WRC: Ranska 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voitto RAC-rallista takaa tittelin Ponsin sijoituksesta riippumatta.
Kun tuossa ketjun alussa oli puhetta siitä, kuinka siirrytään pois perinteisistä ralleista, niin pitää kai tässä muistuttaa, ettei RAC-rallia ole ajettu yli kymmeneen vuoteen. Viimeiset kymmenen vuotta on ajettu Walesin rallia (joskin pari ensimmäistä vuotta eri nimellä).
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Käsittääkseni ralli on edelleenkin [Ison-]Britannian ralli, Wales Rally GB. Wales on tittelisponsorin paikalla, kuten maksumiehen kuuluukin. ;)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Toivotaan Vetomaalle tsemiä, että yltäisi mestaruuteen. Jos Suomeen tulee IRC sekä SWRC mestaruus, niin ei se pöllömpi saldo ole rallivuodelta :thumbup:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Höpö höpö, mihinkään Rellulle, muutako jatkaa rallissa... Jos ei aja ikinä ulos, niin ei ole tarpeeksi yritystä. Ulosajot kuuluu ralliin, varsinkin tuolla kokemuksella, jos muistellaan Latvalan viime kautta, niin kyllähän se oli melko rämpimistä.
Nuotitus ja nuotista ajaminen on sen verran vaikeaa, ettei sitä hetkessä opi, siinä on Kimille varmaan suurin haaste.
Täytyy kyllä ihailla tota teidän optimismia.
Eikös se Airikkalan Pentti sanonut, että jokaisen ralliajajan täytyy ajaa kerran kaudessa kunnolla ulos, että tietää yrittävänsä tarpeeksi.
Se, että ajaa joka rallissa ulos on jo vissiin vähän liikaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käsittääkseni ralli on edelleenkin [Ison-]Britannian ralli, Wales Rally GB. Wales on tittelisponsorin paikalla, kuten maksumiehen kuuluukin. ;)
Se on nyt Rally of Great Britain, vaan eipä ollut silloin, kun oli RAC Rally.

Toisaalta Korsikan ralli oli yhtä Rallye de France kuin tämä uusikin. Pointti on kuitenkin se, että uudessa paikassa ollaan, eikä tämä nykyinen Walesin ralli ole se "perinteinen" brittiralli.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Täytyy kyllä ihailla tota teidän optimismia.
Eikös se Airikkalan Pentti sanonut, että jokaisen ralliajajan täytyy ajaa kerran kaudessa kunnolla ulos, että tietää yrittävänsä tarpeeksi.
Se, että ajaa joka rallissa ulos on jo vissiin vähän liikaa?
No onkos se Kimi ajanut joka rallissa ulos? Mielestäni on sijoittunut myös pisteille tänä vuonna ja väläytellyt muutaman kerran hyvää vauhtia, vai olenko kenties väärässä?

Mitäs optimismia siinä on, kun meinaan, että Kimillä on rallissa haastetta, varsinkin nuottihommissa?

Taitaa sinulla olla sitten sitä kuuluisaa suomalaista pessimismiä...

Muistaakseni ennen kauden alkua monet veikkasivat, ettei Kimi tule tällä kaudella pärjäämään Wilsonille vauhdillisesti, esim. perjantain jälkeen Kimi johti Wilsonia kaksi ja puoli minuttia, Ken Blockia melkein neljä minuttia, pätkäajoissa oli välillä lähellä Hirvosta ja erittäin vaikeissa olosuhteissa, ei voi sanoa, että Räikkösen asfalttikokemuksesta oli paljon etua, kun ajetaan melkein pelkällä mudalla.

Jos et näe, että Kimi on kehittynyt tällä kaudella, niin minkä minä sille teen, itse toivon että Kimi jatkaa rallissa ja podium sijoituksia voisi odotella kaudella 2012, minun mielestä Kimille on kasattu hivenen liikaa odotuksia rallissa, mies ajaa kuitenkin ensimmäistä kautta.

Yritin pysyä realismissa, mutta jos tämä on mielestäsi optimismia, niin olkoot.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Edelleen tuolta sisäpiiristä valunut tieto on ollut erittäin mairittelevaa Räikkösen suoritusten suhteen. Se on huomattavasti merkityksellisempää kuin joidenkin anonyymien forumiraapustajien heitot.

Tämä kausi on ollut mielenkiintoinen eikä Kimin media-arvo ole vielä hiipunut. Kannattajia (ja selkäänpuukottajia) löytyy jatkuvasti. Ensi kaudesta voi tulla vielä mielenkiintoisempi tämän vuoden kokemuksen karttumisen ja pakan uudellen jaon myötä :thumbup:
 

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Loeb ei mitenkään pyyhkinyt muilla lattiaa kausilla 2003-2004, kun sarjassa oli vielä enemmän kunnollisia kilpailijoita. Ylivoima alkoi vasta sitten kun väki sarjasta alkoi vähentyä.
No kyllä Loeb aika ylivoimainen oli pisteissä kaudella 2004 ja vuotta aiemminkin taisteli mestaruudesta viimeiseen asti jääden siitä vain pisteen päähän. Totta toki tuo, ettei sarjan taso ole ollut Loebin valtakaudella läheskään yhtä kova kuin esim. Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen ja Carlos Sainzin aikaan. Siksi arvostankin kyseisten herrojen saavutuksia huomattavasti enemmän.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
No kyllä Loeb aika ylivoimainen oli pisteissä kaudella 2004 ja vuotta aiemminkin taisteli mestaruudesta viimeiseen asti jääden siitä vain pisteen päähän. Totta toki tuo, ettei sarjan taso ole ollut Loebin valtakaudella läheskään yhtä kova kuin esim. Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen ja Carlos Sainzin aikaan. Siksi arvostankin kyseisten herrojen saavutuksia huomattavasti enemmän.
Silti mitään viime vuosien kaltaista hallintaa ei ollut vielä havaittavissa. Vielä silloin 2004 Solberg, Märtin, Sainz ja Grönholm sentään pystyivät voittamaan kisoja.
Sitten seuraavana vuonna alkoivat Subarun vaikeudet, Michelin meni rengaskisassa menojaan, Märtin ja Sainz jäivät pois, Mitsubishi lopetti.. Jäljelle jäi oikeastaan vain Grönholm. Hänenkin paras teränsä alkoi olla 307:n myötä kadoksissa. Enkä pidä Hirvosta tai Latvalaa Bossen tasoisina kuskeina haastamaan ranskista. Siinä niitä voittoja on ollut sitten melko helppoa napsia kun kisojakin on kaudessa se 16.
 
Viimeksi muokattu:

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Silti mitään viime vuosien kaltaista hallintaa ei ollut vielä havaittavissa. Vielä silloin 2004 Solberg, Märtin, Sainz ja Grönholm sentään pystyivät voittamaan kisoja.
Sitten seuraavana vuonna alkoivat Subarun vaikeudet, Michelin meni rengaskisassa menojaan, Märtin ja Sainz jäivät pois, Mitsubishi lopetti.. Jäljelle jäi oikeastaan vain Grönholm. Hänenkin paras teränsä alkoi olla 307:n myötä kadoksissa. Enkä pidä Hirvosta tai Latvalaa Bossen tasoisina kuskeina haastamaan ranskista. Siinä niitä voittoja on ollut sitten melko helppoa napsia kun kisojakin on kaudessa se 16.
Eihän Loeb nyt ihan ylivoimainen ole viime vuosinakaan ollut, viime kaudellakin Hirvonen jäi pisteen päähän ja olisi hieman paremmalla tuurilla voittanut ja Grönholm jäi myös pariin otteeseen vain muutaman pisteen päähän (kaudella 2006 Bossen asemaa tosin paransi huomattavasti Loebin loukkaantuminen, ilman sitä olisi todennäköisesti ollut täysin ylivoimainen).
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Eihän Loeb nyt ihan ylivoimainen ole viime vuosinakaan ollut.
Voittojen määrässä mitattuna on kyllä ollut. Tosin en arvosta Loebin noin 852 voittoa kovin korkealle juuri sen takia, että
a) kisoja on ollut niin paljon ja ne ovat olleet hyvin lyhyitä,
b) nykyautot eivät tuo kuskien eroja (kykyjä) entiseen malliin esille ja
c) vastus on ollut heikkoa 80- ja 90-lukuihin verrattuna.

Hyvä kuskihan Loeb on, mutta ei niin hyvä kuin tilastot näyttävät.
 

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Voittojen määrässä mitattuna on kyllä ollut.
2005: oli todellakin ylivoimainen kymmenellä voitollaan (olisi voittanut 11 ilman Märtinin onnettomuutta ja tahallista aikasakkoa), kun muut pystyivät korkeintaan kolmeen.
2006: Loeb 8 voittoa, Bosse 7 voittoa, Hirvonen 1 voitto (Loeb tosin jätti neljä viimeistä kisaa väliin, joista Bosse voitti kolme ja Hirvonen yhden)
2007: Loeb 8, Bosse 5, Hirvonen 3
2008: Loeb 11, Hirvonen 3, Latvala 1
2009: Loeb 7, Hirvonen 4, Latvala 1
2010 tähän mennessä: Loeb 6, Ogier 2, Latvala 2, Hirvonen 1

En nyt ylivoimaisina pitäisi muita kuin kausia 2005 ja 2008. Ja pisteiden valossa ei ole niin kauhean omassa kastissaan ole ollut kuin 2005 ja ehkä myös 2008 voisi sellaiseksi kaudeksi laskea. Ja pisteet, tasaisuus ja kokonaisuushan ne mestaruuden ratkaisevat, eivät välttämättä yksittäiset voitot.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Joka tapauksessa verrattaen "helpolla" on Loeb päässyt. Kun paineita hetkellisesti oli enemmän 2009, oli hänkin helisemässä ja ulosajoja tuli.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Voittojen määrässä mitattuna on kyllä ollut. Tosin en arvosta Loebin noin 852 voittoa kovin korkealle juuri sen takia, että
a) kisoja on ollut niin paljon ja ne ovat olleet hyvin lyhyitä,
b) nykyautot eivät tuo kuskien eroja (kykyjä) entiseen malliin esille ja
c) vastus on ollut heikkoa 80- ja 90-lukuihin verrattuna.

Hyvä kuskihan Loeb on, mutta ei niin hyvä kuin tilastot näyttävät.

b) Nykyautot ovat niin tasaväkisiä ja samasta puusta veistettyjä, ettei sieltä ilmaannu mitään massasta ainakaan positiivisessä mielessä poikkeavaa kalustoa. Mielestäni nykyisin kuljettajien erot tulevat aiempaa selvemmin esille, mikä tosin ei näytä olevan kovinkaan hyvä asia erään kuljettajan ollessa aivan ylivoimainen.

Ennen (tässä esimerkissäni vuosituhannen alussa) oli mm. Fordin rankkoihin olosuhteisiin soveltuvat panssarivaunut ja Peugeotin asfaltti tykit, Michelinin ylivoimaiset asfaltti gummit vs. Pirellit, joilla ei asfaltilla voinut tosissaan kilpailla ja lisäksi kuljettajatkin olivat kaikki "tietynlaisille pinnoille erikoistuneita" (ja samalla myös tietynlaisille pinnoille sopivista autoistaan riippuvaisia), mutta ei tuolla sekametelisopalla saanut kuljettajien eroista yhtä selkeää kuvaa, kuin nykyisin.
 

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Joka tapauksessa verrattaen "helpolla" on Loeb päässyt. Kun paineita hetkellisesti oli enemmän 2009, oli hänkin helisemässä ja ulosajoja tuli.
Toki toki. Niinhän muuten Bossekin sortui usein, varsinkin tiukoissa paikoissa virheisiin/ulosajoihin ja siitä syystä hän ei koskaan onnistunut katkaisemaan fransmannin mestaruusputkea.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Lähinnä tarkoitin sitä, että auto määrää todella paljon kuskien menestymismahdollisuuksia. Kärjistetysti esim. Fordilla ei voi voittaa muualla kuin jossain Uudessa-Seelannissa, Jyväskylässä ja ehkä tuurilla Englannissa. Citikka on niin vahva kaikilla osa-alueilla, että ei Loebilla ole ollut mitään hätää (ehkä jatkossa alkaa olemaan, kun Ogier jatkaa samaan malliin).
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Toki toki. Niinhän muuten Bossekin sortui usein, varsinkin tiukoissa paikoissa virheisiin/ulosajoihin ja siitä syystä hän ei koskaan onnistunut katkaisemaan fransmannin mestaruusputkea.
Se on totta. Kun Grönholm kolisteli pitkin ojia ei Loebilla ollut uhkaajia.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
En nyt ylivoimaisina pitäisi muita kuin kausia 2005 ja 2008.
No minun mielestä 2006 oli kaikista ylivoimaisin ja vielä yksityistiimin autolla. Ajaen vain 75 % kisoista ja voittaen niistä 2/3 ja ollen lopuissakin kakkonen.
 
Ylös