Joppe_001
Well-known member
Onko Group Lotuksella sitten jotain valtaa tallissa? Mielestäni Boullier tai Lopez väitti äskettäin jotain vastakkaiseen suuntaan. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin.Minulle tärkeintä ei ole se, kuka omistaa tallin, vaan kuka pitää valtaa tallissa ja mitä nimeä se haluaa käytettävän. GL:n sponssisopimus on tietyllä tapaa vuokrasopimus, jolla Genii on antanut GL:lle tietyt oikeudet sponssisopimuskauden loppuun asti. On ilmeistä, että GL:llä on LRGP:ssä enemmän valtaa kuin Vodafonella on Vodafone McLaren Mercedeksellä. Tosin, jos muidenkin tallien sponsorien yhteistyö tallien kanssa olisi samaa tasoa kuin LRGP:llä, niin talleja kutsuttaisiin enemmän sponssien nimillä. Ja, nyt en puutu siihen, kenellä lailliset oikeudet on, keskityin vain siihen millä nimellä LRGP/ex-RF1:tä pitäisi kutsua.
Bobakin kommenttiin täytyy vielä sanoa se, että käsittääkseni valmistaja ei saa täysin vapaasti valita rungon nimeä. Rungon nimen on esiinnyttävä tallin virallisessa nimessä tyyliin Lotus Renault GP ja Marussia Virgin Racing, Marussiakin kun omistaa osan tallista. Kenties FOM-rahat olivat aikoinaan syynä siihen, että '06 BMW Sauberin auto oli Sauber-BMW.
En yhtään epäile, etteikö Genii olisi valmis tallinsa myymään sopivasta rahasummasta, mutta epäilen suuresti löytyykö Group Lotukselta tuollaista summaa sukanvarresta. Kaiken lisäksi en todellakaan usko, että Lotus edes haluaa F1-tallia itse omistaa. Julkisuutta se F1:stä hakee, ja sponsorina pääsee ikäänkuin siivellä keräämään palstatilaa ilman että joutuu murehtimaan tallin pyörittämisestä.
Marussia tosiaan omistaa osan Virgin Racing -tallista, mutta eipä sitäkään Marussiaksi kutsuta. Group Lotuksen mahdollisesta osakkuudesta on kuultu niin paljon ristiriitaisia kommentteja, että vaikea on mitään varmuudella sanoa. Mutta niin kauan kun Genii väittää omistavansa tallin, on sen kutsuminen Lotuksesi vähintäänkin outoa.
Omissa pohdinnoissani olen päätynyt tällaiseen lopputulokseen.Hyvin harmillista kyllä, jos lisenssin ehdot olivat epäselvät, ja puoliväkisten etsittiin keino purkaa lisenssi, kun todellinen syy on hyvin ilmeisesti vain GL:n halu omaan talliin.
- Group Lotus halusi aloittaa huipulta, eikä askelmerkkejään vielä hakeva Lotus Racing/Team Lotus tähän sopinut (tämän Bahar on myöntänyt)
- Baharin mukaan Fernandes vaati liikaa rahaa yhteistyöstä (Fernandes on asian kiistänyt, enkä itsekään tätä puhetta usko)
- Baharin ja Fernandesin egot eivät samaan talliin mahdu