Osaisiko joku valaista hieman asiaa? Tuossa kun noita rallitähtien uria on ruodittu, niin katselin huvikseni Salosen Datsun/Nissan aikaa.
Vuonna 1980 luokiteltiin 4-ryhmään Datsun Violet GT (nro 667), jossa oli Fordin BDG:lle vastauksena kehitetty 2-litrainen 16v. Moottori oli ilmeisimmin lz20b, joka oli perus 8-venttiilisestä kehitetty. En tajua miksi koriksi oli valittu 4-ovinen, kun Violettia tehtiin kahdellakin ovella.
Vuonna 1982 nostatti odotuksia, kun Portugalin ralliin saatiin viivalle Nissan Violet GTS. Tuokin nimi hämmentää, koska korihan oli s110 mallin Silvia/Gazelle/200SX (nimi riippui markkina-alueesta). Autot oli juwran ja ewrc:n mukaan luokiteltuja 4-ryhmään. Ongelma vaan, että s110 mallin Silvialle ei löydy luokitusta kuin 1-ryhmään ja turbo koneella 2-ryhmään, sekä ajankohtaan sopivasti 1.4.1982 päivätty luokitus nro 211 B-ryhmään. Onko tuo sitten jotenkin saatu ympättyä Datsun Violet GT:n luokitukseen tuo kori? Silviahan taitaa olla käytännössä Violetti vähän nätimmällä korilla. Samaan tapaan, kuin Celica on nätimpi Carina. Eihän 60 korimallin Celicaankaan ole 4-ryhmän luokitusta, mutta silti niillä on ajettu 4-ryhmässä. Todennäköisesti 40 korimallin luokkarilla?
Sinäänsä hauska kun Toyota ja Nissan kilpailivat niin samanlaisilla autoilla vuonna 1982. Toyota tosin taisi olla parempi autona.
Salonen kahva edellä Portugalissa (lasissa lukee DOHC 16 valve, onko moottori lz20, vai fj20?):