Pakoputkien sijoittaminen

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Laitetaan nyt tällekin oma topikki.
Uusissa autoissa tuntuu olevan kahtakoulukuntaa pakareiden sijoituksen suhteen. Joko niin taakse kuin mahdollista tai niin eteen kuin mahdollista. Jonkin verran on myös yhtäläisyyksiä samoilla moottoreilla ajavien kesken.

Mersu, Mäkki ja FI:



Kaikilla pakarien ulostulo on takana ylemmän tukivarren päällä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrari taas on palannut viisi vuotta vanhaan malliinsa eli kääntänyt pakarit niin eteen kuin mahdollista. (kääntänyt meinaa, että pakosarja kääntyy moottorista ensin eteen päin ja ulostulo vasta taaksepäin)


F1.comin analyysin mukaan tarkoitus on ollut saada pakarit niin eteen kuin mahdollista.

Miten ja mihin pakokaasut vaikuttaa?
Kuumina kaasuina ne on kevyempää kuin ilma, mutta nopeus lienee suurempi....

Toki voisi kuvitella, että samoille seuduille Ferrarinkin pakokaasut menee katteita pitkin kuin mersuilijoilla... Ferrarin putket on toki leveemmällä hieman.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bullilla taas pakoputket on samoilla seuduilla kuin mersuilijoillakin, mutta ne ulostulo on ylempien tukivarsien alla. Eli hieman matalemmalla kuin mersuilla.
Kuvaa en tähän hätään ole vielä löytänyt.

Samoin Toro Rossolla on mun mielestä kans pakarit samoin kuin RB:llä. Eli Ferrarin moottorien kesken suuri ero. Sauberilla myös takana.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Pakokaasut on käteviä täyttämään auton perään jäävää alipainetta (pienentää ilmanvastusta) ja puhaltamaan takasiipeen tmv. vähän nopeampaa ilmaa niin että tulee hiukan downforcea. Niin ja onhan sillä vissiin tehostettu jäähdytysilman poistoa sivuponttooneistakin.

Olis hauska kuulla kuinka paljon noilla pakokaasun ohjaamisilla saadaan oikeasti vaikutusta milläkin osa-alueella?

Ainakin Alfa Romeo uskoi saavansa jotain hyötyä tämän näköisestä putkijärjestelystä:



Neljä vaimentajaa, ei voi olla kovin kevyt ratkaisu :doubtful:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24285
Sijainti
lappeen Ranta
Pakokaasut on käteviä täyttämään auton perään jäävää alipainetta (pienentää ilmanvastusta) ja puhaltamaan takasiipeen tmv. vähän nopeampaa ilmaa niin että tulee hiukan downforcea. Niin ja onhan sillä vissiin tehostettu jäähdytysilman poistoa sivuponttooneistakin.

Olis hauska kuulla kuinka paljon noilla pakokaasun ohjaamisilla saadaan oikeasti vaikutusta milläkin osa-alueella?
Jossain vaiheessa noin viimeisen kuluneen vuoden aikana oli Vauhdin Maailmassa juttua top fuel kiihdytysautoista ja jutussa mainittiin, että ylöspäin käännetyistä pakoputkista tuleva pakokaasu painaa autoja maalissa noin tuhannen kilon voimalla alaspäin.

F-ykkösissä ja muissa rataluokissa (ratahan se kiihdytysratakin on, mutta niinku silleen ja sitä rataa) vaikutus lienee pienempi kun tehojakin on paljon vähemmän. Ja pakoputket pääsääntöisesti suunnattu muualle kuin ylöspäin.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Jossain vaiheessa noin viimeisen kuluneen vuoden aikana oli Vauhdin Maailmassa juttua top fuel kiihdytysautoista ja jutussa mainittiin, että ylöspäin käännetyistä pakoputkista tuleva pakokaasu painaa autoja maalissa noin tuhannen kilon voimalla alaspäin.

F-ykkösissä ja muissa rataluokissa (ratahan se kiihdytysratakin on, mutta niinku silleen ja sitä rataa) vaikutus lienee pienempi kun tehojakin on paljon vähemmän. Ja pakoputket pääsääntöisesti suunnattu muualle kuin ylöspäin.
Formuloissa ne tietenkin on taaksepäin. Tuovat näin lisää työntövoimaa. :thumbup:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24285
Sijainti
lappeen Ranta
Formuloissa ne tietenkin on taaksepäin. Tuovat näin lisää työntövoimaa. :thumbup:
:idea: Niinpä! Vielä jos olisi tehoja saman verran kuin top fuel -autossa niin ei tarvittaisi mitään vaihteita sun muita rattaita. Voitaisiin edetä pelkällä pakokaasutyönnöllä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.comin analyysin mukaan esim. Mäkin ja RB:n taakse ja keskelle sijoitettujen pakarien ideana on aiheuttaa takasiiven alimman profiilin ja diffun yläosan sakkaaminen tietyissä nopeuksissa. Mun ymmärryksen mukaan tämä pienentää siiven aiheuttamaa ilmanvastusta.

The rear of the new MP4-25 features various aerodynamic solutions that have been devised through wind-tunnel testing and on-track work. At first glance it's the car's long wheelbase, with its long and narrow gearbox, that catches the eye, but it's actually the airflow management at the back which is more unusual. Like the Red Bull, the exhaust exits have been moved towards the rear of the car (large red arrow), whilst air from the gearbox radiator, which has been cooled with the help of air carefully channelled through the airbox (blue arrow), is also utilised for aerodynamic benefit. Directed towards the top of the rear wing's lower section and the diffuser (small red arrows), it intentionally interferes with airflow over these parts at certain speeds, causing them to stall. Another change to the design of the MP4-25 is the unique central pillar (yellow area) on which the rear wing is mounted.
McLaren MP4-25 - rear aero solutions
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
RB siis esitteli viime vuosista eroten ihan uudenlaisen ratkasun putkien sijoitukselle.


Mielenkiintoisesti erilaisia ratkaisuja pakareiden ja muutenkin autojen suhteen ihan kärjessä... Ilmeisesti parhaaseen lopputulokseen on useampia teitä. Mikä tietenkin on hieno asia. :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Antivalistunut arvaus: RB on parhaista parhain nopeuden suhteen. Tämä pakariratkaisu oli ehdoton kirsikka kakkuun. :thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
RB siis esitteli viime vuosista eroten ihan uudenlaisen ratkasun putkien sijoitukselle.


Mielenkiintoisesti erilaisia ratkaisuja pakareiden ja muutenkin autojen suhteen ihan kärjessä... Ilmeisesti parhaaseen lopputulokseen on useampia teitä. Mikä tietenkin on hieno asia. :ahem:
Voisiko tässä olla lämpimien virtauksien takia ongelmia? Että kuumentaisi ripustuksia yms?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Suht huvittavaa kikkailua Red Bullilta.. Putket on sivuilla, mutta katteen päälle on pistetty kuitenkin pakoputken ulostuloja muistuttavat teippaukset hämätäkseen kilpailijoita. :D

 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä


BBC sanoi:
In a comical and ultimately futile attempt to mislead rival teams and the watching media, the picture also shows that Red Bull placed a sticker of an exhaust pipe on the upper bodywork below the upper wishbone, where one would expect to see it!
Hjuvittava tuo hämäysyritys kuitenkin on.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Suht huvittavaa kikkailua Red Bullilta.. Putket on sivuilla, mutta katteen päälle on pistetty kuitenkin pakoputken ulostuloja muistuttavat teippaukset hämätäkseen kilpailijoita. :D

Suottaapi se olla juksaamistakin...
Tosin suottaapi katteet olla vielä sen verran ristiveriset, että kuumien pakokaasujen suojalevyt ja muut rensselit on edelleen myös vanhassa paikassa... :rolleyes:

Kun mun mielestä tässä kuvassa noi ei nyt mitenkään pakareilta näytä. Sen sijaan kuvasta näyttäisi vain puuttuvan pakarin pää pilkottamassa tukivarren alta...
 
Ylös