F1 ja Indycar yhteen 90-luvun alussa

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Viime kesänähän peloteltiin F1.n jakautumisella kahtia taliien perustaessa oman sarjan. Tältä vältyttiin, mutta muistaako kukaan suunnitelmia 90+-luvun alusta yhdistää F1 ja Indycar. F1:hän ei ole koskaan oikein saanut suosiota rapakon takana.


 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Loppujen lopuksi mosleyn aikana katkaistiin aika merkittävästi tärkeitä suhteita p-amerikkaan kuskien, sponsorien, ratojen ym. osalta
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei ne mitään suunnitelmia olleet, pelkkää spekulaatiota, ja hyvä niin kun katselee formulautoilun tilaa Usa:ssa. Todennäköisesti koko laji katoaa mantereelta, siis siinä mielessä kun me sen tunnemme.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Komee fleda Maxilla tuossa kuvassa. :ahem:

Kukas tuota Jordania ajaa ja milloin? Irvine vai joku muu? Testikaudelta varmaan kun on iso numero keulassa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Joo Mauricio Gugelmin ajaa tuota Jordania. Toinen kuski kyseisessä tiimissä tuolla kaudella oli Stefano Modena.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
F1 -kilpailu se kyllä oli, mutta tietääkseni siellä ei koskaan ajettu varsinaisilla F1 -autoilla, ainakaan menestyksekkäästi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No ei se vaatis kuin saman määrän kilpailuja Eurooppaan ja Amerikkaan (ens kaudella on 8 Euroopan kisaa, niin kaudella näillä mantereilla olisi 16 kisaa, niin 4 saatais Aasiaan...) ja jonkunnäköistä kompromissia niihin sääntöihin. Eli ei ihan välttämättömyys olis oman rungon rakentaminen, tai sen ainakin pitäis olla todella paljon halvempaa, muttei myöskään mitään ykstyyppisarjaa, sillä se ei tuo juuri mitään hyvää mukanaan.

Kutkuttava idea olis kyllä, mutta TUSKIN toteutuu...
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Mää olen ollu sitä mieltä jo kauan, että formuloiden MM-sarjassa pitäisi ehdottomasti ajaa sekä ovaaleilla, katuradoilla että perinteisillä moottoriradoilla. Siihen tosi sisältyy myös toive, että ne "perinteiset moottoriradat" olisivat Span ja Monzan kaltaisia perinteikkäitä näyttämöitä, eikä näitä nykypäivän abubahraineja. Tuo 90-luvun alun spekulointi oli mulle kyllä ihan uusi juttu.

P-Amerikkalaisia kuskeja pitäisi saada ykkösiin mukaan enemmän kuin nykyään. "Valitettavasti" USA:n puolella ainakin NASCAR vie hyvistä ratakuskeista ison siivun.

Yhtä kaikki, en usko että mikään noista edellä mainituista toiveistani toteutuu, tai no ehkä se että ykkösillä ajettaisiin joskus ihan MM-sarjaan kuuluva ovaalikisa, mahdollisesti Indianapolisissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mää olen ollu sitä mieltä jo kauan, että formuloiden MM-sarjassa pitäisi ehdottomasti ajaa sekä ovaaleilla, katuradoilla että perinteisillä moottoriradoilla.
Kaikilla meillä on omat toiveemme, itse olen pitkään toivonut, että Eurooppalaisessa urheilussa luovuttaisiin Pohjois-Amerikkalaisista kotkotuksista.

Jääkiekko kapeassa kaukalossa on samanlainen kuva Pohjois-Amerikkalaisesta urheilukäsityksetä kuin ovaalilla kilpaileminen: molemmissa sattuu ja tapahtuu kyllä, mutta ei välttämättä niitä asioita, joita lajissa yleensä toivoisi tapahtuvan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kaikilla meillä on omat toiveemme, itse olen pitkään toivonut, että Eurooppalaisessa urheilussa luovuttaisiin Pohjois-Amerikkalaisista kotkotuksista.
Ja samaan aikaan F1 ei ole mitään muuta tehnytkään kuin "maustanut" "kisojaan" Pohjois-Amerikasta apinoiduilla säännöillä ja käytännöillä. :rolleyes:

Amerikkalaisia tunnutaan aina sättivän tällä puolella vettä, mutta itseäni kyllä eurooppalaisena suorastaan hävettää tämän vanhan mantereen ylimielisyys ja koppavuus, että täällä jotenkin kaikki on puhtaampaa ja tuorempaa. Rata-autoiluun ei muka kuulu ovaalit ja varsinkaan moottoriurheilun kuninkuusluokkaan ei kuulu ovaalit. Pitääkö muistuttaa, että ensimmäiset autokilpailut Suomen maaperälläkin ajettiin hyvin pitkälti ovaaleilla?
molemmissa sattuu ja tapahtuu kyllä, mutta ei välttämättä niitä asioita, joita lajissa yleensä toivoisi tapahtuvan.
Kuten ohituksia ja jännittäviä kilpailuja?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Canukki sanoi:
Optimi on jossain F1:n ja ovaalivormuloiden välimaastossa...
Sanoo perinteinen F1-fani, jolla on vain hatara käsitys ovaalikilpailuista. Jos saisin moottoriurheilufanina itse päättää ottaisinko F1-kisan, jossa olisi kolme ohitusta vai vanhan CART-kisan ovaalilla, jossa on 50 ohitusta kärkipaikasta, niin valinta olisi harvinaisen helppo.
Mutta myöskään liian monet ohitukset eivät ole toivottavia, kun niissä ei ole mitään "hommaa".
Handford-siiven turbulenssissä Champ Caria oli vaikea saada kulkemaan edes suoraan, joten ohittamisessa tuskin olikaan mitään "hommaa" tai "momenttia." Ja omasta mielestäni parhaat CART-kisat ajettiin ennen Handford-siipiä radoilla kuten Milwaukee ja New Hampshire.

Mitä puolestaan tulee noin yleisesti ovaalikeskusteluihin, niin Talladegan ja tämän välillähän formulakansan mielessä ei ole mitään eroa. Superspeedwayn, mailin ovaalin ja Dirt trackin ero on kuitenkin lähes yhtä hieno kuin rallin ja radan.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja samaan aikaan F1 ei ole mitään muuta tehnytkään kuin "maustanut" "kisojaan" Pohjois-Amerikasta apinoiduilla säännöillä ja käytännöillä.
Hyvikä käytäntöjä kannatta matkia, huonoja ei. Turva-auto on hyvä idea, koska se lisää kisojen joustavuutta. Tosin tässäkin pidin enemmän aiemmin olleesta käytännöstä, jossa kisa alkoi uudelleen turva-auton poistuttua ja tulokset laskettiin yhteen. Se oli ehkä sekava käytäntö, mutta mielestäni reilumpi.

Välitankkaus taas on typerintä mitä ykkösissä on kokeiltu niinkin pitkään kuin sitä kokeiltiin.

Jos idea on hyvä, se kannattaa kopioida lähteestä riippumatta.

vanhan mantereen ylimielisyys ja koppavuus, että täällä jotenkin kaikki on puhtaampaa ja tuorempaa.
Ei se mielestäni ole ylimielisyyttä. En vain pidä siitä, että urheilussa lisätään tapahtumia tapahtumien vuoksi. Mäkihyppykisat ovat tasaisempia, kun ne hypätään nykyään ylikovilla vauhdeilla, mutta samaan aikaan mäkihyppy on minulle vähemmän kiinnostavaa.

Rata-autoiluun ei muka kuulu ovaalit -- Kuten ohituksia ja jännittäviä kilpailuja?
Ei minulla ole mitään periaatteellista ovaaleja vastaan, ei vain jaksa kiinnostaa, koska koko kisa haetaan vain sitä kakkospaikkaa viimeisen kierroksen alkuun, että päästään imusta ohittamaan juuri maaliviivalle.
 
Ylös