Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt tarkkana!

Koskapa Lotus-nimeä koskeva kiistely ja mielipiteenvaihto on muuttunut hankalaksi seurata kahteen säikeeseen jakautuessaan, on tämä jatkossa se paikka, jossa kiistaa käydään. Lotus Renault -ja Team Lotus -kausiotsikkoihin tästä eteenpäin siis mielellään vain nimenomaan tallien suorituksia koskeva keskustelu. Nimikiistaa koskevat avaukset ko. otsikoissa päätyvät jatkossa bittihelvettiin.

Alkuperäinen Lotus-otsikko on nyt suljettu ja luettavissa arkistossa: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30187

Seuraavassa lyhyt kertaus siitä, mitä kaikkea Lotus-nimelle on F1:n suhteen viimeisen hieman yli vuoden aikana tapahtunut:

Alkuvuosi 2009
Litespeed pyrkii mukaan F1-sarjaan Team Lotus -nimellä, jonka oikeudet se on David Huntilta hankkinut. Group Lotus ilmoittaa olevansa hakemusta vastaan, eikä tallia hyväksytä mukaan. Mike Gascoyne ja Fondtech jatkavat hanketta varten suunnittelemansa auton kehitystä toiveenaan myydä projekti edelleen lähitulevaisuudessa.

Syyskuu 2009
Ajatus Lotus-nimen elvyttämisestä esitellään Tony Fernandesille. Fernandes kiinnostuu ja yhdessä malesialaisten yhteistyökumppanien kanssa perustaa 1Malaysia Racing Teamin, joka saa Protonilta / Group Lotukselta viisivuotisen lisenssin Lotus-nimen käyttöön. Autoksi haalitaan Gascoynen aloittama suunnitelma, ja uusi Lotus Racing hakee BMW Sauberilta jäänyttä paikkaa sarjassa. Hakemus hyväksytään.

Loppuvuosi 2009/Alkuvuosi 2010
Group Lotuksen uudeksi toimitusjohtajaksi palkataan Dany Bahar. Yhtiön johtopaikoille palkataan Baharin entisiä työkavereita Ferrarilta: Andreas Prillmann (Chief Commercial Officer), Claudio Berro ja Miodrag Kotur (Lotus Motorsport) sekä Gino Rosato (Lotus Corporate Affairs). Bahar on erittäin halukas käyttämään moottoriurheilua Lotuksen markkinoinnissa, mistä ensimmäinen osoitus on KV Racing -tallin sponsorointi IndyCar-sarjassa.

Helmikuu 2010
Group Lotuksen johto sekä Chapmanin perhe on paikalla Lotus Racingin auton julkistustilaisuudessa. Tämä on viimeinen kerta, kun Group Lotus ja talli ovat virallisesti tekemisissä.

Kesäkuu 2010
Fernandes päättää juhlistaa Lotuksen 500. GP:tä Valenciassa. Chapmanin perhe on jälleen paikalla.

Heinäkuu 2010
Fernandes ja David Hunt tapaavat Silverstonen GP:ssä ja tekevät esisopimuksen Team Lotus -nimen oikeuksien ostamisesta.

Syyskuu 2010
Group Lotus ilmoittaa sponsoroivansa ART Grand Prix'n GP2- ja GP3-talleja. Muutos näkyy tallin nimessä (Lotus ART), värityksessä sekä teknisenä tukena.

Group Lotus päättää 1Malaysia Racing Teamin lisenssin Lotus-nimeen tavaramerkkiloukkauksiin mm. t-paitojen suunnittelussa vedoten. Fernandes julkistaa ostaneensa Team Lotus -nimen oikeudet omistavan Team Lotus Venturesin.
Tapahtumajärjestys on näiltä osin kiistanalainen, katso viestit 17 ja 18.

Group Lotus ja Proton ilmoittavat, että Fernandesilla ei ole oikeutta Team Lotus -nimen käyttöön, ja että he tulevat tarvittaessa viemään asian oikeuteen. Lotus Racingin vastineessa talli puolustaa oikeuksiaan nimeen ja ilmoittaa haastavansa Group Lotuksen oikeuteen Lotus-lisenssin laittomasta purkamisesta.

Joulukuu 2010
Group Lotus ilmoittaa seitsemänvuotisesta sponsorisopimuksesta Renaultin F1-tallin kanssa. Puhutaan mahdollisuudesta, että Lotus ostaa osan tallista sopimuksen kestoaikana. Joulunaluspäivinä Clive Chapman ilmoittaa olevansa Group Lotuksen hankkeiden takana ja tukensa Fernandesin tallille olleen riippuvainen Group Lotuksen tuesta.

18. tammikuuta asian käsittely oikeudessa alkaa. Käsittelyssä ovat siis sekä oikeus Team Lotus -nimeen F1-sarjassa (ja siihen liittyvät kerskailuoikeudet Team Lotuksen saavutuksilla) että Group Lotuksen ja 1Malaysia Racing Teamin välisen lisenssisopimuksen purkaminen.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
No imagon ja brandin takia kaikki sponsorit on mukana.
Kyllähän tämä siltä alkaa vaikuttaa, että tallin tarkoitus on imagollisesti olla Lotus. Renault on ilmoittanut vähentävänsä roolia, myynyt omistuksensa pois, ja tyytyy rooliin teknisenä kumppanina. Jos Team Lotusta ei olisi, niin varmaan tämän tallin nimeksi olisi voinut tulla pelkkä Lotus, ja Renaultille olisi jäänyt moottoritoimittajan paikka nimessä. Toisaalta Lotus Renault on osuva nimitys, koska Lotus on vain sponsori ja talli tunnetaan ennestään Renaulttina, eikä uuden hölynpölynimen keksiminen osakkeidenomistajan taholta oikein järkevältä kuulostaisi tässä saumassa.
Minusta Lotuksen panostuksen merkitystä hieman vähätellään. 2000-luvun alussa Williamsia kutsuttiin eri medioissa yleisesti BMW-Williamsiksi, vaikka BMW ei ollutkaan osakkaana tallissa, vaan pelkästään moottorintoimittajana. Niin BMW-Williamsin kuin Lotus Renaultin tapauksissa BMW ja GL ovat olleet merkittäviä tallin tukijoita. BMW toimitti Willylle moottorit ja ymmärtääkseni antoi myös muuta teknistä tukea, ja nyt GL antaa tukensa RF1:lle, tosin BMW:stä poiketen moottorin sijaan rahana. Yhteistä näille molemmille tapauksille on se, että talli edustaa voimakkaasti tukijansa imagoa, LRGP jopa vielä vahvemmin kun vaihtoi kansalaisuutta.

Muutenkin talliin viitataan usein Renaultina, vaikkakin Renault on enää tallin moottorintoimittaja sekä myöntänyt lisenssin Renault-nimen käyttöön auton rungossa. Joten mielestäni talli edustaa enemmän GL:ää kuin Rellua. Ja kun GL:n merkitystä verrataan usein Vodafoneen, niin mielestäni GL:llä on enemmän vaikutusta kuin GL:llä. McLarenin tapauksessa talli on ennen kaikkea McLaren kun taas LRGP:n tapauksessa talli on ennen kaikkea Lotus Renault. Ehkä osuvin nimi olisi kuitenkin aiemminkin ehdottamani "Genii Capital powered by Renault and sponsored by Group Lotus".

Muuten on kyllä vaikea päättää kumpi on se oikea Lotus. Lotus on brittimerkki, joten siinä mielessä pidän enemmän GL:n F1-projektista, kun heillä on kaiken lisäksi vielä Chapmanien tuki. Minua kuitenkin häiritsee se, että heidän autonsa ei ole Lotus, ja kun heillä sen lisäksi ei edes välttämättä ole oikeuksia nimeen Lotus F1:ssä. Viime vuoden tilanne oli kyllä mielestäni hyvä. Sarjassa oli mukana vain yksi Lotus jonka nimeä GL hallinnoi, ja sillä oli siten Chapmanien tuki. Viime vuotisessa käytännössä pidin siitä, että tallin nimenä ei ollut Team Lotus vaan Lotus Racing, sillä mielestäni on häpeällistä, että tulevalla kaudella perinteikkään brittitallin nimeä kantaa malesialaistalli. LR-nimi kuvasti sitä, että kyseessä ei ole sama talli kuin Team Lotus. Kaiken lisäksi rungon nimi oli Lotus. Ideaalitilanne olisi vielä ollut se, että TL-nimi olisi kuulunut GL:lle jonkun kolmannen osapuolen (TLV) sijaan, jolloin tallin nimi olisi ollut kaikkien taiteen sääntöjen mukainen.

Joten, jos saisin toivoa oikeudenkäynniltä tiettyä päätöstä, niin se olisi joko se, että GL:llä oli joko todellakin perusteet lisenssin purkamiselle, tai sitten, että TLV:llä on yksinoikeus Lotus-nimeen F1:ssä. Jälkimmäisessä tapauksessa vielä toivoisin Tonyn nimeävän tallin Lotus Racingiksi, koska Team Lotus oli ja meni. LR:n malesialaisuus ei haittaa minua niin paljon kuin TL:n malesialaisuus. Jos GL voittaa kistan nimestä ja TLV:n oikeudet kumotaan, mutta GL:n todetaan syyllistyneen laittomaan sopimuksen purkuun, niin silloin voidaan sanoa, että GL varasti Lotus-nimen itselleen.

Silti, entäs jos sekä TLV että GL ovat molemmat oikeassa. Kumpikin taho on nimennyt tallinsa niin kuin yhtiön lakimiehet kokevat olevan laillista. GL ei ole käyttänyt ACBC-logoa LR:n eikä LRGP:n logoissa, joten he eivät ilmeisesti usko saavansa käyttää sitä. Sen lisäksi GL ei sallinut 1MRT:n käyttää viime kaudella TL-nimeä. Syy ilmeisesti oli se, että heillä ei ole oikeuksia siihen, vaikka he muuta väittävätkin. Toki, syy saattoi olla myös se, että he halusivat 'jäädyttää' TL-nimen.

Kanadalainen The Globe and Mail epäilee, että Lotus Renault GP voi joutua Kanadan GP:ssä vaikeuksiin JPS-värityksineen. En näe viranomaisten puuttumista väritykseen todennäköisenä, sillä tiettävästi "Scuderia Marlborolla" ei ole ollut viivakoodeineen mitään ongelmia. Imperial Tobaccon edustaja näkee asian kuitenkin toisin:

"If I were Lotus though, I would be concerned – I wonder if they are aware of the law in Canada."

Omasta puolestaan tupakkafirma ei ole huolissaan, sillä se ei ole missään tekemisissä tallin kanssa.

Olisihan se varsin mielenkiintoista, jos tupakkatehtaan vahvasti tukema talli, jonka nimeen sisältyy tupakkamerkki, selviäisi enemmän tai vähemmän röökiaskia muistuttavalla värityksellään rangaistuksetta, ja vain "sattumalta" tupakkabrändin värejä käyttävä tiimi saisi penaltia.
Niin, tallihan ei saa vaihtaa väritystään kesken kauden, joten LRGP:n pitäisi vaihtaa väritystä jo ennen kauden alkua. Olikohan muuten Kanadan laki syy siihen, että siellä Ferrarilla ei enää ollut valkoista rajaa punaiseksi maalatun viivakoodin alueen reunassa. (OK, Turkissa Ferrarilla oli luku 800 kyseisellä paikalla.)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sen lisäksi GL ei sallinut 1MRT:n käyttää viime kaudella TL-nimeä. Syy ilmeisesti oli se, että heillä ei ole oikeuksia siihen, vaikka he muuta väittävätkin. Toki, syy saattoi olla myös se, että he halusivat 'jäädyttää' TL-nimen.
Fernandes ei halunnut käyttää Team Lotus -nimeä viime vuonna, vaan hänen haluamansa muoto oli Lotus F1 Team.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Fernandes ei halunnut käyttää Team Lotus -nimeä viime vuonna, vaan hänen haluamansa muoto oli Lotus F1 Team.
Itse olen kyllä lukenut, että GL oli kertonut Tonylle, että nimi voi olla mikä tahansa muu kuin Team Lotus.

No jos Lotus Renault haluaa korostamalla korostaa brittiläisyyttään, niin eikö sen pitäisi maalata autonsa vihreiksi ja jättää vuosikymmenten takainen musta väritys asiankuuluvan nimen omaavalle "feikki" Team Lotukselle? Myös Brittiläiset kuljettaja(t) toisivat uskottavuutta.
Minusta musta-kulta sopii hyvin LRGP:lle. '80 luvun Lotus-Renaulteissa oli myös musta-kulta väritys. Sitten kun GL:n ja Rellun yhteistyö päättyy, värityksen vaihtokin on ajankohtainen.

Mitä brittikuskeihin tulee, niin ei Ferrarinkaan kuskit ole italialaisia, vaikka talleista ehkä Ferrari yhdistetään vahvimmin tiettyyn maahaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
K.August sanoi:
Itse olen kyllä lukenut, että GL oli kertonut Tonylle, että nimi voi olla mikä tahansa muu kuin Team Lotus.
Fernandes:
I always wanted to be a different team to Team Lotus – because Team Lotus was Clive Chapman's family, and I always hoped we could somehow give it back to him. I originally wanted us to be called the Lotus F1 Team, but Group Lotus said we were not allowed to do so because they thought David Hunt would come after us – which was an admission that they knew something was wrong.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88664
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.autosport.com/news/report.php/id/89005

Renault eyes top three this season

By Jonathan Noble

Renault is setting its sights on a top-three finish in the world championship this year, as the team hints about a very 'brave' design for its R31.

The Enstone-based outfit is due to unveil its 2011 challenger in Valencia on January 31, and there are high hopes that the car will help the outfit make further progress on the steps it delivered throughout last year.

The team's chief operating officer Patrick Louis has said that the ambition is for a top-three finish in the title chase - with technical director James Allison hinting about an aggressive design to its new car.

Speaking in a pre-season video interview on the Group Lotus website, with the sportscar manufacturer being the team's title sponsor this year, Allison said: "This time of year is a heady mix of both thrilling excitement of finding out, confirming that all your plans are coming to fruition, and also abject terror that you will not deliver the thing in time.

"Anyone who follows the sport will have seen that words like aggressive [and] brave are being bandied around across several of the teams this year for their solutions.

"I believe that we have chosen a direction that is really on the brave end of brave."

Renault team principal Eric Boullier told AUTOSPORT last weekend that the team was hoping to win races this year - and he admitted in the Lotus video that the pressure was on the outfit to deliver on those ambitions.

"We want to win and we want to be successful in Formula 1," Boullier explained. "The more attention we can get from the fans and the Lotus people and from all our sponsors, we put ourselves into a pressure mode because we have to win.

"We know now we will be much more competitive than last year. We don't know yet obviously what the other teams, and the other forces, will be in F1 - but we already know we will be much stronger."
Ai mitäkö Renault-uutinen tekee tässä ketjussa? Sitä, että tuossahan tuo teidän "Lotuksenne" eli vale-Lotus on (ks. kuva linkistä).

No, oikeasti tilanne on mielenkiintoinen kun Autosporthan otti jonkinlaisen linjauksen pitää Group Lotuksen viritelmän puolia, käyttäen termiä "Real Lotus". Kuitenkin nyt selvästi uutisoidaan Renaultista. Jännä nähdä alkaako Autosport jossain kohdassa puhumaan Renaultin sijaan Lotuksesta? Ehkä eivät sittenkään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No, oikeasti tilanne on mielenkiintoinen kun Autosporthan otti jonkinlaisen linjauksen pitää Group Lotuksen viritelmän puolia, käyttäen termiä "Real Lotus". Kuitenkin nyt selvästi uutisoidaan Renaultista. Jännä nähdä alkaako Autosport jossain kohdassa puhumaan Renaultin sijaan Lotuksesta? Ehkä eivät sittenkään.
Tästä muuten tulikin mieleen, että kaikki muut tallitoikit on nimetty valmistajan mukaan, missään muussa kuin tässä ei ole pääsponsorin nimeä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No, oikeasti tilanne on mielenkiintoinen kun Autosporthan otti jonkinlaisen linjauksen pitää Group Lotuksen viritelmän puolia, käyttäen termiä "Real Lotus". Kuitenkin nyt selvästi uutisoidaan Renaultista. Jännä nähdä alkaako Autosport jossain kohdassa puhumaan Renaultin sijaan Lotuksesta? Ehkä eivät sittenkään.
Eihän tuossa sikäli ole mitään epäselvää, että Dany Baharkin linjasi tiedotusvälineiden puhuvan yhä Renaultista.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kuten tuossa jo edellä mainittiinkin niin Protonhan on ilmeisesti ollut hyvinkin tarkka Lotus nimestä Tonyn kanssa, eli halunneet varmistaa ettei Hunt pääse heitä vahingossakaan syyttämään mistään.
Tämä mielestäni todistaa sen että Protonilla tiedetään TL-brändin olevan oikeaa kauppatavaraa eikä pelkästään sillä tasolla että "me nyt kielletään sua sitä käyttämästä, muuten joudut raastupaan!"...

Lotus vs. Lotus jupakasta: hyvä jos homma ratkeaa ennen kauden alkua, itse olen suhteellisen varma siitä että TLV tulee oikeustaiston voittamaan kuitenkin
(kuten viimeksi vuosituhannen vaihteessakin)
Niin, onko vielä se, että oikeus toteaa GL:n mussutuksesta huolimatta TLV:n oikeudet laillisiksi vielä voitto, jos GL saa myös käyttää Lotus nimeä F1:ssä. Ensinnäkin, TL saattaisi joutua nimeämään runkonsa Lotutuksen sijaan Team Lotukseksi, ja silloin talli tod. näköisesti ottaisi kokonaan uuden brändin, kun FOM-rahat joka tapauksessa menisi. Ja vaikka TL:n auto saisi olla Lotus, niin silti TL olisi se huonompi Lotus. Joten ainoa kunnon voitto TLV:lle olisi yksinoikeus TL-nimeen F1:ssä. Joka tapauksessa GL:n F1-brändi viittaa siihen, että heidänkin mielestä TLV:llä on lailliset oikeudet TL:ään. Silti, entä jos tilanne on tämä.

http://www.thelotusforums.com/latest-news/lotus-cars-news/lotus-v-lotus-hollow-victory-whoever-wins/

The logical result would be that no-one can use “TEAM LOTUS” in F1 (GL because it would breach TLV’s “TEAM LOTUS” trademark TLV because it would breach GL’s “LOTUS” trademark and anyone else because it would breach both) UNLESS they sit round a table and come to a mutually beneficial agreement. It’s time to kiss and make up, guys, otherwise everyone loses, even the winner.
Tämä ehkä selvittäisi seuraavan asian.

http://www.ipo.gov.uk/types/tm/t-os/t-find/t-challenge-decision-results/o21098.pdf

Mr Messent disputes whether Paintglossy Limited (Team Lotus Ventures Limited, that is the Applicants) is the true successor in title to the business of Team Lotus Limited. He supports this view by stating that his company had an agreement both with Team Lotus International Limited and its successor Team Lotus Limited. The intention of this agreement was that the public would not be misled into thinking that there remained an association between the two companies and, to this end, Team Lotus International Limited intended to use a much earlier device (if it used a device mark with the words Team Lotus) which would not cause such deception.

Another part of this agreement was that any successor in title should conclude an agreement with his company. This, Mr Messent states, has never been done. He is not aware of the chain of title whereby the Applicants claim to have acquired rights from Team Lotus Limited.

Furthermore, Mr Messent states, it was also agreed between Group Lotus Limited and Team Lotus Limited that they would cease all use of a device mark similar to marks for which the application has been made (the only difference being that the words Team Lotus are substituted by the word Lotus). He concludes that even if Paintglossy Limited contend that they are in some way related to Team Lotus Limited their application is in breach of this agreement.
Ehkä GL on antanut TL:n rekisteröidä ja käyttää tavaramerkkejä tietyin ehdoin. GL:n ja TL:n välisessä sopimuksessa on voitu sopia edellä mainitun merkin lisäksi myös TL:n muiden tavaramerkkien käytöstä, vaikka se ei käykkään oikeudenkäyntiasiakirjoista ilmi, mutta se ei toisaalta myöskään ollut oikeudenkäynnin kannalta olennaista tietoa. Myös, ehkä ACBC merkin käyttö oli osa sponssisopparia. GL ryssi kyseisen oikeustapauksen vain siksi, että sen toimittamassa todistusaineistossa ei ollut selvitetty autojen ja mainospalvelujen välistä yhteyttä, mutta kyseinen tapaus oli vähän huolimattomasti muutenkin käsitelty, kun osapuolet eivät halunneet kuulemista. Anyway, nyt TLV:llä ei ole GL:n suostumusta TL-nimen käyttöön. Tosin, olisi kiva tietää mitä GL:n ja TL:n välilla sovittiin ja ei sovittu GL:n myynnin yhteydessä. Se selvittäisi paljon tätä asiaa.

Joka tapauksessa, jos TLV:n kohdalla voidaan puhua oikeusjutun voitosta vain, jos he saavat yksinoikeuden Lotus-nimeen F1:ssä, niin samaa voidaan sanoa myös GL:stä. Itse uskon GL:n saavan todellista PR-hyötyä F1:stä vain jos LRGP:n auto on Lotus. Siihen asti talli tunnetaan yleisesti Renaultina, ja se ei pelaa GL:n pussiin. Ja tämä nykytilanne on tasapeli. Tony saa pyörittää TL:ää, joka ajattaa F1:ssä Lotus-autoja, ja GL saa olla vahvasti Lotusta promoavan LRGP:n nimikkosponssi.

Ei varmaan helpoin työ ole päästä Petrovin paikalle edes loppukaudeksi vaikka venäläiskuljettaja ei hyvin paljon ole väläytellytkään, mutta hänellä on tallintuki takanaan ja sopimus päättyy vasta kauden 2012 päätteeksi.
Ehkä Boullier antoi lausunnon vain miellyttääkseen malesialaisia, ja ehkä pienimuotoisena ukaasina Petroville.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pyrin tuomaan tähän Lotus-keskusteluun rahtusen järkeä noin sen suhteen, että missä otsikossa sitä käydään. Parannusehdotuksia otetaan vastaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Erittäin hyvä idea siirtää väittely erilliselle palstalle. :thumbup:
Tästä lähin kirjoitakin tänne mielipiteeni asiasta. Perimmäinen tarkoituksenihan EI ole riidellä tästä asiasta, vaan toivon, että lopulta asiassa päästäisiin kaikkia tyydyttävään ratkaisuun (toiveajattelua :dunno:).
Toivon myös, että joskus Group Lotus pääsee hyödyntämään merkin F1-menestystä Ferrari Enzon tai McLaren F1:n kaltaisella mallilla. :rolleyes:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
Loistavaa , että tälle on oma säije =) . Parannusehdotuksena voisin sanoa , että ne ekat valitusviestit Lotus Racing säikeestä tähän lisättäisiin. Olisi mukavata , että jopa ne ketkä eivät aihetta ole tarkasti seuranneet tietäisivät koko jarnahärdellin synnyn .
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Loistavaa , että tälle on oma säije =) . Parannusehdotuksena voisin sanoa , että ne ekat valitusviestit Lotus Racing säikeestä tähän lisättäisiin. Olisi mukavata , että jopa ne ketkä eivät aihetta ole tarkasti seuranneet tietäisivät koko jarnahärdellin synnyn .
Ideaalitilanne toki olisi se, että kiistelyn koko historia olisi yhdessä ketjussa. Nythän se jakautui kolmeen (joista yksi on arkistossa). Kaiken aiempiin ketjuihin kirjoitetun läpikahlaaminen ja asiaanliittyvin osin tänne siirtäminen kuitenkin on kohtalaisen työläs homma, eikä sellaista voi keneltäkään edellyttää.

Minä tosin olen niin hullu, että saattaisin joskus vaikka intoutua tekemäänkin sen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Saa toki kertoa, mistä kohdin.
Lokakuun lauseet ainakin kuuluisi olla toisinpäin. Nyt tuosta saa sen käsityksen, että Lotus päätti 1Malaysia Racing Teamin lisenssin ennen kuin Fernandes julkisti kauppansa Huntin kanssa. Todellisuudessahan Fernandeskin sanoi lisenssisopimuksen olleen vielä Singaporen aikaan voimassa ja että he itse aikoivat päättää sen saatuaan "kohtalonsa omiin käsiinsä." Group Lotus reagoi juuri tuohon TLV-kauppaa ilmoittamalla, että Fernandes oli rikkonut sopimuksen heidän kanssaan ja että he vetäisivät lisenssinsä pois.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lokakuun lauseet ainakin kuuluisi olla toisinpäin. Nyt tuosta saa sen käsityksen, että Lotus päätti 1Malaysia Racing Teamin lisenssin ennen kuin Fernandes julkisti kauppansa Huntin kanssa. Todellisuudessahan Fernandeskin sanoi lisenssisopimuksen olleen vielä Singaporen aikaan voimassa ja että he itse aikoivat päättää sen saatuaan "kohtalonsa omiin käsiinsä." Group Lotus reagoi juuri tuohon TLV-kauppaa ilmoittamalla, että Fernandes oli rikkonut sopimuksen heidän kanssaan ja että he vetäisivät lisenssinsä pois.
On siinä ainakin se virhe, että oikeasti kaikki tämä tapahtui syyskuussa. Pahoittelut siitä.:eek:

Itse asiasta olen kuitenkin eri mieltä. Sinähän viittaat tähän Fernandesin haastatteluun 24.9.
Q. But you have a licence at the moment from Group Lotus?

TF: Yes, but we are terminating that licence.

Q. Has that process already begun?

TF: Yes.
Adam Cooperin seuraavana päivänä julkaistussa artikkelissa Fernandes kuitenkin kertoo lisenssin katkaisusta enemmän:
"Of course you never sign a one-year deal and start an F1 team, and then change it to Fernandes Racing!" he says. "They wanted it to come to an end. They terminated it, so we said okay. The deal was there, but we always said we wanted to own it [the name]. We always made it clear to them that if we succeed in doing this, we will move forward and own it."
Ts. 24. päivän kommentin "We" ei tarkoita Lotus Racingiä, vaan lisenssointisopimuksen osapuolia.

Ja 27.9. Proton julkaisi tiedotteen, jossa se kertoi Group Lotuksen katkaisevan lisenssin.
"With Proton's agreement, Group Lotus has now terminated its licence to 1 Malaysia Racing Team to use the "Lotus Racing" brand in the 2011 and future Formula 1 seasons as a result of the flagrant and persistent breaches of the licence by 1 Malaysia Racing Team, which were damaging to the "Lotus" brand.
Group Lotus / Proton ovat todella ilmoittaneet lisenssin katkaisusta julkisesti vasta Team Lotus -julkistuksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että asia olisi päätetty tuolloin, ja tuon Cooperin jutun mukaan Fernandesille oli ilmoitettu asiasta joitakin viikkoja ennen Team Lotus -julkistusta.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep, ja näin moni varmasti ajatteleekin
Ron Dennis didn't start mclaren, bruce mclaren did. Proton and dany bahar didn't start group lotus. Colin Chapman did. What's the difference. Proton own group lotus and din, me and nasa own team lotus.

And Lotus Renault is a renault end of story. mcLaren is mclaren is not vodafone and mercedes is mercedes not petronas mercedes or a petronas car. End of story.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös