Täällä spekuloimme loppukauden mestaruustaistoa

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minusta stop&go viittaa nimenomaan täysjarrutukseen kovasta vauhdista, hitaaseen (alle satasen) mutkaan ja sen jälkeiseen kiihdytykseen. Hitaat mutkat sinänsä eivät liity stop&gohun, ellei nihin liity täysjarrutusta. "Keskihidas stop&go-mutka" on minusta paradoksi, koska siitä puuttuu se "stop".
Määritelmiä on varmaan yhtä monta kuin tulkitsijoita, mutta mielestäni stop&go kuvaa enemmän ajotyyliä mutkassa kuin suorien pituutta tai jarrutusten voimakkuutta. Stop&go mutka on sellainen, joissa annetaan hanaa heti kun jarrutus on lopetettu. Eli sitä vaihetta, jossa kurvataan tasaisella nopeudella ei ole, tai se on hyvin lyhyt. Kuljettaja jolle tyypillistä on ajaa tällä tavalla, tai auto joka sopii näin ajettavaksi, on luonnollisesti vahvoilla stop&go radoilla.

Esim. 180 neulansilmä, olkoon sitten hidas tai nopea, ei ole täydellinen stop&go mutka, koska siinä auto joutuu kiertämään enemmän jarrutuksen ja kiihdytyksen välillä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Monzassa on kokonaista kolme ajettavaa mutkaa (Curva Grandehan on käytännössä täysillä ajettava "suora"). Radan keskeisimmät piirteet ovat kyllä huippunopeutta kysyvät suorat ja toisaalta shikaanit.

Mistä löytyisi tuo Kimin kommentti?

Hockenheim ei kyllä ole mikään stop and go-rata. Kolme tiukempaa jarrutusta, mutta enemmistö kaarteista on puolinopeita.
Monzassa on kylläkin näiden kolmen lisäksi vielä ennen takasuoraa oleva vasen-oikea-vasen-yhdistelmä, joka on hyvinkin ajettava. kahta shikaania lukuunottamatta mutkat ovat siis keskinopeasta nopeaan, ja ne kaikki "ajettavia. Toki suorat on pitkiä, muttei se tuon radan luonnetta muuta stop&go-radaksi. Kimi on puhunut monien aika-ajojen jälkeen old schoolista ja siitä, että hän pitää radasta, koska se on nopea ja ajettava vanha kunnon rata. lähdettä ei valitettavasti ole, muistelen vaan näin.

Ei hockenheimia myöskään pidetä minään ajettavana kuljettajan ratana, sikäli kun siitä oli tässä stop % go -meiningissä kyse. Taitaa olla hieman tulkinnanvarainen aihe.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monzassa on kylläkin näiden kolmen lisäksi vielä ennen takasuoraa oleva vasen-oikea-vasen-yhdistelmä, joka on hyvinkin ajettava.
Variante Ascarikin on kyllä shikaani, vaikka nopeavauhtinen shikaani onkin. Tuollaisia puikkauksia en itse kutsu "ajettaviksi", joten siinä on meillä toinen terminologiaeroavuus. Minulle ajettavat mutkat ovat kovavauhtisia (+200 km/h) laajaprofiilisia mutkia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Variante Ascarikin on kyllä shikaani, vaikka nopeavauhtinen shikaani onkin. Tuollaisia puikkauksia en itse kutsu "ajettaviksi", joten siinä on meillä toinen terminologiaeroavuus. Minulle ajettavat mutkat ovat kovavauhtisia (+200 km/h) laajaprofiilisia mutkia.
Tämän määritelmän mukaan Monzassa olisi 1 ainoa ajettava mutka(curva grande) joka ei sinunkaan mielestä ole ajettava. Lesmoissa ja ehkä Parabolicassakin nopeudet käyvät apexin kohdalla alle 200km/h. Itse pidän yleisesti ottaen keskinopeita ja nopeita mutkia ajettavina, etenkin jos niiden profiili on pyöreähkö. Jotta mutka on ajettava, sitä ei pitäisi pystyä ajamaan aivan täysillä kaasu pohjassa kuten grandea. Tästä jonkinasteisen poikkeuksen muodostaa Eau Rouge, vaikkei se enää ole kovin haasteellinen kuin huonolla kelillä.

En ota kantaa siihen, onko Variante Ascari shikaani vai ei, mutta mielestäni tuo nopeavauhtinen "puikkaus" on yksi radan haasteellisimmista mutkista. Pienillä siivillä siinä on usein nähty mielenkiintoisia sladeja ja muuta ohjelmaa. Myös formulapelillä se on hauskaa hommaa. Eli ajettava.
Onko muuten ö Rouge mielestäsi shikaani? Kai se on jos Ascarikin on, sekin on vasen-oikea-vasen. Hieman nopeampi vain. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämän määritelmän mukaan Monzassa olisi 1 ainoa ajettava mutka(curva grande) joka ei sinunkaan mielestä ole ajettava. Lesmoissa ja ehkä Parabolicassakin nopeudet käyvät apexin kohdalla alle 200km/h. Itse pidän yleisesti ottaen keskinopeita ja nopeita mutkia ajettavina, etenkin jos niiden profiili on pyöreähkö. Jotta mutka on ajettava, sitä ei pitäisi pystyä ajamaan aivan täysillä kaasu pohjassa kuten grandea. Tästä jonkinasteisen poikkeuksen muodostaa Eau Rouge, vaikkei se enää ole kovin haasteellinen kuin huonolla kelillä.
No ei se 200 km/h ole ehdoton vaatimus. Nimen omaan tuo kaasun säätely pidon rajoilla minunkin tärkein kriteerini on.
En ota kantaa siihen, onko Variante Ascari shikaani vai ei, mutta mielestäni tuo nopeavauhtinen "puikkaus" on yksi radan haasteellisimmista mutkista. Pienillä siivillä siinä on usein nähty mielenkiintoisia sladeja ja muuta ohjelmaa. Myös formulapelillä se on hauskaa hommaa. Eli ajettava.
Haastava kyllä, muttei täytä minun ajettavan mutkan kriteereitäni.
Onko muuten ö Rouge mielestäsi shikaani? Kai se on jos Ascarikin on, sekin on vasen-oikea-vasen. Hieman nopeampi vain. :)
Eau Rougen pystyy ajamaan täysillä, joten se on "suora".

Shikaani on jälkikäteen lisätty hidastusmutka. Modernimmille radoille niitä on joskus kyllä suunniteltu suoraankin (kuten Nürburgringillä).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nyt alkaa mennä shikaanit sekaisin. Mielestäni eau rougen suora on aika haastava. Ehkä Kemmelin mutkaakin pahempi. Aika ajettava kuitenkin. :wink:

Eli palataan aiheeseen. Heitän tässä ilmoille vakavan kysymysmerkin mitä tulee Red Bullin mahdollisuuksiin Koreassa. Radalla on kaiketi hyvin pitkiä suoria, eikä juuri lainkaan niitä ajettavia mutkia. Näin kylmiltään tuntuisi siis kaikkea muuta kuin Red Bullin radalta. :doubtful:

edit. Tämä ei kuitenkaan olennaisesti huononna Vettelin mahdollisuuksia. Koska hänen mestaruuteen riittänee, että pitää kaikissa kolmessa kisassa Webberin takanaan. Kaksi viimeistä kisaa ovatkin sitten Red Bullin areenoja.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli palataan aiheeseen. Heitän tässä ilmoille vakavan kysymysmerkin mitä tulee Red Bullin mahdollisuuksiin Koreassa. Radalla on kaiketi hyvin pitkiä suoria, eikä juuri lainkaan niitä ajettavia mutkia. Näin kylmiltään tuntuisi siis kaikkea muuta kuin Red Bullin radalta. :doubtful:
Red Bulli tarvitsisi dominoidakseen pitkiä keskinopeita mutkaosuuksia. Tuskin tuo Unkarin tai Suzukan kaltaista dominointia tulee olemaan, mutta eiköhän ne silti taistossa ole paremman jarrutus ja kiihdytyspidon turvin. Takkiin tulee varmasti pitkillä suorilla, mutta tuolla ei ole erityisen montaa sellaista. Monza on ainoa missä Red Bull oli hukassa.

