Taka-alalle jääneet ralliautot

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
113
Sijainti
Tallissa
Palataan vielä vanhaan. Mun käsittääkseni ei 2-ryhmässä ole 1.8-litraista 16-venttiilistä. A- ja 4-ryhmissä on, mutta vain 1600cc. Tuolta löytyy luokitustodistuksia aukinapsuteltaviksi: http://www.tout-le-rallye.be/forum/quelques-fiches-fia-format-pdf-t22940.html
Alunperin luokiteltiin 2-ryhmään, mutta luokitus siirrettiin 4-ryhmään. Ja on tosiaan 1.6 litranen. Nykyään ajetaan siis 4-ryhmässä Historicissa kun tuolloin Montessa ajettu 2-ryhmässä. Laaksosen Juhan Golf sisältää ko. tekniikan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Palataan vielä vanhaan. Mun käsittääkseni ei 2-ryhmässä ole 1.8-litraista 16-venttiilistä. A- ja 4-ryhmissä on, mutta vain 1600cc. Tuolta löytyy luokitustodistuksia aukinapsuteltaviksi: http://www.tout-le-rallye.be/forum/quelques-fiches-fia-format-pdf-t22940.html
Ah! Rakastan sinua! Ascona 400 4-ryhmän ja Audi quattron b-ryhmän luokitustodistukset. :eek!: Vielä kun kaivaisit A1 ja A2 quattron b-ryhmän todistukset ja quattron 4-ryhmän, niin ei muita tarviskaan.

Nuo 1,8 lohkot taisi tulla VAG-konsernin autoihin vasta -83. 16 venttiiliä taisi tulla vasta -86, tai -87, mutta mk2 koppaan.
Epäilen, että tuo Pierburg golf on ollut 8v moottorilla, tai sitten joku on ryssinyt, kun 2-ryhmän todistuksessa ei tosiaan mainita Oettinger kantta. Oettingerin todistuskin on päivätty 1. Joulukuuta 1981.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Osaisiko joku valaista hieman asiaa? Tuossa kun noita rallitähtien uria on ruodittu, niin katselin huvikseni Salosen Datsun/Nissan aikaa.
Vuonna 1980 luokiteltiin 4-ryhmään Datsun Violet GT (nro 667), jossa oli Fordin BDG:lle vastauksena kehitetty 2-litrainen 16v. Moottori oli ilmeisimmin lz20b, joka oli perus 8-venttiilisestä kehitetty. En tajua miksi koriksi oli valittu 4-ovinen, kun Violettia tehtiin kahdellakin ovella.
Vuonna 1982 nostatti odotuksia, kun Portugalin ralliin saatiin viivalle Nissan Violet GTS. Tuokin nimi hämmentää, koska korihan oli s110 mallin Silvia/Gazelle/200SX (nimi riippui markkina-alueesta). Autot oli juwran ja ewrc:n mukaan luokiteltuja 4-ryhmään. Ongelma vaan, että s110 mallin Silvialle ei löydy luokitusta kuin 1-ryhmään ja turbo koneella 2-ryhmään, sekä ajankohtaan sopivasti 1.4.1982 päivätty luokitus nro 211 B-ryhmään. Onko tuo sitten jotenkin saatu ympättyä Datsun Violet GT:n luokitukseen tuo kori? Silviahan taitaa olla käytännössä Violetti vähän nätimmällä korilla. Samaan tapaan, kuin Celica on nätimpi Carina. Eihän 60 korimallin Celicaankaan ole 4-ryhmän luokitusta, mutta silti niillä on ajettu 4-ryhmässä. Todennäköisesti 40 korimallin luokkarilla?
Sinäänsä hauska kun Toyota ja Nissan kilpailivat niin samanlaisilla autoilla vuonna 1982. Toyota tosin taisi olla parempi autona.

Salonen kahva edellä Portugalissa (lasissa lukee DOHC 16 valve, onko moottori lz20, vai fj20?):
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4053
Sijainti
Event horizon
Nissan 240RS luokiteltiin (B233) 1.1.83. Moottori 2340 cc R4 DOHC (Fj24) edeltävä malli, kutsumanimeltään Violet GTS luokiteltiin 1.4.82 (B211) ja siinä 1975 cc DOHC (LZ20B). - Molemmat S110 korilla.
Päällepäin eron huomaa Violet GTS:n puuttuvista levikkeistä: http://classiccarmagazine.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2009/12/93-1982-silvia.jpg

240 Räsäsestä tuli vielä '85 kaudelle Evoluutio-luokitus (samalla numerolla) jossa mm. tehot oli nostettu 240 -> 277 bhp

S30 Sexi-Datsunistakin oli kaksi versiota 4-rymässä. Se tutumpi 240Z (3023 - 1.4.70) ja 260Z (3072 - 1.10.75)

1.8.74 luokiteltiin ryhmään 4 Datsun Violet 710/160J 16V koneella (LZ18). Alunperin luokitus oli 1.7 litraisella koneella 2-ryhmään, mutta kun FIA kielsi 16V kannen 2-ryhmässä niin luokitus siirrettiin 4-ryhmään ja koneesta tuli 2-litrainen. Aaltosella Keniassa 77 ja Salosella Suomess 76 oli 4-ryhmän pelit.

1.1.80 (lno 667) tuli laatikko-Datsuni eli 4-ryhmän Violet GT (Violet HA10), koneena LZ20B (1952 cc / 215 bhp) jolla ajettiin lähinnä vain 81 ja 82 kaudet. Luokittelutodistus ilmeisesti mahdollisti sekä nelivalot, että "akvaariolamput" kun molemmilla maskeilla on noita nähty.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Nissan 240RS luokiteltiin (B233) 1.1.83. Moottori 2340 cc R4 DOHC (Fj24) edeltävä malli, kutsumanimeltään Violet GTS luokiteltiin 1.4.82 (B211) ja siinä 1975 cc DOHC (LZ20B). - Molemmat S110 korilla.
Päällepäin eron huomaa Violet GTS:n puuttuvista levikkeistä: http://classiccarmagazine.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2009/12/93-1982-silvia.jpg

240 Räsäsestä tuli vielä '85 kaudelle Evoluutio-luokitus (samalla numerolla) jossa mm. tehot oli nostettu 240 -> 277 bhp
Olisiko tuo B211 luokkari Silvia RS:lle, eli koneena Fj20, joka on tuon Fj24 esi-isä. 1-ryhmän luokitus on kuitenkin 8-venttiiliselle koneelle.

Olihan noissa Violeteissäkin levikkeet. Vähän ujommat, kuin 240RS ja Safarissa levikkeitä ei näköjään ollut. Todennäköisesti siis 4-ryhmän sallimat erillistä luokitusta vaatimattomat levikkeet.
Spoileria ei vielä Portugalissa ja Safarissa ollut, mutta Acropolikseen sellainen oli jo lisätty. Acropolis autoissa oli lisäksi etupuskuria leikattu 240RS:n tyyliin:


Spoileri näkyy paremmin tässä kuvassa:


Vaan mitään luokitusta autolle ei tunnu löytyvän. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Mesen w113 pystylamppu coupe. Noillahan ne Böhringerit ja kumppanit ajoi. Nätti auto!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4053
Sijainti
Event horizon
Stasys Brundza osallistui jollain Samariinilla vuoden 88 Kemora 500 kisaan. Auto oli ilmoitettu SS-luokkaan. Olikohan kyse ihan normi cup-laatokasta vai tästä B-ryhmän "Brundza Turbosta"?
 

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
36

Stasys Brundza osallistui jollain Samariinilla vuoden 88 Kemora 500 kisaan. Auto oli ilmoitettu SS-luokkaan. Olikohan kyse ihan normi cup-laatokasta vai tästä B-ryhmän "Brundza Turbosta"?
Ajoi molemmilla. Alkuun puoli tuntia testimielessä B-ryhmän protolla jonka jälkeen hyppäsi varsinaiseen kilpuriinsa, molemmat kuvassa peräkkäin.
(En olisi muuten tiennyt mutta näyttäs youtubessa kisa olevan...)
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
583
Sijainti
Porvoo
Ladoista tuli mieleen, tuo O.K auto rallissa ollut Belyaevin Lada oli melkoisen kireän oloinen. Käsittääkseni siis 90-luvun Kitcar.
56Belyaev Roman
Goncharova Natalia
Russia
Russia
5 / 3 Lada 110-2,0 (Vaz 21106)

Tossa menoa:
 
Ylös