosilla RC-radoilla on kiva ajaa mopolla.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Luin tänään kirjastossa uuden Pienoismalli -lehden ja siinä oli juttua suomalaisesta RetroRacing yrutyksestä, joka valmistaa aika hienoja rc-autojen koreja. Korit ovat toki läpinäkyvää muovia eli itse joutuu maalaamaan, mutta... hienoja!
Mulla on tuollainen Retroracingin 1:10 4wd RC-auto ja pari noita koreja, autossa kiinni tällä hetkellä Opel Kadett Coupe-kori ja myös Opel Manta-kori on hommattuna mutta vielä maalaamatta, siitä tulee saman värinen kuin tämä Kadettikin eli keltamusta. Kori on PET-muovia (samaa mistä limsapullot on tehty) ja se maalataan tosiaan sisäpuolelta, mutta maaleina pitää noissa Retroracingin valmistamissa koreissa käyttää vesiliukoisia maaleja, ei missään tapauksessa Lexan- tai polykarbonaattikorille tarkoitettuja maaleja.

Mutta tämä on ihan hauska pihapyörittelyssä, kisa-autoihin verrattuna tämä on hieman hidas, sitä varten pitäisi vaihtaa moottori harjattomaksi, akku LiPo:ksi, renkaat paremmiksi ja pudottaa maavaraa reilusti, mutta tällaisena tämä on ehkä parempi pihapyörittelyyn, tuolla korkealla maavaralla kun auto kulkee jopa nurmikolla jotenkin jos ajaa vähän ulos...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pientä projektia pimenevään syksyyn. Vuosikymmenen ajan pölyyntynyt kopteri olisi tarkoitus saattaa jälleen ilmojen teille. Tarkoittaa käytännössä rasvaisen lian pesemistä, lapojen tasapainotusta, uusia akkuja, systeemien tarkastusta ja koekäyttöä. Moottorin irroitin ja pesin bensiinillä. Vaikuttaa olevan kunnossa, ei ollut alumiinimäntä ruosteessa, ja pyörii hyvin kun muutaman pisaran öljyä laski sisään. Seuraavaksi vuorossa moottorin koekäyttö ja säätö testipenkissä. Hankintalistalla uutta metanolipolttoainetta, käynnistin, moottoripyörän akku ja ehkä pari hehkutulppaa.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Zaikullako on kopteri. Onko ne niin vaikeita lennättää, kuin sanotaan? Ite oon lennättäny pelkästään noita harjoituskoneita ja aika tuhoisaa hommaa sekin oli.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko ne niin vaikeita lennättää, kuin sanotaan? Ite oon lennättäny pelkästään noita harjoituskoneita ja aika tuhoisaa hommaa sekin oli.
Ton paikallaan leijuttaminen tuntuu suurinpiirtein samalta kuin yrittäisi seisoa pallon päällä. En ole seurannut alaa, mut vois kuvitella että jotain elektronisia apuja tohon ongelmaan olis jo kehitetty.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ton paikallaan leijuttaminen tuntuu suurinpiirtein samalta kuin yrittäisi seisoa pallon päällä. En ole seurannut alaa, mut vois kuvitella että jotain elektronisia apuja tohon ongelmaan olis jo kehitetty.
Juu, niitä kai on tullu. Tarkotin juurikin noita vanhanmallisia systeemejä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ton paikallaan leijuttaminen tuntuu suurinpiirtein samalta kuin yrittäisi seisoa pallon päällä. En ole seurannut alaa, mut vois kuvitella että jotain elektronisia apuja tohon ongelmaan olis jo kehitetty.
Kyllähän melkolailla kaikissa uudemmissa vispattimissa on vähintään yksi gyro. Se helpottanee leijutusta huomattavasti, itsel ei oo kyl kokemusta vispilöistä . Lennokkeja pari tullu omistettuu ja yks odottaa kasaamista(inspiraatioo). Noide lisäks löytyy 3 suurhuoltoa vaativaa autoa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mitä olen noista helikoptereista aikojen kuluessa lukenut niin suurin hankaluus niiden lennättämisen opettelussa on se, että homma aloitetaan ikäänkuin vaikeimmasta päästä. Eli leijuttamisesta. Sehän pitää osata, että pystyy kopterilla laskeutumaan. Varsinainen lentäminen sujuu helikopterilla kokolailla samaan tapaan kuin lennokillakin.
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Banzukessa olen nähnyt noita lennätettävän läpi haastavien ratojen. On siinä naurussa pidättelemistä, kun tuollainen härveli osuu esteen reunaan hajoten tuusan nuuskaksi. Mutta hattua nostan teille harrastajille. Varmasti mielenkiintoinen harrastus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä olen noista helikoptereista aikojen kuluessa lukenut niin suurin hankaluus niiden lennättämisen opettelussa on se, että homma aloitetaan ikäänkuin vaikeimmasta päästä. Eli leijuttamisesta. Sehän pitää osata, että pystyy kopterilla laskeutumaan. Varsinainen lentäminen sujuu helikopterilla kokolailla samaan tapaan kuin lennokillakin.
Ja vaikeinta se leijutus on maan pinnalla, helpottuu kun kostaa parin metrin korkeuteen. Mut eipä sinne uskalla ensimmäisellä kerralla. Itse en aikanaan päässyt sen pidemmälle, kuin että varovaisesti kahdeksikkoa parin metrin korkeudella keula poispäin. Kun tuon ilmaan joskus saan, mieli varmasti tekee korkeammalle ja kovempaa. Jos tulee maihin niin sittenpä siinä on hyvää tekniikka johonkin lennokkiin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ja vaikeinta se leijutus on maan pinnalla, helpottuu kun kostaa parin metrin korkeuteen. Mut eipä sinne uskalla ensimmäisellä kerralla. Itse en aikanaan päässyt sen pidemmälle, kuin että varovaisesti kahdeksikkoa parin metrin korkeudella keula poispäin. Kun tuon ilmaan joskus saan, mieli varmasti tekee korkeammalle ja kovempaa. Jos tulee maihin niin sittenpä siinä on hyvää tekniikka johonkin lennokkiin.
Niin, tosiaan kopterin roottorista tuleva ilmavirta sotkee hommaa aikalailla kun ollaan lähellä maan pintaa.