McLaren on jäänyt vähän hämärän peittoon, minkälaisella radalla niillä olisi mahdollisuudet pärjätä? Jotenkin tuntuu että Buttonin ja Hamiltonin toiveet ajo-ominaisuuksista ovat eriävät, ja suoriutuvat kovin poikkeavasti keskenään erityyppisillä radoilla ettei mitään kantavaa käsitystä sieltä löydy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli palataan aiheeseen. Heitän tässä ilmoille vakavan kysymysmerkin mitä tulee Red Bullin mahdollisuuksiin Koreassa. Radalla on kaiketi hyvin pitkiä suoria, eikä juuri lainkaan niitä ajettavia mutkia. Näin kylmiltään tuntuisi siis kaikkea muuta kuin Red Bullin radalta. :doubtful:
Mutkat 7-13 ovat selvää Red Bull-valtakuntaa. Vain 10 ja 12 siellä välissä ovat hitaita, muut vähintään puolinopeita. Mutkien 18-4 välinen jakso taas pitää sisällään kolme suoraa, eli on McLarenin aluetta. Ferrari sitten kompromissina on ehkä koko radalla paras, ken tietää.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
McLaren on jäänyt vähän hämärän peittoon, minkälaisella radalla niillä olisi mahdollisuudet pärjätä? Jotenkin tuntuu että Buttonin ja Hamiltonin toiveet ajo-ominaisuuksista ovat eriävät, ja suoriutuvat kovin poikkeavasti keskenään erityyppisillä radoilla ettei mitään kantavaa käsitystä sieltä löydy.
Hamiltonin viimeaikainen yliyrittäminen/ epäonni on mielestäni hieman kätkenyt Mäccien kilpailukyvy. Kun katsoo tarkemmin viime kisojen aika-ajojen tuloksia huomaa, että Mäccit ovat ollet todella vahvoja etenkin Hamsteri lähes kaikenlaisilla radoilla (Spa Hamilton 2., Monza Button 2., Singapore Hamilton 3. ja Suzuka Hamilton 3.). Samaan aikaan RB on dominoinut - paitsi Monzassa (Spa Webber 1., Monza Webber 4., Singapore vettel 2. ja Suzuka Vettel 1.). Näin ollen uskon etenkin Hamiltonin olevan korkealla Koreassa, jopa voittoon on hyvät mahdollisuudet. Alonsolla on todella kova työ ehtiä palkintopallille, sillä RB:t eivät jää enään niin paljon suorilla kuin aiemmin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Missäs olisi kunnollinen kuva radasta, ja myös sen eri kohtien leveydestä, jotta ajolinjoista saisi kunnollisen käsityksen?

Tosiaan, Mclarenin suorituskyky on jäänyt vähän pimentoon, kyllähän sitä olisi jos Hami vähän löysäisi hikinauhaa.

Mclarenien varsinainen ongelma - joka ennen oli heidän vahvuutensa - on ns. ketteryyden puute. Auto on laivamainen sukkula, jossa toden totta on sovellettu uudenlaista ja erilaista aerofilosofiaa julmettuine diffuusoreineen. Näppituntumaksi on jäänyt, ettei auto oikein taivu mutkiin vaikka pitoa sinänsä olisikin. Siinä mielessä Ferrari ja Laren ovat ikäänkuin vaihtaneet osia parin viime vuoden ajanjakson aikana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missäs olisi kunnollinen kuva radasta, ja myös sen eri kohtien leveydestä, jotta ajolinjoista saisi kunnollisen käsityksen?
Ainut todenmukainen lähde lienee Chandhokin koeajo. Ja tuolloinkin puuttui toinen asfalttikerros ja kanttarit. Itse ajosta ei tietenkään mitään kannata päätellä, mutta radasta saa jonkinlaisen kuvan.

Tuolta sitten voi katsella erilaisia simulaatiovideoita.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ainut todenmukainen lähde lienee Chandhokin koeajo. Ja tuolloinkin puuttui toinen asfalttikerros ja kanttarit. Itse ajosta ei tietenkään mitään kannata päätellä, mutta radasta saa jonkinlaisen kuvan.

Tuolta sitten voi katsella erilaisia simulaatiovideoita.
Aijai, radan alkuosa on kyllä melkoista myrkkyä RB:lle. Ferrari painaa ohi, vaikkei paalua saisikaan. Ja sitten on lähinnä tuollaista "bahrainin uusittu osuus" -tyylistä nykimistä suurin osa loppuradasta, joka kenties sopisi paremmin mikroautoille kuin F1:lle. Ei vakuuta, eikä kyllä tule vakuuttamaan kuljettajiakaan. yksi nopea oikea vasen, ou jee.:thumbfh: Ehkä saamme kuulla taas Heikiltä puolivahingossa rehellisen kommentin, ettei se ole mistään kotoisin. :D Kuten ei ollut Silverstonen uusittu osuuskaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aijai, radan alkuosa on kyllä melkoista myrkkyä RB:lle. Ferrari painaa ohi, vaikkei paalua saisikaan. Ja sitten on lähinnä tuollaista "bahrainin uusittu osuus" -tyylistä nykimistä suurin osa loppuradasta, joka kenties sopisi paremmin mikroautoille kuin F1:lle. Ei vakuuta, eikä kyllä tule vakuuttamaan kuljettajiakaan. yksi nopea oikea vasen, ou jee.:thumbfh: Ehkä saamme kuulla taas Heikiltä puolivahingossa rehellisen kommentin, ettei se ole mistään kotoisin. :D Kuten ei ollut Silverstonen uusittu osuuskaan.
Sanoisin, että alku on paremminkin McLarenin heiniä ( tai toisen niistä ) ja siinä peesissä tulevat Ferrari ja Red Bull. Radan syheröinen osuus on sitten RB:n aluetta ja kakkosena tulee Ferrari ( tai toinen niistä ). Rellukin voi olla tässä mukana ainakin loppuosuudessa.

Toisaalta radan kaikille uuden pinnan suhteen autojen säätäminen voi heittää ennakkoasetelmia laidasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sanoisin, että alku on paremminkin McLarenin heiniä ( tai toisen niistä ) ja siinä peesissä tulevat Ferrari ja Red Bull. Radan syheröinen osuus on sitten RB:n aluetta ja kakkosena tulee Ferrari ( tai toinen niistä ). Rellukin voi olla tässä mukana ainakin loppuosuudessa.

Toisaalta radan kaikille uuden pinnan suhteen autojen säätäminen voi heittää ennakkoasetelmia laidasta toiseen.
Olen samaa mieltä tuosta radan alkuosuuden soveltuvuudesta juuri Macille(ja ehkä nykyrenoolle) parjaiten. Sitä hain lähinnä takaa, etten usko Macin olevan aivan kärjessä tuon mikkihiiriosuuden vuoksi, eli en usko että Mc voisi startissa hyökätä esim. Red bullien kantaan ja ohi, ellei Lewis ota ihan maagista starttia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olen samaa mieltä tuosta radan alkuosuuden soveltuvuudesta juuri Macille(ja ehkä nykyrenoolle) parjaiten. Sitä hain lähinnä takaa, etten usko Macin olevan aivan kärjessä tuon mikkihiiriosuuden vuoksi, eli en usko että Mc voisi startissa hyökätä esim. Red bullien kantaan ja ohi, ellei Lewis ota ihan maagista starttia.
Ok. On totta, että alkuosuuden massiiviset suorat pistävät miettimään, mikä merkitys niillä on ohi pääsemisessä. Ei RB niissä ainakaan karkuun pääse. Toisaalta syheröstä RB saa varmaan kaulaa ja pääsee moneen pätkään kurvista paremmin joten ne startin jälkeiset ensimmäiset suorat on kyllä kriittiset. RB saattaa kuitenkin pärjätä paremmin hidastuvana ja myöhemmin jarruttaen. Lähtö nyt on muutenkin niin pienistä kiinni ( puhdas linja, renkaat jne ), että lienee turha ennustettava. Ruudukosta uskon kuitenkin löytyvän ensin RB - sitten Ferrarit, Mclarenit ja Renault sopivan sekaisin.
 

Racer

Well-known member
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
49
No niin kaiken Koreassa näkemämme jälkeen on siis semmoinen tilanne, että Alonsolla on se ensimmäinen ottelupallo Interlagosissa kahden viikon kuluttua. Minusta tuntuu pelottavan vahvasti siltä, että kahden viikon kuluttua Fernando on kolminkertainen maailmanmestari. Mikäli hän voittaa Brasiliassa, (joka tunnetusti on viime vuosina ollut Ferrarille todella hyvin sopiva rata) ja Webber jää viidenneksi tai sijoittuu sitä huonommin on Fernando mestari, riippumatta siitä mitä muut tekevät. Kun katsoo taas sitä historiaa, miten usein Brasiliassa on mestaruus viime vuosina voitettu tuntuu tämä skenaario lähes väistämättömältä.

Itse tosin silti toivon, että mestaruus ratkeaisi vasta Abu Dhabissa ja että sen veisi joku toinen...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Näin taitaa olla näppylät... Button tippui jo kyydistä, ja taitaa olla niin, että Interlagosissa putoaa mestaruusjunasta todennäköisesti joko Hamilton tai Vettel, tai molemmat. Molemmilla on nimittäin jo käytännössä pakkovoiton paikka, kakkossijat ei enää riitä.

Vettelin mestaruus vaatisi käytännössä voittoa molemmista kisoista, ja Alonsolle korkeintaan nelossija molemmista. Webber saisi tulla vaikka kakkoseksi molemmissa.

No, Hamiltonin tilanne ei ole aivan yhtä tukala, pari kakkossijaa voisi teoriassa riittää mestaruuteen mikäli Button ja Vettel avittavat podiumilla ja Webber ja Alonso joutuvat vaikeuksiin.

Toki, mikäli Interlagosissa kävisi niin näppärästi että Alonsolle tulisi hylsy ja podiumilla olisi 1.Vettel-2.Hamilton-3.Webber, pisteet ennen Abu Dhabia olisivat:

Webber 235
Alonso 231
Vettel 231
Hamilton 228
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Interlagos on Red Bullin rata ja Abu Dhabi lienee Ferrarin. Myös McLaren lienee suht nopea Abu Dhabin pitkillä suorilla, mutta se onkin eri asia miten pitoa löytyy viimeisen sektorin syheröllä. Hamiltonin mestaruus vaatii jo kärkikuskien tunarointia, mikä ei Webberin osalta ole lainkaan mahdoton ajatus. Brasiliassa vaan ei taida McLarenin vauhti riittää Ferrarin tai Red Bullin lyömiseen, joten vaikeaa Hamiltonille tulee.

Jos Webber voittaa Brasiliassa ja Alonso on kolmas pisteet ovat 245-246 Alonsolle. Abu Dhabin radalla ei ole nopeita mutkia, ja Ferrari lienee nykykunnossaan Red Bullia vikkelämpi syheröisellä osuudella, joten se kisa luultavasti menee Alonsolle. Sitten jos vielä Vettel onnistuu syömään Webberiltä pisteitä jossakin kisassa, ovat australialaisen mahdollisuudet vieläkin heikommat.

Joten: Alonso vie, ellei tule keskeytyksiä/muita tyrimisä.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Webber törmäili itsensä pois piikkipaikalta ja Horner tekee Vettel-fanituksessaan loput. Alonso erittäin lähellä mestaruutta. Toivon olevani väärässä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Alonson mestaruus näyttää harmittavan todennäköiseltä. :frown:

Mutta täytyy muistaa, että ihmismieli tahtoo toimia vähän samalla tavalla kun tää ajatus "yhtä hyvä kuin viimeinen kisasi". Eihän sitä tarvita kun Alonson keskeytys toisesta kisasta ja kuka vaan top4:stä voi voittaa. Jos RB hoitaa vaan kahet viimeset aika-ajot kunnialla pystytään se mestaruus taktimoimaan kotiin.

Sanon tuon silti, vaikka tiedän RBR kuskipolitiikan.
 
Ylös