Diffuusorivertailua.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On kyllä huvittavaa. Diffuusoreiden tehoa oli tarkoitus pienentää, mutta lopputulos että ne ovat jopa isompia ja tehokkaampia kuin ennen sääntömuutosta. Ohituksia ei varmaan paljon nähdä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
On kyllä huvittavaa. Diffuusoreiden tehoa oli tarkoitus pienentää, mutta lopputulos että ne ovat jopa isompia ja tehokkaampia kuin ennen sääntömuutosta. Ohituksia ei varmaan paljon nähdä.
Bernie oli oikeassa.Ohituskaistat käyttöön.;) Oikeesti v******a nämä tallien ristiriitaiset lausunnot faneille.Vakuutellaan,että halutaan antaa faneille parempi show joka sisältää lisää ohituksia ym.ja sitten tehdään autoista mahdottomia seurata alle sekunnin päässä.:thumbdown Säännöt on sääntöjä,mutta vois lopettaa paskan puhumisen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eiköhän tuo diffuusori ole kuin maaefektipohjakin aikoinaan, samaanhan sillä pyritäänkin. Kielletään ehkä muutaman vuoden päästä kun ohituksia pyritään taas epätoivoisesti lisäämään jollain kiellolla. 10-20 vuoden päästä taas keksitään jokin vastaava aparaatti.:cool:
 

RedStar

New member
Liittynyt
25.7.2009
Viestit
3
Täällä on kyllä melkosia aerodynamiikan asiantuntijoita kun kuvasta tietävät miten kenenkin diffuuusorit toimivat :thumbup:.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eikö tämä diffuusorisuunnittelu ala mennä jo taas hieman pitkälle. Hienoja innovaatioita, mutta jotenkin tässä on menty taas perinteiseen ykkösten tapaan hieman extreme-linjalle. Toisaalta tuo vanha metafora sen toinen sukupuolen etupuolen varustuksiin eli nk. "puskurit" ja tämä hieman uudempi "tsiigaa mikä diffuusori" todistanee, että yleinen käsitys auton sukupuolesta (huom. myös ykkösten kuljettajien piirissä) on ollut selkeä.

Nyt McLaren on rikkomassa tätäkin puolta tuomalla hyvin maskuliinisen diffuusorin, joka kooltaan on ylivertainen. Kukaan nainen tuskin isoa persettä haluaa, joten jokin on nyt pielessä. Tallien piirissä ollaan diffusoreista kateellisia ja Molo onkin osaltaan tuonut esille tuon diffuusorikateuden (noilla on tommonen, ihan epäreilua... mäkin haluun), jota voisi verrata ehkä peniskateuteen. Himoitaan sitä suurta ja mahtavaa, haetaan jatkopalaa "Tallinnasta", ja sitten huomataan että vehkeestä tulikin niin iso, ettei se enää toimi ollenkaan. Mihin tämä ykkösten sekoilu johtaa..onko autosta tulossa hemafrodiitti? Ei perkkele... :eek:

No joo, hienot on Larenin viritykset, mutta ei se näytä radalla ainakaan vielä toimivan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mikähän Ferrarilla on taustanaan nyt jo etukäteen valittaa diffuusorisääntöjen tulkinnoista. Johan viime vuonna tähän aikaan Fia viestitti, että niitä sääntöjä voidaan tulkita usealla tavalla - silti siis oikein heidän mielestään.

Joku talli - esim McLaren - on siis tehnyt jotakin downforcen ja diffuusorin suhteen enemmän kuin Ferrari. Ja onko Ferrarilla siksi b-suunnitelma käynnistetty.

Onko tämä se seikka, että Mclaren ( ja ehkä joku muukin ) on tuonut diffuusoriin ilmaa muualtakin kuin auton pohjalta. Ei suoraan tuota alipainetta auton alle mutta vauhdittaa kenties diffuusorista purkautuvaa ilmamassaa. Vai onko tuossa epäilyttävää se seikka, että muualta johdetut ilmat jotka poistuvat takaa diffuusorin yläpuolelta toimivat diffuusorin tapaan. vai onko kirjaimellisesti diffuusoriin tehty kerroksia tai sivuttain koteloita aiemman tuplan sijaan vielä lisää. Sääntöjen kirjaimen puitteissa.

Seuraavissa testeissä huhujen mukaan näemme vasta Mersun/Brawninkin uuden diffun. Onko McLaren / Mersun suhteen ollut tietovuotoa = samoja lisäkeinoja. Ja mitä tuleekaan edustamaan Red Bull joka sekin minimoi kilpailijoiltaan kopiointiajan julkaisemalla autonsa viimeisenä.

Aivan ilmeisesti Ferrari - vaikka puoli vuotta aikaistikin uuden auton kehitysvoimat lopettamalla osaltaan silloisen kilpailun - ei ole keksinyt vastaavia ratkaisuja kuin jotkut muut tallit. Ja siksi peräänkuuluttaa sääntöjen tulkintaa - ilmeisen yksin toistaiseksi. Ja epäilee itsekin tyhjiä valituksiaan käynnistäen oman korjausohjelmansa - vai? Oma korjaus"sarja" ja asiasta valitus antaa kuitenkin ymmärtää, että kyseessä on merkittävä etu joillekin. Ei tarkoita ratkaisevaa etua ehkä ( testijakson perusteella - jollei siellä sitten paljoa piiloteltu nopeutta ), mutta merkittävää etua kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
vai onko kirjaimellisesti diffuusoriin tehty kerroksia tai sivuttain koteloita aiemman tuplan sijaan vielä lisää. Sääntöjen kirjaimen puitteissa.
Sustahan on varsinainen pohtia tullut. :thumbup:

Ei säännöissä kait mikään estä tekemästä vaikka kymmenen kerroksista diffuusoria? Jotain rajoja sille toki on, mutta sama kait se onko samoissa puitteissa tai annetuissa mitoissa kerroksia kaks vai enemmän.

Se on sit eri asia jos sieltä taas on löytynyt joku porsaanreikä muuten...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sustahan on varsinainen pohtia tullut. :thumbup:

Ei säännöissä kait mikään estä tekemästä vaikka kymmenen kerroksista diffuusoria? Jotain rajoja sille toki on, mutta sama kait se onko samoissa puitteissa tai annetuissa mitoissa kerroksia kaks vai enemmän.

Se on sit eri asia jos sieltä taas on löytynyt joku porsaanreikä muuten...
Ei..
Olen aina pohtinut tälläisiä elämälle keskeisiä kysymyksiä. Eli jos kerrosten myötä ( tai sivukoteloiden ) saatetaan diffuusorin tilavuutta laajentaa koko takaosasta otettavien "tyhjien" tilojen täytteeksi ja käyttöön. ja siihen lisätään vielä muualtakin kuin vain pohjan kautta johdettujen ilmavirtojen diffuusorin voimia vaihdittavat sen tyveen tuodut virtaukset niin kyllähän niistä voi diffulle ja Ferrarille vitu£§*-kerrointa tulla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ponttoonien jäähdytysilma johdetaan yhteen osaan diffuusoria? Vois imun vuoksi olla tehokkaampi jäähdytys ja näin ollen pienemmät ilmanottoaukot. Voiko siis olla todellista mikaelin pohdinta? Itse en näe vielä mitään mikä voisi suoraan kumota tällaisen ajattelun ja edun haun. Kai siitä etua saa mikäli pohjasta ei riittävästi ilmaa saada täyttämään jättöä.

McLarenissahan ei muutenkaan pahemmin näy (ei kyllä tainnut näkyä viimevuonnakaan) jäähdytysilman ulostuloa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Olisivat täksi kaudeksi kieltäneeet kaikenlaiset perän pohja diffuusiorit.
Oisi ollut ihan yksinkertaista vaan viime kaudella ilmoittaa, että peräpään takasiiven alta tulee olla sileä, eikä mitään ohjaimia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Harvassa autossa viime vuonna näky. Kidukset kun kiellettiin...
Kiduksethan olivat vain yksi tapa tuoda ilma ulos (silloin ku olivat sallitut). Kyllä viime vuonna esittellyssä Ferrarissa oli suht avonainen perse takaa katsottuna josta ilma tuli pihalle. Ne aukot toki pieneni kauden alussa..
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
sallinette kokolainauksen, tätä kotimaista kun on niin vähän tarjolla ( asiallista ).

McLaren ja Red Bull närästävät kilpailijoita

Turun Sanomat 8.2 2010 22:16:02

Formula 1 -jännitteet ovat korkealla, kun talven toinen testiviikko käynnistyy keskiviikkona Jerezin radalla.

Viime vuoden mestaruuden kannalta ratkaisevin riita käytiin Brawnin, Toyotan ja Williamsin tekemistä tulkinnoista aerodynaamikan salaisena aseena toimineesta tupladiffuusorista.

Täksi kaudeksi kaikki autot on suunniteltu tuon kiistellyn peräpään ilmanohjaimen maksimoimiseksi, mutta ylilyönneiltä ei nytkään vältytä.

McLarenin Valenciassa testeissä näyttämä sääntötulkinta, missä moottorikate on yhdistetty diffuusoriin sai jo useimmat kilpailijat ärähtämään.

Keskiviikkona insinöörit pidättävät hengitystään stressaillessaan, miten erikoislaatuisen tulkinnan Red Bullin isä Adrian Newey onkaan kehittänyt.

On erikoista, että Red Bullin mahdollisesta diffuusoriratkaisusta kinastellaan jo nyt ennen kuin sitä on edes esitelty.

Vettel toivoo
parasta autoa
Sebastian Vetteliltä kysyttiin ennakkoon, mitä hän odottaa RB6-autosta.
– Että se on nopein ja paras, 22-vuotias saksalaistähti kuittasi.

Viime kauden MM-kakkonen ei ryhtynyt spekuloimaan.

– Meillä on vain yksi tavoite ja se on voittaa maailmanmestaruus, Vettel sanoo.

Jerezin nelipäiväisellä testijaksolla nähdään Red Bullin lisäksi myös uusi Force India ja uusi Virgin.

Virginillä iloittiin, kun Silverstonen testeissä uudella VR01 -autolla päästiin ajamaan kahdessa päivässä 150 kilometriä. Valenciassa muut tallit ajoivat kuitenkin uusilla autoillaan jo avauspäivänä 400 kilometrin matkoja.

Cosworth ei
vakuuttanut
Williamsilla oli vaikeuksia Cosworthin aiheuttamien värinöiden vuoksi ja lisäksi moottori toimi alitehoisesti. Cosworthilla ei hätkähdetä, vaan Williamsin vaikeuksien uskotaan johtuvan asennusongelmista.

Nähtäväksi jää, mihin Virgin ehtii Jerezissä Cosworthin koneellaan.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Newey on vanha kehäkettu, vetää aina pidemmän korren. Antaa muiden testata ensin ja kehittää autojaan tiettyyn suuntaan, samalla Newey voi tarkkailla muiden ratkaisuja. Sitten Red Bull radalle ja muut tajuavat kehittäneensä omaansa huonompaan suuntaan, ja näin Reb Bull on kuukauden pari muita edellä. :cool: Miksi Jaguar lähti, olis Jaguar kärjessä ja Eddy Irvine tulis takas ja Häkkinen kartturiks.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarihan nurisi mäkkärinkin diffusta jo ennen kuin sitä näytettiin kokonaisuudessaan. Joten miksei sitten nuristais RB:nkin tulevasta diffusta vaikka siitä ei oo vielä mitään muuta hajua kuin, että se tulee olemaan hiilikuidusta valmistettu. :D

Mutta asiaan. Jännä nähä kyllä mitä Newey on keksiny. Viime kaudella kun RB:n takamus oli kuitenkin se kaikkein matalin, joten onko linja sama vai muuttunut täysin? Toki ei kait se mahdotonta oo yhdistääkään näitä kahta jotenkin, siis suurta diffua ja matalaa perää.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tottahan se Ferrari tietää etukäteen nurista, kun Alonso on saanut sähköpostia jo suunnitteluvaiheesta.
 
Ylös