WMSC-kokous 8.9.

Ommk

Active member
Liittynyt
12.7.2010
Viestit
41
Olisi kyllä aika ironista, jos Ferrari säätäs nyt samanlaisen tallimääräyksen Monzassa omien faniensa edessä. Tietysti sillä edellytyksellä, että Massa ja Smedley järjestäisi samanlaisen shown. Ottaiskohan FIA tuon henkilökohtaisena v*ttuiluna vai olisiko hiljaa.

Tämä olisi tietysti hypoteettinen tilanne, jota ei varmasti tapahdu. Eiköhän Ferrarillakin opittu, että kannattaa tehdä nämä edes jonkinlaisella tyylllä. Smedleyllekin on varmaan hienovaraisesti vihjattu, että jos haluaa pitää työpaikkansa niin kannattaa miettiä mitä sanoo.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Aina jaksaa ihmetyttää ja huvittaa nämä "huippupelaajat" joilla on yllättävän pahoja tasapaino-ongelmia. Normaali-ihmisen refleksi kun on pyrkiä pysymään pystyssä viimeiseen asti.
Itsellä on pelatessa aina kunnia-asia pysyä pystyssä ja pitää palloa niin kauan kuin suinkin on mahdollista vaikka kuinka rikottaisiin. Samoin kuin se, että nousee ylös heti kaatumisen jälkeen. Aina hävettää, jos oman kaatumisen takia peli vihelletään poikki. Mutta mullehan ei maksetakaan miljoonia siitä hommasta...

Naurettavaa selittelyä FIFAlta, että filmaamisen kitkeminen on vaikeaa. Ei se ole. Pitäisi vaan hyväksyä se, että hinta joka filmaamisen kitkemisestä maksetaan on tähtipelaajien missaamat ottelut pelikieltojen vuoksi. Ilmaiseksi ei sitäkään saada.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Naurettavaa selittelyä FIFAlta, että filmaamisen kitkeminen on vaikeaa. Ei se ole. Pitäisi vaan hyväksyä se, että hinta joka filmaamisen kitkemisestä maksetaan on tähtipelaajien missaamat ottelut pelikieltojen vuoksi. Ilmaiseksi ei sitäkään saada.
OT, mutta FIFA:llehan nyt on ihan ylitsepääsemätöntä saada edes mm-kisoihin videokameraa, -nauhuria, monitooria ja äijää siihen viereen kyttäämään, että ylittääkö pallo maaliviivan tai tuleeko rikkeitä.

Mä en oikein ymmärrä että miksi juuri nyt nousi kauhea haloo tallimääräyksestä, vaikka niitä on kiellonkin aikana nähty ties kuinka monta. Onko se vaan sitä että kyseessä sattui olemaan Ferrari ja Alonso?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mä en oikein ymmärrä että miksi juuri nyt nousi kauhea haloo tallimääräyksestä, vaikka niitä on kiellonkin aikana nähty ties kuinka monta. Onko se vaan sitä että kyseessä sattui olemaan Ferrari ja Alonso?
Siitähän se haloo nyt nousi, kun tilanne oli niin räikeä. Ja autojen ollessa kaksoisjohdossa vielä kaikkien nähtävillä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Siitähän se haloo nyt nousi, kun tilanne oli niin räikeä. Ja autojen ollessa kaksoisjohdossa vielä kaikkien nähtävillä.
Ja siitä että oli oikeasti noloa ryöstää Massalta voitto tuolla tavalla. Ensimmäinen voitto onnettomuuden jälkeen. Eikä kyseessä tosiaan ollut mikään loppukauden ratkaisukisa, ja Alonson mestaruustoiveet näyttivät jo siinä vaiheessa aika epätoivoisilta. Olipa pentele itse heittänyt ämpärikaupalla pisteitä menemään mokailemalla, ja nyt sitten tallikaverin pitää paikkailla hänen mokiaan antamalla pois voitto, jonka Massa olisi ihan ajamalla ansainnut ja jota koko yleisö odotti. Tuhkimotarinalle olisi tullut onnellinen loppu.

Ja sitten ei selvästikään oltu edes sovittu tai ajateltu loppuun asti, että miten se hoidetaan mahdollisimman vaivihkaa jos tällainen tilanne tulee, vaan aletaankin paineessa säätämään miljoonayleisön edessä. Kun ei osata niin ei vaan osata. Kun ei ole tilannetajua, sitä ei vaan ole.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuossapa ne syyt jo olivatkin:

1) Räikeys
2) Massa oli vielä itsekin mestaruustaistossa mukana

Lisäisin vielä:

3) Massan vastahakoisuus. Olemme nimittäin nähneet esim. Coulthardin pelaavan Mikan pussiin ja Kimin Massan pussiin aiempina vuosina kun omat mahdollisuudet ovat menneet, ja tehneet sen selvästi joukkuehengessä, eli pakottamatta. Nyt ei ollut niin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuossapa ne syyt jo olivatkin:

1) Räikeys
2) Massa oli vielä itsekin mestaruustaistossa mukana

Lisäisin vielä:

3) Massan vastahakoisuus. Olemme nimittäin nähneet esim. Coulthardin pelaavan Mikan pussiin ja Kimin Massan pussiin aiempina vuosina kun omat mahdollisuudet ovat menneet, ja tehneet sen selvästi joukkuehengessä, eli pakottamatta. Nyt ei ollut niin.
4. ja tärkein: Julkisuuteen samantien tullut radiokeskustelu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikös FIA:lla ole ollut täysi pääsy radiokeskusteluihin (ainakin nauhoihin)? TV-feedin suhteen Hocke taisikin olla ensimmäinen kisa.
Mutta nyt siis tuli ensimmäisen kerran kunnon paine (fanijoukolta ym.) tuomita kun radioliikenne oli kaikkien kuultavissa. Aiemmin FIA on voinut kuulla saman nauhalta mutta pistänyt antaa olla -koriin..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei kai siinä mitään ongelmaa ole, sitten vaan hylättäisiin. Olen sitä mieltä, että mielummin liian tiukka kuin liian salliva linja näissä asioissa. Tarkoituksenahan on nimenomaan se, että sanktiot olisivat niin ylikovia, että talleille itselleen olisi elintärkeää, että mitään epäselviä tilanteita ei päästetä sattumaan koska niistä tulee hylkäys.
Sitten me ei olla lainkaan samalla lehdellä tässä asiassa. Liian joustamaton ja tiukka rangaistuslinja ei sen kummemmin urheilussa kuin oikeassakaan maailmassa johda säännön noudattamiseen kaikin keinoin, vaan yhtä rajuun vastareaktioon.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
FIA oli siis lopulta sitä mieltä, että kiellettyä tallimääräystä käytettiin, mutta ei haluttu lisärangaistuksia Ferrarille.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/86508


Reilu meininki muuten Massaa kohtaan. Massan moottorin kierrokset alas ja Fernandon ylös (Massan tietämättä). Sitten 4 kertaa ilmoitus: "Fernando on nopeampi kuin sinä."

The report also revealed that a few laps before the radio communication where Rob Smedley informed Massa that Alonso was faster than him, both drivers had been ordered to turn their engines down – before the Spaniard was allowed to turn his up again.

"Alonso increased his engine speed without Mr Felipe Massa's being informed," revealed the FIA document. "Mr Fernando Alonso was therefore benefiting from a definite performance advantage over Mr Felipe Massa in the moments preceding the contentious overtaking."
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
FIA oli siis lopulta sitä mieltä, että kiellettyä tallimääräystä käytettiin, mutta ei haluttu lisärangaistuksia Ferrarille.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/86508


Reilu meininki muuten Massaa kohtaan. Massan moottorin kierrokset alas ja Fernandon ylös (Massan tietämättä). Sitten 4 kertaa ilmoitus: "Fernando on nopeampi kuin sinä."
Joo on tuo kyllä ihan naurettavaa touhua. Tiedä sitten mitä kaikkia "lisäsalaisuuksia" tässä vielä on, sen verran on Massan suorituskyky tipahtanut yhden kauden aikana niin aika-ajoissa kuin kisoissa. Antaisivat vaan jannujen ajaa kilpaa reilusti.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Sitten me ei olla lainkaan samalla lehdellä tässä asiassa. Liian joustamaton ja tiukka rangaistuslinja ei sen kummemmin urheilussa kuin oikeassakaan maailmassa johda säännön noudattamiseen kaikin keinoin, vaan yhtä rajuun vastareaktioon.
Oikeassa maailmassa ei, urheilussa homma on eri. Harvemmin siitä futiksessa purnataan, että pallon pelaaminen kädellä rangaistusalueella (jos ei ole maalivahti) johtaa automaattiseen punaiseen korttiin (ulosajo ja vähintään yhden ottelun pelikielto) ja rangaistuspotkuun vastustajalle. Purnausta tulee vain ja ainoastaan siitä, jos tilanne jää joskus tuomarilta huomaamatta.

Kaikki tämä on sen ansiota, että sääntö on tiukka sekä ehdoton ja rangaistus selvästi määritelty, ei tuomarin harkintavallassa.

En kyllä muista yhtään tapausta, joissa pelaaja olisi pelannut rangaistusalueella palloa protestina liian tiukkaan sääntöön.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oikeassa maailmassa ei, urheilussa homma on eri. Harvemmin siitä futiksessa purnataan, että pallon pelaaminen kädellä rangaistusalueella (jos ei ole maalivahti) johtaa automaattiseen punaiseen korttiin (ulosajo ja vähintään yhden ottelun pelikielto) ja rangaistuspotkuun vastustajalle. Purnausta tulee vain ja ainoastaan siitä, jos tilanne jää joskus tuomarilta huomaamatta.

Kaikki tämä on sen ansiota, että sääntö on tiukka sekä ehdoton ja rangaistus selvästi määritelty, ei tuomarin harkintavallassa.

En kyllä muista yhtään tapausta, joissa pelaaja olisi pelannut rangaistusalueella palloa protestina liian tiukkaan sääntöön.
Tallimääräys ei alkuunkaan vertaudu kädellä pelaamiseen jalkapallossa. Esimerkissäsi asia on täysin selvä kaikille tilanteen osapuolille, mutta suuri osa F1-väestä sen kummemmin kuin katsojistakaan ei pidä tallimääräyksiä ehdottoman rangaistavina. Tiukka rangaistus ymmärretään ja hyväksytään vain, jos sitä pidetään oikeutettuna.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Lajin luonne

Kädellä pelaaminen ei kuulu jalkapallon luonteeseen. Tallimääräykset kuuluvat F1:sten luonteeseen.

Ei lätkässäkään yleisö voi päättää kuka menee kentälle, kun haetaan tasoitusmaalia. Pentti Matikainen lähetti kerran neloskentän Raumalla, mutta tarkoitus olikin jotain aivan muuta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Oleellistahan tässä on, että yleisö ei tiedä missä vaiheessa tallikaverien kilpa-ajo muuttuu vain toisen kilpa-ajoksi jossa toinen muuttuu siipimieheksi muiden tallien kuskeja vastaan. Ensinnäkin siis tallikeverien vertaaminen käy mahdottomaksi eli sarjan seuraamisesta poistuu merkittävä jännitteen tuottaja. Toisekseen ns ykköskuskinkin vertaaminen kilpailullisesti muiden tallien kuskeihin käy vaikeaksi jos heillä ei ole siipimiehiä. Tottakai kaluston suhteen tuo vertailu on vaikeaa muutenkin, mutta se ei kuitenkaan syö jännitystä kilpailusta. Ennakoimattomat sijoitusjärjestelyt tai tallikaverin muuhun tulokseen suunnatut työpanokset sen sijaan syövät samoin kuin tallin panostus vain ässänsä hyväksi.

Sääntöjen tulisi olla sellaisia, että ne olisivat kilpa-ajoa tukevat ja ennakoitavissa. Esim hypoteettisesti: radalla tallin sisäiset sijoitusjärjestelyt on kielletty, mutta omaa sijoitustaan voi kisan jälkeen ( 15 min aikana ) pudottaa jos sen haluaa tallikaverinsa eteen tehdä. Sitä ennen on kuitenkin kilpailtava sijoituksensa eteen.

Toisaalta, kun kilpailusta kerran on kyse - niin lisätään sitä tällä tallimääräysaspektilla eikä vähennetä. Esim ensimmäisten 5 kisan jälkeen johtava kuski saa vaatia tallikaverilta ohitustilaisuutta loppukisoihin. Tosin se täytyy tehdä pyytämällä niin, että katsojat sen huomaa. Viimeiseen kolmeen kisaan jos kakkonen on päässytkin edelle - tuo etu voi vaihtua. Jne.

Koska valvonta on vaikeata, tuo automaatio tekisi piilotetut sijoitusvaihdot tarpeettomiksi. Ykköskuskin asemaa vaatimatta jättänyt ei myöskään joutuisi kakkoseksi - mahdollistaisi tasaväkisten tallikaverusten taktiikan.

Tai muuta tämän suuntaista joka ottaa tiimipelin läpinäkyvänä mukaan. Silloin ei joku Alonson kekkuli pääse patsastelemaan ( kuten Schumikin ) ylivertaisuudellaan, vaan joutuu hyväksymään tallimääräyksen läpinäkyvyyden. Jopa radioyhteydet voitaisiin kieltää mielestäni jotta kilpa-ajo toteutuisi.
 
Viimeksi muokattu:

Hmm

Active member
Liittynyt
10.9.2010
Viestit
33
Tallimääräys ei alkuunkaan vertaudu kädellä pelaamiseen jalkapallossa. Esimerkissäsi asia on täysin selvä kaikille tilanteen osapuolille, mutta suuri osa F1-väestä sen kummemmin kuin katsojistakaan ei pidä tallimääräyksiä ehdottoman rangaistavina.
Maikkarilla oli taannoin äänestys, jossa kyseltiin että oliko Ferrarin tallimääräys tuomittava/rangaistava. Noin 95% vastaajista sanoi: kyllä.

Tietenkin lähteeni on vain tuo yksi, mutta kertoohan sekin jo jotain.

Toki, jos mielestäsi 5%(jotka vastasivat ei) on 'suuri osa', niin ok. Onhan sekin paljon porukkaa. :)
 

Ommk

Active member
Liittynyt
12.7.2010
Viestit
41
Maikkarilla oli taannoin äänestys, jossa kyseltiin että oliko Ferrarin tallimääräys tuomittava/rangaistava. Noin 95% vastaajista sanoi: kyllä.

Tietenkin lähteeni on vain tuo yksi, mutta kertoohan sekin jo jotain.

Toki, jos mielestäsi 5%(jotka vastasivat ei) on 'suuri osa', niin ok. Onhan sekin paljon porukkaa. :)

Sama äänestys Espanjassa olisi antanu ihan eri tuloksen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tallimääräys ei alkuunkaan vertaudu kädellä pelaamiseen jalkapallossa. Esimerkissäsi asia on täysin selvä kaikille tilanteen osapuolille, mutta suuri osa F1-väestä sen kummemmin kuin katsojistakaan ei pidä tallimääräyksiä ehdottoman rangaistavina. Tiukka rangaistus ymmärretään ja hyväksytään vain, jos sitä pidetään oikeutettuna.
Väittäisin kyllä, että valta-osa yleisöstä on tallimääräyskiellon puolella.

Talleistakin ainakin Red Bull on kannattanut sääntöä ihan käytännökin tasolla ja McLarenkin (kaksinaismoralistisesti) periaatteessa.

Ylipäätään ajatus siitä, että F1 on ensisijaisesti joukkueurheilua tuntuu olevan vallalla lähinnä Italiassa. Kaikki tietänevät miksi.

En ole törmännyt juuri keneenkään, jonka mielestä sääntö olisi pohjimmiltaan huono. Kriitikot ovat lähes yksimielisiä siitä, että valvonta on se ongelma. Olen mielestäni esittänyt sääntömallin, jonka myötä tämä ongelma katoiaisi valtaosassa tapauksista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ole törmännyt juuri keneenkään, jonka mielestä sääntö olisi pohjimmiltaan huono.
F1-varikolta kyllä löytyisi henkilöitä, joiden mielestä tallimääräykset tulisi sallia. Mutta heihin tietty on vaikeampi törmätä.
Kriitikot ovat lähes yksimielisiä siitä, että valvonta on se ongelma. Olen mielestäni esittänyt sääntömallin, jonka myötä tämä ongelma katoiaisi valtaosassa tapauksista.
Olen esittänyt rangaistusmallin, muttet valvontamallia. Vain, että säännön henkeä tavoitellen ja "epäselvässä tilanteessa, dataan tietenkin pohjautuen".

Ainakin minulle on epäselvää mikä tuossa mallissa on tallimääräys ja mikä ei. Olisiko Ferrari-tapaus ollut tallimääräys, mikäli sanat "vahvista, että ymmärsit viestin" ja "anteeksi" olisi jätetty sanomatta? Vai olisiko Massa silloin vapaaehtoisesti antanut tietä? Oliko Heikin ja Lewisin tapaus tallimääräys?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös