2010 voimasuhdespekulaatiot

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Alkukauteenhan tuossa juuri verrattiinkin.
Okei. Lisäksi voisin väittää, että tällä kaudella kilpailullinen taso on heikompi kuin viime vuonna kun oli vielä Toyota ja BMW mukana. OK, Renault on parantanut selvästi viime vuodesta, joka nostaa tasoa kärjen osalta, mutta muuten on heikompaa. Näin Ferrarilla pitäisi olla paremmat mahdollisuudet pärjätä kuin viime vuonna. No, katsellaan...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Koodi:
1.  Webber		+ 0,000	+1
2.  Vettel		+ 0,024 -1
3.  Alonso		+ 0,486
4.  Hamilton		+ 0,517
5.  Button		+ 0,636 +2
6.  Rosberg		+ 0,642 
7.  Massa		+ 0,656 -2
8.  Kubica		+ 0,781
9.  Schumacher		+ 0,848
10. Sutil		+ 1,210
11. Barrichello		+ 1,542
12. Kobayashi		+ 1,724 +2
13. Buemi		+ 1,763 -1
14. Hulkenberg		+ 1,776 -1
    Petrov		+ 1,776 +2
16. de la Rosa		+ 1,888 +1
17. Liuzzi		+ 2,022 -2
18. Alguersuari		+ 2,092 
19. Trulli		+ 4,522
20. Kovalainen		+ 4,620
21. Glock		+ 4,820
22. di Grassi		+ 5,448
23. Senna		+ 6,310
24. Chandhok		+ 6,865
Koodi:
1.  Red Bull		+ 0,000
2.  Ferrari		+ 0,559
3.  McLaren		+ 0,564
4.  Mercedes		+ 0,733
5.  Renault		+ 1,266
6.  Force India		+ 1,604
7.  Williams		+ 1,647
8.  Sauber		+ 1,794
9.  Toro Rosso		+ 1,916
10. Lotus		+ 4,559
11. Virgin		+ 5,122
12. Hispania		+ 6,575
Red Bull edelleen vankasti kärjessä, mutta McLaren näyttää pystyvän viime vuoden malliin kehittymään kauden aikana paremmin kuin muut. Hamilton on aina vaarallinen, mutta Turkissa näytti siltä että myös Button on vahvasti mukana taistelussa. Lisämausteena RB-veljesten keskinäinen kahakointi, joka varmasti luo jännitteitä myös tallin sisälle. Talvellahan ennustettiin että kärkitalleissa varmasti kipinöi kun suuret egot ei enää mahdu samaan pilttuuseen, harva vaan arvasi että Red Bullilla leimahtaisi ensin.

Ferrari on ottanut kokoajan takapakkia Bahrainista lähtien. Viime kauden auto hylättiin keskellä kesää ja uutta tulemista yhdessä sateentekijä-Alonson kanssa suunniteltiin hartaudella. Nyt tallin kurssi on alaspäin ja jonkun pitäisi ottaa ohjat käsiinsä. Sen uskallan sanoa että Dominecalista ei siihen ole. Kuljettajapuolikaan ei ole esittänyt mitään sellaista, mihin Räikkönen ei olisi pystynyt. Alonso on kyllä ollut muutamassa kisassa aika nopea, mutta virheitä on kyllä sattunut ihan liian paljon. Lisäksi suu alkaa pikkuhiljaa käymään siihen malliin kuin on totuttu. Massa on ollut vaikeuksissa. Omasta mielestäni toipuminen onnettomuudesta on vielä kesken. Turkissa alkoivat jo Renaultit ja Sauberitkin hyppiä silmille, joten tilanne on vähintäänkin huolestuttava.

Toinen asia mikä on nähtävillä Ferrarilla, on Santanderin rahojen vaikutus. Voi jestas kun tulee taas paksua juttua Domelta ja Montelta, sähelsi Alonso sitten mitä tahansa radalla. Massa on lähinnä ollut hiljaa. Voisi olettaa että hänellekin on tavalla tai toisella tehty selväksi tallin todellinen marssijärjestys. Noh, kelpaa ainakin erään ex-mestarin kurvailla Shitikalla ja nostaa palkkaa.

Mercedes on ollut pienoinen pettymys. Talvella odotin että Hopeanuolet olisivat olleet siellä aivan terävimmässä kärjessä. Kuitenkin ovat oikeastaan polkeneet paikallaan Red Bulliin nähden, ja jämähtäneet neljänneksi parhaaksi talliksi. Autoon tulleet päivityksetkään eivät ole parantaneet vauhtia odotetusti. Schumacher on pikku hiljaa vertymässä ja ajelee ihan tasaisesti Rosbergin kanssa. Onko tässä sitten jotain suosimista tallin sisällä niin mene ja tiedä. Se on kuitenkin varmaa että vanhana kettuna Schumi tietää tarkalleen mitä autoltaan haluaa, ja osaa myös vaatia näitä asioita. Nico ei saa jäädä seinäkukkaseksi, vaan nyrkkiä pitää lyödä pöytään. Muuten jää taatusti jyrän alle kauden edetessä.

Renault taas on ollut ehkäpä se positiivisin yllätys. Talvitesteissä niin hitaasta autosta on yllättäen kehittynyt kelpo kapistus. Kubica on vienyt auton äärirajoille, ja vihdoin myös Petrov tuntuu pääsevän vauhtiin. Muutenkin Renaultilta huokuu sellainen avoin ja positiivinen ilmapiiri, asia jota en Alonson aikana juurikaan tullut huomanneeksi. Toivottavasti suunta jatkuu samanlaisena, ja Rellut pystyvät tulevaisuudessakin haastamaan Mersut sekä Ferrarit.

Force India aloitti kauden hyvin, mutta suorituskyky on kyllä laskenut kokoajan. Sutil on toikkaroinut vähemmän kuin yleensä, ja kerännyt pisteitä melko mojovan potin. Adrian on selvästi kypsynyt kuljettajana parin viime vuoden aikana. Samaa ei voi tosin vieläkään sanoa juoksutyylistä. Liuzzi ajoi pari ekaa kisaa hyvin, mutta sen jälkeen on ollut vaikeuksissa. Paul di Resta kyttää kisakuskin paikkaa ja näillä suorituksilla Liuzzi on kyllä liipasimella.

Williamsiin pätee vähän samat höpinät. Bahrainissa tiukasti taistelussa jämäpisteistä Rellun ja FI:n kanssa, Turkissa nipin napin ekasta karsinnasta jatkoon. Autoon tulleet päivitykset eivät ole onnistuneet, ja Williams on pudonnut kelkasta. Barrichello ajanut muutaman hyvä kilpailun, mutta epätasaisuus vaivaa edelleen. Hulkenberg on edelleen ollut aika vaisu. Välillä aika-ajoissa ihan hyvää kyytiä, mutta varsinkin kisoissa vauhti on ollut vähän hukassa. Parempiakin debyyttejä on GP2-mestareilta nähty.

Sauberin kausi on ollut vaikea, mutta nyt pilkottaa valoa tunnelin päässä. Talli kaappasi Force Indialta teknisen johtajan James Keyn, ja tämä on varmasti positiivinen asia. Key johdatti melko pienellä budjetilla toimineen intialaisporukan parissa vuodessa joukon perältä keskikastin paremmalle puolen, ja Sauberinkin vauhti alkaa jo parantua. Auto on hyvä nopeissa mutkissa, kuten Kobayashin suoritukset Barcelonan ja Turkin aika-ajoissa osoittavat. Puhdas kisasuoritus antaa vielä odottaa itseään. Turkissa nähtiin muutenkin pientä viitettä Koban viime kauden suorituksista. Sen verran de la Rosa jäi kyydistä sekä kisassa että aika-ajoissa.

Vaikkei siltä välttämättä näytäkkään, niin myös Toro Rosso on mennyt eteenpäin. Kisat tuntuvat tosin menevän vähän turhan usein pilalle jo ensimmäisellä kierroksella. Sen verran tutkan alla ovat kyllä menneet että paha on tämän enempää tähän hätään tallista sanoa.

Peräpään talleista Lotus on edelleen numero uno. Ero keskikastiin on kaventunut, mutta on sitä edelleen pari sekuntia. Kovalainen on ajanut hyvin, ja ollut mielestäni parempi kuin aika-ajotilastot osoittavat. Tallin tulevaisuuskin näyttää aika hyvältä niin rahallisen tuen kuin henkilökunnan ammattitaidonkin suhteen.

Glock on hätyytellyt Lotuksia Virginillään, mutta muuten CFD-auto on ollut pienoinen pettymys. Oikeasti, Lotus näyttää siltä että se on kasattu maitopurkeista ja Hispanialla on kauheassa kiireessä kasaan raapaistu kahden markan Dallara. Virginin autoa sentään suunniteltiin ajan kanssa, joten siinä mielessä suorituskyky ei ole sitä mitä voisi olettaa. Toisaalta talli on sentää säilyttänyt asemansa Lotuksen vanavedessä, ja luotettavuuskin on parantunut. Pienellä budjetilla ja rajallisin resurssein toimivan tallin olisi kuitenkin syytä katsoa jo ensi kauteen.

Hispanian sankaritarina näyttää jatkuvan pidempään kuin odotettiin, ja vielä oikein espanjalaisin voimin. Auto on edelleen sama kuin Bahrainissa, mutta yllättäen se toimi aika hyvin Turkin nopeita mutkia sisältävällä radalla. Sennakin on näyttänyt taas Chandhokille kaapin paikan, kun on saanut autoonsa ehjän pohjan. Oliko niin että kuukauden päästä ajettavaan Valencian kisaan pitäisi vihdoin tulla uutta osaa? Voi tietty olla pelkkä uutisankka. Tärkeämpää on kuitenkin se, että tallin taloudellinen tilanne näyttäisi turvatulta.
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
Juu kyllähän mm-taistossa vielä kyydillisesti mukana ovat ainakin Red Bull ja McLaren. Toivottavasti myös rellu, mersu ja ferkku saavat kohennettua sitä kyytiä loppukautta ajatellen. Uskon vahvasti siihen, että silverstonessa nähdään lopullisesti se ketkä lopulta taistelevat ja millä asetelmilla loppukauden ajan. Veikkaan ja toivon, että mclaku ottaa sen askeleen montrealissa joka vie sen ainakin nopealuonteisilla radoilla ohi härästä. Silverstonessa olisi sitten sen askeleen aika, joka tuo hitaammilla radoilla ainakin lähemmäs. Härkä miehet tosin ovat hitailla ja keskinopeilla radoilla sen verran parempia, että kokonaisetu säilyy heidän puolellaan kauden loppuun asti. Onneksi mclakulla on kuitenkin Hamilton, joka uskaltaa ohittaa tilaisuuden tullen ja varsinkin nyt, kun käytössä on suorilla nopeampi auto.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kuusi kisaa jäljellä, ja Spassa saatettiin nähdä ensimmäisiä ratkaisuja mestaruustaiston suhteen. Mm-kärjessä olleet Hamilton ja Webber miehittivät myös podiumin kaksi ylintä koroketta, samalla kun muut kandidaatit jäivät pisteittä. Vettel ehti touhuta kisan aikana vähän kaikenlaista ja ohimennen niitata myös Buttonin ulos kisasta. Myös Alonso pilasi oman kisansa ihan itse. Vettel ja Button ovat nyt yli 30 ja Alonso jo 40 pistettä kärkeä jäljessä. Tällaista eroa ei ihan helpolla oteta kiinni ilman kärkikaksikon epäonnea/virheitä.

Hamilton on ollut oikeastaan koko kauden aika vakuuttava. McLaren ei ole ollut läheskään aina se radan nopein auto, mutta Lewis on vissiin sen verran kypsynyt että on tuonut auton maaliin hyvillä pisteillä ja toisaalta myös käyttänyt tilaisuutensa hienosti hyväkseen. Toisaalta loppukauden kisoja tarkastellessa juurikin Spa ja Monza lienevät ne Mäkkärille parhaiten sopivat radat, joten etsikkoaika on NYT. Buttonin mestaruushaaveet kokivat kovan kolauksen Vettelin käsittelyssä. Jenson ei ole ollut erityisen nopea, mutta on tasaisella suorittamisella ja alkukauden onnistumisillaan roikkunut porukassa mukana. Loppukaudesta pitää kuitenkin alkaa tapahtua myös radalla.

Red Bullin kausi on ollut aika mielenkiintoista seurattavaa. Kolmetoista kisaa joista kaksitoista paalupaikkaa. Siltikään kisat eivät ole menneet lainkaan niin hyvin kuin voisi olettaa. Webberillä on nyt elämänsä tilaisuus ottaa mestaruus. Tallikaveri on pisteissä mukavan marginaalin päässä, ja alla on porukan nopein auto. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa, ja hermon täytyy kestää. Vettel on osoittanut, että pelkkä aika-ajonopeus ei todellakaan riitä mestaruuteen asti. Hivenen rauhallisemmalla otteella kisoista olisi ropissut paljon enemmän pisteitä, eikä loppukauden urakka näyttäisi lainkaan yhtä pahalta. Nyt pitäisi päihittää vähintäänkin Webber joka kisassa ja toivoa että Red Bull on autona niin vahva kuin se muutamassa aikaisemmassa kisassa on ollut. Toisaalta kun kyse on moottoriurheilusta, niin Vettelin alkukaudesta kärsimät tekniset ongelmat saattavat yhtä hyvin iskeä muihinkin mm-kandidaatteihin jäljellä olevissa kilpailuissa. Toivoa on vielä.

Myös Ferrari on osaltaan pitänyt huolen kauden viihdearvosta. Alonso on selvästi nostettu ykköskuskin asemaan, mutta mitä tekee Fernando? Pyöräyttää auton seinään. Paikoitellen hän myös ollut nopea, mutta voi vain kuvitella sitä medialynkkauksen määrää jos Räikkönen olisi koheltanut samalla tavalla. Tuolla autolla pitää olla mestaruustaistelussa, ja siinä porukassa Alonso vielä nippa nappa roikkuukin. Loppukauteen pätevät kuitenkin samat sanat kuin Buttonille ja Vettelillekin. Massa on vähän parantanut vauhtiaan kauden edetessä, mutta aika statistiksi miekkonen on jäänyt. Hockenheimia lukuunottamatta.

Jatkuu kun ehtii...
 
Ylös