Formula 1 - 2010 - Suzuka: Unettoman yön kisa ja jälkilämmöt

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
2010年日本グランプリ
決勝​

ここでは、再び日陰で世界の自転車です。のs -ベンドの数が無限の図八字型軌道。おそらく運転は、(そして挑戦)結構ですレースは必ずしもかなり得るためにエキサイティングなされていません。 グーグル の翻訳



Aikataulu:
Su 10.10. klo 0900: Kisa


Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1962
Ensimmäinen f1-kilpailu: 1.11.1987
Peruskorjattu:
Voittajia: 11
Kilpailuja: 21
Kilpailuvuodet: 2008-
Sopimus kisoista: 2011 asti
Pääsponsori: Fuji Television
Pituus: 5 807 m
Kierroksia kilpailussa: 53
Kisapituus: 0,307573 Mm
Voittaja 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1h 28m 20.443s
Aika-ajojen nopein 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1:30.341
Paalupaikka 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1:32.160
Rataennätys: Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) 1:31.540 (2005)

Aiemmat voittajat:
Koodi:
Vuosi		Kuljettaja	Valmistaja	Rata
2009	 Sebastian Vettel	Red Bull-Renault	Suzuka	
2008	 Fernando Alonso	Renault			Fuji	
2007	 Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes	Fuji	
2006	 Fernando Alonso	Renault			Suzuka	
2005	 Kimi Räikkönen		McLaren-Mercedes	Suzuka	
2004	 Michael Schumacher	Ferrari			Suzuka	
2003	 Rubens Barrichello	Ferrari			Suzuka	
2002	 Michael Schumacher	Ferrari			Suzuka	
2001	 Michael Schumacher	Ferrari			Suzuka	
2000	 Michael Schumacher	Ferrari			Suzuka	
1999	 Mika Häkkinen		McLaren-Mercedes	Suzuka	
1998	 Mika Häkkinen		McLaren-Mercedes	Suzuka	
1997	 Michael Schumacher	Ferrari			Suzuka	
1996	 Damon Hill		Williams-Renault	Suzuka	
1995	 Michael Schumacher	Benetton-Renault	Suzuka	
1994	 Damon Hill		Williams-Renault	Suzuka	
1993	 Ayrton Senna		McLaren-Ford		Suzuka	
1992	 Riccardo Patrese	Williams-Renault	Suzuka	
1991	 Gerhard Berger		McLaren-Honda		Suzuka	
1990	 Nelson Piquet		Benetton-Ford		Suzuka	
1989	 Alessandro Nannini	Benetton-Ford		Suzuka	
1988	 Ayrton Senna		McLaren-Honda		Suzuka	
1987	 Gerhard Berger		Ferrari			Suzuka	
1986 -1978	ei järjestetty
1977	 James Hunt		McLaren-Ford		Fuji	
1976	 Mario Andretti		Lotus-Ford		Fuji
Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää
http://foreca.fi/Japan/Suzuka

Lippu:


MTV3:n rataesittely:
Suzukan perinteikäs ja vauhdikas rata lukeutuu kuljettajien suosikkeihin, eikä syyttä: 5,8 kilometrin pituiselle kahdeksikon muotoiselle radalle mahtuu nopeita mutkayhdistelmiä ja korkeuseroja.

Japanin GP järjestettiin Toyotan omistamalla Fujin radalla vuosina 2007 ja 2008. Suzukan ja Fujin oli tarkoitus alkaa vuorotella kisaisäntinä, mutta Toyotan vetäydyttyä formula ykkösistä näyttää siltä, että Suzuka toimii jatkossa jälleen Japanin GP:n pysyvänä kotipaikkana - monien riemuksi.

Suzuka valmistui Hondan testiradaksi vuonna 1962. Radan on suunnitellut hollantilainen John Hugenholz, jota voi pitää oman aikansa Hermann Tilkenä. Hugenholzin käsialaa ovat myös Jaraman, Zolderin ja Zandvoortin radat, joita tosin ei ole 1980-luvun jälkeen enää F1-kalenterissa nähty. Rata-alueen yhteydessä on huvipuisto, jonka maailmanpyörä on radan tunnetuin maamerkki.

Oikeiden ajolinjojen löytäminen radan alkuosan mutkayhdistelmiin vaatii paljon kokemusta. Jyrkkenevä "lusikkamutka" ja sen jälkeinen huippunopea 130R-mutka lukeutuvat MM-sarjan haastavimpiin kurveihin. Kierroksen päättävä shikaani on ehkä paras ohituspaikka. Pääsuorallakin ohittaminen on mahdollista, minkä Kimi Räikkönen todisti vuonna 2005 ohittaessaan Giancarlo Fisichellan viimeiselle kierrokselle lähdettäessä. Räikkönen nousi tuolloin voittoon 16. lähtöruudusta.

Suzukan radalla on vuosien varrella ratkaistu useita maailmanmestaruuksia ja nähty värikkäitä tapahtumia. Pidempään formula ykkösiä seuranneiden mieliin ovat jääneet Ayrton Sennan ja Alain Prostin vuosina kolarit 1989 ja 1990. Ensimmäisenä vuonna McLaren-tallikaverusten autot osuivat toisiinsa Suzukan radan shikaanissa, ja Sennan hylkäyksen jälkeen Prost julistettiin mestariksi. Seuraavana vuonna brasilialainen maksoi kalavelkoja takaisin ja puski Ferrarille siirtyneen Prostin ulos radalta ensimmäisessä mutkassa.

Suzukassa vietettiin sinivalkoisia mestaruusjuhlia 1998 ja 1999 Mika Häkkisen varmistaessa Japanissa molemmat maailmanmestaruutensa.

Jonkinasteista spekulointia:
Jaa-a. Paha lähteä spekuloimaan, kun ei ole mitään hajua edes lähtöjärjestyksestä.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tulospalvelu

Lähtöjärjestys:
Koodi:
Tähän sitten jossain vaiheessa
Kisan tulokset:
Koodi:
Tähän sitten jossain vaiheessa
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Japani voisi ottaa ihan virallisesti käyttöön tuon sotalipun kaikkiin yhteyksiin. Punapallolakana on aivan liian pliisu Japanin kaltaiselle valtiolle! ;)
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Japanilaisfanien tähden tuon lähtöjärjestyksen tulisi olla käänteinen kilpailunumeroista. Kobayashi kolmanteen ja Yamamoto kuudenteen lähtöruutuun. Kaikkien aikojen starttihulinoiden paikka ja varmasti tehtäisiin uusi ennätys ensimmäisen kierroksen ohituksissa.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Mistään ei ole oikein löytynyt tuoretta ennusteista säästä, mistähän sitä kannattaisi etsiä?
 

koivis

Well-known member
Liittynyt
18.10.2009
Viestit
72
Japani voisi ottaa ihan virallisesti käyttöön tuon sotalipun kaikkiin yhteyksiin. Punapallolakana on aivan liian pliisu Japanin kaltaiselle valtiolle! ;)
Ehkä vielä parempi tämä Keisarillisen Japanin laivaston lippu, jossa "pallo" ei olekaan keskellä. Jotain hienoa siinä vaan on.

EDIT: mutta joo, aika jäätävää offtopiccia!

 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Elisa viihteestä kun avaa katsomon niin sanoo että seuraava lähetys on kisa alkaen klo 8.00.

Vittu kun ei tiedä viitsiikö valvoa neljään jos sieltä ei kuvaa tulekaan. :mad:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mielenkiintoinen kilpailu tulossa. Red Bullit karkaavat varmaan horisonttiin, jos eivät satu kolaroimaan. Vettelillä on pienoinen niskalenkki, ja Webberin johtoasema pisteissä tarkoittanee sitä, että järjestys säilyy samana. Kärkikaksikon taakse saattaa muodostua Kubica-juna, jos hän tosiaankin on hieman out of position. Se taas auttaa Hamiltonia, kun Alonso ja Button eivät päässe karkuun. Taaempana toinen seuraamisen arvoinen kaveri lienee Kobayashi, joka oli menossa Q3:een mutta mokasi shikaanin. (Kamikaze)ohituksia lienee luvassa kotiareenalla?

Startissa puhtaan ja likaisen puolen ero lienee sateen takia minimaalinen, joten kaikki on lähinnä kuskin käsissä. Yleensä Suzukan alamäkistartin on mokannut ainakin joku kärkipään kuskeista.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Nyt toivotaan Kubicalta sellaista lähtöä jossa onnistuu ohittamaan Webberin ja napilta sellainen lähtö jossa ohittaa Alonson ja Hämis nousee tuolta pari sijaa ainakin lähössä ja vetää hiekalle ekassa mutkassa :D
 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Aika pelottava startti tulee. Nuo kaksi koohoa eturivissä toisiaan vastaan, Kubi ja Banco sinne sekaan - ei hyvää päivää. Starttaisivat suosiolla turva-auton perästä. :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Nyt toivotaan Kubicalta sellaista lähtöä jossa onnistuu ohittamaan Webberin
Kubica voi ihan hyvin ohittaa RBR:n aitoista ainakin toisen sillä viime aikoina Red Bullin startit eivät ole olleet parhaita vaikka viime kisassa startti olikin ihan hyvä kyseisen tiimin autoilla.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Hamilton ihan varmasti taas järjestää jotain, sen verran epäonninen viikonloppu on ollut ja muutenkin pakko melkein mennä all in-asenteella. Kuulemma vielä jonkun korvainfektiokin saanut kaiken lisäksi.

Webber voisi mieluiten jäädä ilman pisteitä tällä kertaa, jotta vähän taas pienentyisi nuo piste-erot.

Saa nähdä miten tuosta ekasta mutkasta tosiaan selvitään, kun siellä on kärjessä Red Bullit, Kubica-Alonso-Button ja vielä Lewis syöksyy vähän taaempaa :D.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Red Bullien kaksoisvoiton merkit olis ilmassa. Uskoisin että jääräpää webber on jo asennoitunut toiseen sijaan, jos ei saa loistostarttia, sillä hänellä alkaa olla jo liikaa hävittävää, joten tallikaverien kolarointia en usko näkeväni.

Hamiltonin on otettava riskejä alussa tai kärki pääsee liikaa karkuun. Button kovine renkaineen myös seurattavien listalle kuten japanin kamikazemies kotikisassaan.

Voittotaistelu taitaa olla aika tylsä mutta muista sijoista käydään katkeraa taistelua. Sateen mahdollisuus taitaa olla aika pieni, mutta Japanissa ei voi olla koskaan varma.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Digrassi pisti Virginin säpäleiksi ja Ekin mielestä "ei ollu kova vauhti hei". Ilma täynnä soraa ja hiilikuidunpalasia. :rolleyes:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
di Grassi vetäs sisään ajokierroksella seinään
 
Ylös