Maihintulossa ja tekniikan hyväksikäytettävyyttä suunnitellessa kannattaa pitää mielessä aikoinaan Ilmailu -lehdessä ollut entisaikojen luokittelu laskeutumisista, joka meni suurinpiirtein seuraavasti:
Täydellinen laskeutuminen - lentokone jää täysin ehjäksi
Hyvä laskeutuminen - lentokone voidaan korjata toimivaksi
Normaali laskeutuminen - voimme vielä pelastaa moottorin.​
 

Örfil

Guest
Vihdoinkin alkaa tapahtua tällä saralla: kaivelin esiin 10 v sitten ökähtäneen lennokkiradion akun ja pistin sen menemään malliksi Hkiin Hobby Pointiin.
Toivon mukaan saan sieltä uuden akun piakkoin.

Samoin tuolta Hgistä tilaan uuden 7-kennoisen ajoakun. Onpa muuten mAh:t lisääntyneet sitten viime ostosten! Ennen sai olla akkuja mukana reppu täynnä kun nykyään yhdellä paketilla ajelee kyllästymiseen saakka.

Samoin lennokeista tuon mallia "moottoripurjekone" kaivelin esille ja aikanaan siivoushommissa katkaisemani sivuperäsimen otan nyt työn alle.

Hyvässä lykyssä jo marraskuussa ollaan ilmojen teillä :)

Seuraavaksi sitten tuo toinen kone, mutta se vaatii jo enemmän kalustohankintoja.

Pääasia on että jotain alkoi tapahtua tällä saralla :ahem:
 
Ylös