Diffuusorivertailua.

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Ferrarihan nurisi mäkkärinkin diffusta jo ennen kuin sitä näytettiin kokonaisuudessaan. Joten miksei sitten nuristais RB:nkin tulevasta diffusta vaikka siitä ei oo vielä mitään muuta hajua kuin, että se tulee olemaan hiilikuidusta valmistettu. :D

Mutta asiaan. Jännä nähä kyllä mitä Newey on keksiny. Viime kaudella kun RB:n takamus oli kuitenkin se kaikkein matalin, joten onko linja sama vai muuttunut täysin? Toki ei kait se mahdotonta oo yhdistääkään näitä kahta jotenkin, siis suurta diffua ja matalaa perää.
ootko aivan varma? ;) jos Alonso on suorittanu taas salaisen akentin virkaa
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Diffuusorit:
Toro Rosso:

Sauber:

McLaren:

Ferrari:

Mercedes:
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
JUU EI! En sitten tykkää lainkaan nuista diffuusori viritelmistä.
Tuntuu siltä että mestaruus on ratkaistaan tuon diffuusorin ympärillä. Tallit panostaneet kehitystyönsä tuon härpäkkeen ympärille. Onneksi ko. härpäke poistuu tulevaisuudessa.

Mmmm...voisihan kuski ajaa avokypärällä suu auki... penkissä voisi sitten olla reikä josta johdetaan....?!?:jaska:
¨
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kun Ferraria ja Sauberia vertaa Mersuun eli Brawniin, niin ne näyttää selkeesti viime vuodesta kehitellyiltä versioilta. Ja siis samojen ajatusten mukaan kehitellyiltä.

Mäkin diffun toinen kerros sen sijaan on yhtä levee kuin ekakin...eli melkonen...

Missä menee raja diffun koon suhteen? Vai onko isompi aina parempi? Muuttuuko diffun tarvitsema syöttö koon mukaan?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Missä menee raja diffun koon suhteen? Vai onko isompi aina parempi? Muuttuuko diffun tarvitsema syöttö koon mukaan?
Gary Anderson veikkasi Autosportissa, että McLaren on ampunut omansa kanssa yli, ja että se voi vielä aiheuttaa tiimille vaikeuksia. Diffuusorin kokoa rajaa auton alle saatava puhdas ilmavirta, mikä on ilmeisesti syynä korkeiden keulojen yleistymiseen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Gary Anderson veikkasi Autosportissa, että McLaren on ampunut omansa kanssa yli, ja että se voi vielä aiheuttaa tiimille vaikeuksia. Diffuusorin kokoa rajaa auton alle saatava puhdas ilmavirta, mikä on ilmeisesti syynä korkeiden keulojen yleistymiseen.
Näin uumoilinkin... eli rajansa kaikella siis. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Gary Anderson veikkasi Autosportissa, että McLaren on ampunut omansa kanssa yli, ja että se voi vielä aiheuttaa tiimille vaikeuksia. Diffuusorin kokoa rajaa auton alle saatava puhdas ilmavirta, mikä on ilmeisesti syynä korkeiden keulojen yleistymiseen.
Liikaa laajenevan diffuusorin kanssa vois kuvitella olevan ongelmana, ettei ohivirtaus enää pysty imemään sieltä enempää ilmaa. Vastus kasvaa mutta alaspano ei. Hieno ratkaisu tuo pohjakatelinjan yhdistäminen siipielementtiin. Tuskin kuitenkaan McLaren on ainoa, jolla on tuo mielessä käynyt.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
McLaren näyttää paikkaavan alakerrasta syötettävän ilman rajallisuutta vauhdittamalla diffusta syöksevän ilmamassan vauhtia johtamalla siihen jäähdyttimistä kuumaa ilmaa. Saattaa tuo aprikointi pitääkin paikkaansa ja näin auton alle imetyy suurempi alipaine. Ei tuo mikään raakile ole vaan varmasti tarkoin testattu. Maciltä sanoivat joiltakin osin antavansa etua muille tässä mutta kokonaisuutena ( kierrosajassa ) voittavansa. Liekö tuo sitten hitaissa kurveissa hankala vai kuinka.
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
Nätisti varmaan sotkee takana tulevan ilmavirtaa tuo macin diffu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toro Rosso näyttää kyllä hitaalta näitten Diffujen puolesta.

Mersulle odotan päivitystä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mikä mahtoi olla syy, että tupladiffuusorit sallittiin täksi kaudeksi? Ei ainakaan rahan säästäminen kun miljaardeja hassataan systeemiin, joka ensi vuonna ei ole enää sallittu (vai onko, emmä nyt just muista). Ainakin mun mielestäni olis ollut järkevämpää joko kieltää jo tästä kaudesta lähtien tai vaihtoehtoisesti sallia pidemmäksi ajaksi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mikä mahtoi olla syy, että tupladiffuusorit sallittiin täksi kaudeksi? Ei ainakaan rahan säästäminen kun miljaardeja hassataan systeemiin, joka ensi vuonna ei ole enää sallittu (vai onko, emmä nyt just muista). Ainakin mun mielestäni olis ollut järkevämpää joko kieltää jo tästä kaudesta lähtien tai vaihtoehtoisesti sallia pidemmäksi ajaksi.
Kyse oli fian ja maxin arvovallasta. Jos sääntöjä olisi nyt tiukennettu / sovellettu tiukemmin. Olkookin, että säännön hengen mukaisesti. Silloin fia olisi myöntänyt 09 sääntöjä tulkitun väärin ja ettei heillä ollut munaa korjata asiaa. Nyt kun vahinkoa ikäänkuin jatketaan toinenkin vuosi - saadaan diffusäännön muutos 2011 kaudelle näyttämään normaali sääntöharkinnalta eikä viedä Buttonin mestaruudelta ansioita.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
näytti muuten siltä, että Lotuksella on aivan sivuponttoonin jo kapenevassa takaosassa vielä ilmanottoaukko sen sivupinnalla - pienempi versio ponttoonin normaalista ilmanottoaukosta. Siis juuri diffun juuressa mutta pystysuuntainen ilmanottoaukko.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vielä tarttis parempaa kuvaa Force Indiasta.

Red Bullin ja Lotuksen väkyröitä en ole vielä nähnyt. Kumma jos ei ammattikuvaajat muka sellasia saa otettua, itekkö pitää lähtä räpsiin..
 
Ylös