HRT F1 2010 (Senna + Campos)

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Dallaran edellinen F1-autohan on Scuderia Italialle 1992 rakennettu BMS Dallara 192. Odotukset olivat tuolloin suht kovat, Ferrarin moottori ja kaikki, mutta äkkiä kävi selväksi, että runko oli kelvoton. Monacossa joku erehtyi kysymään JJ Lehdon mielipidettä auton käytöksestä. "SSDD - Same shit, different day", kuuli vastaus. Tiivistää aika hyvin henkilökohtaiset odotukseni tallin iskukyvystä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Dallaran edellinen F1-autohan on Scuderia Italialle 1992 rakennettu BMS Dallara 192. Odotukset olivat tuolloin suht kovat, Ferrarin moottori ja kaikki, mutta äkkiä kävi selväksi, että runko oli kelvoton. Monacossa joku erehtyi kysymään JJ Lehdon mielipidettä auton käytöksestä. "SSDD - Same shit, different day", kuuli vastaus. Tiivistää aika hyvin henkilökohtaiset odotukseni tallin iskukyvystä.
Dallara oli myös mukana Midlandin F1-tallissa aikanaan 2004 ja 2005, tosin eivät tainneet rakentaa autoa itse vaan Midlandin apuna. Suorituskyky oli mitä oli. Lisäksi Dallara oli muistaakseni myös Hondan F1-projektissa, en muista tarkkaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Dallara oli myös mukana Midlandin F1-tallissa aikanaan 2004 ja 2005, tosin eivät tainneet rakentaa autoa itse vaan Midlandin apuna. Suorituskyky oli mitä oli. Lisäksi Dallara oli muistaakseni myös Hondan F1-projektissa, en muista tarkkaan.
Midlandille Dallaran piti alun perin suunnitella koko auto, mutta kuviot muuttuivat ja lopulta kyse oli jonkun sortin konsultoinnista. Hondan F1-testissä 1999 käytetty auto oli tosiaan Dallaran suunnittelema. Nuo suunnitelmat eivät menneet roskakoriin, vaan toimivat Nssan World Series -auton pohjana vuosituhannen vaihteessa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Meneekös muuten HRT:n pisteet tohon samaan pottiin, kuin mihin JJ keräsi niitä Scuderia Italialla? Kummallista olisi, jos HRT saisi pisteitä vaikka joku muu tekee niiden autot...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Meneekös muuten HRT:n pisteet tohon samaan pottiin, kuin mihin JJ keräsi niitä Scuderia Italialla? Kummallista olisi, jos HRT saisi pisteitä vaikka joku muu tekee niiden autot...
Eihän Scuderiankaan pisteet menneet Dallaralle... :doubtful:
Eli HRT:n pisteet on HRT:n pisteitä, onhan kyseessä uusi talli ja "valmistaja".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meneekös muuten HRT:n pisteet tohon samaan pottiin, kuin mihin JJ keräsi niitä Scuderia Italialla? Kummallista olisi, jos HRT saisi pisteitä vaikka joku muu tekee niiden autot...
Ne on Constructor points, ja HRT:n tapauksessa FIA:n listaan merkitty constructor on HRT Cosworth. Toro Rossonkin pisteet menivät Toro Rossolle eikä Red Bull Technologiesille.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ne on Constructor points, ja HRT:n tapauksessa FIA:n listaan merkitty constructor on HRT Cosworth. Toro Rossonkin pisteet menivät Toro Rossolle eikä Red Bull Technologiesille.
Camposhan oli merkitty siinä FIA:n tallilistassa siihen keskimmäiseen sarakkeeseen (valmistaja) nimellä Campos Dallara...

Mutta jotain kai olin ymmärtänyt väärin...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ne on Constructor points, ja HRT:n tapauksessa FIA:n listaan merkitty constructor on HRT Cosworth. Toro Rossonkin pisteet menivät Toro Rossolle eikä Red Bull Technologiesille.
Eikä Super Agurin pisteet Hondalle, vaikka olikin edelliskauden Hondan kopio.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Dallaran edellinen F1-autohan on Scuderia Italialle 1992 rakennettu BMS Dallara 192. Odotukset olivat tuolloin suht kovat, Ferrarin moottori ja kaikki, mutta äkkiä kävi selväksi, että runko oli kelvoton. Monacossa joku erehtyi kysymään JJ Lehdon mielipidettä auton käytöksestä. "SSDD - Same shit, different day", kuuli vastaus. Tiivistää aika hyvin henkilökohtaiset odotukseni tallin iskukyvystä.
Toisaalta Dallara-Judd oli vuonna 1991 välillä erittäinkin nopea, esim. Phoenixin avauskisassa Lehto ja Pirro olivat molemmat kymmenen joukossa aika-ajoissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toisaalta Dallara-Judd oli vuonna 1991 välillä erittäinkin nopea, esim. Phoenixin avauskisassa Lehto ja Pirro olivat molemmat kymmenen joukossa aika-ajoissa.
Niin no niin. Eivät muut Dallarat täysin onnettomia kötöstyksiä olleet, mutta jutun pointti ei ihan tarkalleen ottaen ollut se.

JJ oli alkukaudesta 1991 useimmissa kisoissa pistevauhdissa, mutta auto kesti maaliin vain Imolassa. Kanadassa oli muistaakseni tarjolla jopa toinen palkintosija. Murheet liittyivät joko vaihteistoon tai Juddin moottoriin, kumpi nyt sitten sattuikin ensimmäisenä leikkaamaan. Autossa oli Pirellin renkaat, joiden kehitys ei enää pysynyt lainkaan Goodyearin perässä ja kauden puolivälin korvilla suoirtuskyky alkoi laskea varsin dramaattisesti.

Parhaat päivänsä Scuferia Italian ja Dallaran liitto näki 1989 ja 1990, jolloin Caffi, de Cesaris ja Pirro väläyttelivät erityisesti aika-ajoissa ja hitailla radoilla. Suurin syy oli tosin Pirellissä, jonka aika-ajorenkaat löivät noihin aikoihin Goodyearin tuotokset. 1990 de Cesaris lähti Phoenixissa kolmosruudusta, samoin Caffi Unkarissa '89.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 92 erityisesti oli aikamoista kun kummankin tiimin edustajat eli Ferrari ja Dallara jatkuvasti kävivät henkilökahakkaa kun menestystä ei kummallekkaan erityisemmin tullut kaudella... joillakin radoilla Dallara oli jopa Ferraria nopeampi etenkin kuskipuolella taisi olla niinkin, että Capelli jäi jossain kisassa Lehdon ja Martinin taakse aika-ajoissa... Aika-ajoissa kiistaa oli myös ns. Rakettipolttoaineiden seoksesta tiimien kesken ja se oli kaikille stressaavaa se. Alunperin JJ:lle oli suunniteltu jatkoa tiimin kanssa, mutta jatkuva riiteleminen ja loppukaudesta huonontuneet välit saivat JJ:n ja Keken muuttamaan mielensä jatkosopimuksesta ja sittemmin JJ meni Sauberille jossa hienon alun jälkeen homma kääntyi laskusuuntaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pirellillä meni hommat ristiin FIA:n kanssa noiden aika-ajojen renkaiden takia ja se oli myös huonompi homma Dallaralle ajatellen kautta 1992... edeltävällä kaudella FIA toteutti melkein 5-vuotisen suunnitelmansa poistattaa aika-ajojen renkaat jotta tulisi enemmän ajoa aika-ajoissa ja katsojille mielenkiintoa ja järjestäjille kassarahaa.:D
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kaudella 92 erityisesti oli aikamoista kun kummankin tiimin edustajat eli Ferrari ja Dallara jatkuvasti kävivät henkilökahakkaa kun menestystä ei kummallekkaan erityisemmin tullut kaudella... joillakin radoilla Dallara oli jopa Ferraria nopeampi etenkin kuskipuolella taisi olla niinkin, että Capelli jäi jossain kisassa Lehdon ja Martinin taakse aika-ajoissa... Aika-ajoissa kiistaa oli myös ns. Rakettipolttoaineiden seoksesta tiimien kesken ja se oli kaikille stressaavaa se. Alunperin JJ:lle oli suunniteltu jatkoa tiimin kanssa, mutta jatkuva riiteleminen ja loppukaudesta huonontuneet välit saivat JJ:n ja Keken muuttamaan mielensä jatkosopimuksesta ja sittemmin JJ meni Sauberille jossa hienon alun jälkeen homma kääntyi laskusuuntaan.
Esim. Estorilissä kyseisenä vuonna Ferrari (VM:n mukaan) otti Dallaralta rakettipolttoaineet yhtäkkiä pois etteivät Martini ja JJ löisi Capellia aika-ajoissa. Sen takia pidän esim. Sauberin tämänvuotisia mahdollisuuksia suht huonoina, jos tallin auto taistelisi kärkisijoista Ferrarin kanssa (ei ihan mahdoton ajatus) alkaisivat koneet paukkumaan tai jotain muuta tapahtuisi, näin veikkaan.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei kuulosta hyvältä nämä Sennan kommentit

"Ei tämä tietenkään tule olemaan meille helppoa. Esimerkiksi automme takajousitus on aluksi tehty metallista hiilikuidun sijaan, mikä tekee autosta 20 kiloa painavamman kuin olisimme halunneet, kertoi Senna."
mtv3.fi


On sitten otettu parinkymmenen vuoden aikahyppy väärään suuntaan :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sennan kolumni, josta tuo tieto on napattu: http://www.motorsport-magazin.com/formel1/news-94059-kolumne-bruno-senna-viel-arbeit-aber-trotzdem-zuversicht.html (saksaksi).

Mun mielestä siinä ei sanota takajousitus, vaan ripustusten osat noin yleensä (eli edessäkin kai). Ja painoa on Sennan mukaan tosiaan 20kg ylimääräistä, mutta tuskin se kaikki sentään tukivarsista tulee (ei Bruno niin ainakaan kaiketi väitä).

Joku oikasti saksaa osaava voisi tietysti kertoa mitä siinä tarkalleen ottaen lukee :)


Jos pitää arvata syy tuohon, niin eiköhän se ole kiire. Kaikki oli varmaan tarkoitus tehdä hiilikuidusta, mutta jossain vaiheessahan työt seisoi Dallaralla, kun Camposilta ei tullut rahaa... Sitten kun omistaja vaihtui, laitettiin autot kasaan pikavauhtia. Oli varmasti nopeampaa tehdä ripustusten osat ekoihin kisoihin metallista... näin toimimalla toivottavasti saatiin tehtyä myös muutama ylimäärinen varaosiksi.

Eiköhän tilanne kuitenkin korjaannu piakkoin.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Erikoinen ratkaisu Dallaralta ja lievästi sanottuna optimistinen kommentti Sennalta, kun ottaa huomioon, ettei hän ole vielä ajanut autolla metriäkään. Jos muilla ei vastaavia lisäpainoylläreitä autossaan ole, niin HRT antaa muille yli puoli sekunttia per kierros tasoitusta. Toki tuon eron saa kiinni siinä vaiheessa, kun ne hiilikuituosat saadaan käyttöön.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Muutama poiminta Sennan jutusta:

Auto(je)n sähköt saatiin valmiiksi vasta torstaina, ensimmäinen käynnistys ilmeisesti perjantaina ja tänään autot lähtevät kohti Bahrainia. Ei siis minkään laista sisäänajoa.

Senna sanoo auttavansa kaikin tavoin – myös taloudellisesti – tiimiä menestymään. Sopimus ei kuulemma periaatteessa vaadi tuomaan rahaa (l. sponsoreita), mutta Brasiliasta etsitään lisää rahoitusta.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Jos muilla ei vastaavia lisäpainoylläreitä autossaan ole, niin HRT antaa muille yli puoli sekunttia per kierros tasoitusta.
Voihan tuo periaatteessa olla niinkin että auto painaa samanverran kuin muilla mutta ei voida laittaa lisäpainoja sinne minne haluttaisiin ja joku toinen voi heittää 20kg sinne minne lystää. Ehkä :idea:
 
Ylös