Neste Oil Rally Finland 2010

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jäin kans pohtimaan noita s2000 suorituksia, tietämättä taustoista juuri mitään. Oliko Rantasen käyttämä Fabia sama, jolla Miettinen ei SM sarjassa pärjänyt Saloa vastaan? Entä miten sitten nämä Garden autot. Montessa sanoi, että auto ihan kelvoton ja ilmeisesti täällä sama juttu? Mitens Nikaran auto ja suoritus suhteessa muihin s2000:siin? Kai noissa s2000 autoissakin taitaa olla melkoisia eroja. Esim. osa Fiestoista ei kulje mihinkään, joten tuskin ihan samoja palikoita kaikissa on.
Ihan hyvin noi yksityis S2000 autot on kulkeneet eri "privaattien" käsissä. Olen samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa, että Tonilla on selittelynmakua suussa tällä kertaa. Ei ole Gardemaister vauhdilla hurmannut muillakaan S2000 esiintymisillä, enkä pidä Tonia lähellekään Hännisen tai Ketomaan tasoisena vetomiehenä edes kaverin wrc-ajojen perusteella.

Ketomaan vauhti oli välillä ihan käsittämätöntä. Jos olisin Malcolm Wilson, niin itse kyllä harkitsisin Jarin käyttöä, kun Loebille ja Ogierille pitäisi saada tulevaisuudessa vastustaja. Ketomaa on nykyään yhtä nopea myös ulkomailla, joten kaveri olisi täysin valmis wrc-pelin puikkoihin. Ketomaa on niin valmis kuski, että uskon, että hän nousisi huipulle yhtä nopeasti kuin Mäkinen ja Grönholm.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässäpä vielä kymmenen minuutin kooste Kankkusen Juhan paluusta haastatteluineen ja maaliintuloineen, tällaista koostetta kun tuskin on TV-kanavilta luvassa niin täytynee sitten itse pätkiä kooste kasaan.
http://www.youtube.com/watch?v=VK_4Bq6QO2A
Yksi aikakausi tuli ilmeisesti lopullisesti päätökseensä. Kaikki päättyy ainakaan ja aina tulee uusi sukupolvi joka ottaa edellisten paikan. Siltikin jotkut menneen ajan kuljettajat muistetaan paremmin kuin toiset ja Juha Kannunen muistetaan varmasti niin pitkään kuin rallia vaan ajetaan.

Nykyisissä ja useissa jo lopettaneissakin suomalaiskuskeissa paistaa into ja ehkä osin malttamattomuuskin. Juha taas on jotenkin jäänyt mieleen cooliuden perikuvana liki tilanteessa kuin tilanteessa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Onneksi rallit edelleen ratkaistaan ajamalla kisaa. Jos uskoisi noita matalaotsaisia kommentteja joita esim tämä palsta on viime viikot ollut täynnä ei Latvalalla olisi ollut mitään mahdollisuuksia!!

Joo, tuli käytyä shakedown - Jukojärvi 1&2 - Sirkkamäki 1&2 - Kolonkulma - Leustu 1&2. Laajavuori 1 jäi väliin kun vaimo joutui olemaan töissä ja vain yks auto käytössä.

Suuria tapahtumia ei osunut, muutamia karanneita sladeja ja rajuja hyppyjä. Al Kassimi stumppas moottorin spinniä vältellessä ja Al Ameri kaivoi ojaa.

Wilson piti ajamalla takanaan Kankkusen ja Räikkösen. Ovathan tavoitteet ihan eri mutta kuitenkin huomioitava asia.

Mieleen jääneitä hyviä suorituksia mm Hänninen, Sundell, Tänak, Breen ja Kumpumäki.

Alisuorituksista mieleenjääneimpiä Gardemeister (ämmämäinen valitus toi mieleen Tuohinon itkun Xsaran kanssa), Tuohino (...), Salo ja Jourdain, jonka luulin ajavan rallia tosissaan mutta olikin elämysmatkailija. No, eihän elämysmatkailussakaan vikaa ole. Suurta ihailuani nauttivat heistä mm Kaisanlahti ja de Sanctis.

Hieman tuntui oudolta kisan loppuminen jo lauantaina. Voi johtua siitä ettei ollut sitten mahdollisuutta osallistua iltabailaamiseen Jyväskylässä.

-edit: niin, tuli pari hyvää katselupaikkavinkkiäkin. Kiitokset niistä. Toinen ei millään sopinut aikatauluun, toinen oli Kolonkulmalle mutta siinä jotenkin ajatus himmeni ja mentiin 'helppoon paikkaan' maalipään jokkisradalle yöpymään autosssa,
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Onneksi rallit edelleen ratkaistaan ajamalla kisaa.
Kyllä voittotaistelu haluttiin lopettaa ihan jollain muulla kuin ajamisella... Mutta minkäs teet kun on niin vähän talleja.

Nyt toki olisi ollut se Fordin paikka ottaa kaksoisvoitto kun auto saatiin kulkemaan uusien iskarien avulla, mutta Mikolla ei ollut tuurikaan mukana. Mistään riskillä ajamisesta tai vehkeisiin nähden ylikovaa ajamisesta on turha puhua, Ford meni tänä viikonloppuna aivan omaa vauhtia sitikoihin verrattuna juurikin uusien iskareiden ansiosta. Mikon ei tarvinnut edes mennä täysillä ja silti meni helpossa johdossa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Juha taas on jotenkin jäänyt mieleen cooliuden perikuvana liki tilanteessa kuin tilanteessa.
Ja cool nimenomaan itse ajamisessa eikä pelkästään ulkoisessa olemuksessa. Vaikka pitkällä uralla oltiin silloin tällöin katollaankin niin silti Juhan ajossa paistoi aina se että jokainen liike näytti harkitulta ja luonnolliselta, oli ajokki sitten mikä tahansa. Todellinen smooth operator, paitsi ajolinjoiltaan niin myös senkin puolesta että samaan aikaan kun tallikaveri poltti auton ajotyylillään puhki niin Juhan auton osat oli edelleen kuin pakasta vedetyt. Toivottavasti vielä joskus tulevaisuudessa ajetaan taas sellaisilla autoilla, ja ehkä sellaisilla kisaformaateilla, että tällaiset ajamista hengittävät, auton kanssa yhtä olevat maisterit pääsevät nykyistä enemmän oikeuksiinsa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt toki olisi ollut se Fordin paikka ottaa kaksoisvoitto kun auto saatiin kulkemaan uusien iskarien avulla, mutta Mikolla ei ollut tuurikaan mukana. Mistään riskillä ajamisesta tai vehkeisiin nähden ylikovaa ajamisesta on turha puhua, Ford meni tänä viikonloppuna aivan omaa vauhtia sitikoihin verrattuna juurikin uusien iskareiden ansiosta. Mikon ei tarvinnut edes mennä täysillä ja silti meni helpossa johdossa.
Mikolla auto tuli hypystä alas sivuttain nokka kohti menosuuntaa. Ja kuten usein vaikuttavien voimien seuraksena käy, alastulo kiersi autoa ("oikaisi" lennon aikaisen luiston) sen verran että kulkeutui tangentin suuntaan penkkaa kohti.

Joskus vaan käy noin, vaikka usein näkeekin että hypätään hieman kahva edellä eikä mitään dramaattista satu.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Oli kyllä piun hyvä juttu, että Kankkunelli kävi ajamassa rallin. Näki sieltä ratin takaa millasta härdelliä ja showta koko juttu on. Eikös Kankku ole jäsen Todin työryhmässä jossa heitellään ilmoille ajatuksia rallin mm-sarjan kehittämisestä. Eli siis toivottavasti on muutoksia luvassa....
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Joo, ei Kankkunen ainakaan heikempään suuntaan vie tieto- ja ymmörrystasoa. Olihan muuten Todt itsekin kisapaikkakunnalla, käveli Kari O:n kanssa vastaan Lutakossa torstaina. Mahtoiko ehtiä erikoiskokeille asti vai vaatiko FIAn hierarkia siirtymistä Unkariin?
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Juttelin Tonin kanssa lauantaina,kertoi että ajot tulevat kyllä jatkumaan...mutta miten sitä en tiedä.Ja jatkoi vielä että Skodan vuokraus olisi ollut jopa edullisempaa kuin uuden super Fiestan.
Vaikea nähdä, kuka tai mikä taho uskoisi Garden pärjäävän huipulla siinä määrin, että viitsisi tämän ajamista rahoittaa. F-cuppia voi tietysti vedellä ja vaikka omalla rahalla, jos vaan riittää.

Onneksi rallit edelleen ratkaistaan ajamalla kisaa. Jos uskoisi noita matalaotsaisia kommentteja joita esim tämä palsta on viime viikot ollut täynnä ei Latvalalla olisi ollut mitään mahdollisuuksia!!
SAmat äijät, jotka viikolla jorisivat Latvalan olevan menetetty tapaus, kun "pää ei vaan kestä", lauloivat hänen nimeään lauantai-illasta... Kahina kävi kun tuulitakit kääntyivät.

Alisuorituksista mieleenjääneimpiä Gardemeister (ämmämäinen valitus toi mieleen Tuohinon itkun Xsaran kanssa)
En herrojen ajotyyliä tunne, mutta Xsaraahan käskytettiin kierroksilla siinä kuin s2000:stakin. Tuohinolle insinöörit aikoinaan Saksassa(?) sanoivat, että kyllä se kulkee, kun et päästä kaasua pohjasta, mutta minkäs Janne pumppailevalle luonteelleen mahtoi... Liekö Gardemeisterin kaasujalassa samaa vikaa?

Noin yhteenvetona voisi todeta, että NORF vuosimallia 2010 oli koviin ennakko-odotuksiin peilattuna lievähkö pettymys, jonka JM pelasti totaaliselta katastrofilta. S2000:ssa kilpailu loppui ennen kuin se oli ehtinyt alkaa. Kaikki kunnia Hänniselle, joka pesi kovan kaartin kuljettajia ajamalla tosissaan pari pätkää perjantaiaamusta, mutta kyllä päällimäiseksi mieleen jäi, että tulevaisuus ei suomalaisten osalta näytä kauhean valoisalta. Paljon riittää nuorien lupausten osalta puhetta, mutta teot jäävät hyvien pätkäaikojen tavoitteluun kun sijoitukset ovat jo jaetut. Ketomaa ja Hänninen ovat kuitenkin jo noin kolmikymppisiä, Rantanen myös. Vaikka Ketomaan kohdalla täytyy jossain määrin yhtyä Valden näkemykseen, niin vaikea silti nähdä, että Latvalan takana olisi hirveästi kuljettajia, joilta voi tulevaisuudessa maailmanmestaruuksia odottaa.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Olipahan oikein juhlaralli. Pätkillä pyöriessä tuli väkisinkin mieleen, että yleisö taitaa olla järjestävälle taholle sellanen punanen vaate kenen eteen ei juurikaan vaivaa nähdä. Tärkeintä oli rallin lopettaminen ajoissa, että saivat ampua muutaman pommin taivaalle. Katselualueet ja niille kulku oli hoidettu huonommin kun moniin vuosiin, jopa Ruotsissa oli tänä talvena helpompi kulkea vaikka lunta oli vyötäröön asti.

Omakohtanen katselu alotettiin shakedownin alkupuolelta, nyppyvasuri yhdistelmästä. Paikkana ihan ok ja autojakin näki pienen raivaustuokion jälkeen. Ilta vietettiin Laajavuoren maalipäässä kaukana tiestä, vaan olimmepa turvallisella paikalle 20 metriä tiestä umpimetsässä.

Perjantai korkattiin Urrian alkupään vasurissa, missä oli vauhdikasta ajoa runsaasti ja Pirellimitsun pellolle ajo. Iltapäiväksi suunnattiin Lankamaan latomutkaan ja siellähän oli melkoinen määrä ohjelmaa.

Lauantai aloteltiin Kolonkulman alkupään oikeesta, joka oli todella mitäänsanomaton paikka tänä vuonna ja siitä suunnattiin loppurallin ajaksi Himoksen kuuluisalle piilohypylle. Monia makeita loikkia ja mielenkiintoisia hyppytyylejä tuli bongattua.

Hajahuomioita:

+ Asiallisesti viihtyneet ulkomaalaiskatsojat
+ Juho Hänninen ja kaikki muutkin S2000 Skoda-kuskit
+ Ogier
+ Ott Tänak
+ Kankkunen, takuuvarma viihdyttäjä pätkillä ja kommenteissa
+ yleinen rallifiilis erikoiskokeiden varsilla

- Suomalainen "ammatti"katsoja-kulttuuri
- voittaja, ei vaan ole henk. koht. suosikkikuljettaja
- Gardemeister
- kotimaan nousevien kykyjen epäonni (Pajunen, Rantanen, Nikara, Ketomaa)

Siinä päällimmäiset tuntemukset, lisäillään jos jotakin muistuu mieleen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Vaikka Ketomaan kohdalla täytyy jossain määrin yhtyä Valden näkemykseen, niin vaikea silti nähdä, että Latvalan takana olisi hirveästi kuljettajia, joilta voi tulevaisuudessa maailmanmestaruuksia odottaa.
Melkoinen väite :alppu: - En allekirjoita. Hyvä esimerkki siitä, ettei taas nähdä metsää puilta. Millä toisella rallimaalla on heittää vastaavanlainen kavalkadi lupaavia nuoria kuljettajia kuin Suomella?

Itse näen, että Hirvosen ja Latvalan takana on kovia nimiä. Eri asia taas on, että onko tarvittavia taustavoimia viemään miehiä huipulle.Lisäksi MM-sarja tarvitsee lisää tiimejä jotka kykenevät tarjoamaan tehdastasoisen kaluston.

Ketomaa, Lindroos, Pajunen, Hänninen, Rantanen... Kenelle tahansa noista kunnon testiohjelma ja 2-3 vuotta aikaa kehittyä kuljettajana, niin tulos on jotakuinkin sama mitä tällä hetkellä nähdään herrojen Latvala/Hirvonen ajamana.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Melkoinen väite :alppu: - En allekirjoita. Hyvä esimerkki siitä, ettei taas nähdä metsää puilta. Millä toisella rallimaalla on heittää vastaavanlainen kavalkadi lupaavia nuoria kuljettajia kuin Suomella?
Laaja taso ei merkitse mitään, vaan kärjen terävyys. Itse asiassa voi olla jopa haitaksi, että tusinakuskeja on paljon - tuki jakaantuu, eikä kukaan yllä huipulle saakka. 70-luvulla syntyneistä kukaan ei yltänyt (jos ei sitten Vetomaa tulevaisuudessa). Gardeen kyllä panostettiin, mutta eväät eivät riittäneet. Tuohino, Pykälistö, Sohlberg, Välimäki ja Katajamäki saivat tilaisuutensa, useammankin. Salolla näyttöpaikat jäivät vähiin, vaikka näin jälkeenpäin ajatellen hänellä saattoi olla potentiaalia pisimmälle.

Jos ja kun Jouhki laittaa hanskat tiskiin, niin 80-luvulla syntyneiden pitää yltää huipulle vähemmillä näyttöpaikoilla (poislukien Latvala ja Hirvonen, jotka ovat jo tiensä raivanneet, samoin jossain määrin myös Hänninen).

Vaihtaisin kyllä tämän suomalaisen kavalkaadin yhteen Ott Tänakiin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Timantiksi jalostettavaa talenttia meiltä löytyy aivan varmasti nyt ja jatkossakin mutta se mikä huolettaa on juurikin se mitä tapahtuu kun Jouhki poistuu kuvioista Hirvosen ja Latvalan myötä. Ilman vastaavanlaista rahasäkkiä tai uudenlaista kuskilupauksia tuntuvasti tukevaa järjestelmää tulee eteen se kausi kun sarjaa ei ole kiertämässä ainuttakaan suomalaiskuskia. Eikä tarvitse arvuutella että miten silloin käy kotimaan MM-rallin kiinnostuksen. Välimeren kuskien jäsentenvälinen elämysmatkailukuskeilla ryyditettynä tuskin saa massoja liikkeelle entiseen tahtiin ja siitä saattaa pahimmillaan alkaa sellainen kierre että lopulta koko kisa lakkaa olemasta.

Mutta kun MM-sarjasta on kyse niin oikeastaan ihan kaikki on epävarmaa, kun arvuutellaan missä kunnossa sarja on muutaman vuoden päästä, onko edes koko sarjaa olemassa jne. Eli isossa kuviossa hommapitäisi saada jotenkuten sellaiseen tilanteeseen että tehdaspaikan saavuttaminen olisi mahdollista ilman isoa koneistoa tai yksittäistä namusetää pohjattoman lompakon kanssa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Eli, mitä tapahtuu nykyisille WRC-autoille tämän kauden jälkeen? Suomessakaan niillä ei ilmeisesti enää ajeta? Eli onko esim. vuoden 2008 WRC Focus turha sijoitus jos sillä ei voi ajaa enää missään?
Osa menee myyntiin, joitain tallit varmaan haluavat pitää itsellään näytillä tai jotain. Kait jossain vielä jotain ralleja ensi kaudellakin on joihinka nykyisillä WRC-autoilla pääsee?

Asiasta lapioon, kuvaa katsellessa on kiva miettiä että kyseisellä autolla voitettiin juuri Suomen mm-ralli...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hmmm, tätä on varmaan käsitelty moneen otteeseen mutten tähän hätään löytänyt tietoa asiasta. Eli, mitä tapahtuu nykyisille WRC-autoille tämän kauden jälkeen? Suomessakaan niillä ei ilmeisesti enää ajeta? Eli onko esim. vuoden 2008 WRC Focus turha sijoitus jos sillä ei voi ajaa enää missään?
Rallicrossin EM-sarjassa saanee käyttää WRC kalustoa jatkossakin. Sinnehän meni aikanaan leijonanosa B-ryhmäläisistäkin kun ne kiellettiin ralleissa.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Moro

S2000 kuskeista nopein lauantaina taisi selvästi olla Jarkko Nikara Peugeotilla ja toivottavasti oikeat asiantuntijat nyt painavat nopean nuorukaisen nimen mieleensä. Pätki PG:n Sandellin, Juhon, Tonin ...

Huikeita aikoja ei ehkä ainakaan ylivoimaisella autolla. Valitettavasti perjantaina oli tekniikkamurheita.
hopo
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Kankkunen´s Comeback (longer edition) - WRC Rally Finland 2010 Highlights

Uppasin tuon Kankkus-Jussin koostepätkän uusiksi kun tuubi jätti videon ekalla kerralla täysin pikselimössöksi, tämä näyttäisi pelittävän paremmin:
http://www.youtube.com/watch?v=8nc5LdczTY8

Ja lisäsin tuohon 5min lisää tavaraa ekaan versioon verrattuna, koska sattumoisin youtube sallii tästä päivästä eteenpäin 15min pitkät videot vanhan 10min limitin sijaan.
 

PMM

www.rallikuvat.net
Liittynyt
25.7.2005
Viestit
10
Sijainti
Tervajoki
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Kiitos, tuossahan nuo erot näkyvät selvästi.
Ei ole Nikara ollut paljon Kankkusta hitaampi lauantain erikoiskokeilla eli 23,7 sek koko päivän aikana. Aika vähän tuosta vain on ollut juttua missään. Eihän se tietty sarjakuskien maineelle tee hyvää, jos nuorukainen Suomesta on selvästi nopeampi ...
No eihän Nikaralla tietty ollut mitään hävittävää sijaa enää lauantaina, mutta koko päivän ajoi pirun kovaa Peugeotillaan.

Nikaran sivulla lukee, että kyseinen 207 on Laivolan omistama. Mistähän tuo on tullut suomeen ja miltä tiimiltä vaiko tehtaalta?
http://www.jarkkonikara.com/get.php?page_id=4422
hopo
 
Viimeksi muokattu:
Ylös