Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
En tiedä onko valoilla väliä, jos säännöissä lukee, että ohittaminen on kiellettyä. En ota kantaa, koska en tunne sääntöjä sen tarkemmin.
Jos ohittaminen on kiellettyä,niin silloin palaisi keltaiset valot,eikä vihreät.Simple.Domekaan ei ole varma.

- Säännön pitäisi olla sellainen, että viimeisellä kierroksella ei voi ohittaa. Meidän mielestämme tässä asiassa ei ole mitään epäselvyyksiä, mutta antaa tuomareiden nyt tutkia asiaa, kommentoi Domenicali BBC:lle.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Kun katsoin tuota videota, niin näytti ihan kuin Nico ei olisi edes yrittänyt ohittaa Alonsoa Schumin perässä, vaan noudattaa (ainakin aikaisemmin ollutta) sääntöä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
En tiedä onko valoilla väliä, jos säännöissä lukee, että ohittaminen on kiellettyä. En ota kantaa, koska en tunne sääntöjä sen tarkemmin.
Mitä virkaa ohittamisen kieltävillä/sallivilla valoilla sitten on jos ne eivät päde ?
 

Riku

Well-known member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
113
Trulli ja Chanduk olisivat melkein saaneet sijoituksen, jos siis 90 % kilpailun matkasta olisi käyty.

Kamikaze tapahtui kierroksella 70, eli kisasta oli käyty 89,74 %. Eivät ihan saaneet sijoitusta. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sawardin blogista tuo sääntökohta:

The rules (Article 40.13 of the FIA Formula 1 Sporting Regulations) state that if the race ends while the Safety Car is deployed, it will enter the pit lane at the end of the last lap “and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking”.

SC ei enää ollut "deployed" SC-linjan jälkeen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän sitä ensisijaisesti totellaan lippuja ja valoja radalla ja vasta toisijaisesti sääntötulkintoja. Muutenhan radalla olisi täysi kaaos eikä ratavirkailijoilla virkaa lainkaan. Ohitus on ehdottomasti hyväksyttävä mielestäni.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Sawardin blogista tuo sääntökohta:

The rules (Article 40.13 of the FIA Formula 1 Sporting Regulations) state that if the race ends while the Safety Car is deployed, it will enter the pit lane at the end of the last lap “and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking”.

SC ei enää ollut "deployed" SC-linjan jälkeen.
:thumbup: BBC:n lähetyksessäkin Brawn oli aika varma että ohitus oli laillinen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kyllähän sitä ensisijaisesti totellaan lippuja ja valoja radalla ja vasta toisijaisesti sääntötulkintoja. Muutenhan radalla olisi täysi kaaos eikä ratavirkailijoilla virkaa lainkaan. Ohitus on ehdottomasti hyväksyttävä mielestäni.
Niinpä, katoin ton viimeisen kierroksen uudelleen ja jokaisessa taulussa vilkkuu keltainen, kunnes varikon portilla turva-auto kaartaa sisään, jolloin viimeisen mutkan valo vaihtuu keltaisesta vihreään, eli Whiting on siellä painanut nappia ja käynnistänyt kisan.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Näen tilanteen juurikin samalla tavalla kuin Webslave: turva-auto ei ollut enää 'deployed' turva-autolinjan jälkeen, koska oli ilmoitettu, että se poistuisi ko. kierroksella - ja tämähän myös ilmoitettiin vihreillä lipuilla.

Joka tapauksessa on irrelevanttia, menikö kaikki nyt sääntöjen mukaan. Jos lippu on väärä, on se ratavirkailijoiden eikä kuljettajan vika ja huolenaihe. Eikös se Squmikin aikanaan vetänyt omia tulkintojaan mustan lipun merkityksestä, ja huonosti kävi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Loistavaa settiä Schumilta, harmi että jäi Rubinhon taakse alussa.

Ja se ohitus oli laillinen, R Brawn perustelikin jo tarpeeksi, ja Webslawen kuva on todiste asialle.

Muutenkin ihan ok kisa, Alonsolla kävi aikasmoinen munkki jälleen, mutta ei voi mitään.

Hyvä kisa top-3:lta, tosin Vettel oli yllättävän kaukana Webberistä ajamalla :eek:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kyseessä oli selvästi sääntöjenvastainen ohitus. Eihän ohittaminen ole ikinä ollut mahdollista sillä kierroksella, kun turva-auto on ollut radalla?

Tästä on ollut vastaavia esimerkkejä menneiltä vuosilta, kun autot ovat saapuneet lähes rinnakkain maalilinjalle turva-auton poistumiskierroksella ja tuomaristo on sitten tutkinut tilanteen kameroita käyttäen.

Toki ohitus oli näyttävä ja kunnia siitä Schumacherille mutta kuudes sija kuuluu Scuderialle.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Kyseessä oli selvästi sääntöjenvastainen ohitus. Eihän ohittaminen ole ikinä ollut mahdollista sillä kierroksella, kun turva-auto on ollut radalla?

Tästä on ollut vastaavia esimerkkejä menneiltä vuosilta, kun autot ovat saapuneet lähes rinnakkain maalilinjalle turva-auton poistumiskierroksella ja tuomaristo on sitten tutkinut tilanteen kameroita käyttäen.
Sääntö on muuttunut tälle vuodelle ja turva-autoviiva on erotettu maaliviivasta ainakin osalla radoista, kuten ainakin Monacossa. Ilmeisesti vastaava tapaus nähtiin aiemmin tällä kaudella Kiinassa.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Vai niin. No siinä tapauksessa Alonso teki pahan virhearvioinnin ja passivoitui liikaa kyseisessä tilanteessa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyseessä oli selvästi sääntöjenvastainen ohitus. Eihän ohittaminen ole ikinä ollut mahdollista sillä kierroksella, kun turva-auto on ollut radalla?

Tästä on ollut vastaavia esimerkkejä menneiltä vuosilta, kun autot ovat saapuneet lähes rinnakkain maalilinjalle turva-auton poistumiskierroksella ja tuomaristo on sitten tutkinut tilanteen kameroita käyttäen.

Toki ohitus oli näyttävä ja kunnia siitä Schumacherille mutta kuudes sija kuuluu Scuderialle.
Turva-auto viivan jälkeen kisa on vapaa, joillakin radoilla turva-autoviiva on myös maaliviiva, ei tässä tapauksessa. Alonso vain nukkui ja ohitus oli aivan laillinen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Näen tilanteen juurikin samalla tavalla kuin Webslave: turva-auto ei ollut enää 'deployed' turva-autolinjan jälkeen, koska oli ilmoitettu, että se poistuisi ko. kierroksella - ja tämähän myös ilmoitettiin vihreillä lipuilla.

Joka tapauksessa on irrelevanttia, menikö kaikki nyt sääntöjen mukaan. Jos lippu on väärä, on se ratavirkailijoiden eikä kuljettajan vika ja huolenaihe. Eikös se Squmikin aikanaan vetänyt omia tulkintojaan mustan lipun merkityksestä, ja huonosti kävi.
Säännöt on ihan selkeät, turva-auton poistuessa radalta kilpailu on vapaa turva-autoviivan jälkeen. Säännöthän on hiukan epäselvät koska aikaisemmin maalilinja toimi kilpailun alkamisviivana eli silloin turva-auton poistuessa radalta viimeisellä kierroksella kilpailu päättyi turva-autojärjestyksessä, nyt tuohon jäi tuo viimeinen mutka kilvanajoa jonka Schumacher hyödynsi ja italiaanot missasivat taattuun tyyliinsä.
 
Ylös