Renngeist
Soldiers of Antisthenes
GRAND PRIX DE BELGIQUE
La Formule 1 est à nouveau morceau incroyable les Ardennes. Il y aura de la pluie, et beaucoup. Vive le traducteur Google
Aikataulu:
15:00 Aika-ajot (1h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1979
Ensimmäinen f1-kilpailu: 18.6.1950
Peruskorjattu: 2006-07
Voittajia: 22
Kilpailuja: 45
Kilpailuvuodet: 1950-56, 58, 60-68, 70, 83, 85-02, 04-05, 07-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: EI OLE!!!!
Pituus: 7 004 m
Kierroksia kilpailussa: 44
Kisapituus: 308,052 km
Voittaja 2009: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:23:50.995
Aika-ajojen nopein 2009: Jarno Trulli (Toi-ota-jos-et-muuta-saa) 1:44.503, 24 krs (168,096 km)
Paalupaikka 2009: Giancarlo Fisichella (Force India-Mercedes) 1:46.308
Rataennätys: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault) 1:47.263 (2009)
Ratakartat:
Wikipedia
Näytä liitetiedosto 12993
F1.com
Ilmakuva
Sää
Näytä liitetiedosto 12994
Lüttich=Liége
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.
Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.
Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.
Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.
Belgian F1-osakilpailu on ajettu vuodesta 1950 lähtien, tosin vuosina 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 ja 2006 formula ykköset eivät vierailleet Belgiassa. Belgian GP on käyty Spa Francorchampsin radalla (em. poikkeuksin) 1950-1970, 1983 ja vuodesta 1985 eteenpäin. Vuonna 1972 ja 1974 ajettiin Nivellesissä ja 1973, 1975-1982 ja 1984 Zolderissa. Spassa on ajettu 24 tunnin ajo vuodesta 1924 lähtien. Nykyään perinteinen 24 tunnin ajo on osa FIA:n GT-sarjaa.
Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.
Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Toissa kaudella varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla. Viime vuonna Räikkönen ajoi Spassa jälleen upean voiton, joka jäi hänen F1-uransa viimeiseksi - ainakin toistaiseksi.
Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.
Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.
Harjoitusten tulokset:
1. Harjoitukset (1h 30min)
2. harjoitukset (1h 30 min)
3. harjoitukset (1h)
Grille de départ
La Formule 1 est à nouveau morceau incroyable les Ardennes. Il y aura de la pluie, et beaucoup. Vive le traducteur Google
Aikataulu:
15:00 Aika-ajot (1h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1979
Ensimmäinen f1-kilpailu: 18.6.1950
Peruskorjattu: 2006-07
Voittajia: 22
Kilpailuja: 45
Kilpailuvuodet: 1950-56, 58, 60-68, 70, 83, 85-02, 04-05, 07-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: EI OLE!!!!
Pituus: 7 004 m
Kierroksia kilpailussa: 44
Kisapituus: 308,052 km
Voittaja 2009: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:23:50.995
Aika-ajojen nopein 2009: Jarno Trulli (Toi-ota-jos-et-muuta-saa) 1:44.503, 24 krs (168,096 km)
Paalupaikka 2009: Giancarlo Fisichella (Force India-Mercedes) 1:46.308
Rataennätys: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault) 1:47.263 (2009)
Ratakartat:
Wikipedia
Näytä liitetiedosto 12993
F1.com
Ilmakuva
Sää
Näytä liitetiedosto 12994
Lüttich=Liége
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.
Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.
Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.
Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.
Belgian F1-osakilpailu on ajettu vuodesta 1950 lähtien, tosin vuosina 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 ja 2006 formula ykköset eivät vierailleet Belgiassa. Belgian GP on käyty Spa Francorchampsin radalla (em. poikkeuksin) 1950-1970, 1983 ja vuodesta 1985 eteenpäin. Vuonna 1972 ja 1974 ajettiin Nivellesissä ja 1973, 1975-1982 ja 1984 Zolderissa. Spassa on ajettu 24 tunnin ajo vuodesta 1924 lähtien. Nykyään perinteinen 24 tunnin ajo on osa FIA:n GT-sarjaa.
Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.
Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Toissa kaudella varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla. Viime vuonna Räikkönen ajoi Spassa jälleen upean voiton, joka jäi hänen F1-uransa viimeiseksi - ainakin toistaiseksi.
Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.
Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.
Harjoitusten tulokset:
1. Harjoitukset (1h 30min)
Koodi:
1. Fernando Alonso Ferrari 2.00,797 17 kierrosta
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +0,770 7
3. Robert Kubica Renault +1,284 14
4. Sebastian Vettel RBR-Renault +1,653 11
5. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1,849 14
6. Jenson Button McLaren-Mercedes +2,116 6
7. Mark Webber RBR-Renault +2,129 11
8. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +2,604 17
9. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +2,627 7
10. Michael Schumacher Mercedes GP +2,692 9
11. Felipe Massa Ferrari +2,804 17
12. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +2,852 17
13. Nico Rosberg Mercedes GP +2,857 6
14. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +3,054 17
15. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +3,348 12
16. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +3,453 16
17. Vitali Petrov Renault +3,893 15
18. Sebastien Buemi STR-Ferrari +4,883 6
19. Timo Glock Virgin-Cosworth +4,900 18
20. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,898 14
21. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +6,392 15
22. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,940 13
23. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +7,158 15
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +9,710 18
Koodi:
1. Fernando Alonso Ferrari 1.49,032 17 kierrosta
2. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,125 7
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +0,216 14
4. Robert Kubica Renault +0,250 11
5. Felipe Massa Ferrari +0,556 14
6. Sebastian Vettel RBR-Renault +0,657 6
7. Jenson Button McLaren-Mercedes +0,723 11
8. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +1,049 17
9. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1,096 7
10. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +1,168 9
11. Vitali Petrov Renault +1,219 17
12. Michael Schumacher Mercedes GP +1,309 17
13. Nico Rosberg Mercedes GP +1,350 6
14. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +1,650 17
15. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,799 12
16. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +2,488 16
17. Sebastien Buemi STR-Ferrari +2,491 15
18. Mark Webber RBR-Renault +2,604 6
19. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +4,448 18
20. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +4,607 14
21. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,293 15
22. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,719 13
23. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +7,007 15
24. Timo Glock Virgin-Cosworth +14,147 18
Koodi:
1. Mark Webber Red Bull-Renault 1.46,106 10 kierrosta
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +0,117 17
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +0,290 12
4. Jenson Button McLaren-Mercedes +0,291 17
5. Robert Kubica Renault +0,386 17
6. Fernando Alonso Ferrari +0,521 11
7. Felipe Massa Ferrari +0,856 10
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,958 15
9. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,054 16
10. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +1,190 17
11. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +1,282 15
12. Vitali Petrov Renault +1,300 15
13. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1,406 14
14. Michael Schumacher Mercedes GP +1,589 16
15. Nico Rosberg Mercedes GP +1,731 9
16. Sebastien Buemi STR-Ferrari +1,799 20
17. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +1,875 18
18. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +2,586 8
19. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +4,494 14
20. Bruno Senna HRT-Cosworth +5,027 9
21. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +5,278 14
22. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,411 13
23. Timo Glock Virgin-Cosworth +5,563 10
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +5,895 13
Viimeksi muokattu: