WRC: Turkki 2010

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Jos joku DR saa kasattua häthätään vielä tässä loppuvuoden aikana jonkun Mini Range Rover Meta Geely Campos Hispania -virityksen niin siltä tuskin voi ihan älyttömiä ensi kaudella odottaa
Ymmärtääkseni niitä Minejä on värkätty Prodrivella vuodenvaihteesta saakka, siis ihan konkreettisesti rakennettu autoja, eikä vain projektia paperilla, että eiköhän sieltä suhteellisen kilpailykykyistä menopeliä ole mahdollista ensi kaudeksi saada, kun ottaa huomioon tallin kokemuksen rallipoluilta.

Raha tietysti voi olla ongelma. Ilman sitä ei tule minkäänlaista autoa ja vähällä tulee keskimäärin huono. Niin se vain menee. Ranskalaisilla on ollut varaa tuoda voittaja-autoja debyyttikisoihin, muilla yleensä ei, että odotukset sen mukaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Ach so, hyvä näin jos siellä ollaan tosissaan liikenteessä, itselle kun on tähän asti jäänyt se kuva että DR ja Prodrive arpoisi edelleenkin sitä että mihinkä sarjaan sitä seuraavaksi yritetään mennä mukaan. Todellakin toivoisi sitä että jos tullaan rallin MM-sarjaan jo ensi vuonna mukaan niin sitä testityötä ei tehtäisi vasta siellä itse kisoissa vaan ennen sitä, tai sitten vaihtoehtoisesti ajettaisiin valikoituja kisoja eli kevyempi ohjelma ja keskityttäisiin kunnolla auton hiomiseen. Mutta mitenköhän sitten nuo testirajoitukset, onko uudella tallilla nykyään mahdollisuutta testata niin paljon kuin laitteet kestää vai mitenkä se näinä säästöaikoina menee.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Ach so, hyvä näin jos siellä ollaan tosissaan liikenteessä, itselle kun on tähän asti jäänyt se kuva että DR ja Prodrive arpoisi edelleenkin sitä että mihinkä sarjaan sitä seuraavaksi yritetään mennä mukaan.
Viime viikolla Prodrive tiedotti asiasta näin:

Prodrive will focus its attention on a return to the World Rally Championship for 2011, as well as continuing to expand its Aston Martin racing programme and will not therefore pursue an entry for the 2011 FIA Formula One World Championship.

Prodrive chairman, David Richards said: “Our current focus is on Prodrive’s return to the World Rally Championship in 2011 and that alone takes significant resource to design and develop a totally new car. At the same time, we continue to expand our activities with Aston Martin in all categories of sportscar racing, in the USA, Europe and at Le Mans. We also have a full V8 Supercar series to contest in Australia with Ford, which together with further investment in advanced vehicle technologies for road car applications creates a very demanding agenda for the business.
Mitenköhän sääntöpykälät tarkasti suhtautuvat uuden kaluston kehitystestaukseen, hyvä kysymys. Kyllähän Ford ja Citroen ajaa parhaillaan testejä ensi vuoden kalustolla, ja samalla myös nykyisellä, ja en jaksa uskoa, että WRC mk2 testaus olisi pois nykykaluston testipäivistä. Kyllä sarjaan ilmoittautumattomalla tallilla pitäisi olla vapaat määräät testata niin paljon kuin rahkeet antaa periksi, muuten tuloksena on raakileita, joiden kanssa lähdetään häntä koipien välissä sarjasta yhden kauden aikana/jälkeen.

Skodan 1.6T-koneen kehittämisestä olisi kiva kuulla väliaikatietoja kesän ja syksyn mittaan, että onko siitä missään määrin odotettavissa ensi kaudelle edes yksittäisiin kisoihin kilpuria. Uusi moottori ei välttämättä sovi nykyiseen Fabiaan yhtä tehokkaasti kuin nykyinen kaksilitrainen, mutta silti toivossa kait saa elää :)
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Kyllä sarjaan ilmoittautumattomalla tallilla pitäisi olla vapaat määräät testata niin paljon kuin rahkeet antaa periksi, muuten tuloksena on raakileita, joiden kanssa lähdetään häntä koipien välissä sarjasta yhden kauden aikana/jälkeen.
Mitkä säännöt voisivat rajoittaa sarjaan ilmoittautumatonta tallia?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Vaikka motorsportin sääntöpykälissä moni asia jaksaa pientä kulkijaa aina kummastuttaakin niin kaipa nyt edes siihen voisi uskoa että ennenkuin ollaan sarjassa ilmoittautuneena mukana niin autoa saisi testata juuri niin paljon kuin mutterit antaa myöten. Ja jos näin on niin jo senkin takia toivoisi että Prodriven menopeli rakennettaisiin ja testattaisiin ajan kanssa sellaiseen kuntoon että sillä kelpaa lopulta MM-rallin lähtöviivalle lähteä. Mutta tottakai se vaatii taas sitä ihteään eli rahaa, ja mielellään vielä asiantuntevaa väkeä sekä sinne pajan puolelle että ratin ja penkin väliin. Tuosta äskettäin julkaistusta tiedotteesta kun jäi vähän se kuva että se työ rallitallin+uuden auton suhteen alkaisi kunnolla vasta nyt keväällä, ja se kuulostaa kyllä omaan korvaan armottoman kireältä aikataululta, jos siis meinataan olla mukana MM-sarjassa muutenkin kuin vain osanoton takia.

Kova on siis haaste jos mukaan lähtevät, mutta kuten tässä on tullut toisteltua niin ei millään huvittaisi katsella taas sellaista toimintaa, jossa lähdetään MM-sarjaan vajaalla lompakolla autoa testailemaan ja katselemaan että nähdäänkö maalilippua ennen ännäläisiä vai leviääkö autonraakile perusteellisesti ennen sitä, superrallistakin huolimatta. Rallin MM-sarjalla on omat ongelmansa jo muutenkin, ei siihen mitään rallin omaa Hipsania-Racingia tarvita lisää vitsinaiheita tuomaan, vai mitä on muut mieltä?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Rallin MM-sarjalla on omat ongelmansa jo muutenkin, ei siihen mitään rallin omaa Hipsania-Racingia tarvita lisää vitsinaiheita tuomaan, vai mitä on muut mieltä?
Piti oikein googlettaa, mikä tämä Epsanja Racing oli... anyways. Ymmärrän yskäsi sen osalta, että kilpailukyvyttömistä talleista ei järisti ole iloa. Ei ainakaan tuloksellisesti. Reitin varrella on aina kivempaa, jos on enemmän autoja ja ehkä nuorelle ja lupaavalle vuosi pari raakiletallissa voisi antaa kuitenkin hyvää kehitystyö- ja nuotituskokemusta, mutta tuloksellisesti siinä ja silloin - aivan sama. Mutta se kaunis toive, mikä uusiin luokituksiin liittyy eli entä jos saataisiin lisää sateliittitiimejä, yksityistiimejä tms. niin se olisi mainiota. Etenkin vielä jos ne saisivat ajettavaksi kilpailukykyistä kalustoa, niin vielä mainionpaa. Voi voi, siihen ajatukseen onkin mukava nukahtaaaaazzzzzz.

Uusimmassa VM:ssä missä spekuloitiin tulevia automerkkejä, niin loppukaneettina oli, että ei olisi ihme jos Mazda palaisi MM-sarjaan kaudelle 2011 ja sitä ajattaisi suomalainen talli. Onkos tästä huhusta muualla huudeltu? TMR? Mazada?!
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Uusimmassa VM:ssä oli Marko Mäkisen juttua uusista mahdollisista talleista.
Skoda ei ilmeisesti ole lähdössä turbottelemaan, jos olisi pysytty vapaastihengittävissä, niin sitten olisi lähtenyt mukaan.
Bossea on pyydetty mukaan Mini-projektiin. Muita mahdollisia kuskispekulaatioita on Chris Atkinson, Kris Meeke ja P-G Andersson.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Skodan 1.6T-koneen kehittämisestä...
Onko koko Skodan 1.6T -projektista mitään konkreettisempaa tietoa kuin keskustelupalstaviesti? Itse en ole onnistunut löytämään... Volkkari-konserniltahan ei vissiin hyllystä 1.6 -litraista turboa löydy, joten joutunevat suunnittelemaan ja rakentamaan koneen alusta saakka. Saattaa olla kallista. Ja saattaa tulla ne moottorit kalliiksi myös pidemmässä juoksussa, jos lohkoista lähtien kaikki joudutaan valmistuttamaan pieninä erinä.

Ja nyt kun näitä huhuja kerran läpikäydään, niin onko tietoa, onko Bemari tuon Prodriven Mini-projektin takana (rahoittamassa)? Ilmeisesti Richards ainakin nähtiin Ruotsinrallissa joidenkin Bemaripamppujen kanssa, mutta se nyt ei vielä todista mitään suuntaan taikka toiseen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Onko koko Skodan 1.6T -projektista mitään konkreettisempaa tietoa kuin keskustelupalstaviesti? Itse en ole onnistunut löytämään... Volkkari-konserniltahan ei vissiin hyllystä 1.6 -litraista turboa löydy, joten joutunevat suunnittelemaan ja rakentamaan koneen alusta saakka. Saattaa olla kallista. Ja saattaa tulla ne moottorit kalliiksi myös pidemmässä juoksussa, jos lohkoista lähtien kaikki joudutaan valmistuttamaan pieninä erinä.

Ja nyt kun näitä huhuja kerran läpikäydään, niin onko tietoa, onko Bemari tuon Prodriven Mini-projektin takana (rahoittamassa)? Ilmeisesti Richards ainakin nähtiin Ruotsinrallissa joidenkin Bemaripamppujen kanssa, mutta se nyt ei vielä todista mitään suuntaan taikka toiseen.
Eiköhän kyseisestä konsernista nyt ainakin yksi potentiaalinen Manufacturer engine kehitetä. Näin uskoisin ainakin jos kerran samaa kattilaa tullaan käyttämään WTCC:ssä
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
No jos lähdetään ihan täysin sinne fantasia-haavemaailma-toive-osastolle niin itsellä iski jo viime vuoden puolella haave suomalaisesta, Puuppolasta käsin toimivasta MM-sarjaa kiertävästä rallitallista, joka ei siis olisi Citikan tahi Fordin satelliittitalli vaan ajaisi juurikin jollain sarjaan tulevalla uudella merkillä, ja suomalaisilla kuskeilla tietenkin. No se on tietty todennäköisyydeltään ihan ufo-osastoa mutta saahan sitä haaveilla, varsinkin kun tilapuoli ja tilukset on jo valmiina olemassa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No jos lähdetään ihan täysin sinne fantasia-haavemaailma-toive-osastolle niin itsellä iski jo viime vuoden puolella haave suomalaisesta, Puuppolasta käsin toimivasta MM-sarjaa kiertävästä rallitallista, joka ei siis olisi Citikan tahi Fordin satelliittitalli vaan ajaisi juurikin jollain sarjaan tulevalla uudella merkillä, ja suomalaisilla kuskeilla tietenkin. No se on tietty todennäköisyydeltään ihan ufo-osastoa mutta saahan sitä haaveilla, varsinkin kun tilapuoli ja tilukset on jo valmiina olemassa.
Muuten hyvä idea ja varmasti toimivakin, mutta mistä helvetistä sinne enää suomalaisia kuskeja löytyisi? Nykyisilläkään ei meinaa vauhti riittää niin vieläkö otetaan lisää pelleilemään?
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
No jos lähdetään ihan täysin sinne fantasia-haavemaailma-toive-osastolle niin itsellä iski jo viime vuoden puolella haave suomalaisesta, Puuppolasta käsin toimivasta MM-sarjaa kiertävästä rallitallista, joka ei siis olisi Citikan tahi Fordin satelliittitalli vaan ajaisi juurikin jollain sarjaan tulevalla uudella merkillä, ja suomalaisilla kuskeilla tietenkin. No se on tietty todennäköisyydeltään ihan ufo-osastoa mutta saahan sitä haaveilla, varsinkin kun tilapuoli ja tilukset on jo valmiina olemassa.
Missähän lehdessä oli joku aika takaperin Mäkisen haastattelu, jossa väläytteli mahdollisuuksia omaan talliin ihan MM-sarjaan. Mahtoikohan olla Auto Bild, en jaksa muistaa.

Muuten hyvä idea ja varmasti toimivakin, mutta mistä helvetistä sinne enää suomalaisia kuskeja löytyisi? Nykyisilläkään ei meinaa vauhti riittää niin vieläkö otetaan lisää pelleilemään?
Juu tää on oikea asenne ja vielä hienosti esille tuotuna.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Missähän lehdessä oli joku aika takaperin Mäkisen haastattelu, jossa väläytteli mahdollisuuksia omaan talliin ihan MM-sarjaan. Mahtoikohan olla Auto Bild, en jaksa muistaa.
Suur-Jyväskylän lehdessä oli ainakin haastis jossa Tommi vihjaili kyseiseen suuntaan. Merkistä ei ollut puhetta mutta Subbelle olisi ainakin hyvät suhteet. Vielä kun Prodrive on siirtynyt Bemmin leiriin niin sitä suuremmalla syyllä.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Uusimmassa VM:ssä missä spekuloitiin tulevia automerkkejä, niin loppukaneettina oli, että ei olisi ihme jos Mazda palaisi MM-sarjaan kaudelle 2011 ja sitä ajattaisi suomalainen talli. Onkos tästä huhusta muualla huudeltu? TMR? Mazada?!
VMhän on pistänyt tuulemaan, Mazda Mäkinen Racing, kuskeina Hänninen ja PG olis aika yees! Valitettavasti oma usko ei vaan riitä tähän, jos näin onnellisesti kuitenkin käy niin siin olis melkein pakko jo ostaa yks fanilippis :)

Mazdalla ei vaan ole 1,6l turbomoottoria vielä tuotannossa, mutta sehän ei kuulemma ollut este.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
No kerrohan sitten niitä nimiä tiskiin?
Yhtä lailla voisi kysellä että jos Suomesta ei löydy talenttia noille paikoille niin mitä meitä kovempia nimiä muulla maailmalla sitten on tarjota. Entisiä tulevaisuuden lupauksia sumuisilta saarilta? Entisiä tulevaisuuden lupauksia länsinaapurista? Matthew Wilson? Aika vähissä on sellaiset toimettomana olevat tekijämiehet jotka olisi valmiita luotsaamaan uutta tallia ja tekemään tulosta, grönholmit jne. on jo jäähdyttelyvaiheessa ja nuorta, kokemusta+vauhtia MM-sarjasta omaavaa potentiaalia ei ainakaan omiin silmiin osu (tehdastalleissa jo ajavien ulkopuolelta). Eli pysyttelen haaveiluosastolla ja uskon hölmönä että suomalainen talli suomalaisilla kuskeilla toisi ihan yhtä hyvää tulosta kuin ulkomualaisillakin. Hirvonen ja Latvala on niitä kortteja joilla mennään tällä hetkellä, muilla suomalaisilla ei nykysarjassa ole kunnon mahdollisuuksia päästä näyttämään osaamistaan ajantasalla olevilla laitteilla, saati sitten vakituisesti kiertää sarjaa, niistä helevetin moneen kertaan vatkatuista syistä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
No kerrohan sitten niitä nimiä tiskiin?
Esimerkiksi: Rantanen, Hänninen, Ketomäki, Ketomaa. Kukaan tuskin pystyisi nyky WRC huipun vauhtiin kylmiltään mutta onko se nykyisessä kahden tallin järjestelmässä ihme kun tallipaikkoja ei tule jos ei ole hyvissä väleissä Jouhkin kanssa tai omista hyvän pinon rahaa. Näihin olosuhteisiin nähden tuossa olisi varsin hyvä nelikko valittavana.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Yhtä lailla voisi kysellä että jos Suomesta ei löydy talenttia noille paikoille niin mitä meitä kovempia nimiä muulla maailmalla sitten on tarjota.
PG, Atkinson, Duval, Mikkelsen, Östberg, Aava...
 
Ylös