Kreikka pettää aina: Ei kuittia pyytämälläkään
Lehtikuva
Kreikka pettää aina: Ei kuittia pyytämälläkään
Kreikassa puolet yrityksistä ei anna asiakkaalle kuittia pyytämälläkään, kertoo Matkalehden selvitys. Näin turistia viedään lomamatkalla.
Vain vajaassa puolessa ostotilanteista asiakas saa kuitin ja silloinkin vasta pyydettäessä. Puolet kirjoittaa kuitin paperille, jossa ei ole lainkaan yrityksen leimaa, yritystunnusta tai arvonlisäverolaskelmaa. Eräs palvelutarjoajaryhmä ei anna kuittia lainkaan.
Tämä ilmenee Matkalehden tekemästä testistä, jossa oli mukana parikymmentä kohdetta ruokakaupasta apteekkiin ja ravintolasta taksipalveluihin. Lehden arvion mukaan Kreikan valtiolta jää päivittäin saamatta miljoonia euroja pelkästään lomakeskuksissa.
– Kuitittomuus ei suoranaisesti merkitse sitä, että veroja kierrettäisiin, mutta herättää siitä epäilyksiä, sanoo Matkalehden päätoimittaja Jorma Aula Taloussanomille.
Hänen arvionsa saa vahvistusta muun muassa useiden taksimiesten lausunnoista, että matkan saa parikymmentä prosenttia halvemmalla ilman taksamittaria ja kuittia.
Aulan mukaan yrittäjät eivät arvosta maansa johtoa, mikä voi olla yksi syy suomalaisittain katsoen holtittomaan menoon.
– Maan johtoa arvostellaan paljon kärjekkäämmin kuin konsanaan EU:ta. Vähintä, mitä matkailija voi tehdä Kreikassa palveluja ostaessaan, on pyytää virallinen kuitti. Ei pidä hyväksyä kuittia, josta puuttuu arvonlisäverolaskelma, yrityksen virallinen nimi ja yritystunnus.
Aula muistuttaa, että harmaa talous ei nakerra vain valtion arvonlisäverokertymää, vaan ohi kassan menevä myynti supistaa myös yritysten maksamaa tuloveroa.