Rata-SM 2011

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Botniaringin Legends-kisoissa on 44 autoa viivalla samassa lähdössä. Kemoran historicissä isoin lähtö on 25:n auton Roadsport B + C ja isoin yksittäinen luokka Roadsport B (16 autoa)... Useimmissa luokissa osallistujia on vain 1–5 ja pienimmässä lähdössä (Formula 4) on seitsemän autoa.

Toisaalta F4 oli ainakin Botniaringin avauskisassa historic-luokaksi todella tasainen, joten pienestä automäärästä huolimatta se on huomattavasti mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin muutamasta parin auton luokasta kasatut reilun kymmenen koppiauton lähdöt.

Rata-SM:n 56:sta ilmoittautuneesta 6 on perunut, joten oikea luku on 50. Toisaalta siitä puuttuu Viron sarjojen osallistujat (tällä hetkellä 25 ilmoittautunutta).

Botniaringin kisa on muuten yksipäiväinen (lauantai), joten Legends Trophyn lisäksi ehtii ihan hyvin seuraamaan vielä historiciakin (kaikilla luokilla vähintään 1 kisa sunnuntaina).
Botniaringillä vois käydä tsekkaan Avoimen luokan (luultavasti yhdistettävän) lähdön ja suunnata sen jälkeen Kemoraan jo lauantaina. Tosin HRF:n ratasarjakin potee pahasti veren vähyyttä eritoten Roadsport A:n osalta. A:n kaikki kärkikuskit ovat näemmä jättämässä tämän kauden väliin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Botniaringiltä taitaa mennä Kemoralle jotakuinkin nopeusrajotusten mukaan ajamalla ainakin 2 tuntia, joten mahdollisesti ehtii katsomaan lauantain viimeiset kolme lähtöä. Loppupäässä päivää ajavat kisansa ne tärkeimmät, eli kilpa-autot (Historic Formulat, Formula 4, Subaru Sport), joten sikäli voisi tietysti tehdä vaikka noinkin...

Heti Legendsien jälkeen lähtemällä ehtinee nähdä Kemoralla kaikki lauantain kisat ja mahdollisesti nelosten aika-ajotkin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kyllä Suomesta rata-autoilun seuraajia löytyy paljon, joten potentiaalia melko suuriin katsojamääriin löytyy. Olihan se 2000-luvun puolella, kun Mikat Häkkinen ja Salo olivat ajamassa Ahveniston rata-SM kisassa ja rinteillä oli 8000 katsojaa sateesta huolimatta. Edit: niin se oli 2004.
Seuraajia löytyy, mutta esimerkiksi vaikka Suomessa ajettaisiin kuinka kovatasoisia formulakisoja tahansa, ovat hämäläiset nihkeitä lähtemään niiden vuoksi kotimaisille radoille katsomaan kisoja. Suomalaiset kaipaavat moottoriradoille koppiautoja, sen todsiti aikanaan Lappalaisen masinoima Camaro Cup, joka veti ratakatsomot tungokseen saakkaa täyteen. Camaroiden jälkeen muhkeat Super Saloonit ja tiukat A-ryhmän ratapelit pitivät yleisön mielenkiinnon yllä. Viimeisimpänä yleisön herätti Sport 2000-luokka joka kuitenkin onnistuttiin tukahduttamaan sääntönikkaroinneilla jne.

Tuo vuoden 2004 Ahveniston tapahtuma jossa oli mukana Häkkinen/Salo/Palttala taitaa olla viimeinen tai viimeisempiä jossa saatiin hyvät katsoja lukemat.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Seuraajia löytyy, mutta esimerkiksi vaikka Suomessa ajettaisiin kuinka kovatasoisia formulakisoja tahansa, ovat hämäläiset nihkeitä lähtemään niiden vuoksi kotimaisille radoille katsomaan kisoja.
Just siks kisat pitäiskin ajaa Pohjanmaalla, eikä Hämeessä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Seuraajia löytyy, mutta esimerkiksi vaikka Suomessa ajettaisiin kuinka kovatasoisia formulakisoja tahansa, ovat hämäläiset nihkeitä lähtemään niiden vuoksi kotimaisille radoille katsomaan kisoja. Suomalaiset kaipaavat moottoriradoille koppiautoja, sen todsiti aikanaan Lappalaisen masinoima Camaro Cup, joka veti ratakatsomot tungokseen saakkaa täyteen. Camaroiden jälkeen muhkeat Super Saloonit ja tiukat A-ryhmän ratapelit pitivät yleisön mielenkiinnon yllä. Viimeisimpänä yleisön herätti Sport 2000-luokka joka kuitenkin onnistuttiin tukahduttamaan sääntönikkaroinneilla jne.

Tuo vuoden 2004 Ahveniston tapahtuma jossa oli mukana Häkkinen/Salo/Palttala taitaa olla viimeinen tai viimeisempiä jossa saatiin hyvät katsoja lukemat.
Kirjotit kyllä sanat suusta. Se, että pohjanmaalla on yleisöä on kyllä täysin konserttien ansiota. Ei tämä rata sm pelkästään tuskin sinne porukkaa vetäisi. Ja Historic Grand Race vetää ahvenistolle porukkaa. Viime vuonnakin oli noin 4000 henkeä. Ja eihän näillä ole edes varaa markkinoida tätä tapahtumaa kunnolla. Kuinkahan paljon sitten olisi jos markkinointi olisi kunnossa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kirjotit kyllä sanat suusta.
Vein tai en, mutta ehkä todellinen syy ratakisojen kiinnostuksen puutteeseen löytynee aivan muualta kuin katsomoista ja pitkistä välimatkoista. Useat ovat valmiit mollaamaan ratakisat tylsiksi tapahtumiksi, vaikkeivat ole vuosikausiin, tai kukaties koskaan, käyneet kotimaisilla moottoriradoilla. Samat ihmiset saattavat iskeä tuhatlappusia matkatoimistojen tiskeille lentääkseen katsomaan F1-kisoja mutta perillä sitten itkevät että kisa oli tylsä tapahtuma. Kisa järjestäjien kannalta se tärkein yleisöhoukutin kuitenkin on tehokas markkinointi, joka vain usein on tahtonut jäädä varsin heikoksi. Rata-SM kilpailukalenteriin olisi varmasti syytä tehdä hienosäätöä juuri F1-kilpailujen ajankohtien kanssa. Kun kotimaassa ajetaan SM-Rataa samana viikonloppuna kuin Suomalainen F1-tähti kiertää MM-sarjaa, ei kisojen päällekkäisyys voi olla näkymättä katsomossa. Rata-SM sarjalla on Maikkarilla oma kooste, mutta se ei kuitenkaan pelkästään riitä julkisuuden takaamiseksi.

Suomessa pitäisi olla tarjolla kohtuuhintainen koppiautoluokka, jossa on selkeät säännöt, eikä niihin myönnetä erivapauksia sääntöjen julkistamisen jälkeen. Tarkennuksesta pitäisi selvitä, että luokan säännöt ovat voimassa ainakin 3-4 vuotta ja että luokalla on SM-arvo yhtä kauan. Useammat kuljettajat ovat sanoneet että koppiautoluokan ei välttämättä tarvitsisi olla mikään kansainvälisen ratasarjan sääntöjen mukaan tehty. Rittäisi, että kohtuuhintaisia autoja saataisiin mukaan 25-30. Käytäntö on osoittanut vuosien mittaan, että ne kuljettajat jotka haluavat hakeutua kansainvälisille radoille, menevät sinne lähes poikkeuksetta muulla kalustolla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Se, että pohjanmaalla on yleisöä on kyllä täysin konserttien ansiota.
Vauhtiajojen rokkipuoli on aika kaukana rata-alueesta, eikä tapahtumiin ole edes yhteiset pääsyliput (pl. VIP yms). Jos väitteesi olisi totta, kannattaisi Ahveniston järjestäjien ajoittaa kisansa samalle päivälle, kun Hämeenlinnan keskustassa on jokin tapahtuma (onko siellä koskaan mitään?) ja yleisöryntäys olisi taattu.

edit: Näyttäishän tuolla joku rokkifestari olevan – vieläpä tänä viikonloppuna. Wanajafestivalin alueelta Apparalle on n. 3km ja Seinäjoella vastaava matka n. 2km, joten mitään kovin merkittävää eroa ei ole. Ei muuta kuin Wanaja-ajoja järjestämään.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Mitäpä sitä kiertelemään - ehkä rata-autoilu nyt vaan on sellaista, ei yleensä niin kauhean jännittävää? Välillä nimittäin tuntuu siltä, että lajin ympärille yritetään väkisin rakentaa jonkinlaista hybristä. Sehän tiedetään mitä tapahtuu kun hybris lässähtää. Keisari ilman vaatteita, sitähän ei kehtaa katsoa vanha Erkkikään.

Jos tavoite asetettaisiinkin vain siihen, että kohtuullisen mielenkiintoinen laji säilyisi jatkossakin mielenkiintoisena, ja että lajin harrastajamäärä kasvaisi tasaisesti kiitos fiksujen sääntö- ja luokkaratkaisujen, eikö se olisi jo aika hyvä saavutus?

Voi kuulostaa äkkiseltään ajatuksena vähän hölmöltä, mutta kun hetken asiaa pähkii, ei enää ehkä niinkään. Voisi säilyä kaikkien tekijöiden motiivikin parempana, kun ei tarvitsisi säännöllisin väliajoin ryhtyä uhoamaan kaikkien aikojen ratakaudesta, vaan olisi jotain todellisempaa ulottuvilla.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Vauhtiajojen rokkipuoli on aika kaukana rata-alueesta, eikä tapahtumiin ole edes yhteiset pääsyliput (pl. VIP yms). Jos väitteesi olisi totta, kannattaisi Ahveniston järjestäjien ajoittaa kisansa samalle päivälle, kun Hämeenlinnan keskustassa on jokin tapahtuma (onko siellä koskaan mitään?) ja yleisöryntäys olisi taattu.

edit: Näyttäishän tuolla joku rokkifestari olevan – vieläpä tänä viikonloppuna. Wanajafestivalin alueelta Apparalle on n. 3km ja Seinäjoella vastaava matka n. 2km, joten mitään kovin merkittävää eroa ei ole. Ei muuta kuin Wanaja-ajoja järjestämään.
Heh. Kieltämättä aikas hyvä idea. Kyllähän täällä tapahtumia riittää. Hyvänä esimerkkinä tuo Wanaja festival ja linna jazz pakko mainita myös. Elokuussa onkin sitten Elomessut. Ne kerää joka vuosi noin 40000-50000 ihmistä Hämeensaareen. Tämä ja Historic Grand Race yhteen niin siinähän se. Tosin nuo messut ovat ilmainen tapahtuma.

http://www.hameenmessut.fi/index.php?page=1308
 

wikirace

New member
Liittynyt
4.4.2011
Viestit
4
Vauhtiajot ja Kemora on taas taputeltu.
Vaikka Vauhtiajot ei Rata-SM kisoihin kuulu (henkilökohtaisista syistä?) niin olihan siellä Camarot, Legendsit ja V1600 mukana.

Vauhtoajoista
Camaroita olisi toivonut muutaman lisää ahtaalle radalle, näyttäviä ne betoniränneissä. Ja ohituksiakin nähtiin useita, kyllä tästä vielä näyttävä luokka saadaan.
Legendsit on parhaimmillaan katuradalla ja siinäkin nähtiin ohituksia ja muutamia osumia, lauantain sade sekoitti kivasti pakkaa kun lähtöruudut sunnuntain 1. finaaliin jaettiin lauantaisten aikojen perusteella, oli uusia nimiä keulilla A ja B finaalissa.
V1600 oli kesympää, ei ilmeisesti kuulunut sarjaan.

Kemora
Camaroissa lauantaina oli kisa totuttuun tapaan Krohnin näytöstä, ja alun jälkeen ajo alkoi välillä muistattaa jopa GT-luokan jonoajelua, sunnuntaina jatkui sama Krohnin näytös ja lisäksi kun oli vielä tekniikkaongelmia niin Gen5 autoja pääsi muistaakseni 4 tai 5 maaliin ja lisäksi yks Gen4 auto.
Legendsejä oli radalla lähemmäs 40 ja lauantain sadekisa oli Sami Erkkilän näytöstä.
Sunnuntaina legendsit ajoi kaksi finaalia ja molemmat oli tasaväkisiä neljä kuljettajaa vaihteli koko ajan kärkipaikkaa. Pasi Matintupa vei kumminkin molemmat lähdöt nimiinsä.
Formula Fordeissa ajettiin kanssa 3 finaalia viikonloppuna, ja pientä valoa tunnelin päässä formuloissa, ihan hyvää kisaa vaikkei ollut kun kymmenen autoa.
V1600 luokkaa ja kuorma-autoja en oikeen ehtinyt seuraamaan, pitää katsella illalla Maxin koosteesta.

PolePositionin toimintaan tunnuttiin kumminkin olevan varikolla kohtuullisen tyytyväisiä vaikka sen kykyä alkukaudesta epäiltiin. Ensi vuodesta ei ilmeisesti kenelläkään tunnu olevan tietoa, pääasia että ajetaan.

Legends-luokka tuntuu automäärästä huolimatta olevan aika hajallaan. Aika kovaa keskustelua tuntui olevan ajotavoista ja katsastuksen laadusta, ja näytti jälkikäteen olevan keskustelua legendsien nettisivuilla tankkauksista ja varaslähdöstä :). Enemmänkin tuntuisi ongelmia olevan kuuleman mukaan katsastuksen puutteellisuudesta ja ajotavoista ja varsinkin tuomariston puuttumattomuudesta selkeisiin rikkeisiin.

Ahveniston Finaalia odotellessa
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Legends-luokka tuntuu automäärästä huolimatta olevan aika hajallaan. Aika kovaa keskustelua tuntui olevan ajotavoista ja katsastuksen laadusta, ja näytti jälkikäteen olevan keskustelua legendsien nettisivuilla tankkauksista ja varaslähdöstä :). Enemmänkin tuntuisi ongelmia olevan kuuleman mukaan katsastuksen puutteellisuudesta ja ajotavoista ja varsinkin tuomariston puuttumattomuudesta selkeisiin rikkei
Juu, Seinäjoen varikolla sivukorvalla kuunnelleena: toivottavasti saavat rivit ruotuun. Muuten hajoaa tuokin homma :thumbdown Aikamoista mussutusta kuului pitkin varikkoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu Kemoralla tuli käytyä sunnuntaina ja ihan OK skabat oli.

GT:t
Ihan alusta en nähnyt. Valtti ilmeisesti ei startannut (Camber voinee tähdentää) ja Niemisen bemari hyytyi puolessa välin kisaa, mikä oli kyllä paha isku kisalle. Taisi olla yksi ainoa taistelupari ja hieman ihmetyttää, miksi Honda Challenget on tällaista autojen seassa, eikä Camalot.

Camalot:
Suuret on tasoerot merkkiluokassa. Siinäpä se.

Formula Fordit
Taas kolaroitiin paluusuoran mutkassa kärjen toimesta. Molemmat pääsi jatkamaan, mutta taitaisi olla Pitkäkoskelle aiheellista marssia maahantuojan puheille ja myydä kaarre Ford-nimiseksi, sen verran tuttua kauraa kolarit ovat tuolle luokalle kyseisessä paikassa... ;)

Legends
Aika eurooppalainen alkaa ajotapa muihin luokkiin nähden olla. Kärjessä näköjään tehdään ohituspaikat työntämällä edelläajavaa, ohitellaan keltaisilla, jne. Ei siinä mitään, ihan yleisöön menevää, mutta joku vetää pian herneet syvälle nenään.

Kuormurit
Paluusuoran päässä koettiin tosiaan kolmen kuormurin kolari, johon päättyi kahden kisa.

Mitä järjestelyihin tulee, niin nähtiimpä sekin erikoisuus, että tultiin ajamaan pois sellaiselta katselupaikalta, jolla on käsittääkseni ihan kattojärjestön ratatarkastuksen siunaus ja jossa on saanut katsella 27 vuotta. Tiedä sitten, haluttiinko katsomoon lisää porukkaa vai oliko tornissa niin lyhyttä porukkaa, etteivät nähneet yleisön ylitse.

Paikalliset kisailijat myös huomasivat, että ratatuomarit olivat JM-pisteillä ratapisteiden sijaan, mutta mitäs sitä pienistä... :D Tällä kertaa kuitenkin ratavarikolta taidettiin päästää radalle ihan turvallisesti, eikä koettu järjestäjän aiheuttamia vaaratilanteita, kuten eräissä PP:n kisoissa.
 

wikirace

New member
Liittynyt
4.4.2011
Viestit
4
Legendscars.fi sivuilla on mielenkiintoista keskustelua luokasta.

