Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haloota päivää. "Renault-talli kilpailli tuon ajan Tolemania vastaan" tarkoittaa, että 70-luvulla Renault niminen talli kilpaili Toleman nimisen tallin kanssa.
80-luvulla. Renault kyllä aloitti 1977, mutta Toleman vasta 1981.

Mutta ei tuo f1.comin sivu mihinkään yhtäjaksoisuuteen viittaa, ilmoittaa vain ensimmäisen mukanaolovuoden. Mikä tosin ei pidä paikkaansa, koska tämänvuotinen Renault ei ole autotehdas-Renault, joka tuli ykkösiin 1977. Vaan vain sen kaima, joka on Geniin omistuksessa.

Samalla tavalla voitaisiin sanoa, että Fernandesin Team Lotus on Chapmanin Team Lotuksen kaima, koska vaikka nimi onkin jälkimmäiseltä periytynyt omistaja on eri. Eikä tuo tilanne niin erilainen ole Lotus Carsillakaan (ainut eri on se, ettei toiminta ole katkennut välillä).
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Haloota päivää. "Renault-talli kilpailli tuon ajan Tolemania vastaan" tarkoittaa, että 70-luvulla Renault niminen talli kilpaili Toleman nimisen tallin kanssa.

Historiaa en tuolta ajalta muista, mutta voisin olettaa että Jellinekin lause olisi jatkunut siihen suuntaan, että Tolemanista tuli lopulta Benettonia ja Renaultin nykyistä tallia...ehkä..
Ja tämä kaikki oli uutta kenelle? Toleman ei ollut Renault silloin, eikä se ollut silloinkaan kun Renault palasi ykkösiin tallin ostamalla. Vai eikö mielestäsi Mersu ole Mersu vaan Honda eiku BAR?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tämä kaikki oli uutta kenelle? Toleman ei ollut Renault silloin
Ja jos se olisi ollut Renault, niin yhtä vahvoin perustein se sitten varmaan olisi ollut Lotuskin ja ajanut sekä Renaultia että Lotusta vastaan yht'aikaa. Eli ei oikein toimi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja jos se olisi ollut Renault, niin yhtä vahvoin perustein se sitten varmaan olisi ollut Lotuskin ja ajanut sekä Renaultia että Lotusta vastaan yht'aikaa. Eli ei oikein toimi.
:D

Historia on välillä hieman kimuranttia..
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tässä Loukseen perehtyneen autourheilukirjailija Michael Oliverin näkemys tähän kiistaan Autosportin forumilla:

QUOTE (Captain Tightpants @ Mar 21 2011, 22:38) *
What, after all, would happen if Fernandes competed under the Team Lotus name and got embroiled in some kind of controversy, like sending a coded message to one of their drivers to move over and let the other through (while team orders are permitted, they must be transparent)? Team Lotus would attract criticism and negative attention, which could easily tarnish Lotus Renault GP.


Ha ha ha ha, possibly the funniest thing I've read in this thread so far. I don't think the Renault F1 team need any help in tarnishing their image or the image of F1, or have you forgotten the disgrace they inflicted on the sport a few years back?

Regarding this whole sordid dispute, at least it is possible to trace the roots of Team Lotus ownership directly back from the present outfit to the Team Lotus that competed in the 1960s and 70s. I know this is so, because I have done this research myself. This is more than can be said for the motor racing organisation of many names from Enstone, which started out, lest we forget, as Toleman and which has absolutely zero connection (historical or otherwise) to Lotus.

People snipe about whether Tony Fernandes' team is the 'real' Team Lotus or 'fake' Team Lotus. Well, what about the 'real' Renault F1 team (which folded years ago, in terms of the Renault in-house factory effort) or the 'fake' Renault F1 team (Enstone)? The reality is that team has been called whatever its paymasters want it to be called. That is all it is - a racing team with an ever-changing name. It (like the Team Lotus and Red Bull entries) uses a Renault engine but it is not - and never has been - a Renault car, let alone a Lotus Renault car. I'm sure in the future it will assume many other names too, to suit whoever pays the bills.

The sad reality is that all of this could have been prevented if the rights to use the Team Lotus name had been retained by the Chapman family. But instead it was sold to a consortium of investors (much like the one headed by Fernandes) who saw its value. No-one said at the time that the team which raced as Team Lotus between 1991 and 1994 was 'fake' Team Lotus, nor did anyone suggest that the Team Lotus Grand Prix which competed in the 1994 Japanese and Australian Grand Prix while owned by David Hunt was 'fake' Team Lotus...

Having met Tony I think he is passionate about the Lotus brand but he is nobody's fool and a shrewd businessman. He is not about to let the considerable investment he has made in building up the Lotus Racing brand in Formula 1 go to waste and he is doing what he feels is necessary to protect that investment, which I think most people would say was understandable. I am sure he must feel let down by Group Lotus, for they seemed to be strongly behind the effort when it was announced. I went along to the press day at the factory in late 2009 and it was swarming with very pleased-looking Group Lotus management who seemed to be delighted that the Lotus name was going to be used in F1. Clearly something must have radically changed after that.

I can't comment on Danny Bahar, I have never met the man but my only observation would be that he is very ambitious and doesn't seem to understand the essence of the Lotus brand - not a good combination in my book. I wish him well with his plans for the extraordinary number of racing disciplines he wishes to take Lotus into and the astonishing number of new models his company plans to launch.

This dispute is about money and ego, simple as that. The only winners from the case will be the legal profession and the expert witnesses (not me, I hasten to add).
Kursiivilla kommentti, johon Oliver vastaa. Tämä Oliver on varmastikin todellinen Lotus-fani, mutta hän ei asetu mitenkään yksiselitteisesti GL:n taakse, vaan jopa puoltaa TL:ää.

Edit: autosportin foorumilta löytyi myös kommentti, jossa sanotaan, että lisenssisopimuksessa oli klausuuli, joka estää Lotus-nimen käytön missään muodossa sopimuksen päätyttyä. Tässä tapauksessa TL:n pitäisi voittaa molemmat keissit.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edit: autosportin foorumilta löytyi myös kommentti, jossa sanotaan, että lisenssisopimuksessa oli klausuuli, joka estää Lotus-nimen käytön missään muodossa sopimuksen päätyttyä. Tässä tapauksessa TL:n pitäisi voittaa molemmat keissit.
Tarkoituksesi ei varmaankaan ollut linkittää tammikuussa lähetettyyn viestiin, mutta sinne se kuitenkin vei. Kenen ja milloin kirjoitetussa viestissä moinen klausuuli mainitaan (kun linkitetystä viestistä en sitä huomannut).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tarkoituksesi ei varmaankaan ollut linkittää tammikuussa lähetettyyn viestiin, mutta sinne se kuitenkin vei. Kenen ja milloin kirjoitetussa viestissä moinen klausuuli mainitaan (kun linkitetystä viestistä en sitä huomannut).
Tänään 19:40 kirjoitettu greenbloodin viesti.

From what it's possible to conclude from reading TF's Twitter, the deal with Proton included post-termination clauses that prevented the team from using any name with "Lotus" in it after the end of the contract - Proton foresaw that Tony might do a deal with Hunt and preempted it. TF's lawyers must therefore be successful in their claim that the contract was terminated unlawfully, otherwise the post-termination clause will be binding and prevent them from using the Team Lotus name even if they do own the trademarks. This has a whole extra level of complexity beyond the cases Hunt has defended in the past.
Anyway, CARTer kun korosti sitä, että GL:llä on oikeudet Lotus-autoihin, myös F1:ssä, niin tuokin asia on kimurantimpi. Tälläinenkin tavaramerkki on olemassa, joka rajaa yksipaikkaiset kilpa-autot GL:n oikeuksien ulkopuolelle.

http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=1244804

Toki, tämän lisäksi GL:llä on luokassa 12 nimelle Lotus viisi muuta brittitavaramerkkiä ja kaksi yhteisö-tm:ää, jotka eivät rajaa F1:tä pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tänään 19:40 kirjoitettu greenbloodin viesti.
En oikein ymmärrä greenbloodin päättelyä. Se, että Fernandes käyttää Team Lotusta mainitusta klausuulista huolimatta ei millään tavalla osoita, että lisenssin purku olisi jotenkin osoitettu laittomaksi. Eihän sitä ole edes käsitelty vielä missään ennen tätä päivää. Korkeintaan se on merkki siitä, että asia on riitautettu, ja Fernandes uskoo voittavansa. Ja sen vuoksi käyttää Team Lotusta klausuulista huolimatta.

Oikeus voi myös päätyä ratkaisuun, että purku oli laiton ja TF saa asiaankuuluvat korvaukset, mutta klausuuli pätee ja nimi on vaihdettava.

Toisaalta, jos TLV:n tavaramerkki F1:ssä on pätevä, ei GL:llä ole siihen määräysvaltaa eikä moinen klausuuli sido juridisesti. Tai siis olisihan kyseessä sopimusrike, mutta ei tavaramerkkirike. Siitä selviää rahalla eikä se ole este Team Lotuksen käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ja tämä kaikki oli uutta kenelle? Toleman ei ollut Renault silloin, eikä se ollut silloinkaan kun Renault palasi ykkösiin tallin ostamalla. Vai eikö mielestäsi Mersu ole Mersu vaan Honda eiku BAR?
Mersun kohdalla tilanne on vaan sikäli selkeämpi, että 1950-luvulla toimineella
Mercedes-Benz-F1-tallilla ei olllut tuolloin vastassaan Tyrrelliä eikä tietääkseni mitään sen esiastetta. :frank:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mersun kohdalla tilanne on vaan sikäli selkeämpi, että 1950-luvulla toimineella
Mercedes-Benz-F1-tallilla ei olllut tuolloin vastassaan Tyrrelliä eikä tietääkseni mitään sen esiastetta. :frank:
Eli käänsit sitten kelkkasi ja argumentoit nyt sen puolesta, että Team Lotus on se oikeampi Lotus?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Noin minäkin tuon tulkitsin.
Jep, samoin minä.
Team Lotus taisteli Toleman & benetton-talleja vastaan kyllä, mutta ei Fernandesin tiimin "esiastetta" vastaan.
Eli tilanne on siinäkin selkeä, TLV:n Team Lotus on se ainoa oikea Lotus :thumbup:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
näinhän se on ollut koko ajan ;) Osa tajuaa sen vaan hieman hitaammin ! go Lotus go !
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mutta kuten olen useaan kertaan todennutkin, Mercedes-tuotemerkki on kaikissa ajoneuvoissa Daimlerin hallussa, joten sen ei tarvitse mihinkään kilpa-autoluokkaan halutessaan tulla taistella nimioikeudesta minkään pöytälaatikon pohjalta kaivetun "Mercedes-teamin" kanssa. :frank:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mutta kuten olen useaan kertaan todennutkin, Mercedes-tuotemerkki on kaikissa ajoneuvoissa Daimlerin hallussa, joten sen ei tarvitse mihinkään kilpa-autoluokkaan halutessaan tulla taistella nimioikeudesta minkään pöytälaatikon pohjalta kaivetun "Mercedes-teamin" kanssa. :frank:
Näinpä. Daimler oli fiksu, Lotuksen F1:sten silloinen omistaja ei. Turha enää entiset omistajat itkeä, kuin pikkulapset hiekkalaatikkoleikeissä
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Otsikon alla pallopelihassutteluun äityneet voivat kuvitella mielessään keltaisen kortin, sillä heitä on nyt varoitettu.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joe Saward on Australiasta käsin kommentoinut blogissaan Lontoossa pidettävää Lotus-oikeudenkäyntiä. Saward ei siis ole itse ollut oikeussalissa seuraamassa tapahtumia, mutta tuntuu saaneen sellaista tietoa, että molemmat osapuolet ovat kutsuneet paljon todistajia kuultavaksi. Käsiteltävä oikeusjuttu on niin mutkikas, että Sawardin mukaan tuomarin ennustellaan tarvitsevan vähintään kuukauden päivät päätöksensä miettimiseen -- ellei sitten toinen osapuolista onnistu tyrmäämään vastustajansa todisteita täydellisesti.

Muistelen lukeneeni, että oikeudenkäyntiä on suunniteltu kahden viikon mittaiseksi, eli jos Sawardin arvio pitää kutinsa, niin päätöstä saatetaan joutua odottelemaan melkein pari kuukautta. Aiemmassa "summary judgment"-käsittelyssä tuomari kyllä osoitti selvästi haluavansa kiistaan nopean ratkaisun, joten ehkäpä tuomari yllättää Sawardin ripeillä otteillaan. :)
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Mutta kuten olen useaan kertaan todennutkin, Mercedes-tuotemerkki on kaikissa ajoneuvoissa Daimlerin hallussa, joten sen ei tarvitse mihinkään kilpa-autoluokkaan halutessaan tulla taistella nimioikeudesta minkään pöytälaatikon pohjalta kaivetun "Mercedes-teamin" kanssa. :frank:
Paitsi Daimler-tuotemerkki ei ole... :)

Tuo jälkeenpäin Emilin tyttären mukaan keksitty Mercedes-markkinointinimi nyt ei ole edes firman nimi. Eikä Benz-merkkisiä autojakaan ole tehty 1920-luvun jälkeen.

Näiden nimien vaihteluiden takiahan ei Mercedes, Benz, Daimler tai mikään Daimler-yhtiön automerkki ole edes Saksan pitkäikäisin automerkki... se pitkäikäisin on ollut 1920-luvulta lähtien General Motorsin omistuksessa, joka omisti myös Lotuksen henkilöautopuolen aikoinaan, mikä nykyään on Protonin omistuksessa.

Tämä koko farssi on valitettavaa. Itse olen Lotus-fani, mutta tämä koko sekoilu on tehnyt tavattoman paljon hallaa koko brandille.

Oma mielipiteeni tästä nimikiistasta on sellainen, että kumpikaan näistä F1:ssä Lotus-nimeä käyttävistä teameista ei ole se "alkuperäinen Lotus", eikä sellaista ole olemassa kuin historiassa, Colin Chapmankin on kuollut jo pitkän aikaa sitten ja sen jälkeen tehdyt yrityskaupat ym. ovat sekoittaneet pakkaa ja jakaneet toimintaa. Group Lotus on jatkoa sille osuudelle, minkä General Motors osti aikoinaan, eikä se osuus koskaan kilpaillut F1:ssä, mutta toimi kyllä sponsorina. Nyt on vain sekavaa kun firman nykyinen omistaja toimii sponsorina toisessa tallissa...

Itse olen siis Lotuksen katuautojen ihailija ollut vuosia, ja tämä Group Lotuksen sekoilu F1:ssä mielestäni tekee haittaa yhtiön ja brandin imagolle.

Mutta katsotaan nyt mitä sieltä oikeudenkäynnistä tulee, jos eivät pääse sopuun ennen sitä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös