Formula 1 - Talvikausi 2010/11

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hulkenbergin arvio voimasuhteista.

Hulkenberg to AMuS:

Second corner:
- Red Bull: early on throttle, stable throught the whole corner, stable during accelaration
- Toro Rosso: Has to back off in the next lefthander, less stable, more understeer. Getting worse every lap as the tyres go off.
- Marussia Virgin: Very bad understeer, blocks the inner front wheel during braking, suspension settings are "bruatally stiff"

Chicane:
- Mercedes: Rosberg attack the curbes heavily. He likes the balance of the Mercedes
- Toro Rosso: well balanced
- Virgin: Glock wrestling the car through it. Stiff suspension. Has to brake 5 meter earlier than other cars
- Ferrari: unstable under braking (could be due to KERS). Best car in high speed corners.
- Renault: Petrov takes a different line through the chicane. Sounds like 'damaged' engine

Two corners before chicane:
- Renault: almost no understeer, but instable rear under braking
- Mercedes: stable rear, but a lot more understeer
- Ferrari: understeer, but early on the throttle. Even when unstable easy to drive. Looks faster than Mercedes
- Toro Rosso: wobbling rear

Fast lefthander:
- Ferrari on a different line than Mercedes, but Ferrari looks a lot faster. Mercedes seems to be heavier though.
- Sauber: nervous rear end
- Toro Rosso: Alguersuari uses the kerbs on the exit, meaning he has confidence in the car as a little understeer will put you off track.

Final corner:
Red Bull, Ferrari and McLaren are all stable under braking, and the drivers are early on the throttle The three are quite close together in the same league.
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/huelkenberg-red-bull-und-ferrari-gefallen-mir-am-besten-3426419.html
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Toivottavasti pääsemme nauttimaan tänään limitillä ajoa kevyillä autoilla + super softeilla koska Jereziin ei enää tulla. :thumbup:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Toivottavasti pääsemme nauttimaan tänään limitillä ajoa kevyillä autoilla + super softeilla koska Jereziin ei enää tulla. :thumbup:
Barrichello vetäisi jo aika kevyellä autolla 1:20.677. Schumin ja Heidfeldin kovat ajat eivät näytäkään enää niin kovilta, kun Williamsilla vedetään samaa kyytiä. :eek:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
heikki on jossain vaiheessa ajellut raskaalla ainakii...
"Three runs completed. Heikki's 6th - 1.24.023 on heavy fuel"
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Frank Dernien sanomaa. http://live.autosport.com/commentary.php/id/309

Autosport sanoi:
12:21 Veteran F1 engineer Frank Dernie, who worked for Williams, Lotus, Benetton, Ligier, Arrows and Toyota, has been in touch with his thoughts on testing:

"Enjoying the live coverage from the test. I thought readers may be interested in the type of testing teams are likely to be doing.

"Every engineer has a different approach to keeping the others guessing. The fact is that, by miles, the most important thing everyone needs to do is learn how to get the best from the tyres. You learn almost nothing running light, so it is unlikely that any serious team will run low fuel at all, or if they do one or two runs only.

"A car set up well for the tyres whilst heavy will be good light, the converse is almost never true. It means that it is quite likely nobody important will show their true pace before the first race.

"Getting a race distance on the car is crucial. The best way to evaluate the competitiveness of the teams will be to compare the pace in the race simulations, but this data is rarely published, unfortunately.

"The list of fastest times, which is always published, is probably the least useful testing information an observer gets!

"Cheers, Frank"
Pääkohdat suomeksi:
- Renkaat, renkaat ja vielä kerran renkaat. Tärkeintä on ymmärtää, miten renkaista saadaan kaikki irti, ja kevyellä autolla siitä ei opita yhtään mitään.

-Jos säädöt toimii raskaalla autolla, silloin ne toimii myös kevyellä. Toisinpäin tämä ei päde.

- Kisapituuden ajaminen on tärkeää uudella autolla. Paras tapa vertailla eri tallien autoja on tarkastella kisasimulaatioita. Tallit ei aina vaan valitettavasti huutele toimistaan julkisesti.

- Päivän päätteeksi julkaistavat tuloslistat ovat turhinta testeistä saatavaa informaatiota.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Testituloksista voi kuitenkin saada jotain tietoa siitä, että kuka on nopea tai oletettavasti nopea. Kuukauden kuluttua nähdään sitten, että kuka on tehnyt kotiaskareensa parhaiten.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Testituloksista voi kuitenkin saada jotain tietoa siitä, että kuka on nopea tai oletettavasti nopea.
Mutta onhan se nähty historian saatossa kerta toisensa jälkeen, miten talvikaudella "hirveän kovaa" menneet yllättäjäautot löytyvätkin kauden alkaessa jostain aivan muualta kuin kärjestä. Ainoa mieleen tuleva poikkeus tähän on Brawn.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mutta onhan se nähty historian saatossa kerta toisensa jälkeen, miten talvikaudella "hirveän kovaa" menneet yllättäjäautot löytyvätkin kauden alkaessa jostain aivan muualta kuin kärjestä. Ainoa mieleen tuleva poikkeus tähän on Brawn.
Näin juuri, 2009 muutenkin passas testivauhdit yllättävän hyvin kisavauhtiin. Muuten on kyllä aika arpaa ollut.

Mutta toivoahan saa aina, eli jospa se Renault olisi oikeastikin kovan luokan pirssi..
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mutta toivoahan saa aina, eli jospa se Renault olisi oikeastikin kovan luokan pirssi..
Toki saa toivoa. Tuo Dernien kommentti vastasi kyllä hyvin kyllä hyvin sitä, mitä itse olen näiden talvitestien "tuloksista" ajatellut.

T: Nim. "McLarenin talvitestejä 1994-1997 seurannut"
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Senna ajanut 1:21:990, ei pysy Heidfeldin tahdissa jos vaan on samanlaiset testiohjelmat.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Buttosella aika hyvä vauhti pidemmässä vedossa. Barrichello möyriny jossain välissä taas tosi hidasta vauhtia.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olisit seurannut vielä vuoden 1998 testit, silloin testikauden kovin auto oli kauden alussa ylivoimainen.
Kyllähän seurasinkin, mutta silloin se ei ollut kovin yllättävää.

Pointtihan oli, että hyvin harvoin nuo talvitestien yllättäjät ovat enää siinä samassa yllättävässä vauhdissa kauden alkaessa.

Tuo kauden 1998 alun ylivoimaisesti nopeimman auton valmistajan edellinen auto kun oli ollut sarjan parhaita jo loppukaudella 1997.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pointtihan oli, että hyvin harvoin nuo talvitestien yllättäjät ovat enää siinä samassa yllättävässä vauhdissa kauden alkaessa.
Todellinen pointti on siinä, että nämä yhden kierroksen ihmeet kyllä löytää joukosta, jos viitsii seurata testejä vähänkään tarkemmin kuin mitä nuo tuloslistat kertovat. Vuosituhannen vaihteen Prostin tai Arrowsin yksittäiset huippuajat olivat selvästi tallin testeissä esittämää normaalitahtia hitaampia, ja niistä kyllä näki vilunkipelin melko kauas. Sitä vastoin se, että talli olisi huippuiskussa koko ajan myös pitkissä stinteissä vaatisi auton ajattamista koko ajan merkittävästi alipainoisena tai muita merkittävästi pienemmällä bensakuormalla ja täten koko testiohjelman uhraamista, eli jos viitsii pitää silmänsä auki, eivät nämä "yllätykset" kovin hyvin läpi mene.

Mitä tulee Renault'hon, niin se on päässyt kärkivauhtiin myös ja etenkin pitkissä vedoissa. Kyse ei ole niin suuresta hyppäyksestä viime vuoteen, etteikö sitä voisi uskoa etenkin ottaen huomioon autoon tehdyt rohkeat muutokset, ja talli on minusta selkeä kandidaatti kolmen kärkeen jos auton potentiaalia katsotaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pointtihan oli, että hyvin harvoin nuo talvitestien yllättäjät ovat enää siinä samassa yllättävässä vauhdissa kauden alkaessa.
Niin, tuskinpa kovin moni Saubereita podiumtaisteluun odottaa, vaikka nyt testeissä ihan kärkipäässä keikkuvatkin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös