Juuri tuon kyseisen asian olen vain lukenut lehdestä. Laitan kuitenkin linkin norjankieliseen
frank
artikkeliin jossa on vertailtu eri toimenpiteiden vaikutuksia alkoholista aiheutuviin liikenneonnettomuuksiin. Vertailussa on hyödynnetty kansainvälistä tutkimusaineistoa.
Lähde löytyy
täältä.
Muutama ote:
"De to lovene som har den største og best dokumenterte virkning på alkoholrelaterte ulykker, er en økning av skjenkerettsalderen fra 18 til 21 år og en promillegrense for unge førere på maksimalt 0,2."
Eli vapaasti kääntäen: Ne lait joilla on suurin ja parhaiten dokumentoitu vaikutus onnettomuuksiin joissa alkoholi on kuvassa mukana, on alkoholimyynnin ikärajan nostaminen 18 vuodesta 21 vuoteen ja nuorten kuskien promillerajan asettaminen enintään 0,2.n.
Olen myös muualta lukenut että promillerajan laskeminen 0,2:n vaikuttaa tilastollisesti merkittävästi juuri nuorten kuskien kohtalokkaisiin liikenneonnettomuuksiin.
Artikkelissa myös todetaan ettei Norjassa enää ole potentiaalia parantaa liikenneturvallisuutta promillerajan suhteen.
Mielenkiintoinen on myös tuo kohta jossa todetaan mitkä toimenpiteet eivät ole osoittautuneet tehokkaiksi onnettomuuksien vähentämisessä. Näitä ovat mm. poliisipartiot, sakkojen nostaminen, vankilatuomiot, alennetut promillerajat tuomituille kuskeille, ratista kärynneiden koulutus...