Pitäisikö promilleraja laskea 0,2 promilleen liikenteessä?

  • Viestiketjun aloittaja tmoi
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö promillerajaa laskea liikenteessä

  • Lasketaan 0.2 promilleen

    Äänet: 26 37,7%
  • Nykyinen 0.5 riittää

    Äänet: 37 53,6%
  • Ihan sama

    Äänet: 6 8,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    69

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jeps.. tämä on se pointti!
Mun mielestä kannattaisi koventaan reilusti yli puolen promillen rangaistuksia. Kunnon ajokielto ja uusi inssiajo. Ja promillen kännistä auto valtiolle. Se voisi jo vaikuttaa niihin, jotka oikeasti ovat vaaraksi tuolla liikenteessä.

Tosin tänään välillä Kuopio - Espoo muutama naiskuski ja muutama ikäkuski olivat kyllä oikeasti ihan väärässä paikassa auton ratissa ollessaan. Keskellä tietä 80 kmh 120 rajoituksella aiheuttaa aikamoisia vaaratilanteita. Ja varmaan olisi ollut nollat puhalluksessa.:nope:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Siis eiköhän tarkempi valvonta ja vastaavat sovi paremmin vasemmistolaiseen "linjaan" ;)

Eikä mun mielestäni tässä aiheessa ole väliä onko oikeistolainen vai terijokelainen. Miksi muuten aina pitää sotkea politiikkaa mukaan joka toikkiin?
Ei sovi. Oikeistopuolueet Euroopassa ovat jatkaneet entistä linjaa G.W.Bushin takana. Aikalailla joka maassa. Ainoat vaikutukset ovat olleet uudet vaalit ja ministerien vaihtaminen. Monessa maassa on nyt tähän päädytty ja raikkaammille linjoille.

Tuskin olen hirveästi politiikkaa toitottanut. Ehkä tässä toikissa, tuskin juuri muuallakaan. Mutta oikeistolainen politiikka on osoittanut tällä 2000, ja 2010- luvulla olevansa melko käärmeilevää "työväenpuolueen" politiikkaa. olematonta vastuunottoa, syyttelevää väärinkokijaa ja median autuutta.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jos mä saisin vääntää tässä keskustelussa puidun asian uusiksi, tekisin progressiivisen rangaistusasteikon.

Vaikkapa lonkalta jotenkin seuraavasti:

0.0-0.1 promillea : piimäihmisten ja tupakoitsijoiden ikioma marginaali. Ei rangaistusta.
0.1-0.3 promillea : rikesakko
0.3-0.5 promillea : 30 päiväsakkoa, kortti poliisilla viikon.
0.5-0.8 promillea : kortti pois 1 kk, 80 päiväsakkoa
0.8-1.2 promillea : ajoneuvo takavarikkoon (saa lunastaa lunastusmaksua vastaan rangaistukset kärsittyään), kortti pois 3kk, tuottavaa yhdyskuntapalvelua 3 kk, oikeuden määräämä sakkorangaistus.
> 1.2 promillea : Oikeuden määräämä vankeusrangaistus ja tuottavaa yhdyskuntapalvelua jolla korvataan valtiolle vankeusajan kustannukset, ajoneuvon menetys valtiolle, kortti pois 2 vuotta sen jälkeen kun muut rangaistukset on kärsitty.

Vahingon aiheuttaminen alkoholin vaikutuksen alaisena : Em rangaistuksen lisäksi : Vakuutusmaksut kerrotaan kymmenellä. Alkolukko, pakollinen täyskasko.

Lisäksi uudesta vahingon aiheuttamisesta ja yli 0.5 promillen rattijuoppudesta automaattisesti oikeuden määräämä vankilatuomio ja elinikäinen ajokielto. Ajoneuvon menetys valtiolle.

Saattas tietysti olla ruuhkaa vankilassa ja yhdyskuntapalveluksessa, mutta rankkareiden ja rajojen koventaminen tepsii ainakin niihin, jotka eivät ole taparattijuoppoja, mutta ovat suhtautuneet aiemmin löyhemmin esim. saunaillan jälkeen ajamaan lähtemiseen. " kello on jo 11, kyllä mä voin jo ajaa"
Ja se lienee aika iso porukka sekin.


Edit: Niin. Tän viestin tarkoitus ja sanoma ei ollut määritellä rangaistuksia valmiiksi, vaan olla kuvaus mielipiteestäni, notta kunnon rangaistuksia pitäisi alkaa helistä tarpeeksi alhaalta.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Norjassa tapahtunutta:

Kun uusi laki tammikuussa 2000 astui voimaan, oli vastustus massiivista. Lainmuutoksen kannalta näytti aluksi pahalta se että vielä vuonna 2002 45% kansalaista halusi nostaa rajan takaisin entiselle tasolle. Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen koska ihmiset ovat ymmärtäneet että uusi laki on johtanut liikennekuolemien vähenemiseen. Enää 19% kannattaa promillerajan nostamista takaisin.

Lain suurimpia vastustajia olivat Høyre (oikeisto) ja FRP (oikeistopopulistit).

Samankaltaisuuksia keskusteluun tupakkalaista ei kenenkään liene vaikea hahmottaa.
Olisi mielenkiintoista nähdä jotain faktaa/linkkiä tuosta, että nimenomaan tuo promillerajan pudotus on johtanut liikennekuolemien vähenemiseen. (Paitsi jos se on jollain norjankielellä, niin ei tartte etsiä :eek:)
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Olisi mielenkiintoista nähdä jotain faktaa/linkkiä tuosta, että nimenomaan tuo promillerajan pudotus on johtanut liikennekuolemien vähenemiseen. (Paitsi jos se on jollain norjankielellä, niin ei tartte etsiä :eek:)
Pelkäätkö, että se on jotenkin "värikästä" kieltä?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Pelkäätkö, että se on jotenkin "värikästä" kieltä?
En osaa norjaa kuin kovan kännin jälkeisenä aamuna, ja huomenaamuna täytys lähtä ajelemaan autolla, joten iltakännit ei nyt passaa. Rupee noi promillerajat paukkumaan muuten.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
En osaa norjaa kuin kovan kännin jälkeisenä aamuna, ja huomenaamuna täytys lähtä ajelemaan autolla, joten iltakännit ei nyt passaa.
Nyt heti laskuri toiseen käteen ja kaljapullo toiseen. Semmosiahan kaikki promillerajan laskua vastustavat ovat.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
En osaa norjaa kuin kovan kännin jälkeisenä aamuna, ja huomenaamuna täytys lähtä ajelemaan autolla, joten iltakännit ei nyt passaa.
No sitten ei kannata opetella tänään. Aattelin vaan ekaksi, että ainahan sitä voi yrittää lukea, vaikkei osaisikaan (riskinä, että kädet likaantuisi tai haju tarttuisi).
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Nollatoleranssia noudatan itse. Aamulla jos täytyy ajaa niin illalla ei oteta. Ei ole tarvinnut puhallusratsioissa jännittää kun tietää tasan tarkkaan ettei mittari värähdä promillen sadasosaakaan.

Mikä sitten on oikea lakisääteinen raja, mene ja tiedä..
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Jos mä saisin vääntää tässä keskustelussa puidun asian uusiksi, tekisin progressiivisen rangaistusasteikon.
Juuri näin. :thumbup: Ei tässä nyt mitään elinkautista ollakaan vaatimassa 0,1 promillesta. Ylinopeuksissakin rangaistukset lähtevät huomautuksesta.

Vankilat saattaisivat täyttyä ja poliisille tulla lisää hommia, mutta ei se ole syy pitää rangaistuksia alhaisena missään rikoksissa. Korotetaan vaikka veroja sen verran, että saadaan rikollisille kunnon tuomiot ja kiinnijäämisriski.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Olisi mielenkiintoista nähdä jotain faktaa/linkkiä tuosta, että nimenomaan tuo promillerajan pudotus on johtanut liikennekuolemien vähenemiseen. (Paitsi jos se on jollain norjankielellä, niin ei tartte etsiä :eek:)
Juuri tuon kyseisen asian olen vain lukenut lehdestä. Laitan kuitenkin linkin norjankieliseen :)frank:) artikkeliin jossa on vertailtu eri toimenpiteiden vaikutuksia alkoholista aiheutuviin liikenneonnettomuuksiin. Vertailussa on hyödynnetty kansainvälistä tutkimusaineistoa.

Lähde löytyy täältä.

Muutama ote:
"De to lovene som har den største og best dokumenterte virkning på alkoholrelaterte ulykker, er en økning av skjenkerettsalderen fra 18 til 21 år og en promillegrense for unge førere på maksimalt 0,2."

Eli vapaasti kääntäen: Ne lait joilla on suurin ja parhaiten dokumentoitu vaikutus onnettomuuksiin joissa alkoholi on kuvassa mukana, on alkoholimyynnin ikärajan nostaminen 18 vuodesta 21 vuoteen ja nuorten kuskien promillerajan asettaminen enintään 0,2.n.

Olen myös muualta lukenut että promillerajan laskeminen 0,2:n vaikuttaa tilastollisesti merkittävästi juuri nuorten kuskien kohtalokkaisiin liikenneonnettomuuksiin.

Artikkelissa myös todetaan ettei Norjassa enää ole potentiaalia parantaa liikenneturvallisuutta promillerajan suhteen.

Mielenkiintoinen on myös tuo kohta jossa todetaan mitkä toimenpiteet eivät ole osoittautuneet tehokkaiksi onnettomuuksien vähentämisessä. Näitä ovat mm. poliisipartiot, sakkojen nostaminen, vankilatuomiot, alennetut promillerajat tuomituille kuskeille, ratista kärynneiden koulutus...
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Vankilat saattaisivat täyttyä ja poliisille tulla lisää hommia, mutta ei se ole syy pitää rangaistuksia alhaisena missään rikoksissa. Korotetaan vaikka veroja sen verran, että saadaan rikollisille kunnon tuomiot ja kiinnijäämisriski.
Helppoa ja näppärää! Kuolemantuomiot kaikille kunnon rikollisille ja pöyveleille kovat palkat.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Juuri tuon kyseisen asian olen vain lukenut lehdestä. Laitan kuitenkin linkin norjankieliseen :)frank:) artikkeliin jossa on vertailtu eri toimenpiteiden vaikutuksia alkoholista aiheutuviin liikenneonnettomuuksiin. Vertailussa on hyödynnetty kansainvälistä tutkimusaineistoa.

Lähde löytyy täältä.

Muutama ote:
"De to lovene som har den største og best dokumenterte virkning på alkoholrelaterte ulykker, er en økning av skjenkerettsalderen fra 18 til 21 år og en promillegrense for unge førere på maksimalt 0,2."

Eli vapaasti kääntäen: Ne lait joilla on suurin ja parhaiten dokumentoitu vaikutus onnettomuuksiin joissa alkoholi on kuvassa mukana, on alkoholimyynnin ikärajan nostaminen 18 vuodesta 21 vuoteen ja nuorten kuskien promillerajan asettaminen enintään 0,2.n.

Olen myös muualta lukenut että promillerajan laskeminen 0,2:n vaikuttaa tilastollisesti merkittävästi juuri nuorten kuskien kohtalokkaisiin liikenneonnettomuuksiin.

Artikkelissa myös todetaan ettei Norjassa enää ole potentiaalia parantaa liikenneturvallisuutta promillerajan suhteen.

Mielenkiintoinen on myös tuo kohta jossa todetaan mitkä toimenpiteet eivät ole osoittautuneet tehokkaiksi onnettomuuksien vähentämisessä. Näitä ovat mm. poliisipartiot, sakkojen nostaminen, vankilatuomiot, alennetut promillerajat tuomituille kuskeille, ratista kärynneiden koulutus...
Kiitoksia! Saatiinpa raakaa faktatietoakin tähän toikkiin pelkän mutuilun sijaan. Tuon perusteella romillerajan laskemisella saattaisi siis tosiaan olla merkitystä.
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Kiitoksia! Saatiinpa raakaa fakatietoakin tähän toikkiin pelkän mutuilun sijaan. Tuon perusteella romillerajan laskemisella saattaisi siis tosiaan olla merkitystä.
No mutta kuinka käy piimänjuojien, saako piimää enää juoda :nope:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kiitoksia! Saatiinpa raakaa fakatietoakin tähän toikkiin pelkän mutuilun sijaan. Tuon perusteella romillerajan laskemisella saattaisi siis tosiaan olla merkitystä.
Norjalaista merkitystä siellä. Maa on ihan eri kuin se missä me elämme. Yhteiskunta Norjassa ja Suomessa on yllättävän erinlainen, vaikka varsinkin täällä markkinoitua samankaltaisuutta Ruotsin ja Norjan kanssa halutaan erityisesti viljellä.

Jos joku juttu toimii Ruotsissa tai Norjassa, se ei tarkoita sitä että se toimisi täällä, meillä on vähän eri viikingit joka kylässä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Australiassa on näköjään päädytty tollaseen jänskään ratkaisuun (pieniä eroja osavaltioiden välillä):

* A Zero limit applies to the drivers of trucks, buses, articulated vehicles, vehicles carrying dangerous goods, pilot vehicles, taxis, all learner drivers and provisional drivers under 25 years of age.
* 0.05% for other drivers.
* Zero limit for methamphetamine, Cannabis and MDMA.

Täydellinen kompromissi tähän jarnaan. Nollaraja on nuorilla, joihin se myös näyttäisi purevan Norjan kokemusten mukaan parhaiten. Muilla sama vanha 0.5. Suljetaan. Arkistoidaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Australiaan voisi mennä ajamaan kokkelipäissään, kun siinä ei näemmä toleransseja.
 
Ylös