Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Minulle tärkeintä ei ole se, kuka omistaa tallin, vaan kuka pitää valtaa tallissa ja mitä nimeä se haluaa käytettävän. GL:n sponssisopimus on tietyllä tapaa vuokrasopimus, jolla Genii on antanut GL:lle tietyt oikeudet sponssisopimuskauden loppuun asti. On ilmeistä, että GL:llä on LRGP:ssä enemmän valtaa kuin Vodafonella on Vodafone McLaren Mercedeksellä. Tosin, jos muidenkin tallien sponsorien yhteistyö tallien kanssa olisi samaa tasoa kuin LRGP:llä, niin talleja kutsuttaisiin enemmän sponssien nimillä. Ja, nyt en puutu siihen, kenellä lailliset oikeudet on, keskityin vain siihen millä nimellä LRGP/ex-RF1:tä pitäisi kutsua.

Bobakin kommenttiin täytyy vielä sanoa se, että käsittääkseni valmistaja ei saa täysin vapaasti valita rungon nimeä. Rungon nimen on esiinnyttävä tallin virallisessa nimessä tyyliin Lotus Renault GP ja Marussia Virgin Racing, Marussiakin kun omistaa osan tallista. Kenties FOM-rahat olivat aikoinaan syynä siihen, että '06 BMW Sauberin auto oli Sauber-BMW.
Onko Group Lotuksella sitten jotain valtaa tallissa? Mielestäni Boullier tai Lopez väitti äskettäin jotain vastakkaiseen suuntaan. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin.

En yhtään epäile, etteikö Genii olisi valmis tallinsa myymään sopivasta rahasummasta, mutta epäilen suuresti löytyykö Group Lotukselta tuollaista summaa sukanvarresta. Kaiken lisäksi en todellakaan usko, että Lotus edes haluaa F1-tallia itse omistaa. Julkisuutta se F1:stä hakee, ja sponsorina pääsee ikäänkuin siivellä keräämään palstatilaa ilman että joutuu murehtimaan tallin pyörittämisestä.

Marussia tosiaan omistaa osan Virgin Racing -tallista, mutta eipä sitäkään Marussiaksi kutsuta. Group Lotuksen mahdollisesta osakkuudesta on kuultu niin paljon ristiriitaisia kommentteja, että vaikea on mitään varmuudella sanoa. Mutta niin kauan kun Genii väittää omistavansa tallin, on sen kutsuminen Lotuksesi vähintäänkin outoa.

Hyvin harmillista kyllä, jos lisenssin ehdot olivat epäselvät, ja puoliväkisten etsittiin keino purkaa lisenssi, kun todellinen syy on hyvin ilmeisesti vain GL:n halu omaan talliin.
Omissa pohdinnoissani olen päätynyt tällaiseen lopputulokseen.
  • Group Lotus halusi aloittaa huipulta, eikä askelmerkkejään vielä hakeva Lotus Racing/Team Lotus tähän sopinut (tämän Bahar on myöntänyt)
  • Baharin mukaan Fernandes vaati liikaa rahaa yhteistyöstä (Fernandes on asian kiistänyt, enkä itsekään tätä puhetta usko)
  • Baharin ja Fernandesin egot eivät samaan talliin mahdu
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Onko Group Lotuksella sitten jotain valtaa tallissa? Mielestäni Boullier tai Lopez väitti äskettäin jotain vastakkaiseen suuntaan. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin.
Uskoisin, GL:llä ei ole valtaa tallin perustoimintaan, mutta imagoon kylläkin. GL on sanonut, että heidän panostuksensa riittää Lotus-brändin kontrolloimiseen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Uskoisin, GL:llä ei ole valtaa tallin perustoimintaan, mutta imagoon kylläkin. GL on sanonut, että heidän panostuksensa riittää Lotus-brändin kontrolloimiseen.
No imagon ja brandin takia kaikki sponsorit on mukana.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nirvana-virhepäätelmä
-ajatusta Lotuksen autotehtaan kokeiluasteella olevasta F1-tallista ei edes haluta ajatella vaihtoehtona, koska Fernandesin kiistanalaista oikeutta Team Lotus-nimeen arvostetaan yli kaiken.
Mikäs pollatohtori meillä täällä nyt on?

Onhan se aina vaihtoehto, että Group Lotus tuon tallin ostaisi haltuunsa. Mutta kuinka todennäköisenä pidät kyseistä skenaariota? Omasta mielestäni siinä tulee yksinkertaisesti talousmaailman reaaliteetit vastaan. Lotus on onnettoman pieni, tappiota tekevä autonvalmistaja, joka yrittää päästä takaisin jaloilleen tuomalla markkinoille viisi uutta automallia. Siinä samalla pitäisi sitten ostaa ylemmän keskikastin F1-talli ja pyörittää sen toimintaa. Kuulostaa todella epäuskottavalta, kun muistelee Toyotan, Hondan ja BMW:n seikkailuja. Ja nuo kaikki ovat sentään automaailman jättiläisiä Lotukseen ja Protoniin verrattuna.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tiedän, että Wikipediaa (varsinkin suomen kielistä) halveksutaan täällä (syystäkin) tiedonläheenä, mutta tämän mukaan Mitsubishillakin on epäsuorasti näppinsä GL:ssä:
Yksi Protonin suurimmista omistajista on Mitsubishi... :doubtful:
Joten tämän mukaa GL.llä pitäisi riittää rahoittajia. :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tiedän, että Wikipediaa (varsinkin suomen kielistä) halveksutaan täällä (syystäkin) tiedonläheenä, mutta tämän mukaan Mitsubishillakin on epäsuorasti näppinsä GL:ssä:
Yksi Protonin suurimmista omistajista on Mitsubishi... :doubtful:
Joten tämän mukaa GL.llä pitäisi riittää rahoittajia. :dunno:
Siinäpä yksi syy lisää halveksua. Tuo on vanhentunutta tietoa, Mitsubishi on myynyt kaiken omistuksensa Protonissa. Tekninen yhteistyö tosin jatkuu kaiketi yhä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Joe Saward vahvistaa oikeudenkäynnin alkamisen tammikuun 24:ntenä päivänä. Jo aiemmin on ollut tiedossa Team Lotuksen syyttävän Protonia lisenssinsä ennenaikaisesta lopettamisesta, mutta Sawardin tietojen mukaan Team Lotus myös syyttää Group Lotusta identiteettivarkaudesta.

The team is claiming that since it acquired the rights associated with Team Lotus, the Group has been passing off, by claiming the history of the team and using images of the historical successes as part of its marketing campaigns.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
The Lawyer kertoo, että Group Lotuksen edustaja on hakenut High Courtilta juttuun "summary judgmentia", jolle sanakirjani ei tunne suomenkielistä vastinetta. Tämä käsittely alkaa 24.1.

T. Baharin kommentti siitä, ettei hän usko jutun menevän oikeuteen asti, viitanneekin siihen, että ratkaisu pyritään löytämään ilman varsinaista oikeuskäsittelyä. Oikeuteenhan tässäkin mennään näin maallikon silmin, mutta tilanteen voinee tulkita toisinkin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kanadalainen The Globe and Mail epäilee, että Lotus Renault GP voi joutua Kanadan GP:ssä vaikeuksiin JPS-värityksineen. En näe viranomaisten puuttumista väritykseen todennäköisenä, sillä tiettävästi "Scuderia Marlborolla" ei ole ollut viivakoodeineen mitään ongelmia. Imperial Tobaccon edustaja näkee asian kuitenkin toisin:

"If I were Lotus though, I would be concerned – I wonder if they are aware of the law in Canada."

Omasta puolestaan tupakkafirma ei ole huolissaan, sillä se ei ole missään tekemisissä tallin kanssa.

Olisihan se varsin mielenkiintoista, jos tupakkatehtaan vahvasti tukema talli, jonka nimeen sisältyy tupakkamerkki, selviäisi enemmän tai vähemmän röökiaskia muistuttavalla värityksellään rangaistuksetta, ja vain "sattumalta" tupakkabrändin värejä käyttävä tiimi saisi penaltia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Olisihan se varsin mielenkiintoista, jos tupakkatehtaan vahvasti tukema talli, jonka nimeen sisältyy tupakkamerkki, selviäisi enemmän tai vähemmän röökiaskia muistuttavalla värityksellään rangaistuksetta, ja vain "sattumalta" tupakkabrändin värejä käyttävä tiimi saisi penaltia.
No mutku Ferrari.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Kanadassa joutuu LRGP ongelmiin kyse on kenties piilomainnonnasta.
John Player tupakkiyhtiötä ei ole enää olemassa. Joillekin voi tulla väristä ekana mieleen tupakka.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Joe Saward vahvistaa oikeudenkäynnin alkamisen tammikuun 24:ntenä päivänä. Jo aiemmin on ollut tiedossa Team Lotuksen syyttävän Protonia lisenssinsä ennenaikaisesta lopettamisesta, mutta Sawardin tietojen mukaan Team Lotus myös syyttää Group Lotusta identiteettivarkaudesta.
Oikeastaanhan TL:llä oli GL:n tavaramerkki tunnuksenaan ACBC:n omistaessa molemmat Lotukset. TL:n omat tavaramerkit ovat vasta GL:n myynnin jälkeisetä ajalta. Joten minusta GL:llä on oikeus käyttää TL:n 80-luvun loppupuolelle asti saavutettuja saavutuksia markkinoinnissaan.

Joka tapauksessa, vaikka en haluakaan 1MRT:n kilpailevan Team Lotuksena ilman Chapmanien tukea, toivon että oikeus toteutuisi. Tämä tarkoittaisi sitä, että GL ei saisi varastettua TLV:n oikeuksia, vaan jopa joutuisi luopumaan Lotus-nimestä F1:ssä. Ja jos 1MRT/TLV saa yksinoikeuden F1:ssä Lotus-nimeen, niin silloin toivon heidän joko myyvän nimen taholle (esim. GL tai Chapmanit) jolla on Chapmanien tuki, tai edes muuttavan tallinsa nimen takaisin Lotus Racingiksi, sillä 1MRT ei ole todellinen Team Lotus.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Uskoisin, GL:llä ei ole valtaa tallin perustoimintaan, mutta imagoon kylläkin. GL on sanonut, että heidän panostuksensa riittää Lotus-brändin kontrolloimiseen.
Jos noin on, niin eihän heillä ole aikomustakaan olla Lotus-kilpatalli, vain sponsori joka haluaa kiillottaa imagoaan ja myydä tuotteitaan. :thumbdown
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
The Lawyer kertoo, että Group Lotuksen edustaja on hakenut High Courtilta juttuun "summary judgmentia", jolle sanakirjani ei tunne suomenkielistä vastinetta. Tämä käsittely alkaa 24.1.

T. Baharin kommentti siitä, ettei hän usko jutun menevän oikeuteen asti, viitanneekin siihen, että ratkaisu pyritään löytämään ilman varsinaista oikeuskäsittelyä. Oikeuteenhan tässäkin mennään näin maallikon silmin, mutta tilanteen voinee tulkita toisinkin.
GrandPrix.com-sivuston saamien tietojen mukaan Lotus Racingin (eli Team Lotuksen) edustajat eivät usko Group Lotuksen onnistuvan yrityksessään torpata Lotus-kiistojen oikeuskäsittely alkuunsa.
Sources indicate that Lotus Racing believes next week's court hearing will conclude that not all relevant facts are present, meaning that recommendation for a full trial is likely, and that the only realistic way of resolving the matter ahead of the season is an out of court settlement. As things stand, however, neither side seems willing to back down.
Vaan ensi viikon maanantainapa tuo kai selviää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös