Formula 1 - 2010 - Australia: Aika-ajot

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Kauden toinen aikatappelutopiikki.



Lauantai 27.3.2010
Harjoitus 3 05:00 - 06:00
Aika-ajot 08:00

Sunnuntai 28.3.2010
Kilpailu 09:00

Aikavyöhyke UTC+2

(Huomaa kesäaikaan siirtyminen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä)

Koodi:
Australian GP:n 1. harjoituksen tulokset:
1.  Robert Kubica      Renault             1.26,927  22 kierrosta
2.  Nico Rosberg       Mercedes Benz        + 0,199  18
3.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     + 0,555  22
4.  Felipe Massa       Ferrari              + 0,584  18
5.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault     + 0,759  23
6.  Fernando Alonso    Ferrari              + 0,820  21
7.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     + 0,866  22
8.  Sebastien Buemi    Toro Rosso-Ferrari   + 1,087  21
9.  Vitaly Petrov      Renault              + 1,187  25
10. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes + 1,265  18
11. Paul di Resta      Force India-Mercedes + 1,610  25
12. Michael Schumacher Mercedes Benz        + 1,623  19
13. Jaime Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari   + 1,645  21
14. Mark Webber        Red Bull-Renault     + 1,756  22
15. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari   + 2,538  13
16. Rubens Barrichello Williams-Cosworth    + 2,785  18
17. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    + 3,322  26
18. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   + 4,661   5
19. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth       + 4,725  13
20. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth       + 4,727  26
21. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth      + 5,904  25
22. Bruno Senna        HRT-Cosworth         + 6,474  24
23. Karun Chandhok     HRT-Cosworth         + 7,324  19
24. Timo Glock         Virgin-Cosworth      + 7,998   8
Koodi:
Australian GP:n 2. harjoituksen tulokset:
1.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes    1.25,801  13 kierrosta
2.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     + 0,275  16
3.  Mark Webber        Red Bull Renault     + 0,447  22
4.  Michael Schumacher Mercedes GP          + 0,710  16
5.  Vitaly Petrov      Renault              + 0,931  26
6.  Sebastien Buemi    Toro Rosso-Ferrari   + 1,031  29
7.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes + 1,033  22
8.  Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes + 1,034  17
9.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    + 1,103  25
10. Nico Rosberg       Mercedes GP          + 1,155  22
11. Robert Kubica      Renault              + 1,307  28
12. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari   + 1,307  25
13. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   + 1,654  23
14. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    + 1,744  25
15. Fernando Alonso    Ferrari              + 3,224  20
16. Sebastian Vettel   Red Bull-Renault     + 3,333  19
17. Felipe Massa       Ferrari              + 3,790  21
18. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth       + 4,059  15
19. Jaime Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari   + 4,709  43
20. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth       + 4,894  17
21. Timo Glock         Virgin-Cosworth      + 6,316   9
22. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth     ei aikaa   2
23. Karun Chandhok     HRT-Cosworth        ei aikaa   1
24. Bruno Senna        HRT-Cosworth        ei aikaa   0
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ilmeisesti kuuluu myös aika-ajoihin, niin läitetään tännekin:

Eli varikon nopeusrajoitus on 60 km/h myös aika-ajoissa ja kisassa, sekä tankkaus tapahtuu boksissa aika-ajojen aikana. Syyna turvallisuus:
Hitaita varikkokäyntejä luvassa Melbournessa
Julkaistu 26.03.2010 08:09 (päivitetty 08:45)
kuva: Mark Thompson/Getty Images

Formula ykkösten Australian Grand Prix –kisan tuomaristo on päättänyt laskea Melbournen Albert Parkin radan varikkonopeusrajoitusta sekä kilpailussa että aika-ajoissa.

Normaalisti aika-ajoissa ja kilpailuissa on varikkonopeusrajoituksena 100 km/h, mutta Melbournessa tänä viikonloppuna saa ajaa varikolla maksimissaan 60 km/h. Varikkonopeuden laskua pyysi kilpailunjohtaja Charlie Whiting turvallisuussyistä.

Varikkonopeusrajoituksen alentaminen tarkoittaa hyvin todennäköisesti sitä, että kuljettajat ajavat kilpailun yhden varikkokäynnin taktiikalla, joka olisi muutenkin ollut suosituin taktiikka.

Tuomaristo on määrännyt myös, että aika-ajoissa tankkaus pitää suorittaa varikkosuoran sijaan tallien varikkopilttuissa.

MTV3 - Jani Merimaa
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hassua, kun vasta edellisen kisan jälkeen oli puhetta siitä että kahden pysähdyksen taktiikka olisikin ollut se nopeampi tapa (ainakin Bahrainissa), niin nyt varmistetaan tällä tavalla kaikkien ajaminen yhden pysähdyksen taktiikalla ja toinen renkaiden säästely paraati putkeen. :rolleyes:

Eihän näin matalaa nopeusrajoitusta ole koskaan tarvittu muualla kuin Monacossa. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hassua, kun vasta edellisen kisan jälkeen oli puhetta siitä että kahden pysähdyksen taktiikka olisikin ollut se nopeampi tapa (ainakin Bahrainissa), niin nyt varmistetaan tällä tavalla kaikkien ajaminen yhden pysähdyksen taktiikalla ja toinen renkaiden säästely paraati putkeen. :rolleyes:
En usko varikkonopeusrajoituksella olevan määräävää vaikutusta kisataktiikan valintaan. Vaikka kahden stopin taktiikka olisikin matemaattisesti nopeampi, se tarkoittaisi, että todennäköisesti pitäisi ohittaa radalla. Eli ei automaattisesti johda parempaan lopputulokseen. Olen sitä mieltä, että yhden stopin taktiikka on ollut kärkitallien suunnitelmissa muutenkin. Oletuksella, että renkaat sen mahdollistavat, tietenkin (kuten uskon).

Albert Parkissa saatetaan kyllä silti nähdä kahden stopin taktiikoita, koska en usko että kisa selvitään läpi ilman Safety Caria.
Eihän näin matalaa nopeusrajoitusta ole koskaan tarvittu muualla kuin Monacossa. :D
Ja syykin on sama, kapeus.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko ne kaventanut jotenkin Melbournen varikkosuoraa? On siellä ennen ainakin mahtunut satasta ajamaan.
Tuskin sitä kavennettu on ja mahtuu siellä edelleenkin satasta ajamaan, mutta liikenteen lisääntyessä sen ei enää katsottu olevan riittävän turvallista. On se kyllä yksi ahtaimmista varikoista.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Sateen takia ei voimasuhteista saatu perjantaina kunnollista kuvaa. Kiinnostavaa nähdä pystyykö Lotus puristamaan eron kärkeen 4 sekunnin tuntumaan myös Q1:ssä. Alguersuari on edelleen vahvin ehdokas Q1:ssä tipahtajaksi uusien tallien lisäksi.

Kiinnostavaa nähdä kykenevätkö Sauber ja Williams petraamaan Bahrainiin verrattuna ja Lotus pitämään eron kärkeen neljän sekunnin tuntumassa. Renault ja FI näyttävät olevan myös Australiassa vahvimmin kiinni viimeisissä paikoissa Q3:een.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kun aika-ajot alkavat, lähtee myös taksikyytini kohti Helsinki-Vantaata.

Aussien ja Malesian kisaviikonloput jäävät näkemättä livenä. Toivottavasti ei tule sähkökatkoa jotta boksin tallennukset pelaisivat. :dunno:
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Anteksi Lugera, ihan vaan lapsille, älkää aloittako jossette ole lukeneet... sorry...

mut silti, kundit jotka ajaa formuloita tai rallia ovat "kuljettajia" eikä "ajajia", niin niinku media antaa kertoa, oikeesti ei autoa aja ajaja vaan kuljettaja!!!

http://www.i-diot.org
 
Viimeksi muokattu:

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
kundit jotka ajaa formuloita tai rallia ovat "kuljettajia" eikä "ajajia", niin niinku media antaa kertoa, oikeesti ei autoa aja ajaja vaan kuljettaja!
Oletkos itse miettinyt lainkaan idioottiastettasi? Miksi aloitit uuden aiheen? :nope:

:facepalm:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Oho.. Hahmo Loetkoen sääntömuutosehdotus meni Kovalaiseltakin läpi. :)

Edit: tuossa maikkarin haastattelussa siis Heikki luki sääntöehdotuksen nimimerkiltä Loetkoe.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Joo veiskö nyt sitten Webber vai onko Ferrari liian kova ja mites Mclaren
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Oliskohan tänään Suuren Saatanan paluupäivä kärkeen?
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Schumi vauhdissa ja sadetta mahdollisesti luvassa. Regermaisterin paluu. :thumbup:
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Aika hauskan näköstä kun yrittää jengi väistellä nopeempia. Schumi :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taitaa tosiaan olla sateen uhkaa ilmassa, kun koko jengi innokkaasti ajaa ruuhkassa useampia kierroksia, vaikka session mitta on 20 minuuttia.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Taitaa tosiaan olla sateen uhkaa ilmassa, kun koko jengi innokkaasti ajaa ruuhkassa useampia kierroksia, vaikka session mitta on 20 minuuttia.
Joo, ruuhka on kyl paikoittain Mannerheimintien tasoa kello 16-17 :alppu:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Massa on kyllä vissiin pikkasen hakusessa autonsa kanssa, jos aikoja katselee
 
Ylös