4-5 vuotta sitten luokka oli vielä yhtenäinen ja kaikkia autettiin, muutaman vuoden vähemmän seuranneena ihmetyttää mistä tällaiset ristiriidat on kummunnut, ilmeisesti "harrasteluokasta" on tullut liian totista.

Hajonneet rivit ei voi olla vaikuttamatta luokan tulevaisuuteen, nyt on luokalla mielenkiintoiset ajat edessä, lisäksi luokan tulevaisuus vaikuttaa myös kaikkiin muihin Rata-sm luokkiin.
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
Protestit

Tiedon tuottaa Asiakastieto Oy.

Pole Position Oy, Hyvinkää
Tyyppi Velkomustuomio
Talousalue Uudenmaan talousalue
Osoite Hämeenkatu, 05820 Hyvinkää
Häiriöpäivämäärä 16.08.2011
Velkoja Hyvinkään Vapaaehtoinen Palokunta Ry
Saatavan määrä 4896 €
 

SimoS

New member
Liittynyt
1.10.2010
Viestit
4
KOhtuullisen iso summa maksamatta VPK:lle eli taitaa olla laskut maksamatta pitemmältä ajalta?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Eipä tainnut ilmapiiri Legends-väen keskuudessa juuri parantua Ahveniston ekan lähdön myötä. Melkoista säheltämistä. Turva-auton tulosta, kun ilmoitettiin niin keltaisilla lipuilla vielä ohitettiin. Kun turva-auto oli vielä radalla, yhdellä lippupisteellä heilutettiin jo vihreää lippua. Turva-auton poistuttua Kovalainen spinnasi ja jätti jostain syystä autonsa keskelle ykkösmutkaa (myöhemmin ajoi sen itse varikolle). Seuraavalla kierroksella siinä keltaisten alueella kolaroitiin, jonka jälkeen seuraavan kerran maaliviivalle tultaessa ilmeisesti häntäpään porukka liputettiin maaliin, mutta kärkiporukka jatkoi vielä yhden kierroksen. Toisessa lähdössä suuremmilta säästyttiin, joskin olin näkevinäni silloinkin ohituksia keltaisten alueella.

Camaroiden ekassa lähdössä Kasi esitteli amerikan ihmeen kestävyyttä vetämällä melko vauhdilla pääsuoran pään rengaskasaan, mutta ajoi sillä aavistuksen lyhentyneellä autollaan vielä monta kierrosta sen jälkeen. Taisi lopulta ajaa uudelleen seinään suolenkillä vai hajosiko muuten. 10 Camaroa oli ekassa lähdössä, joista 2 vanhakoppasia. Toisessa startissa autoja oli Kasin verran vähemmän. Vaikealta näyttää Camaroiden eteneminen stadionin mutkissa, mutta äänet on komiat. Lisää tarttis saada autoja ruudukkoon. Jos vaikka ne venäläiset vihdoin hylkäisivät Hondansa ja lähtisivät Camaromarkettiin.

Gt-autojen ekan lähdön aikoihin saavuin vasta paikalle. Eskelinenhän molemmissa oli ylivoimainen (kuten Krohn Camaroissa). Toisessa lähdössä Pertti ihastui bemareihin. Puolet kisasta tarkisteli pitkään ja hartaasti bemareiden takamuksia eri kulmista ennen kuin jätkät säälistä päästi ohi :thumbup:

Extreme-luokan toinen lähtö taisi olla päivän ainoa startti, joka ajettiin märällä radalla, koska lounastauolla sateli. Liukasta oli. Sukkasillaan ajoa ja driftingiä. Kansalle pyttipannua ja sirkushuveja. Hauskaa katseltavaa.

Kyllähän tuossa sarjassa sellainen siipiformulaluokan kokoinen aukko on, mutta minkäs teet. V1600-luokassa oli yli 20 autoa, mutta FFordeissa on jo vuosikausia ollut ne kymmenkunta kilpailijaa. Aikataulu oli reilu puoli tuntia jäljessä, mutta Camarodonitseista jäi hyvä maku päivälle. Kiitos talkoolaisille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Gt-autojen ekan lähdön aikoihin saavuin vasta paikalle. Eskelinenhän molemmissa oli ylivoimainen (kuten Krohn Camaroissa). Toisessa lähdössä Pertti ihastui bemareihin. Puolet kisasta tarkisteli pitkään ja hartaasti bemareiden takamuksia eri kulmista ennen kuin jätkät säälistä päästi ohi :thumbup:
Kuismanen himoitsi yleiskilpailun voittoa Ahvenistolta, mutta joutui tuomariston hampaisiin ja pudotettiin aika-ajon paalupaikalta viimeiseen riviin. Ahveniston kilpajohto tulkitsi Kuismasen rikkoneen sääntöjä, kun käytti rengaslämmitystä. Lupa renkaiden lämmittämiseen oli tullut aiemmin sarjan virolaiselta pääkatsastajalta. Pertti Kuismanen nappasi nimiinsä kisasta FIA:n pohjoisen Euroopan NEZ GT Cupin tittelin ja oli kummankin lähdön kakkonen.
 

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Kuismanen himoitsi yleiskilpailun voittoa Ahvenistolta, mutta joutui tuomariston hampaisiin ja pudotettiin aika-ajon paalupaikalta viimeiseen riviin. Ahveniston kilpajohto tulkitsi Kuismasen rikkoneen sääntöjä, kun käytti rengaslämmitystä. Lupa renkaiden lämmittämiseen oli tullut aiemmin sarjan virolaiselta pääkatsastajalta. Pertti Kuismanen nappasi nimiinsä kisasta FIA:n pohjoisen Euroopan NEZ GT Cupin tittelin ja oli kummankin lähdön kakkonen.
Aika käsittämätöntä, että pääkatsastaja Raul Koov voi antaa moisen luvan. Luvan antaa, jos se on sallittua, vain säännöt.

NEZ GT Cupissa noudatetaan NEZ GT Championship series 2011 sääntöjä
http://www.nezgt.com/files/pdf/106/NEZGT_regs_2011_mar1_NEZ.pdf

Kohta

5.2.2 Tyre handling
The use of heating or insulating covers or other materials which alter or maintain the temperature of the tyres is not permitted during the whole period of an event.Any alteration to the tyres, e.g. retreading, recutting or treatment (including chemical) of the
treads is not permitted.

Lisämääräys:

NEZ GT Series Regulations

Additional Regulation no. 1

Tyres in NEZ GT Cup

Tyres in NEZ GT Cup Class are free.

The paragraphs 5.2 Tyres, 5.2.3 Limitations on the use of tyres, 5.2.4 Tyre marking and checking in NEZ GT Series Regulations concern NEZ GT Championship Class.

NEZ Racing Comission



Koskee ainoastaan renkaiden lukumäärää ja merkkiä joita voi käyttää.

Säännöt on aika tyhjentävät.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mielestäni näin Kemorallakin Kuismasella renkaanlämmittimet (joskaan en käytössä)...

Mutta oliko koko autokaan sääntöjen mukainen? NEZ GT:n sivulla lukee näin:

NEZ GT Championship Class will be for FIA GT3 cars.
NEZ GT Cup class will be for cars fulfilling NEZ GT 2009 technical regulations.

NEZ GT:n 2009–10 teknisistä määräyksistä löytyy tällainen kohta:

4.5 The ABS brakes are not allowed.

Mutta eikös Fordissa kuitenkin olleet ABS-jarrut toimintakunnossa? Periaatteessa nekin sallittaan toisaalla säännöissä, sillä niistä löytyy myös tämä pykälä:

2.4. GT3 cars must satisfy 100% FIA rules and valid appendixes for FIA officials GT3 series.

Koska Kuismanen ajoi Cupissa, eikä FIA:n GT3-sääntöjen mukaisille autoille tarkoitetussa Championshipissa, niin voitaneen olettaa, että ihan kaikki (PoB) ei ole viimeisimpien FIA-sääntöjen mukaista.

Löytyykös Ford GT3:sta jopa luistonesto (joka sekin on kielletty NEZ GT -säännöissä)? Joissain GT-kolmosissa sellainenkin ymmärtääkseni on.

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.
 
Ylös