Säädettävä takasiipi

Onko säädettävä takasiipi hyvä sääntömuutos?


  • Äänestäjiä yhteensä
    30
  • Äänestys suljettu. .
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Avattava takasiipi

Yksi tulevan kauden sääntömuutoksista on ajon aikana säädettävä takasiipi. Siiven kulmaa saa muuttaa ajon aikana vapaasti harjoitusten ja aika-ajojen aikana, mutta kisassa vain, jos (kaikkien kohtien on oltava voimassa):
  • olet alle sekunnin päässä edellä olevasta autosta
  • on kulunut kaksi kierrosta startista tai turva-auton poistumisesta radalta
  • olet ennalta määrätyssä paikassa radalla.
Ehtojen täyttyessä kuljettajan rattiin syttyy valo, jonka jälkeen hän voi säätää siipensä ohitusasentoon. Siipi palautuu normaaliin asentoon kuljettajan painaessa jarrua.

Onko kyseessä mielestäsi hyvä sääntömuutos? Polli tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sellainen tähdennys vielä, että tuo paikka, jossa siiven saa kisassa käyttöön määritellään ratakohtaisesti, eli mitään puolivälissä suoraa ohi puhaltamista tuskin tullaan uuden siiven vuoksi näkemään. Minusta on hyvä, että ohituksia pyritään saamaan radikaaleinkin muutoksin, enkä sikäli ole tätä vastaan. Toimivuus nähdään kuitenkin vasta kisoissa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jaahas, jaskasin näköjään tuon pollin sulkeutumisajan. No on tässä kuitenkin melkein pari viikkoa aikaa äänestää.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Vaikee sanoo vielä onko toimiva systeemi, sen näkee sit kisoissa. Alonso ja Massahan sitä valittivat jo, että nappeja tulee ohjaamoon koko ajan lisää ja ajamisen lisäksi kuskilla pitää olla pianistin sormet kun namiskoja räpläillään koko ajan. En kuitenkaan usko pysyvää sääntömuutosta tästä, muutaman vuoden mukana sitten taas keksitään uusii kikkoja. Nää uudet kuluvammat renkaat näkisin tärkeempänä ohitusten kannalta jolloin saadaa rengasrulettia pyörimään ja heikkenevää pitoa radalle.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Paha sanoa ennen ensimmäistäkään kilpailua. Ja kuten viime kaudella nähtiin, ei yhden kisan jälkeen kannata alkaa panikoimaan...

Pahimmassa tapauksessahan radoille tulee vain yksi ohituspaikka, eivätkä kuljettajat jaksa edes yrittää ohittaa muualla. Tai sitten kukaan ei halua ohittaa ennen viimeistä kierrosta.

Katsellaan parin kisan jälkeen uudestaan. Jos tämä vehje parantaa show'ta tekemättä sitä turhan keinotekoisesti, niin ei muuta kuin tervetuloa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käytännön toimivuus on tietenkin tässä vaiheessa vielä kysymysmerkki, mutta FIA:n on tarkoitus noilla rajatuilla käyttöpaikoilla säädellä ohittamisen helppoutta. Alkukausi tullee sen suhteen olemaan jonkin verran hakemista, joten tosiaan Bahrainin perusteella ei kannata liikaa panikoida.

Ohitusten helpottaminen on toki tervetullutta, mutta kyllä tämä hieman keinotekoiselta tavalta tuntuu. Varsinkin kun käyttö on tuolla tavalla pilkutarkasti säädelty ja nimenomaan pelkästään takanatulijan suosimiseksi. Siinä mielessä jokin rajallinen buustinappula á la A1 tai kierrosrajoittimen hetkellinen poisottaminen olisivat jollain tavalla kilpailullisempia tapoja. Edellinen on taktinen ratkaisu, missä ja milloin harvat buustit käyttää ja hyökkäykseen vai puolustukseen. Jälkimmäinen taas vaarantaisi koneen kestävyyden/lyhentäisi käyttöikää. Tietysti nuo voisi yhdistääkin niin, että buusti olisi juuri kierrosrajoittimen poisto.

Mutta nyt siis on valittu kaikenlaisten olemattomasti vaikuttaneiden yritelmien jälkeen konsti joka takuuvarmasti toimii, kunhan parametrit vain laitetaan kohdilleen. Nähtäväksi jää miten hyvin homma onnistuu.
 

Servant

Member
Liittynyt
17.1.2011
Viestit
7
Sijainti
Länsi-suomi
Niinkuin ylempänä jo todettiin, kuulostaa tämä varsin hyvältä, ainakin paperilla. Käytäntö on asia erikseen, mutta luulisi että tämä säädettävä takasiipi yhdistetty KERS:iin loisi niitä ohitustilanteita.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ohitusten helpottaminen on toki tervetullutta, mutta kyllä tämä hieman keinotekoiselta tavalta tuntuu. Varsinkin kun käyttö on tuolla tavalla pilkutarkasti säädelty ja nimenomaan pelkästään takanatulijan suosimiseksi. Siinä mielessä jokin rajallinen buustinappula á la A1 tai kierrosrajoittimen hetkellinen poisottaminen olisivat jollain tavalla kilpailullisempia tapoja. Edellinen on taktinen ratkaisu, missä ja milloin harvat buustit käyttää ja hyökkäykseen vai puolustukseen. Jälkimmäinen taas vaarantaisi koneen kestävyyden/lyhentäisi käyttöikää. Tietysti nuo voisi yhdistääkin niin, että buusti olisi juuri kierrosrajoittimen poisto.
Quottasin kahdesta syystä:
1) Olen tismalleen samaa mieltä.
2) Löysin Webslavelta kirjoitusvirheen.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kaikki ideat jotka voivat edes teoreettisesti parantaa mahdollisuuksia ohittamiseen ovat tervetulleita. En tuomitse ennen kuin muutamassa kisassa on nähty systeemi käytössä. Mielestäni helpoin keino olisi kuitenki lydöä autoihin alle todella nopeasti kuluvat renkaat jolloin radalla nähtäisiin varmasti erikoisia tilanteita. Parhaillaan autojen suorituskyvyt menisi kisan aikana aivan ristiin, jolloin ei voitaisi välttyä ohituksilta ja sen mukana tuomasta actionista.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Ohitusten helpottaminen on toki tervetullutta, mutta kyllä tämä hieman keinotekoiselta tavalta tuntuu. Varsinkin kun käyttö on tuolla tavalla pilkutarkasti säädelty ja nimenomaan pelkästään takanatulijan suosimiseksi. Siinä mielessä jokin rajallinen buustinappula á la A1 tai kierrosrajoittimen hetkellinen poisottaminen olisivat jollain tavalla kilpailullisempia tapoja. Edellinen on taktinen ratkaisu, missä ja milloin harvat buustit käyttää ja hyökkäykseen vai puolustukseen. Jälkimmäinen taas vaarantaisi koneen kestävyyden/lyhentäisi käyttöikää. Tietysti nuo voisi yhdistääkin niin, että buusti olisi juuri kierrosrajoittimen poisto.
Mun mielestä nykyään toimis ihan hyvin kierrosrajoituksettomuus koska omapa on häpeänsä jos menee revittelemään ylikierroksilla turhan paljon eikä sitten olekaan kahdeksaa moottoria koko kaudelle.

Takasiipipelleilylle taas EI, on turhan keinotekoista.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Käytännön toimivuus on tietenkin tässä vaiheessa vielä kysymysmerkki, mutta FIA:n on tarkoitus noilla rajatuilla käyttöpaikoilla säädellä ohittamisen helppoutta. Alkukausi tullee sen suhteen olemaan jonkin verran hakemista, joten tosiaan Bahrainin perusteella ei kannata liikaa panikoida.

Ohitusten helpottaminen on toki tervetullutta, mutta kyllä tämä hieman keinotekoiselta tavalta tuntuu. Varsinkin kun käyttö on tuolla tavalla pilkutarkasti säädelty ja nimenomaan pelkästään takanatulijan suosimiseksi. Siinä mielessä jokin rajallinen buustinappula á la A1 tai kierrosrajoittimen hetkellinen poisottaminen olisivat jollain tavalla kilpailullisempia tapoja. Edellinen on taktinen ratkaisu, missä ja milloin harvat buustit käyttää ja hyökkäykseen vai puolustukseen. Jälkimmäinen taas vaarantaisi koneen kestävyyden/lyhentäisi käyttöikää. Tietysti nuo voisi yhdistääkin niin, että buusti olisi juuri kierrosrajoittimen poisto.

Mutta nyt siis on valittu kaikenlaisten olemattomasti vaikuttaneiden yritelmien jälkeen konsti joka takuuvarmasti toimii, kunhan parametrit vain laitetaan kohdilleen. Nähtäväksi jää miten hyvin homma onnistuu.
Mielestäni yksikään talli ei kisoissa käytä moottoria aivan täysillä kierrosluvuilla, joten juurikin tämä "ohitusnappi" oli kaikkien käytössä jo menneellä kaudella. Ekana mieleen tulee Istanbulin kisa jossa Vetteliä radiolla kehotettiin juurikin näppäilemään tätä namiskuukkelia jotta saisi paremmat vauhdit Webberin kylkeen
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni yksikään talli ei kisoissa käytä moottoria aivan täysillä kierrosluvuilla, joten juurikin tämä "ohitusnappi" oli kaikkien käytössä jo menneellä kaudella. Ekana mieleen tulee Istanbulin kisa jossa Vetteliä radiolla kehotettiin juurikin näppäilemään tätä namiskuukkelia jotta saisi paremmat vauhdit Webberin kylkeen
Luulen kyllä, että se "ohitusnappi" säätää bensiiniseosta laihemmalle ja tekee muuta vastaavaa taikuutta muutaman lisähevosen saamiseksi väliaikaisesti käyttöön. Ylimmällä vaihteella moottoria ei toki päästetä likikään rajoittimelle asti normaalitilanteessa, mutta se taas johtuu pienen pelivaran jättämisestä imuun pääsemisen tai tuon napin käytön varalle. Minun tietääkseni yksikään talli ei rajoita moottorin kierroslukuja enää tuosta 18 tuhannesta pääsyynä se, että moottorit on aikanaan suunniteltu parikin tuhatta kierrosta korkeammille kierrosluvuille.
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Luulen kyllä, että se "ohitusnappi" säätää bensiiniseosta laihemmalle ja tekee muuta vastaavaa taikuutta muutaman lisähevosen saamiseksi väliaikaisesti käyttöön. Ylimmällä vaihteella moottoria ei toki päästetä likikään rajoittimelle asti normaalitilanteessa, mutta se taas johtuu pienen pelivaran jättämisestä imuun pääsemisen tai tuon napin käytön varalle. Minun tietääkseni yksikään talli ei rajoita moottorin kierroslukuja enää tuosta 18 tuhannesta pääsyynä se, että moottorit on aikanaan suunniteltu parikin tuhatta kierrosta korkeammille kierrosluvuille.
Vaikka koneet suunniteltiinkin aikanaan parituhatta kierrosta kovemille kierroksille, ajettiin niillä myöskin parisataa kierrosta vähemmän rataa ympäri. Mutta kuten sanoit, seoksia he taitavat pääasiassa säädellä. Kierrosluvun rajoittimen kiertäminen napilla olisi varmasti halvempi ratkaisu verrattuna Kers-järjestelmään.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
En perustele mutta mielestäni todella syvältä. :yuck:
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Persiistä koko juttu! Tälläset "säännöt" antaa taas mahdollisuuden tulkinta virheisiin, kuten (olet alle sekunnin päässä edellä olevasta autosta) en usko että tulee toimimaan. Mielestäni aerodynamiikan suhteen pitäis palata 90-luvun alkuun ja satsata mekaaniseen pitoon ja useampi rengas toimittaja.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Nostelen omaa toikkiani...

Mutta oli mulla ihan asiaakin. Olen sen verran muuttanut mieltäni, että pidän siipeä hyvänä uudistuksena, jossa on kuitenkin vielä parannettavaa. Siipi selvästi helpottaa läheelle pääsyä, muttei tee ohittamisesta liian helppoa.

Huonoina puolina on sekavat viivasähellykset (ei ole näkynyt kahta viivaa siellä sekunnin mittaamisalueella, kuten vielä ennen kautta puhuttiin), joka johtaa siihen, että pitää luottaa omaan arviointiin siinä, saako sitä siipeä käyttää. Onneksi siiven avautimsen/sulkeutumisen huomaa selvästi. Minua häiritsee myös väärinkäytöt (Alonso)/toimintahäiriöt (Schumi) sekä epäselvyys siitä, miten FIA sallii siiven käytön.

Lisäksi mua kiinnostaa tietää, aukeaako se siipi siitä napista painamalla kisan aikana, vaikkei siihen ole lupaa annettu.

Niin ja kuulemma harkitaan, että liikuteltavaa takasiipeä ei käytettäisi Monacossa. Kai ihan tolkku päätös.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huonoina puolina on sekavat viivasähellykset (ei ole näkynyt kahta viivaa siellä sekunnin mittaamisalueella, kuten vielä ennen kautta puhuttiin), joka johtaa siihen, että pitää luottaa omaan arviointiin siinä, saako sitä siipeä käyttää.
Toisaalta kuskien väliset aikaerot ovat grafiikoissa lähes koko ajan. Toisaalta voisi siihen DRS-grafiikkaan lisätä jonkin elementin josta näkisi onko systeemi "latingissa".
Minua häiritsee myös väärinkäytöt (Alonso)/toimintahäiriöt (Schumi) sekä epäselvyys siitä, miten FIA sallii siiven käytön.

Lisäksi mua kiinnostaa tietää, aukeaako se siipi siitä napista painamalla kisan aikana, vaikkei siihen ole lupaa annettu.
Ei aukea, ellei FIA:n systeemi ole epäkunnossa. Miten FIA sallii käytön? Radiolla.

Alonso ei rikkonut sääntöjä, vika oli FIA:n systeemeissä. Se ettei tallit saa aina systeemejään toimimaan kuuluu lajiin, onhan KERSin kanssakin ongelmia ihan kärkitalleilla. FIA:n systeemien toki soisi toimivan moitteetta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös