Taka-alalle jääneet ralliautot

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Haluaisin tähän topicciin koottavan ralliautoja joidenka elinkaari jäi turhankin lyhyeksi ja joissa olisi voinut olla ainesta jopa mestaruuteen.
Tässä muutama malliksi:

B-ryhmä:

Ford RS200 -joidenkin mielestä jopa pisimmälle viety ralliauto ainakin muotoilun suhteen, ei edes yrittänyt muistuttaa mitään sarjatuotantoautoa, osallistui 1986 vain Ruotsin ralliin, Portugaliin ja RAC:hen.

A-ryhmä:

Nissan Sunny GTR Tommi Mäkisen 1. tehdastalliauto-esiteltiin 1991, talli jätti MM-sarjan jo kuitenkin vuoden 1992 jälkeen.

WRC:

lyhytperäinen Subaru Impreza -menevännäköinen, mutta nähtiin rallipoluilla vain 2008.
Muistaako kukaan muuten, juttua, joka muistaaksenin näytettiin aikoinaan Ruutulipussa jopa videopätkänä: Ford Mondeo-ralliauto vuodelta 1993? En ole löytänyt siitä juttua netistä mistään. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
755
RS200:ssa oli kyllä hienoja juttuja, hyvä painonjakauma, tuplaiskarit joka nurkassa... Tuossa ylempänä mainittujen lisäksi auto osallistui myös Akropolikseen, jota Stigu sekä Grundell muistaakseni jopa johtivat ennen keskeytyksiään.

Nissanissa oli kaikenlaisia pieniä ongelmia. Interheater moottorin päällä, vain 14" vanteet. Kaikkea potentiaalia autosta ei kyllä varmasti nähty.
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Vain kaudella 2008 kilpaillut Suzuki SX4 WRC:



EDIT: no mestaruuteen ei olisi ollut ainesta, mutta olisi ollut kiva nähdä kuinka tiimi olisi pärjännyt pitkällä aikavälillä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Toi Ford RS200 olisi varmasti menestynyt mahtavasti jos B-ryhmää ei olisi tapettu aikanaan. Autossa oli kaikki eväät kestämään koviakin teholukemia tasapainoisesti. Itseasiassa velä tänäpäivänäkin mielestäni edistyksellisen ja sopusointuisen näköinen auto myös visuaalisesti.

Porsche 959:hän yksi auto, jota kehitettiin nelivetoineen kaikkineen aikanaan B-ryhmään, mutta lajin kuoltua siitä tehtiin vain siviilipainos. Aikansa nopeimpia autoja silti sekin 450 hv turvin:thumbup: Tuosta olisi varmasti tullut aikamoinen peto..

Eikö Ferrarikin kehittänyt (jotenkin muistelen, että jopa F40-malliin perustuvaa) B-ryhmäläistä Lancian innoittamana, mutta se hanke kai aloitettiin niin myöhään etteivät ikinä saaneet valmiiksi asti versiotaan tuosta ralliautosta. Tuonkin projektin lopputulos olisi ollut mielenkiintoista nähdä, saattoi nimittäin olla, ettei F40:ssä turhaan käytetty alle 3 litraista KKK-ahdettua hirmuista voimanpesää vaikka Ferrari sitä ennen ja sen jälkeen on pitäytynytkin lähinnä suuri-iskutilavuuksisten vapareiden parissa:thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ferrari teki ainakin tämän 4WD 408-proton.

En tiedä oliko tämä varsinaisesti ralliautoksi tarkoitettu, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että koska Ferrarilla ei 80-luvulla Formuloissa mennyt hyvin ja koska ralliautoilu oli B-ryhmän aikaan todella suosittua (mäenrinteet täynnä katsoija) oli merkillä kiinnostusta rallipuolellekin.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Ehkäpä MG Metrostakin olis voinut tulla menestyneempi ralliauto turbokoneella,hyvä konsepti,ja käyttihän ne niitä rallicrossissa myöhemmin menestyksekkäästi,turbotettuina,tossakin autossa olis ollu paljon potentiaalia,jos B-ryhmää ei olis kielletty :alppu:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Tuosta seuraavaan korimalliin, eli tähän pyöreämpään perustuva 323 mahtoi olla vielä pahemmin taka-alalle jäänyt. Joskus olen koittanut googletella, osallistuttiinko sillä ikinä mm-sarjaan, enkä ainakaan mitään vedenpitäviä todisteita puolesta onnistunut löytämään.
Kyllähän tuolla myöhäisemmälläkin versiolla sarjaan osallistuttiin 1990-91. Molemmat Mazdat olivat vain auttamatta alitehoisia ja kohtalaisen epäluotettaviakin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllähän tuolla myöhäisemmälläkin versiolla sarjaan osallistuttiin 1990-91. Molemmat Mazdat olivat vain auttamatta alitehoisia ja kohtalaisen epäluotettaviakin.
Jaha, ilmankos osallistumisesta ei ihan kauheasti jälkipolville kerrottavaa ole jäänyt netin syövereihin. Kiitoksia tästä. :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Se on muuten täysin varma juttu, että kun minä sanon ettei jotain juttua löydy internetistä / sitä ei voi kukaan kuolevainen muutoinkaan tietää, niin heti on n. 200+ nettilinkkiä ja valokuvaa, sekä vähintään kymmenen tuntia videomateriaalia yhden klikkauksen päässä.
:D
Ei kai tässä voi todeta muuta, kun meikä ei vaan osaa.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tuosta seuraavaan korimalliin, eli tähän pyöreämpään perustuva 323 mahtoi olla vielä pahemmin taka-alalle jäänyt. Joskus olen koittanut googletella, osallistuttiinko sillä ikinä mm-sarjaan, enkä ainakaan mitään vedenpitäviä todisteita puolesta onnistunut löytämään.
kävin katsomassa taannoin eteläruotsin rallia,jossa h.mikkola ajoi nolla-autona juurikin mazdan myöhempää versiota.jolla ei sitten kisaillut ymmärtääkseni kertaakaan???
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2521
kävin katsomassa taannoin eteläruotsin rallia,jossa h.mikkola ajoi nolla-autona juurikin mazdan myöhempää versiota.jolla ei sitten kisaillut ymmärtääkseni kertaakaan???
Eikös Mikkola tuollaisen Mazdan pyörittänyt jyväskylässäkin nätisti pakettiin olisko '91?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllähän tuolla myöhäisemmälläkin versiolla sarjaan osallistuttiin 1990-91. Molemmat Mazdat olivat vain auttamatta alitehoisia ja kohtalaisen epäluotettaviakin.
kävin katsomassa taannoin eteläruotsin rallia,jossa h.mikkola ajoi nolla-autona juurikin mazdan myöhempää versiota.jolla ei sitten kisaillut ymmärtääkseni kertaakaan???
Kumpi lie totta?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Totta tai ei mutta tässä Hannu on selällään ko. Mazdan kanssa Suurajoissa 1991, kohdassa 7:34:
http://www.youtube.com/watch?v=8ZsQBX-wKGA

Vae puhutaanko tässä jostain toisesta Mazdasta, voi toki olla.
Kyhyllä, siellähän se Mazda oli jota tarkoitin. :thumbup: Kiitoksia tästä. Oli monia muitakin hiehoja autoja tuossa pätkässä. Mutta mitä ihmettä, sama saakelin aneeminen äijä ollut selostamassa rallipätkiä jo 91? Luulisi tähän päivään oppineen jotain äänen käytöstä, vaan ei niin ei.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
755
Kumpi lie totta?
Uudempikorinen Mazda 323 GT-X tosiaan esiintyi MM-ralleissa 90-91. 92 piti julkaista viimeisin evoluutiomalli GT-R, jossa piti enemmän tehoa ja jonka piti olla kilpailukykyinen. Sitä Hannu kävi ajamassa nolla-autona Etelä-Ruotsin rallissa. Tämä asia kerrottiin aikanaan Ruutulipussa ja siitä oli myös juttua YLEn vuonna 1992 tekemässä Mikkolan urasta kertovassa dokumentissa, jossa näytettiin myös videota Mikkolan Ranskassa(?) uudella kehitysversiolla ajamista testeistä. Ulkoisesti tämän viimeisimmän 323:n kehitysversion tunnistaa etupuskurissa olevista isoista pyöreistä lisävalojen/ilmanoton rei'istä.
 
Ylös