Mangelo
Well-known member
- Liittynyt
- 19.4.2007
- Viestit
- 24380
Määritelmiä on varmaan yhtä monta kuin tulkitsijoita, mutta mielestäni stop&go kuvaa enemmän ajotyyliä mutkassa kuin suorien pituutta tai jarrutusten voimakkuutta. Stop&go mutka on sellainen, joissa annetaan hanaa heti kun jarrutus on lopetettu. Eli sitä vaihetta, jossa kurvataan tasaisella nopeudella ei ole, tai se on hyvin lyhyt. Kuljettaja jolle tyypillistä on ajaa tällä tavalla, tai auto joka sopii näin ajettavaksi, on luonnollisesti vahvoilla stop&go radoilla.Minusta stop&go viittaa nimenomaan täysjarrutukseen kovasta vauhdista, hitaaseen (alle satasen) mutkaan ja sen jälkeiseen kiihdytykseen. Hitaat mutkat sinänsä eivät liity stop&gohun, ellei nihin liity täysjarrutusta. "Keskihidas stop&go-mutka" on minusta paradoksi, koska siitä puuttuu se "stop".
Esim. 180 neulansilmä, olkoon sitten hidas tai nopea, ei ole täydellinen stop&go mutka, koska siinä auto joutuu kiertämään enemmän jarrutuksen ja kiihdytyksen välillä.