Taka-alalle jääneet ralliautot

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Miksiköhän tuosssa Bemussa pitää päiväsaikaan polttaa lisävaloja tuolla lailla? :doubtful:
0-/turva-autona (vinkupurkkikin valoineen katolla), haluaa herättää huomiota mahdollisimman paljon jotta yleisö oivaltaa kisan alkavan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itselleni ainakin täysin uusi tuttavuus. 2-ryhmän Golf gti Oettingerin 16v kannella ja Pierburgin polttoaineen ruiskutuksella 185 hp ja levyjarrut joka nurkassa. Noita 16v moottoreitahan on täytynyt tehdä se pari tuhatta, kun tuohon aikaan ei pelkän kannen luokittelu onnistunut? Eikös kuitenkin gti:ssä ollut 8v kansi normaalisti?
Eklund piiskasi auton viidenneksi Montessa.



Tuossa vielä juttua katu versiosta:
http://users.telenet.be/wim.dekens/mijnweb4/oettinger.htm
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Talbot Samba

Sunbeam Lotuksen varjoon jäänyt lyhytikäinen malli Talbotilta:

Korvautui legendaarisella 205:lla merkin siirryttyä Chrysleriltä PSA:n omistukseen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sunbeam Lotuksen varjoon jäänyt lyhytikäinen malli Talbotilta:
[]
Korvautui legendaarisella 205:lla merkin siirryttyä Chrysleriltä PSA:n omistukseen.
Talbot Sambaa näkee edelleen harrastelijoilla Ranskan kisoissa, hieman muuallakin. Hyvinkin erilaisilla moottoreilla, usein 1300cc eli sikäli ei mitään yhteyttä isoon Lotariin. Suomessa mallia ei useasti ole nähty. 1984 sellaisella otettiin Jyskälässä luokkavoitto, kuskina nykyisin viininviljelijänä toimiva Dirk Vermeersch: http://www.dirkvermeersch.com/
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Sunbeam Lotuksen varjoon jäänyt lyhytikäinen malli Talbotilta:

Korvautui legendaarisella 205:lla merkin siirryttyä Chrysleriltä PSA:n omistukseen.
Kuvassa näkyvä laite on kotikutoinen Samba -pohjainen (rakennettu väljästi vanhaan Samban hylsyyn vuosien -81-86 väliltä), ja tehty tällä vuosituhannella :) Auto on luonnollisesti luokittelematon, eli esim. suomessa tuolla ei saisi rallia ajaa.
Talbotin projekti B-ryhmässä ennen Pösö 205 T16:n ylikävelyä oli aika yllättävästi Horizon. 2 takavetoista protoa ehtivät tekemään. Kone oli sama kuin 424 Lotarissa, mutta takapenkin paikalla poikittain. Googgeloimalla löytyy siitäkin jo näemmä tietoa: http://www.rootes-chrysler.co.uk/groupb-horizon.html
 
Viimeksi muokattu:

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
597
Sijainti
Tallissa
Itselleni ainakin täysin uusi tuttavuus. 2-ryhmän Golf gti Oettingerin 16v kannella ja Pierburgin polttoaineen ruiskutuksella 185 hp ja levyjarrut joka nurkassa. Noita 16v moottoreitahan on täytynyt tehdä se pari tuhatta, kun tuohon aikaan ei pelkän kannen luokittelu onnistunut? Eikös kuitenkin gti:ssä ollut 8v kansi normaalisti?
Eklund piiskasi auton viidenneksi Montessa.



Tuossa vielä juttua katu versiosta:
http://users.telenet.be/wim.dekens/mijnweb4/oettinger.htm
Pikkulinnut laulaa, että moinen laitos olisi valmistumassa... :rolleyes: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1209113_10151875472107859_1521378533_n.jpg
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
597
Sijainti
Tallissa
Suomessako?
Jännä ratkaisu, kun toinen nokka akseli pyörii hammasrattaan välityksellä, sen sijaan että hihna pyörittäisi molempia.
Kyllä ihan suomessa ja olisi kuulemma jo talven kisoissa viivalla. Kesäkaudella puolestaan lähinnä ulkomailla...
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Suomessako?
Jännä ratkaisu, kun toinen nokka akseli pyörii hammasrattaan välityksellä, sen sijaan että hihna pyörittäisi molempia.
Ei tuo nyt mitenkään erikoinen ratkaisu ole pyörittää toista nokkaa rattailla, kyllä tuota muissakin käytetty, kuten esimerkiksi Opelin 400:sissa koneissa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1410
Itselleni ainakin täysin uusi tuttavuus. 2-ryhmän Golf gti Oettingerin 16v kannella ja Pierburgin polttoaineen ruiskutuksella 185 hp ja levyjarrut joka nurkassa. Noita 16v moottoreitahan on täytynyt tehdä se pari tuhatta, kun tuohon aikaan ei pelkän kannen luokittelu onnistunut? Eikös kuitenkin gti:ssä ollut 8v kansi normaalisti?
Eklund piiskasi auton viidenneksi Montessa.
Kyllä kakkoskoppaisesta tehtiin myös V16 versio siviiliin. Itselläkin ollut sellainen, ihan ensimmäisiä. Siinä oli muistaakseni Boschin joku puolimekaaninen ruisku.
Siihen aikaan (80 luku) oli todella vihainen peli. Ymmärsin, että Oettinger olisi tehnyt nuo kaikki 16V kannet, voin olla väärässäkin.
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Kyllä kakkoskoppaisesta tehtiin myös V16 versio siviiliin. Itselläkin ollut sellainen, ihan ensimmäisiä. Siinä oli muistaakseni Boschin joku puolimekaaninen ruisku.
Siihen aikaan (80 luku) oli todella vihainen peli. Ymmärsin, että Oettinger olisi tehnyt nuo kaikki 16V kannet, voin olla väärässäkin.
Tuo ylenpänä kuvassa oleva auto on ykköskorinen:wink:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754


http://www.clubgti.com/showthread.php?227628-Audi-90-Quattros

Löysin jonkinnäköistä lisäinfoa sämpylä mallin 90 quattrosta. -80 luvun lopulla ja -90 luvun alussa yksityiset kehittelivät kyseistä autoa innolla. 10 venttiilisellä koneella autosta saatiin noin 200 hevosvoimaa ja 20 venttiilisellä kannella 60 hevosvoimaa lisää. Parhaat teholukemat kilpapolttoaineilla (ei varmaan ihan a-ryhmän sääntöjen mukainen?) 325 hp. Nämä siis ilman turboa.
Jossain testeissä oli verrattu autoa Sport quattroon ja todettu sen jäävän testiradalla vain noin sekunnin per kilometri, vaikka tehoeroa oli noin 300 hevosvoimaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
B3:n Cw kerroin oli tuon aikaisten mittapuiden mukaan huiman alhainen, joten vaikka rallissa sinällään ei asialla niin paljoa merkitystä olekaan kuin mitä on ratakisassa, niin ei siitä airodynaamisesta erinomaisuudesta ainakaan haittaakaan ole.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Lienee 20 venttiilisenäkin tehot olleen samaa tasoa, kuin ajan parhaissa n-ryhmäläisissä? Mitähän a-ryhmän tehdas autot tuohon aikaan kehittivät tehoa? lähempänä 300, jos ei ylikin?
Paola di Martinista ei nyt ihan yhtä spektaakkelimaisen näköinen otos, kuin Röhrlistä kolme vuotta aijemmin. Tulos kuitenkin ihan hyvä 9.-sija Montesta. Tuohon uuteen 90 quattroon luokiteltiin Audi sportin 6-vaihteinen laatikko ja Montessa varmaan käytettiin Torsen keskitasauspyörästöä. Kori ja voimansiirto oli valmiita, mutta moottori puuttui.

 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Suomessako?
Jännä ratkaisu, kun toinen nokka akseli pyörii hammasrattaan välityksellä, sen sijaan että hihna pyörittäisi molempia.
Pikkunen huomautus että volsuissa ja audeissa monivenakoneissa tuo käytäntö ollut jo 80-luvulta...ja esim 1.8 20v turbokoneet myös tuolla nokkaketjulla.
 
Ylös