Pahoittelut jälkityöstä joten tehdään nyt sitten tämä kisan arvostelu.
Brasilia tarjosi Vettelille voiton suvereenin kisan muodossa ja Webber ajoi kakkossijalle. Red Bullit onnistuivat pääsemään Nicon ohi ja katoamaan jälleen näkymättömiin lukuunottamatta Alonson yritystä välillä ja Webberin konehuolia jolloin ero kaventui. Turva-auto auttoi myös Alonsoa ja muuta letkaa saamaan kiinni Red Bulleja. Alonson taktiikka pelkistä palkintosijoista alkaa purra ja mestaruustaisto tulee olemaan huippujännittävä. Lewis Hamilton ajoi jälleen sen minkä pystyi ja pitää erittäin teoreettisesti mahdollisuudet hengissä. Ainoa kunnon mahdollisuus on muiden keskeyttäessä ja Hamiltonin voittaessa kilpailun. Button menetti lopullisesti mahdollisuutensa mestaruuteen menemällä 10 kierrosta turhan aikaisin varikolle. Tällä taidettiin pelata sitä peliä Hamiltonille.
Mersun miehet ajelivat tasaisen kilpailun ja Schumilla ja Rosbergilla olivat jälleen omat vaikeutensa. Rosbergilla varikolla ja Schumilla kilpailun alussa. Nicolla oli sensaatiomainen kilpailu loistavan aika-ajon päälle. Taso on noussut kohisten ja paalulta lähtenyt nuori pilotti ei onnistunut pitämään pitempään Red Bulleja takanaan. Ensimmäinen paalu 100 kilpailuun sitten Nyrren 2005 ja Nick Heidfeldin ja Cosworthin ensimmäinen paalu sitten Rubinhon ja vuoden 1999 Ranskan kisan jossa Takagi diskattiin väärien renkaiden käytöstä ja 5 kuskia jäi 107 %:tin säännön uhriksi, mutta tuomaristo yksimielisesti tuomitsi aikojen johtuneen olosuhteista ja passitti kisaan ajamaan myös niinsanotut karsiutuneet kuljettajat. Kilpailu oli pieni pettymys, mutta hyviä suorituksia on odotettavissa ensi kaudeksi.
Kubican kilpailu meni pettymykseksi myös ja Kamuilla taas ohituksia ja viihdettä riitti. Kaluston ollessa parempi Kamuista voisi olla mihin vaan.
Jaimelle tuli Musta Pekka käteen ja ei pisteitä. Sutil ja Buemi ajelivat myös varsin värittömän kilpailun. Barrichellon kilpailu meni renkaiden puhkeamisiin ja Massan kisa meni varikolla penkin alle. Petrovin kisa meni penkin alle ja kohta eivät edes Venäjän isot rahat pelasta, jos tilanne jatkuu myös Abu Dhabissa näin. Heidfeldin kisa meni myös vaatimattomissa merkeissä. Heikki taas oli jälleen Toisen divisoonan nopein mies ja Bransonille taitaa tulla sovitus eteen.
Trulli oli myös nopeampi. Kummallakin Lotuksen ajajilla oli myös teknisiä murheita ja Virginillä oli myös ongelmia kisan aikana. Glock ajoi maaliin ja di Grassi suljettiin lopputuloksista jäätyään 9 kierrosta jälkeen eli teknisesti di Grassi keskeytti kilpailun. HRT:n Senna joka oli Klieniä nopeampi vain 2 ja 3:sissa harjoituksissa ja oli muutoin selvästi hitaampi kuin Klien. Mikä on sääli. Teknisiä murheita oli kummallakin kuljettajalla jälleen. Sennan pitäisi nostaa tasoaan Abu Dhabissa jos mielii edes jotenkin pääsevän parempaan tiimiin. Toki tiimille on luvattu parempaa kautta ensi vuodeksi mutta nähtäväksi jää.
Klienillä taas oli vaihdelaatikko tai hydrauliikka hajalla kun ajeli jatkuvasti joukon häntäpäässä jääden jopa kierroksia omalle tiimikaverilleen. Liuzzilla oli jarruongelmia ja lopulta kun ne pettivät niin seinään ajaminen oli väistämätön.
Kilpailun varikkokellot näyttivät taas aivan mitä sattuu, mutta renkaissa pehmeät renkaat kestivät joillakin vain 12 kierrosta ja joillakin 25 kierrosta. Kovat renkaat kestivät 50 kierrosta. Tällä kertaa hävisivät kummatkin renkaat verrattuna vanhoihin D ja B-seoksiin jotka kestivät 18-20 kierrosta ja 54 kierrosta. Ohituksia kilpailussa nähtiin lukuunottamatta jälleen terävintä kärkeä.
Tässä vaiheessa onnittelut Red Bullille ensimmäisestä maailmanmestaruudesta tiimien puolella!:thumbup:. Pitkä tie on kuljettu siitä kun tiimi aloitti kaudella 97 Stewartin nimellä. Kyseinen suunnitteli ensimmäisenä tiiminä autonsa tietokoneella (Ensimmäinen tietokonesuunnittelua kokeilut tiimi oli Simtek, mutta rahaa ei ollut eikä teknologiaa kyetty kehittämään). Sittemmin tuli voittoja, mutta tiimi meni Fordille (Jaguar) joka ei kyennyt isoista rahoista huolimatta kehittämään tiimiä. Lopulta Jaguar hävisi ja tilalle tuli Red Bull kun vuodesta 95 asti enemmän tai vähemmän mukana ollut sponsori osti tiimin ja lisäksi kakkostiimikseen Minardin joka nimettiin Toro Rossoksi. Toivottavasti myös kuskimestaruus menisi myös tähän tiimiin.
Sympaattinen tiimi sen ansaitsisi ja toisaalta ansaitsisi menettää sen. Webber kuljettajana ansaitsisi sen ja Australia on odottanut kauan titteliä aina siitä lähtien kun herra ajoi aikanaan Minardilla ne pisteet kotikisassaan ja lisäksi siitä asti kun Alan Jones voitti mestaruuden. Australian TV:ssä aikanaan ei paljoa näytetty paitsi kun Jones voitti mestaruuden sillä ensimmäinen kokonainen suora lähetys nähtiin vasta 1981 Monacossa. Aikoinaan YLE näytti lyhyen kausikoosteen ja myös päätöskisan koosteen TV2:lla keskellä yötä selostajana Juha Jokinen kaudella 1980. Vettel taas... mestaruus kuuluisi moraalisesti hänelle, mutta asenteen takia toivoisin vielä 1-3 kautta muita sijoja ja mestaruus vasta sitten. Nyt kun voittaisi niin pistäisi kyllä hieman ärsyttämään. Vettelistä yritetään tehdä uutta Schumia ja jonkinlaista tuotetta.:yuck:
Alonso taas... Oviedon äärimmäinen opportunisti voisi voittaa mestaruuden kun muut torailevat keskenään, mutta ihan vain Kimin savustamisen vuoksi en sitä toivo.:jaska: Hamiltonilla mestaruus voisi tulla sillä paineita ei ole ja jos tulisi keskeytyksiä tai muuta ja voitto niin olisi aikamoinen nousu mestariksi. Lisäksi Hamilton on muutenkin kun menestystä ei ole niin paljoa ollut niin alkanut pikkuhiljaa muuttua kuskina. Asenne ja omituiset Korkeampiin viittaavat lausahdukset kun saisi vähän korjausta niin ainakin hyväksi yleiskuskiksi pelisilmää olisi. Muutaman päivän kuluttua maailmanmestaruus on selvillä ja voidaan sanoa että paras mies voittakoon sen.