Kausi 2010- mitä jäi käteen?

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Ehkä olisi parempi siirtyä siihen, että renkaiden koostumuksia saisi käyttää täysin vapaasti. Tällöin joku voisi kokeilla esimerkiksi 3 pysähdyksen taktiikkaa superpehmeillä renkailla tai joku 0 pysähdyksen taktiikkaa superkovilla. Tai joku voi vaihtaa taktiikkaa kesken kisan samaan tapaan mitä Ferrari harrasti 90-luvun lopussa Schumin kanssa.
Ainakin minun mielestäni kisat muuttuisivat huomattavasti mielenkiintoisemmiksi, mikäli pakollinen molempien seosten käyttäminen poistettaisiin. Ilmeisesti herrat kuitenkin eri mieltä, kun näin ei ole?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No nythän se nähtiin, että kovat kestivät paria poikkeusta lukuunottamatta koko kisamatkan ja välillä jopa pehmeätkin. Ilman pakollista renkaanvaihtoa kisat mentäisiin (paria poikkeusta lukuuottamatta) tyystin ilman stoppeja. Ainakin viimekauden seoksilla. Katsotaan mitä Pirelli tuo.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
No nythän se nähtiin, että kovat kestivät paria poikkeusta lukuunottamatta koko kisamatkan ja välillä jopa pehmeätkin. Ilman pakollista renkaanvaihtoa kisat mentäisiin (paria poikkeusta lukuuottamatta) tyystin ilman stoppeja.
Joku voisi kokeilla tätäkin, mutta epäilen, että tämä olisi nopein tapa ajaa kisa loppuun. Monacossa ja Magny coursissa ajallisesti nopein tapa oli ainakin välitankkauksien aikaan 3 stopin taktiikka. Muistaakseni Ferrari käytti joku vuosi Magnyssä peräti 4 stopin taktiikkaa. Kyllähän siinä olisi saman tasoisten autojen välillä jotain 4 sekuntia eroa kiekalla ja lopussa vielä enemmän. Nähtiinhän se tänäkin vuonna, kun joku Kobayashi meni heittämällä ohi lopussa pehmeillä renkailla. Sillä tavallahan voisi ajaa koko kisan, mutta kun pitää käyttää niitä kovia niin ei oikein onnistu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joku voisi kokeilla tätäkin, mutta epäilen, että tämä olisi nopein tapa ajaa kisa loppuun. Monacossa ja Magny coursissa ajallisesti nopein tapa oli ainakin välitankkauksien aikaan 3 stopin taktiikka. Muistaakseni Ferrari käytti joku vuosi Magnyssä peräti 4 stopin taktiikkaa. Kyllähän siinä olisi saman tasoisten autojen välillä jotain 4 sekuntia eroa kiekalla ja lopussa vielä enemmän. Nähtiinhän se tänäkin vuonna, kun joku Kobayashi meni heittämällä ohi lopussa pehmeillä renkailla. Sillä tavallahan voisi ajaa koko kisan, mutta kun pitää käyttää niitä kovia niin ei oikein onnistu.
Autot ovat kuitenkin samanpainoisia, toisin kuin välitankkauksen aikaan. Etu ei olisi lähelläkään neljää sekuntia, ellei Pirelli tee aivan järkyttävää eroa seoksien väliin (eikä tee).

Ilman renkaanvaihtoa Kobayashi olisi ollut podiumilla. Renkaanvaihdosta on hyötyä vain, mikäli sen avulla kyetään samaan kiinni renkaanvaihtoon mennyt aika. Puolen minuutin tappion kiinni kurominen on suhteellisen hankalaa samanpainoisilla autoilla, varsinkin kun pehmeiden suorituskyky laskee suhteellisen nopeasti muutaman kierroksen jälkeen.

Käytännössä optimaalinen kisataktiikka osataan kohtalaisen hyvin laskea, eikä eri tallien taktiikoissa siksi ole suuria eroja. Pikkutalleilla, joilla ei ole mitään menetettävää on varaa riskeerata, kuten Sauberilla Valenciassa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Käytännössä optimaalinen kisataktiikka osataan kohtalaisen hyvin laskea, eikä eri tallien taktiikoissa siksi ole suuria eroja. Pikkutalleilla, joilla ei ole mitään menetettävää on varaa riskeerata, kuten Sauberilla Valenciassa.
Kisoissa on kuitenkin yleensä muuttujia (esim. turva-auto), joiden takia nuo laskelmat ovat usein ihan yhtä tyhjän kanssa. Ja kyllähän Ferrarilla osattiin tyriä kisataktiikka viimeisessä kisassa, vaikka Alonson pysähdysajankohta ei varmasti ollut laskelmien mukaan se optimaalisin. Viime kaudella trendinä oli enneminkin laskelmien sijaan reagointi toisten tallien pysähdyksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisoissa on kuitenkin yleensä muuttujia (esim. turva-auto), joiden takia nuo laskelmat ovat usein ihan yhtä tyhjän kanssa. Ja kyllähän Ferrarilla osattiin tyriä kisataktiikka viimeisessä kisassa, vaikka Alonson pysähdysajankohta ei varmasti ollut laskelmien mukaan se optimaalisin. Viime kaudella trendinä oli enneminkin laskelmien sijaan reagointi toisten tallien pysähdyksiin.
Toki näinkin, mutta ne muuttujat vain muuttavat laskelmia. Loppukaudesta reagointi pahimpien kilpailijoiden tekemisiin on luonnollista, vaikka se nyt Ferrarilla omaan nilkkaan kapsahtikin. Ja poikkeuksellisissa olosuhteissa kuten turva-auton kanssa on usein turvallisempaa toimia kuten edelläolevatkin, eikä riskeerata, että on se ainut kärsijä.

Ei tuolla tasolla kärkitallit toimi lottoamalla taktiikoita. Pikkutallit, joilla pisteet muuten olisivat tiukassa voivat rohkeammin kokeilla, kun menetettävää ei ole, mutta saavutettavaa hyvällä onnella paljon.

Edelleen: Jos rengassääntö vapautettaisiin, saataisiinko kärkitallien välille erilaisia taktiikoita? Ei.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Kaudesta jäi käteen 275 euroa.

Ennen kauden alkua löin serkkuni kanssa vetoa, siitä voittaako Nico Schumin pisteissä. Minä olin Nicon kannalla. Panos 100 €.

Vastaavan vedon löin myös erään kaverini kanssa, mutta panos oli 75 €.

Muutama kisa ennen kauden loppua löin erään toisen kaverini kanssa vetoa siitä, voittaako Webber mestaruuden. Olin sitä mieltä, että ei voita. Panos 100 €.

Tuo viimeinen satku on muuten vielä saamatta, mutta eiköhän se sieltä pikkuhiljaa tule.

:alppu:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Toki näinkin, mutta ne muuttujat vain muuttavat laskelmia. Loppukaudesta reagointi pahimpien kilpailijoiden tekemisiin on luonnollista, vaikka se nyt Ferrarilla omaan nilkkaan kapsahtikin. Ja poikkeuksellisissa olosuhteissa kuten turva-auton kanssa on usein turvallisempaa toimia kuten edelläolevatkin, eikä riskeerata, että on se ainut kärsijä.

Ei tuolla tasolla kärkitallit toimi lottoamalla taktiikoita. Pikkutallit, joilla pisteet muuten olisivat tiukassa voivat rohkeammin kokeilla, kun menetettävää ei ole, mutta saavutettavaa hyvällä onnella paljon.

Edelleen: Jos rengassääntö vapautettaisiin, saataisiinko kärkitallien välille erilaisia taktiikoita? Ei.
En mä niin väittänytkään. Mutta kyseenalaistan noiden ennakkosuunitelmien vaikutuksen lopulliseen taktiikkaan. Suurempi vaikutus lopulliseen pysähdyksen ajankohtaan on kisassa tapahtuvilla asioilla, joita on hyvin vaikea ennakoida. Esimerkiksi jos radalle tulee trulli-juna johonkin kohtaan niin pysähdys tehdään heti, kun varikolta päästään tuon junan eteen ja ne ennakkosuunnitelmat, joissa pysähdys on laskelmoitu jonkun kierroksen x kohdalle, unohdetaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En mä niin väittänytkään. Mutta kyseenalaistan noiden ennakkosuunitelmien vaikutuksen lopulliseen taktiikkaan. Suurempi vaikutus lopulliseen pysähdyksen ajankohtaan on kisassa tapahtuvilla asioilla, joita on hyvin vaikea ennakoida. Esimerkiksi jos radalle tulee trulli-juna johonkin kohtaan niin pysähdys tehdään heti, kun varikolta päästään tuon junan eteen ja ne ennakkosuunnitelmat, joissa pysähdys on laskelmoitu jonkun kierroksen x kohdalle, unohdetaan.
Lopullinen taktiikka on sovelma alkuperäisestä taktiikasta, joten tottakai ennakkosuunnitelmilla on vaikutus siihen.

Tälläkin kaudella tällä foorumilla tuskailtiin sitä, että miksi kaikki aina ajavat samalla taktiikalla. Minusta se on merkki siitä, että pääosin on voitu mennä laskelmien mukaan. Toki poikkeuksellisiakin kisoja on ollut, mutta onko poikkeuksellisilla olosuhteilla ollut suurempi vaikutus pysähdysten ajankohtaan kuin alkuperäisillä taktiikoilla? Tutkimatta asiaa sen tarkemmin väittäisin, että ei. Eli yksinkertaistaen: arvelen, että renkaanvaihto on useammin tapahtunut alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kuin siitä poiketen.

-Edit- En laske esim. Safety Carista tai trullijunista johtuvia parin kierroksen heittoja taktiikan muutoksiksi. Ei ne taktiikat mitään kiveen kirjoitettuja ole alunperinkään, vaikka laskelma tietyn optimaalisen vaihtokierroksen tuottaisikin.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Hamiltonhan käytti 2 stopin taktiikkaa Australiassa. Pehmeillä renkailla otti helposti kiinni Ferrarit 30sek, mutta ei sitten päässyt ohi ja kolaroi lopussa. Kyllä se repi 3-4 sekuntia nopeampia kierroksia. Tuosta o helposti laskettavissa, että ainakin 2 stopin taktiikka olisi tuossa kisassa ollut tyhjällä radalla ajattaessa nopeampi vaihtoehto
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Rengassääntöihin voisi soveltaa vapaavalintaisia usean eri seoksen renkaita niinkuin viimeksi kaudella 93 kun oli bensakielto voimassa. Tosin tiimit tuolloinkin ottivat nimeenomaan radalle sopivimman seoksen ja riskit jäivät usein vain keskikastin tai peräpään kuskien vastuulle. Kärkimiehetkin voivat ottaa riskejä tai ottaa jopa ylimääräistä salaista taktiikkaa käyttöön. Monet muistavat Schumin 4 pysähdyksen taktiikan välitankkausajalta, mutta Kekekin teki kerran niin Australiassa. Keke käytti 4 pysähdyksen taktiikkaa menestyksekkäästi. Kekellä oli kuitenkin se ero Schumiin nähden, että Kekellä oli tarve saada uudet renkaat vain varmuuden vuoksi. Lopulta Keken taakse jääneet Ligierit hävisivät reilusti ja siinä oli kotikatsomossa ja Jokisella selostamossa ihmettelemistä taktiikasta.

Kuitenkin sen enempää menneeseen viittaamatta tuollainen vapaa valinta voisi tuoda jännitystä kisoihin. Erityisesti jos pehmeät tai superpehmeät olisivat kuin vanhat D-seokset jollakin paljon rengasta kuluttavalla radalla. Silloin ainakin varikkokäyntejä nähtäisiin. Lisäksi myös kaikkein kovimmillakin seoksilla joutuisi käymään varikolla kuten aikoinaan Magny-Coursissa A-seoksilla joutui melkein aina käymään kaksikin kertaa varikolla renkaiden kulumisen takia. Yleensä kyseisellä seoksella ajeli yhdellä pysähdyksellä tai ilman stoppia maaliin asti. Kanadassa renkaat kuluivat tällä kaudella erittäin paljon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ilman renkaanvaihtoa Kobayashi olisi ollut podiumilla. Renkaanvaihdosta on hyötyä vain, mikäli sen avulla kyetään samaan kiinni renkaanvaihtoon mennyt aika. Puolen minuutin tappion kiinni kurominen on suhteellisen hankalaa samanpainoisilla autoilla, varsinkin kun pehmeiden suorituskyky laskee suhteellisen nopeasti muutaman kierroksen jälkeen.
Olen jossain määrin eri mieltä. Radoilla, joilla rengas kului rajummin kahden pysähdyksen taktiikka olisi ollut jokusen kerran nopeampi. Erilaisia taktiikoita ei nähdä syystä, jonka mn97 toi jo esiin, eli ohittamisen vaikeuden vuoksi. Jos taktiikoihin tosissaan halutaan eroja, pitää ohittamista kyetä helpottamaan niin paljon, että taktiikat, joissa nousu joudutaan tekemään radalla tulevat kokeilemisen arvoisiksi. Nykytilanteessa väärään väliin tulo radalla pilaa kaikki mahdollisuudet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen jossain määrin eri mieltä. Radoilla, joilla rengas kului rajummin kahden pysähdyksen taktiikka olisi ollut jokusen kerran nopeampi. Erilaisia taktiikoita ei nähdä syystä, jonka mn97 toi jo esiin, eli ohittamisen vaikeuden vuoksi. Jos taktiikoihin tosissaan halutaan eroja, pitää ohittamista kyetä helpottamaan niin paljon, että taktiikat, joissa nousu joudutaan tekemään radalla tulevat kokeilemisen arvoisiksi. Nykytilanteessa väärään väliin tulo radalla pilaa kaikki mahdollisuudet.
No, jospa ne buustinappulat ja kääntyvät takasiivet helpottaisivat sen verran ohittamista, että tämäkin tulee testattua ensi kaudella.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Kisojen tiukkuus on suuri syy, että ylimääräisiä renkaanvaihtoja ei tehdä. Jos olisit vaikka tilanteessa, että olet kisan kakkosena aivan ykkösen kannassa ja ero kolmanteen sijaan on puoli minuuttia, niin tuollainen riski olisi varmaan ihan kannattava, sillä jos varikkokäynti menee hyvin niin toinen sija säilyy helposti.

Espanjassa muistaakseni Alonsolle sanottiin radiossa, että voidaan tehdä ylimääräinen stoppi. Hän ajoi siinä vaiheessa neljäntenä ja ero viidentenä olleeseen Schumiin oli aika reilu. No, Alonso ei toista stoppia tehnyt. Alonso nousi sitten Vettelin ja Hamiltonin epäonnen myötä kakkoseksi.
 
Ylös