Erikoisimmat kilpa-autot

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täällä on ollut spesiaalitoikkeja mm. LeMans ja Ferrari -erikoisuuksista, mutta yleistoikki puuttui ko. aihepiiristä.

Lotus 38/1 (Indianapolis 500, 1965)

http://www.youtube.com/watch?v=U7wlrUO5plE

The 38 was specially designed with an "offset" suspension, with the car body situated asymmetrically between the wheels, offset to the left using suspension arms of unequal length. Although in theory this was better suited for the ovals (which have only left turns), for example by evening out tyre wear between the two sides, in practise the handling was sufficiently idiosyncratic that the concept never caught on widely.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_38

Eipä kyllä koskaan aiemmin tullut noteerattua että tuon auton rungon keskilinja on lähempänä vasemman kuin oikean puolen pyöriä. Ovaalispesiaali joka ilmeisesti jäi muutamaan harvinaiseen kokeiluun.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Alfa Romeo T33/6/12 6-Wheel Project



Kuorma-autojen lisäksi paripyöriä on nähty myös kokeiltavan kilpa-autoissa:



Auto Union


1977 Ferrari 312T6
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Chapparal 2J. Moottorina 8.1 litrainen Chevy V8. Kolmivaihteinen automaattilaatikko, joten kuski saattoi keskittyä vasemman jalan käyttämiseen vain jarrutuksissa. Puhaltimien/(Imureiden itseasiassa) tarkoitus oli imeä ilmapatja pois auton alta ja näin "liimata" se rataan kiinni.
Konstruktio ei ollut mikään suuri menestys kiitos erilaisten mekaanisten ongelmien ja kaiken huipuksi SCCA kielsi konstruktion kauden 1970 jälkeen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Chapparal 2J. Moottorina 8.1 litrainen Chevy V8. Kolmivaihteinen automaattilaatikko, joten kuski saattoi keskittyä vasemman jalan käyttämiseen vain jarrutuksissa. Puhaltimien/(Imureiden itseasiassa) tarkoitus oli imeä ilmapatja pois auton alta ja näin "liimata" se rataan kiinni.
Konstruktio ei ollut mikään suuri menestys kiitos erilaisten mekaanisten ongelmien ja kaiken huipuksi SCCA kielsi konstruktion kauden 1970 jälkeen.
Autossa hyödynnettiin samaa periaatetta kuin tässä Brabham BT46:ssa

Brabhamissa potkuri pyöri suoraan moottorin voimalla, Chaparrallissa oli 2 moottorikelkan 2-tahtimoottoria käyttämässä imureita


autolla ajoi mm. legendaarinen Vic Elford

http://ashcom.homestead.com/elford2j.html
 
Viimeksi muokattu:
Ylös