Mitä varusteita autoon?

Valitse 5 tärkeinä varustetta autoosi alta


  • Äänestäjiä yhteensä
    67

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Höpöhöpö, automaatilla pääsee pienempiin kulutuslukemiin vain jos on täysin käsi arpomaan itse sopivaa vaihdetta. Automaatissa ei ole muuta etua kuin että pääsee itse vähemmällä. Ohitustilanteissa ja moottorijarrutuksissa automaatista on haittaa, kun se ei voi tietää, mitä kuljettaja aikoo. Ei osaa vaihtaa pienemmälle ajoissa.
Audi A3 1.4TFSI
Kulutuslukemat manuaali / automaatti (S tronic) litraa/100km
Kaupunki : 7,8 / 6,4
Maantie : 4,9 / 4,7
Yhteislukema : 5,7 / 5,3

Jälleen todistettu Zaikom autojutuissa hakoteillä olevaksi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Audi A3 1.4TFSI
Kulutuslukemat manuaali / automaatti (S tronic) litraa/100km
Kaupunki : 7,8 / 6,4
Maantie : 4,9 / 4,7
Yhteislukema : 5,7 / 5,3

Jälleen todistettu Zaikom autojutuissa hakoteillä olevaksi.
Mittauspisteiden määrästä kiinni tämä mittaustulos.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Aikoinaan mäkin olin ehdoton automaatinvastustaja. Sitten ajoin enemmän automaattivaihteista autoa ja käänsin kelkkani. Rahan (sisältäen että haluamaansa malliin&moottori&varustelu -yhdistelmään ei saa automaattivaihteistoa) lisäksi ainoa syy olla hankkimatta sitä on se, että johonkin autoihin manuskat kuuluu (esim. Ferrari ja kulissivaihteisto). Mutta se ei niiden eduista kerro mitään...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos paljon joutuu ruuhkissa ajamaan niin automaatti on paljon mukavampi. Itse olen tottunut manuaalin ja kun aiemmin joutui usein vetämään painavaa peräkärryä, niin siihen manuaali on lähes välttämätön. Liukkaalla kelillä manuaali on näppärämpi. Omat autot on aina olleet manuaalivaihteisia, muttei mulla mitään varsinaisesti automaattilaatikoita vastaan ole.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Audi A3 1.4TFSI
Kulutuslukemat manuaali / automaatti (S tronic) litraa/100km
Kaupunki : 7,8 / 6,4
Maantie : 4,9 / 4,7
Yhteislukema : 5,7 / 5,3

Jälleen todistettu Zaikom autojutuissa hakoteillä olevaksi.
Kehitys kehittyy näemmä.. Ainakin mitä öö...kymmenen vuotta sitten:rolleyes: katellut, niin enämpi automaatit kuluttivat.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Olihan tää vitsi? Suomessa asuminen talvella on ainakin kertaluokkaa masokistisempaa kuin joku kytkimen painaminen. Autolainan maksu on kertaluokkaa masokistisempaa kuin joku kytkimen painaminen. jne. Risteyksestä lähtemiseen ei automaatti paljon auta, se on joko renkaiden ja alustan välisestä pitävyydestä, moottorin käynnissäpysymisestä, tai jonon kärjessä olevan kuskin aivojen hitaudesta kiinni, miten se jono pääsee liikkeelle. Enpä ole yhtäkään testiä nähnyt, missä automaatti veisi vähemmän polttoainetta kuin vastaava manuaali. Tosin varmasti se on mahdollista, että manuaalilla saa kulumaan enemmän polttoainetta (ja kumia ja muita kuluvia osia) kuin automaatilla.
Mun viestini ei ollut vitsi ja tietyt seikat osoittautuivatkin todeksi muiden toimesta... Suosittelen siis nimimerkki Vellulle aliarviointivaihteen kytkemistä pois päältä!

Kuka tahansa joka kyseenalaistaa ton että automaatilla ei selviä sujuvammin liikkeelle lähdöstä ei sitten vissiin koskaan ole ajanut liikenteessä kunnolla sellaisella vehkeellä tai ei suostu myötämään totuutta.
Nelosen autoiluohjelmassa viime vuoden puolella testattiin jotain automaatilla varustettua pikkuautoa ja näytettiin kuin auto lähti valoista kuin tykin suusta muihin autoihin verrattuna ja juontajakin sen totesi. Ne ohjelmat on vissiin kaikki netissä, joten siitä vaan penkomaan :)
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Kehitys kehittyy näemmä.. Ainakin mitä öö...kymmenen vuotta sitten:rolleyes: katellut, niin enämpi automaatit kuluttivat.
Ei liene ihan historiaa vieläkään. Tarkistin 'uuden' autoni nettisivuston tiedoista kulutustilastoja ja siellä kaupunkikulutus vastaavalla automaagisella oli vajaa 2 l enemmän/100 km ja yhdistelmäkulutus 0,8 l enemmän satasella. Päästötkin ovat merkittävästi pahemmat. Minulla EI ole automaaginen vaihteisto, koska vaihtelu virkistää täällä hiljaisen liikenteen alueilla.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Audi A3 1.4TFSI
Kulutuslukemat manuaali / automaatti (S tronic) litraa/100km
Kaupunki : 7,8 / 6,4
Maantie : 4,9 / 4,7
Yhteislukema : 5,7 / 5,3

Jälleen todistettu Zaikom autojutuissa hakoteillä olevaksi.
Höh, vertaat M6 vaihteistoa A7 vaihteistoon? Vilkase noita kakslitrasia malleja, joissa M6 ja A6. Siitä näet minkä verran edistyksellinen automaatti jää manuaalista.

0.1 litraa :thumbup:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Mun viestini ei ollut vitsi ja tietyt seikat osoittautuivatkin todeksi muiden toimesta... Suosittelen siis nimimerkki Vellulle aliarviointivaihteen kytkemistä pois päältä!

Kuka tahansa joka kyseenalaistaa ton että automaatilla ei selviä sujuvammin liikkeelle lähdöstä ei sitten vissiin koskaan ole ajanut liikenteessä kunnolla sellaisella vehkeellä tai ei suostu myötämään totuutta.
Nelosen autoiluohjelmassa viime vuoden puolella testattiin jotain automaatilla varustettua pikkuautoa ja näytettiin kuin auto lähti valoista kuin tykin suusta muihin autoihin verrattuna ja juontajakin sen totesi. Ne ohjelmat on vissiin kaikki netissä, joten siitä vaan penkomaan :)
Varmasti kädettömät (tai kuka tahansa) pääsee liikkeelle helpommin, kun on käytössä automaatti. Vastaavasti manuaalilla pääsee liikkeelle vähintään yhtä kohtuullisesti, jos ei ole täysi tampio. Monelle tampiolle automaatti olisikin varsin hyvä lisävaruste.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Kaksi viimeisintä autoa ovat olleet automaatteja. Viimeisimpään tuli tuossa vähän aikaa sitten vaihdelaatikkovika, jota ei moni Suomessa ala korjaamaan; jostain kuulin, että noita automaattilaatikkoja korjailee pari-kolme ukkoa koko Suomessa. Uusi laatikko taas tulisi kalliimmaksi kuin koko auto.

Automaatti on kuitenkin varmaan myös seuraava auto.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Varmasti kädettömät (tai kuka tahansa) pääsee liikkeelle helpommin, kun on käytössä automaatti. Vastaavasti manuaalilla pääsee liikkeelle vähintään yhtä kohtuullisesti, jos ei ole täysi tampio. Monelle tampiolle automaatti olisikin varsin hyvä lisävaruste.
Aivan, en muista aiemmin missään edes väitetyn automaattilaatikon olevan parempi kiihtyvyydeltään tai huippunopeudeltaan. Ei ralli tai rata-autoissa käytetä automaattilaatikoita, koska sillä tulisi takkiin. En kuitenkaan epäile APaksun saavan paremmat suoritusarvot automaattilaatikolla kuin ajamalla manuaalilla..
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Varmasti kädettömät (tai kuka tahansa) pääsee liikkeelle helpommin, kun on käytössä automaatti. Vastaavasti manuaalilla pääsee liikkeelle vähintään yhtä kohtuullisesti, jos ei ole täysi tampio. Monelle tampiolle automaatti olisikin varsin hyvä lisävaruste.
Ilmeisesti sitten niitä täysiä tampioita on liikenteessä 9/10-kuskeista, luulisi sinun ymmärtävän vantaalaisena koska samassa liikenteessä ajamme.

Mä olen keskustellut tästä muiden mun tuntemien ihmisten kanssa joista kaikki ajavat manuaalilla ja joilla on nimimerkki Vellun kanssa täysin sama asenne kehittynyttä ja käyttäjäystävällisempää vaihteistoa kohtaan. Kovasti se yksi pieni koeajolenkki muuttaa mielipiteitä ja sen jälkeen asiasta ei enää kovin paljoa enempää ole puhutukaan.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ei ralli tai rata-autoissa käytetä automaattilaatikoita, koska sillä tulisi takkiin. En kuitenkaan epäile APaksun saavan paremmat suoritusarvot automaattilaatikolla kuin ajamalla manuaalilla..
Eikö F1-autojen vaihteistot käytännössä ole automaattisia? ei niillä vehkeillä kilpaillessa ole aikaa jalalla painettavan kytkimen käytön tai vaihekepin hämmentämisen kaltaiseen järjettömyyteen vaan läpysköillä vaihdot sujuvat fiksummalla tavalla.

Ja kiitos taas aliarvioinnista
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eikö F1-autojen vaihteistot käytännössä ole automaattisia? ei niillä vehkeillä kilpaillessa ole aikaa jalalla painettavan kytkimen käytön tai vaihekepin hämmentämisen kaltaiseen järjettömyyteen vaan läpysköillä vaihdot sujuvat fiksummalla tavalla.

Ja kiitos taas aliarvioinnista
On koska automaatti on nopeampi.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Ilmeisesti sitten niitä täysiä tampioita on liikenteessä 9/10-kuskeista, luulisi sinun ymmärtävän vantaalaisena koska samassa liikenteessä ajamme.

Mä olen keskustellut tästä muiden mun tuntemien ihmisten kanssa joista kaikki ajavat manuaalilla ja joilla on nimimerkki Vellun kanssa täysin sama asenne kehittynyttä ja käyttäjäystävällisempää vaihteistoa kohtaan. Kovasti se yksi pieni koeajolenkki muuttaa mielipiteitä ja sen jälkeen asiasta ei enää kovin paljoa enempää ole puhutukaan.
Nimimerkki taitaa unohtaa, että olen automaatilla ajellutkin jo muutamaan otteeseen. Kuten sanottu, niin en koe tarvitsevani automaattia. Jos tartten automaatin säästämään kohtuuttomia vaihtamisen vaivoja, otan taksin.

Nykyään stressaan aika paljon vähemmän moisista tumpeloista liikenteessä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aivan, en muista aiemmin missään edes väitetyn automaattilaatikon olevan parempi kiihtyvyydeltään tai huippunopeudeltaan. Ei ralli tai rata-autoissa käytetä automaattilaatikoita, koska sillä tulisi takkiin. En kuitenkaan epäile APaksun saavan paremmat suoritusarvot automaattilaatikolla kuin ajamalla manuaalilla..
Manuaalin ja automaatin raja ei ole kovin selvä. Formuloissa ei tarvii käyttää kytkintä vaihdetta vaihtaessa, eikä varmaan missään muussakaan vakavasti otettavassa kilpa-autosarjassa. Joku vuosi sitten ylösvaihtaminen oli automatisoitu, mutta se ei varmaan ole enää sallittua. Alasvaihto on aina uskottu kuskille, koska automaatti ei sitä osaa ilman radan ohjelmointia muistiin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olihan formuloissa pari kautta automaattiloota ja nopeampi se oli, kuin ns. puoliautomaatti.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
On koska automaatti on nopeampi.
Heh, risteyksessä ei liene merkitystä meneekö kakkonen tai kolmonen päälle 0,5 sekuntia nopeemmin. Pääasia, että auto liikkuu siinä vaiheessa. Jos ne "piuhat" on niin pitkät, että jalan nostamiseen kytkimeltä menee kauemmin kuin jalan nostamiseen jarrulta ja siirtämiseen kaasupolkimelle, niin automaattilaatikon nopeudella ei ole paljonkaan merkitystä.

Tästähän uhkaa tulla jarna! :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Heh, risteyksessä ei liene merkitystä meneekö kakkonen tai kolmonen päälle 0,5 sekuntia nopeemmin. Pääasia, että auto liikkuu siinä vaiheessa. Jos ne "piuhat" on niin pitkät, että jalan nostamiseen kytkimeltä menee kauemmin kuin jalan nostamiseen jarrulta ja siirtämiseen kaasupolkimelle, niin automaattilaatikon nopeudella ei ole paljonkaan merkitystä.

Tästähän uhkaa tulla jarna! :D
Edellisellä automaattiautollani opettelin jarruttamaan vasemmalla jalalla. Jälkimmäiselläkin usein risteyksissä pidin vasenta jalkaa jarrulla, joten lähtö on vähintään yhtä nopea kuin tavan kulkineessakin, paitsi mäkipaikassa, kun oikeaa jalkaa voi pitää kaasulla koko ajan (ellei manuaalia pidä kytkintä luistattaen paikallaan). Talvilähtöihinkin nykylaatikoiden äly riittää hyvin. Enemmän ongelmia tuppaa olemaan ratin ja selkänojan välissä.
 
Ylös