Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Miten tämä keskustelu näytti liikkuvan eteenpäin eikä paikallaan silloin kun Jellinek oli jäähyllä?

Tuli muuten jo selväksi tuo brittijuttu. Minulle sillä ei ole minkään valtakunnan (heh) merkitystä, ajaako ne

Btw. Benettonhan ajeli vielä mestaruusvuosinaan ihan brittilisenssillä, mutta sitten kun kähdettiin vaihtokauppoja Ferrarin kanssa vääntämään ja menestys oli jo takanapäin, vaihdettiin siihen italialaiseen lisenssiin.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
No jos Lotus Renault haluaa korostamalla korostaa brittiläisyyttään, niin eikö sen pitäisi maalata autonsa vihreiksi ja jättää vuosikymmenten takainen musta väritys asiankuuluvan nimen omaavalle "feikki" Team Lotukselle? Myös Brittiläiset kuljettaja(t) toisivat uskottavuutta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa

-kyllä tuolla lisenssin kotimaalla vaan on väliä, miksi muuten sitten aikoinaan Benetton muutti lisenssinsä italialaiseksi ja Mercedes Brawn GP:n saksalaiseksi vaikka tehtaat pysyivät Englannissa? V: Autoissa kun maihin liittyvät mielikuvat ovat erilaisia kuin esim. kännyköissä. :dunno:
Kun noin antaumuksella käytät wikipediaa lähteenä, voisitko korjata Renault F1-sivuston virheet? :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No jos Lotus Renault haluaa korostamalla korostaa brittiläisyyttään, niin eikö sen pitäisi maalata autonsa vihreiksi ja jättää vuosikymmenten takainen musta väritys asiankuuluvan nimen omaavalle "feikki" Team Lotukselle? Myös Brittiläiset kuljettaja(t) toisivat uskottavuutta.
Näkisin, että uskottavuudella ei ole tekemistä kuskien kansallisuuden kanssa. Sitä vastoin sillä, että toinen kantaa ison säkillisen rahaa mukanaan, on.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olikohan muuten Kanadan laki syy siihen, että siellä Ferrarilla ei enää ollut valkoista rajaa punaiseksi maalatun viivakoodin alueen reunassa. (OK, Turkissa Ferrarilla oli luku 800 kyseisellä paikalla.)
-Eikös Kanadan tupakkalaki ole samaa tasoa Suomen kanssa? Siellähän pitää tosin askeissa olla varoitustekstien lisäksi myös pilaantuneista keuhkoista, jos en ihan päin ... ole ymmärtänyt? :confused:
No jos Lotus Renault haluaa korostamalla korostaa brittiläisyyttään, niin eikö sen pitäisi maalata autonsa vihreiksi ja jättää vuosikymmenten takainen musta väritys asiankuuluvan nimen omaavalle "feikki" Team Lotukselle? Myös Brittiläiset kuljettaja(t) toisivat uskottavuutta.
Tuo toki olisi myös mukavaa, mutta tyydyn siihen, mitä tulen ensi kaudella näkemään Lotus Renault GP:ltä.

Jos ja Jos-maailmassa Tony olisi ostanut oikeudet vaikka monen niin haikailemaan Minardiin, sen kansallisuudella kun ei ainakaan minulle olisi ollut mitään ... väliä. Tämä kuitenkin vain siinä tapauksessa, että jos...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Itse olen kyllä lukenut, että GL oli kertonut Tonylle, että nimi voi olla mikä tahansa muu kuin Team Lotus.



Minusta musta-kulta sopii hyvin LRGP:lle. '80 luvun Lotus-Renaulteissa oli myös musta-kulta väritys. Sitten kun GL:n ja Rellun yhteistyö päättyy, värityksen vaihtokin on ajankohtainen.

Mitä brittikuskeihin tulee, niin ei Ferrarinkaan kuskit ole italialaisia, vaikka talleista ehkä Ferrari yhdistetään vahvimmin tiettyyn maahaan.
Siksihän Alberto Ascarille perustinkin oman toikin, etää hän on Ferrarin ainoa italialainen F1-mestari.
Nicon kohdalla esim. tuo kaksoiskansalaisuus ei häiritse minua vaan kannustan häntä Suomen poikana. :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Näytä liitetiedosto 14047
-kyllä tuolla lisenssin kotimaalla vaan on väliä,
Onhan Nico toki itsekin myöntänyt olevansa enemmän saksalainen, mutta kun ei tuossa Hekassakaan (Kovalaisessa) ole mitään jännättävää kärkisijojen suhteen, niin kyllä mä tukeni Nicolle annan, varsinkin kun on Mersu-kuski. Siis ei ongelmaa hänen kansalaisuutensa suhteen. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos ja Jos-maailmassa Tony olisi ostanut oikeudet vaikka monen niin haikailemaan Minardiin, sen kansallisuudella kun ei ainakaan minulle olisi ollut mitään ... väliä. Tämä kuitenkin vain siinä tapauksessa, että jos...
Miks ihmeessä kukaan maksaisi Minardin nimestä jotain? Talli joka oli jatkuvasti peränpitäjänä ja Italialaisten ns. kakkostalli niin parempi on silloin (kenen tahansa) aloittaa nimen pukaaminen alusta.

Eiköhän syyt Team Lotuksen ostoon ole selvät, verrokkina voidaan käyttää Bugattia:
VW olis voinut ihan hyvin rakentaa omaan nimiinsä Veyronin, tekniseltä näkökantilta siis, mutta päätti hankkia Bugattin jonka alaisuudessa se sitten tehtiin.
(ok, varmaahan ei ole kumpi päätettiin ensin, 400kp/h+ kulkevan auton tekeminen vaiko Bugattin osto, mutta ymmärtänet pointin silti)

Kuten tuossa jo edellä mainittiinkin niin Protonhan on ilmeisesti ollut hyvinkin tarkka Lotus nimestä Tonyn kanssa, eli halunneet varmistaa ettei Hunt pääse heitä vahingossakaan syyttämään mistään.
Tämä mielestäni todistaa sen että Protonilla tiedetään TL-brändin olevan oikeaa kauppatavaraa eikä pelkästään sillä tasolla että "me nyt kielletään sua sitä käyttämästä, muuten joudut raastupaan!"...

Lotus vs. Lotus jupakasta: hyvä jos homma ratkeaa ennen kauden alkua, itse olen suhteellisen varma siitä että TLV tulee oikeustaiston voittamaan kuitenkin
(kuten viimeksi vuosituhannen vaihteessakin)
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
"Mikä on oikea ja oikeutettu Lotus-talli?" -keskustelu on oma juttunsa, mutta se toinen keskeinen kysymys on: "Ovatko Baharin suunnitelmat millään tasolla realistisia?"

Joe Sawardilta hyvä juttu aiheesta:
A little dose of reality

The Lotus Group has just revealed its latest accounts for 2009-2010 and while turnover has risen by 26 percent to $225 million, thanks to the sales of the new Evora model, the company posted losses of $18.2 million. This was better than the previous year when the company lost $28 million. The company is now embarked on a scheme to lift production from the current 2,700 cars a year to around 8,000 in the next five years. The company is hoping for $64 million in government loans, saying that the increased production will create 1,000 new jobs in the Norwich area and is threatening to move production out of Britain if the application is turned down.

Datuk Syed Zainal Abidin, the boss of Lotus’s parent company Proton, confirmed this week that the financing would be coming from bank loans and that talks were taking place with a number of banks, including the Commerce International Merchant Bankers Berhad (CIMB) for a $700 million loan, which will be needed to find the Lotus project.

“Group Lotus by itself cannot raise that kind of money and that is why Proton has to come in as the entire five-year turnaround exercise has to benefit the whole group,” Zainal said. “We hope to sign an agreement for the loan within the next month as we are in talks with several banks including our own banker CIMB. We are confident we can turn around Group Lotus as we have five new Lotus models that will start production by 2012.”

Zainal said that Group Lotus would need to sell at least 8,000 units of the five new models each year before it could show a profit.

The plans announced thus far have been greeted with scepticism in the automotive world – and in motorsport where Lotus is trying to make a big impression.

“It is a do-able plan,” Zainal said. “We have thought through this plan a hundred times and it is a challenge but realistic.”
Jo nykyisellä kustannusrakenteella tuotanto pitäisi kolminkertaistaa, jotta toiminta olisi kannattavaa. Tuotannon kolminkertaistaminen puolestaan vaatii merkittäviä markkinointipanostuksia eli lisäkuluja. Baharin oli pakko päästä kipuamaan ylemmäs lähtöruudukossa millä tahansa keinoilla. Riittääkö sekään? Velkarahalla mainostaminen F1:ssä on oma juttunsa, mutta vielä kalliimmaksi tulisi, jos GL pyrkisi velkarahalla pyörittämään F1-tallia. Joten tuskin on lähiaikoina odotettavissa, että GL hankkisi minkäänlaista omistusosuutta Renaultista saati sitten enemmistöosuutta. Siihen ei ole varaa. Missä vaiheessa kirstun pohja tulee näkyviin eikä pankkisedät suostu lainaamaan lisää edes Protonin kautta?
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, firma joka tekee tappiota $18m vuodessa syytää miljoonia Formula 1 luokassa mainostamiseen vaikka Fernandes olisi sen homman hoitanut ilmaiseksi....

Vertailun vuoksi otetaan vaikka viereen RBS pankki joka teki sponssidiilin hyvinä vuosina Williamsin kanssa, mutta päätti olla jatkamatta sitä sen jälkeen kun lama iski koska firman tilit menivät muutenkin miinukselle.
(toki kunnioitettavaa että jäivät silti sopparikauden loppuun)

Spot the difference :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Niin, firma joka tekee tappiota $18m vuodessa syytää miljoonia Formula 1 luokassa mainostamiseen vaikka Fernandes olisi sen homman hoitanut ilmaiseksi....

Vertailun vuoksi otetaan vaikka viereen RBS pankki joka teki sponssidiilin hyvinä vuosina Williamsin kanssa, mutta päätti olla jatkamatta sitä sen jälkeen kun lama iski koska firman tilit menivät muutenkin miinukselle.
(toki kunnioitettavaa että jäivät silti sopparikauden loppuun)

Spot the difference :)
No RBS'n tietysti kannatti jäädä sopparikauden loppuun, koska olisivat sopimuksen mukaisesti joka tapauksessa joutuneet maksamaan.

Sinänsä mainonta ja markkinointi on suurimmalle osalle yrityksille välttämätöntä varsinaisen liiketoiminnan tukemiseksi. Kyse onkin panostuksista ja millä aikavälillä sijoitetut summat arvellaan saatavan takaisin.

Tuo Protonin toimintamalli panostamalla Rellun sponssiin vaikuttaa järjettömältä riskiltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan tuossa nyt jotain hämärää. Kapasiteetti aiotaan nostaa noin 8000 autoon, ja niitä pitäisi myydä vähintään 8000 jotta päästäisiin voitolle. Mutta sehän ei vielä velkojen lyhentämiseen riitä, että nippa nappa plussan puolelle mennään. Ja kapasiteettia ei isompaan määrään edes laajenneta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No RBS'n tietysti kannatti jäädä sopparikauden loppuun, koska olisivat sopimuksen mukaisesti joka tapauksessa joutuneet maksamaan.
Juu toki noin olis ollut, lähinnä oma pointti oli se että moni firma olis ottanut mieluummin pienemmän riskin ja hiljaa maksanut sakot,
sitä kautta olis voitu näyttää julkisuuteen että kulut minimoidaan joka osiolla nyt kun älyttömän iso lama tuli päälle :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niin, firma joka tekee tappiota $18m vuodessa syytää miljoonia Formula 1 luokassa mainostamiseen vaikka Fernandes olisi sen homman hoitanut ilmaiseksi....
Mullahan ei olisi mitään sitä vastaan, että GL olisi edelleen yhteistyössä Fernandesin kanssa. Aika näyttää kuinka järkevä ratkaisu tämä Lotus Renault GP tulee sitten olemaan, kuitenkin olen sen puolella, tiedätte kyllä miksi.
Genii Capitalin perustaja Gerald Lopez pitää lotuksen F1-toimintaa tärkeänä urheiluautojen kehityksen kannalta:
Our tie-up with Group Lotus and Proton, which will enable its future road car ranges to take advantage of significant new technologies, is a natural step.”
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Genii Capitalin perustaja Gerald Lopez pitää lotuksen F1-toimintaa tärkeänä urheiluautojen kehityksen kannalta:
Niin, tätähän tuskin kukaan kieltääkään. Pointti lienee kuitenkin se että jos kerran GL:n talous ei ole kovin vahvalla pohjalla, niin iso riski on lähteä tekemään kaikki kovalla rahalla, tai siis sponsorirahalla.

Ja tässä herääkin kysymys, JOS Lotus olisi Geniin kumppani myös osakekannaltaan, ymmärtäisi toki tuon kehitysidean urheiluautoihinkin.
Nythän Lotus on vain sponsori, ei mitään muuta, eli kuinka paljon Lotus tällä hetkellä tietoa F1-auton tekniikasta saa tiimiltä?
Veikkaan että ei juuri mitään. (ellei erikseen makseta kehitysavusta tmv.)

Toinen ongelmahan tulee eteen siinä että Lotuksen vision mukaan jo muutaman vuoden päästä pitäis alkaa valuun uusia malleja ulos, vaan jos osakkaaksi ei siirrytäkään kuin vasta autojen suunnittelun loppuvaiheessa niin kuinka paljon F1-tietämyksestä on enää siinä kohtaa apua?

Ei sillä etteikö Lotus osaisi katuautoa rakentaa, päinvastoin. Lähinnä mietin tuoreen F1-teknologian soveltamista uusiin malleihin...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ja tässä herääkin kysymys, JOS Lotus olisi Geniin kumppani myös osakekannaltaan, ymmärtäisi toki tuon kehitysidean urheiluautoihinkin.
Nythän Lotus on vain sponsori, ei mitään muuta, eli kuinka paljon Lotus tällä hetkellä tietoa F1-auton tekniikasta saa tiimiltä?
Veikkaan että ei juuri mitään. (ellei erikseen makseta kehitysavusta tmv.)
Jostain luin niiden lähettävän tuohon talliin parikymmentä inssiä. Medioissa olleen tiedon mukaan kyllä riskianalyysi on tehty kyllä hyvin heppoisin perustein, tai sitten on olemassa varma tieto omistajien valmiudesta heittää Protonlle säkkikaupalla rahaa vähintään kymmenen vuoden ajan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jostain luin niiden lähettävän tuohon talliin parikymmentä inssiä. Medioissa olleen tiedon mukaan kyllä riskianalyysi on tehty kyllä hyvin heppoisin perustein, tai sitten on olemassa varma tieto omistajien valmiudesta heittää Protonlle säkkikaupalla rahaa vähintään kymmenen vuoden ajan.
Niin siis Proton lähettää malesialaisinssejä tiimiin, onko siitä sit mitään hyötyä
Lotukselle?
Tai Protonin perhemalleille? :)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Fauzy uhkaa Petrovin paikkaa?

Renaultin tallipäällikkö Eric Boullierin mukaan Fauzylla on mahdollisuuksia päästä ajamaan kilpaa.

- Treenaamme häntä paljon, eikä hän tule olemaan meillä ”matkustaja”. Hänellä on potentiaalia ja teemme hänen kanssaan töitä henkisellä puolella, jotta hän olisi valmis F1:een. Mikäli Fairuz pärjää hyvin, voisi hän ehkä saada tilaisuuden loppukaudesta, kertoi Boullier malesialaisen Star-lehden mukaan.
Ei varmaan helpoin työ ole päästä Petrovin paikalle edes loppukaudeksi vaikka venäläiskuljettaja ei hyvin paljon ole väläytellytkään, mutta hänellä on tallintuki takanaan ja sopimus päättyy vasta kauden 2012 päätteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös