Ei tee, ei. Kärjistetysti Kreikka on itse itsensä tieten tahtoen ajanut tilanteeseen missä kaikki vaihtoehdot ovat katastrofaalisia.Ei se silti siitä tee yhtään toimivampaa.
Ei tee, ei. Kärjistetysti Kreikka on itse itsensä tieten tahtoen ajanut tilanteeseen missä kaikki vaihtoehdot ovat katastrofaalisia.Ei se silti siitä tee yhtään toimivampaa.
Saksa on sitten luopunut vaatimuksistaan ja on taas 'ruodussa'. Ainakin heinäkuussa maksettavan 17 miljardin osalta.Suomi on ilmeisesti Saksan linjoilla maksuajan pidentämisessä. No olisihan sekin jotain, mutta vain lähinnä ongelman lykkäämistä tuonnemaksi.
Eniten tässä odottaa, että millaiset vakuudet saadaan Kreikka lainalle! Niin on kokoomus ja demarit luvanneet.
Erioikeudet
* EVM:llä on kaikkien jäsenvaltioiden alueella tehtäviensä suorittamisen edellyttämät erioikeudet ja vapaudet. EVM pyrkii saamaan samat erioikeudet ja vapaudet myös niissä muissa maissa, joissa se harjoittaa toimintaansa tai sillä on varoja. … Jäsenvaltioiden on huolehdittava siitä, että EVM:llä on niiden alueella sopimuksen mukaiset erioikeudet ja vapaudet.
* EVM, sen varat ja omaisuus on vapautettu kaikista oikeudenkäynneistä, jollei EVM nimenomaisesti luovu tästä vapaudesta tai siitä on sovittu EVM:n tekemässä sopimuksessa. EVM on vapautettu kaikesta takavarikosta ja pakkolunastuksesta. EVM:n asiakirjat ja toimitilat ovat loukkaamattomia.
* Virallisen toimintansa osalta EVM, sen varat, tuotot, omaisuus sekä valtiosopimuksen mukainen toiminta ja toimet on vapautettu kaikista välittömistä veroista.
* EVM:n henkilöstö on EVM:n maksamien palkkojen ja korvausten osalta vapautettu kansallisesta tuloverosta.
* Hallintoneuvoston jäsenet, johtokunnan jäsenet ja varajäsenet, toimitusjohtaja, henkilökunta ja komiteoiden jäsenet sekä edellä mainittujen neuvonantajat on vapautettu kaikista oikeudellisista menettelyistä, jotka kohdistuvat heidän toimintaansa mainittua tehtävää suoritettaessa.
* Kaikilla toimessaan olevilla ja entisillä hallintoneuvoston ja johtokunnan jäsenillä sekä EVM:n palveluksessa olevilla tai olleilla on velvollisuus pitää salassa EVM:n toimintaa koskevat salassa pidettävät tiedot.
Vakausmekanismin rakenne
* EVM on sopimuksen 1 artiklan mukaan kansainvälinen rahoituslaitos, jonka jäseninä ovat euroalueeseen kuuluvat maat. EVM:n kokonaispääoma on 700 miljardia euroa, joka jakautuu seitsemään miljoonaan 100 000 euron suuruiseen osuuteen.
* EVM:n jäsenet sitoutuvat ehdoitta ja peruuttamattomasti maksamaan osuutensa pääomasta osallistumisosuutensa mukaisesti. Jäsenet maksavat kaikki pääomamaksunsa sopimuksen mukaisesti ajallaan. Jäsen ei vapaudu maksuvelvollisuudestaan, vaikka siitä tulisi EVM:n tuensaaja.
* EVM:n tehtävänä on hankkia varoja ja myöntää tiukoin ehdoin tukea EVM:n jäsenelle, jolla on vakavia rahoitusvaikeuksia tai jota tällaiset vaikeudet uhkaavat. [Vakauden lisäämisen lisäksi vakausmekanismin keskeinen tehtävä on maksimoida voittonsa eli toimia kuten mikä tahansa muukin rahoituslaitos. Juuri yksityisten rahalaitosten keinottelu on nykyisen kriisin keskeisimpiä tekijöitä.]
Yrityksen oma sijoitustoiminta
* EVM voi sijoittaa varat, joita ei välittömästi tarvita sen velvoitteiden täyttämiseen raha- ja pääomamarkkinoille.
* EVM:n mahdolliset tappiot katetaan ensin vararahastosta, toiseksi maksetusta pääomasta ja kolmanneksi takuupääomasta, joka määrätään maksettavaksi. Jos joku jäsenistä ei maksa osuuttaan takuupääoman maksuvelvollisuudesta, muut jäsenet maksavat puuttuvan osan, jotta EVM:n pääoma on riittävä. Hallintoneuvosto päättää tällöin toimista, joihin ryhdytään, jotta maksun laiminlyönyt jäsen täyttää velvollisuutensa. Viivästyneelle summalle voidaan vaatia maksamaan korkoa. Maksuvelvollisuutensa laiminlyöneellä jäsenellä ei ole äänioikeutta päätöksissä. [Luonnoksesta ei käy ilmi, kuinka suuri EVM:n vararahasto on. Sen sijaan sanotaan hyvin selkeästi, että tappioita katetaan jäsenmaiden myöntämistä varoista. Jos jokin valtio päättäisi demokraattisesti, ettei se myönnä vakaukseen tarkoitettuja varoja keinottelusta aiheutuneiden tappioiden kattamiseen niin tältä jäsenmaalta vietäisiin äänioikeus EVM:n kokouksissa, maksatettaisiin tarvittava osuus muiden valtioiden veronmaksajilla, aloitettaisiin toimenpiteet tämän summan perimiseksi kieltätyneeltä maalta ja tältä ajalta, joka pakkolunastukseen menisi, perittäisiin tuntuva korko.]
* EVM on oikeutettu lainaamaan pääomamarkkinoilta tai pankeista, rahoituslaitoksilta, muilta henkilöiltä ja laitoksilta varat, joita se tarvitsee taloudellisen tuen antamiseen. [Eli jos jäsenmaiden antamat rahat hävitään keinotellessa, voidaan rahat Euroopan taloudellisen vakauden lisäämiseen hätätapauksissa vipata myös rahoitusmarkkinoilta.]
Muutoksia pysyvässä mekanismissa
* Lisäksi Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) kanssa tehtävää yhteistyötä käsittelevään johdantokappaleeseen on lisätty maininta, että maan pyytäessä tukea EVM:ltä sen odotetaan tekevän vastaavan pyynnön myös IMF:lle.
* Uudessa luonnoksessa EVM:n toiminnan perusperiaatteiden yksityissektorin osallistumista koskevaa kohtaa (12 artiklan 2 kohta) on täydennetty merkittävästi. Yksityissektorin osallistumisessa noudatetaan IMF:n käytäntöä. Määräyksessä on korostettu yksityisen sektorin suoraa osallistumista velkakestävyyden palauttamiseen, jos suoritettu velkakestävyysarvio osoittaa, ettei sopeutusohjelmalla yksin ole mahdollista palauttaa velkakestävyyttä. [Pysyvässä mekanismissa IMF:n rooli siis kasvaa merkittävästi ja yksityissektorin osallistaminen tehdään IMF:n käytäntöjen mukaisesti ja tähän turvautuminen on uudessakin sopimuksessa edelleen erittäin iso JOS.]
* Ulkoisen tilintarkastuksen suorittaa hallintoneuvoston hyväksymä itsenäinen ulkoinen tilintarkastaja. ... Uuden luonnoksen mukaan EU:n tilintarkastustuomioistuimella ei olisi roolia EVM:n tilintarkastuksessa. [Tilintarkastuksen hoitaa siis jokin ulkopuolinen yksityinen firma, eivätkä edes EU:n omat toimielimet pääse käsiksi sen tileihin.]
Mitenkähän hyvin Suomessa ja muissa euromaissa on varauduttu tähän? Yleisölle ainaskin ruusuista kuvaa jatksetaan toistella.Talsa sanoi:Britannia valmistautuu jo Kreikan kaatumiseen
Britannian hallitus tekee jo suunnitelmia sen varalta, miten maa selviää, jos Kreikan pelastaminen ei onnistu ja se ajautuu velkajärjestelyyn. Asiasta kertoo The Telegraph -lehti.
Britannian finanssipalveluista vastaava apulaisvaltiovarainministeri Mark Hoban on myöntänyt, että monia skenaarioita on pohdittu. Hänen mukaansa ei ole sopivaa kertoa yksityiskohdista.
Hän kuitenkin toteaa, että olisi vastuutonta, jos Britannia ei olisi varautunut Kreikan joutumiseen velkajärjestelyyn.
Hoban arvioi, että brittipankeilla on kreikkalaispankeista noin 2,5 miljardin punnan saatavat.
Britannian entinen ulkoministeri Jack Straw on sanonut, ettei euro voi kestää. Hänen mukaansa nopea loppu olisi eurolle parempi kuin hidas kuolema.
Meillä täällä Suomessa on levennetty hartioita ja ollaan todenteolla valmiita kantamaan vastuuta. KANTAMAAN VASTUUTA ja PALJON! Kannamme vastuumme vieläpä ENNÄTYKSELLISEN EUROOPPAMYÖNTEISESTI hymyssä suin.Mitenkähän hyvin Suomessa ja muissa euromaissa on varauduttu tähän? Yleisölle ainaskin ruusuista kuvaa jatksetaan toistella.
Se on hyvä, jotta edes jotain mainetta saadaan, kun se ehti mennä kokonaan vapaitten vaalien takia.Meillä täällä Suomessa on levennetty hartioita ja ollaan todenteolla valmiita kantamaan vastuuta. KANTAMAAN VASTUUTA ja PALJON! Kannamme vastuumme vieläpä ENNÄTYKSELLISEN EUROOPPAMYÖNTEISESTI hymyssä suin.
Suomessa valta on kansalla ja kansa pystyy vaikuttamaan päätöksiin jos yhteistä tahtoa löytyy.Suomi on eurouskovaisten maa: ”Poikkeus Euroopassa”
Kopsaanpa kommenttini tuolta, kun ei muuta sanottavaa ole:
Propagandaministerimme ovat onnistuneet tehtävässään. Muissa maissa sentään valtionjohtokin puhuu Kreikan tulevasta konkurssista ja rahojen lappaamisen mielettömyydestä. Suomessa vain Soini puhui tästä ennen eduskuntavaaleja, mikä oli tietenkin silkkaa populismia eurouskovaisten korviin.
Tuohon viitaten pitää muistuttaa, että vielä 90-luvun alkuun saakka pankeilla oli käytäntö kuitata vastavuoroiset saatavat kirjanpidosta. Mutta tässä nykyisessä taloususkonnon hurmoksessa nämä velkasaatavat kaadetaan kansallisvaltioiden maksettavaksi. Ja saman taloususkonnon nimissä sosialisoidaan tappiot ja nostetaan finanssilaitoksille satojen miljardien voitot. Tulos on hirvittävä ja monet kansallisvaltito lamauttava tulonsiirto. Tätä on se kun reaalitalous imetään tyhjäksi loppumattomaan finanssitaivaseen.Erittäin mielenkiintoinen analyysi eurooppalaisten ristiinlainauksesta, jotka kuittaamalla päittäin valtioiden kokonaisvelka vähenisi 64% ja jonka jälkeen velkamäärän osuus bruttokansantuotteista vähenisi hieman yli 40%:sta alle 15%:iin.
Olisi tosi hienoa jos tuo toteutuisi.Erittäin mielenkiintoinen analyysi eurooppalaisten ristiinlainauksesta, jotka kuittaamalla päittäin valtioiden kokonaisvelka vähenisi 64% ja jonka jälkeen velkamäärän osuus bruttokansantuotteista vähenisi hieman yli 40%:sta alle 15%:iin.
Niin olisi mutta niin kauan kuin finanssimaailma hallitsee satakertaista rahamäärää ei tuohon ole mitään mahdollisuutta. Rahamassan ylivoimallaan finanssimaailma kykenee estämään kaikki systeemin eli talouspolitiikan sisäiset yritykset ja kuppaa reaalitaloudesta viimeisenkin hyödyn. Ja pelin logiikkahan on päivänselvä eli mitä kovemmin reaalimaailmaa kuristetaan sitä kovemmaksi vaateet kasvavat yhä enemmän vääristyvän finanssitalouden ja reaalitalouden suhteen vuoksi.Olisi tosi hienoa jos tuo toteutuisi.
Kyse on silti edelleen yli varojen elämisestä - eli on otettu velkaa ja lisävelkaa (siksi finanssipuolella on se 100x rahamäärä). Se perusasia ei muutu miksikään pyörittelemällä asioita.Tuohon viitaten pitää muistuttaa, että vielä 90-luvun alkuun saakka pankeilla oli käytäntö kuitata vastavuoroiset saatavat kirjanpidosta. Mutta tässä nykyisessä taloususkonnon hurmoksessa nämä velkasaatavat kaadetaan kansallisvaltioiden maksettavaksi. Ja saman taloususkonnon nimissä sosialisoidaan tappiot ja nostetaan finanssilaitoksille satojen miljardien voitot. Tulos on hirvittävä ja monet kansallisvaltito lamauttava tulonsiirto. Tätä on se kun reaalitalous imetään tyhjäksi loppumattomaan finanssitaivaseen.
Demokratioita ei taloususkonnon aikaan enää ole ollut. On vain enemmän ja vähemmän puolueparlamentarismia so, etujärjestöpolitiikkaa, joissa oikeistopuolueet ovat viimeisen parinkymmenen vuoden ajaneet finanssimaailman ekspansion mahdollistanutta politiikkaa ja vasemmisto on tähän ansaan yhtä ja yhä uudestan langennut.Lopulta päätökset ovat poliittisia ja sitä politiikkaa tekee meidän äänestämät edustajat. Rahoituslaitosten säästäminen veronmaksajien rahoilla ei ole luonnonlaki tai edes johdettu talousteoriasta.
Oikeisto on kyllä samaa täälläkin yrittänyt ja kyyti on ollut kompromissikyytiä. Yhtä kaikki se on taloususkonnosta voimansa ja oikeutuksensa saavaa politiikkaa ollut. Mutta Suomessa viimeisin esimerkki on Kokoomuksen ja RKP:n hallitusohjelmaan haluama, mutta vasemmistopuolueiden luojan kiitos estämät hallintarekisteri, avoir fiscal ja muutama muu harmaata ja erityisesti finanssitalouden etua ajava lakiehdotus.Sitä minä en ymmärrä, että miten euroopassa ja jenkeissä 'oikeisto' on voinut puuhailla näin, koska vallassa on kuitenkin isolta osin olleet vasemmalle kallellaan olevat puolueryhmittymät. Minä en ainakaan ole nähnyt todellisia eroja oikeiston ja vasemmiston politiikassa viimeisen 15 vuoden aikana. Kaikille on kelvannut sama kyyti.