Koodi:
1. Webber + 0,000 +1
2. Vettel + 0,024 -1
3. Alonso + 0,486
4. Hamilton + 0,517
5. Button + 0,636 +2
6. Rosberg + 0,642
7. Massa + 0,656 -2
8. Kubica + 0,781
9. Schumacher + 0,848
10. Sutil + 1,210
11. Barrichello + 1,542
12. Kobayashi + 1,724 +2
13. Buemi + 1,763 -1
14. Hulkenberg + 1,776 -1
Petrov + 1,776 +2
16. de la Rosa + 1,888 +1
17. Liuzzi + 2,022 -2
18. Alguersuari + 2,092
19. Trulli + 4,522
20. Kovalainen + 4,620
21. Glock + 4,820
22. di Grassi + 5,448
23. Senna + 6,310
24. Chandhok + 6,865
Koodi:
1. Red Bull + 0,000
2. Ferrari + 0,559
3. McLaren + 0,564
4. Mercedes + 0,733
5. Renault + 1,266
6. Force India + 1,604
7. Williams + 1,647
8. Sauber + 1,794
9. Toro Rosso + 1,916
10. Lotus + 4,559
11. Virgin + 5,122
12. Hispania + 6,575
Red Bull edelleen vankasti kärjessä, mutta McLaren näyttää pystyvän viime vuoden malliin kehittymään kauden aikana paremmin kuin muut. Hamilton on aina vaarallinen, mutta Turkissa näytti siltä että myös Button on vahvasti mukana taistelussa. Lisämausteena RB-veljesten keskinäinen kahakointi, joka varmasti luo jännitteitä myös tallin sisälle. Talvellahan ennustettiin että kärkitalleissa varmasti kipinöi kun suuret egot ei enää mahdu samaan pilttuuseen, harva vaan arvasi että Red Bullilla leimahtaisi ensin.
Ferrari on ottanut kokoajan takapakkia Bahrainista lähtien. Viime kauden auto hylättiin keskellä kesää ja uutta tulemista yhdessä sateentekijä-Alonson kanssa suunniteltiin hartaudella. Nyt tallin kurssi on alaspäin ja jonkun pitäisi ottaa ohjat käsiinsä. Sen uskallan sanoa että Dominecalista ei siihen ole. Kuljettajapuolikaan ei ole esittänyt mitään sellaista, mihin Räikkönen ei olisi pystynyt. Alonso on kyllä ollut muutamassa kisassa aika nopea, mutta virheitä on kyllä sattunut ihan liian paljon. Lisäksi suu alkaa pikkuhiljaa käymään siihen malliin kuin on totuttu. Massa on ollut vaikeuksissa. Omasta mielestäni toipuminen onnettomuudesta on vielä kesken. Turkissa alkoivat jo Renaultit ja Sauberitkin hyppiä silmille, joten tilanne on vähintäänkin huolestuttava.
Toinen asia mikä on nähtävillä Ferrarilla, on Santanderin rahojen vaikutus. Voi jestas kun tulee taas paksua juttua Domelta ja Montelta, sähelsi Alonso sitten mitä tahansa radalla. Massa on lähinnä ollut hiljaa. Voisi olettaa että hänellekin on tavalla tai toisella tehty selväksi tallin todellinen marssijärjestys. Noh, kelpaa ainakin erään ex-mestarin kurvailla Shitikalla ja nostaa palkkaa.
Mercedes on ollut pienoinen pettymys. Talvella odotin että Hopeanuolet olisivat olleet siellä aivan terävimmässä kärjessä. Kuitenkin ovat oikeastaan polkeneet paikallaan Red Bulliin nähden, ja jämähtäneet neljänneksi parhaaksi talliksi. Autoon tulleet päivityksetkään eivät ole parantaneet vauhtia odotetusti. Schumacher on pikku hiljaa vertymässä ja ajelee ihan tasaisesti Rosbergin kanssa. Onko tässä sitten jotain suosimista tallin sisällä niin mene ja tiedä. Se on kuitenkin varmaa että vanhana kettuna Schumi tietää tarkalleen mitä autoltaan haluaa, ja osaa myös vaatia näitä asioita. Nico ei saa jäädä seinäkukkaseksi, vaan nyrkkiä pitää lyödä pöytään. Muuten jää taatusti jyrän alle kauden edetessä.
Renault taas on ollut ehkäpä se positiivisin yllätys. Talvitesteissä niin hitaasta autosta on yllättäen kehittynyt kelpo kapistus. Kubica on vienyt auton äärirajoille, ja vihdoin myös Petrov tuntuu pääsevän vauhtiin. Muutenkin Renaultilta huokuu sellainen avoin ja positiivinen ilmapiiri, asia jota en Alonson aikana juurikaan tullut huomanneeksi. Toivottavasti suunta jatkuu samanlaisena, ja Rellut pystyvät tulevaisuudessakin haastamaan Mersut sekä Ferrarit.
Force India aloitti kauden hyvin, mutta suorituskyky on kyllä laskenut kokoajan. Sutil on toikkaroinut vähemmän kuin yleensä, ja kerännyt pisteitä melko mojovan potin. Adrian on selvästi kypsynyt kuljettajana parin viime vuoden aikana. Samaa ei voi tosin vieläkään sanoa juoksutyylistä. Liuzzi ajoi pari ekaa kisaa hyvin, mutta sen jälkeen on ollut vaikeuksissa. Paul di Resta kyttää kisakuskin paikkaa ja näillä suorituksilla Liuzzi on kyllä liipasimella.
Williamsiin pätee vähän samat höpinät. Bahrainissa tiukasti taistelussa jämäpisteistä Rellun ja FI:n kanssa, Turkissa nipin napin ekasta karsinnasta jatkoon. Autoon tulleet päivitykset eivät ole onnistuneet, ja Williams on pudonnut kelkasta. Barrichello ajanut muutaman hyvä kilpailun, mutta epätasaisuus vaivaa edelleen. Hulkenberg on edelleen ollut aika vaisu. Välillä aika-ajoissa ihan hyvää kyytiä, mutta varsinkin kisoissa vauhti on ollut vähän hukassa. Parempiakin debyyttejä on GP2-mestareilta nähty.
Sauberin kausi on ollut vaikea, mutta nyt pilkottaa valoa tunnelin päässä. Talli kaappasi Force Indialta teknisen johtajan James Keyn, ja tämä on varmasti positiivinen asia. Key johdatti melko pienellä budjetilla toimineen intialaisporukan parissa vuodessa joukon perältä keskikastin paremmalle puolen, ja Sauberinkin vauhti alkaa jo parantua. Auto on hyvä nopeissa mutkissa, kuten Kobayashin suoritukset Barcelonan ja Turkin aika-ajoissa osoittavat. Puhdas kisasuoritus antaa vielä odottaa itseään. Turkissa nähtiin muutenkin pientä viitettä Koban viime kauden suorituksista. Sen verran de la Rosa jäi kyydistä sekä kisassa että aika-ajoissa.
Vaikkei siltä välttämättä näytäkkään, niin myös Toro Rosso on mennyt eteenpäin. Kisat tuntuvat tosin menevän vähän turhan usein pilalle jo ensimmäisellä kierroksella. Sen verran tutkan alla ovat kyllä menneet että paha on tämän enempää tähän hätään tallista sanoa.
Peräpään talleista Lotus on edelleen numero uno. Ero keskikastiin on kaventunut, mutta on sitä edelleen pari sekuntia. Kovalainen on ajanut hyvin, ja ollut mielestäni parempi kuin aika-ajotilastot osoittavat. Tallin tulevaisuuskin näyttää aika hyvältä niin rahallisen tuen kuin henkilökunnan ammattitaidonkin suhteen.
Glock on hätyytellyt Lotuksia Virginillään, mutta muuten CFD-auto on ollut pienoinen pettymys. Oikeasti, Lotus näyttää siltä että se on kasattu maitopurkeista ja Hispanialla on kauheassa kiireessä kasaan raapaistu kahden markan Dallara. Virginin autoa sentään suunniteltiin ajan kanssa, joten siinä mielessä suorituskyky ei ole sitä mitä voisi olettaa. Toisaalta talli on sentää säilyttänyt asemansa Lotuksen vanavedessä, ja luotettavuuskin on parantunut. Pienellä budjetilla ja rajallisin resurssein toimivan tallin olisi kuitenkin syytä katsoa jo ensi kauteen.
Hispanian sankaritarina näyttää jatkuvan pidempään kuin odotettiin, ja vielä oikein espanjalaisin voimin. Auto on edelleen sama kuin Bahrainissa, mutta yllättäen se toimi aika hyvin Turkin nopeita mutkia sisältävällä radalla. Sennakin on näyttänyt taas Chandhokille kaapin paikan, kun on saanut autoonsa ehjän pohjan. Oliko niin että kuukauden päästä ajettavaan Valencian kisaan pitäisi vihdoin tulla uutta osaa? Voi tietty olla pelkkä uutisankka. Tärkeämpää on kuitenkin se, että tallin taloudellinen tilanne näyttäisi turvatulta.