Toikkiin kuuluva ja hyvä puheenvuoro
rakennusalan moraalista Uudessa Suomessa.
Täyttä asiaa, joka ei onneksi koske kaikkea rakentamista, mutta on merkittävä ongelma tietyillä rakentamisen sektoreilla.
Asiakasta kusetetaan aina kun sille on tilaa, eikä bisnes kärsi kusetuksesta.
Rakennushommat tuppaavat olemaan (etenkin omakotirakennusurakat) luonteeltaan sellaisia, että siellä tontilla ei ole kukaan katsomassa perään ja asiakas on yleensä kerta-asiakas. Asioita ei tarvitse hoitaa hyvin sen vuoksi, että voitaisiin luoda kestävä ja kauaskantoinen asiakassuhde.
Kun asiakasta ei tarvitse palvella hyvin, hommat trimmataan mahdollisimman hyvin urakoitsijan kukkaroa palveleviksi.
Parturilla, suutarilla, autokorjaamolla, ruokakaupalla jne jne. ei ole varaa samaan kusetukseen. Häviää asiakkaat. Eikä vakioasiakkaita ole.
Omakotihötön rakentajalle löytyy aina uusi kusetettava, kunhan osaa vain esiintyä myyvästi, eikä edellinen kusetettu olisi kuitenkaan ikinä toista taloa tilannut - vaikka sen olisi tehnyt kuinka perkeleen hyvin. Ongelma on se, että hyvin tehdystä työstä ei saa juuri mitään etua kusettajaan verrattuna.
Julkiselle mustalle listalle tai vaihtoehtoisesti suosituslistalle olisi totta vie käyttöä.
Niillä voisi eden jonkin verran ohjata huijarimarkkinoita kehittymään oikeaan suuntaan.
Urakoitsijan toimia voidaan parhaiten ohjata niillä keinoilla, jotka näkyvät tilinpäätöksessä viivan alla, mikäli hommat ei ole/ on hyvin hoidettu. Nyt urakoitsijoilla on aivan liian suuri valta/tilaisuus suoltaa paskaa ja laskuttaa siitä kullan kilohinta.
Samoin asiaa on tuo maininta äkkinäisistä ja suurista muutoksista rakennuskäytännöissä ilman kunnon tutkimuksia. Perkele, taasko ollaan pilaamassa hätäsillä energiaratkaisuilla tulevaa kansallisomaisuutta.