The worlds laziest designers at work....
Jellinek: mikä tuosta kuvasta tekee "erikoisen"? Se tuskin on 911, tai edes uusi sellainen, uutta mallia kun sieltä on jo
hetkonen odoteltu ja toisaalta 911 ei yleensä edes muutu juuri mitensäkään "erikoisesti"....
Joo ei 911:sta sovi muuttaa liikaa. Sitä ei yksinkertaisesti voi muuttaa. Carrera GT oli hieno esimerkki siitä, kun Porsche teki jotain todella upeaa, erilaista: Todellisen Super Auton.
Asiakaat juoksivat karkuun huutaen, "siitä puuttuu FLATSIX, siinä ei ole sitä LUUKKIA!" Ja vielä vuosi pari sitten niitä sai uutena Tehtaalta, sen takia kun eivät menneet kaupaksi....... Uskomatonta touhua.
Aikoinaanhan ne tööttäs sen 911:sen etuvalon uusiksi. Nousi kamala haloo kun klassikko rikottiin laittamalla ällörumavilkku samaan umpioon vieläpä umpion sivulle antaen tulokseksi epämuodostuneen kumisaapasilmeen. Samalla peräkin muokatiin möhköfantiksi.
Okei se oli kyllä ihan karseen näkönen, ja monen monen monen monen faceliftin jälkeen ne sai sitä vähän siedettävämmäksi taikomalla sen "valkoseiseksi" sen umpion sisälle, ettei vilkku pomppaa silmille sieltä niin kuin aiemmin. Peräkin sai vähän siedettävämmät muodot, mutta uusi Panamera on taas paluu arkeen.
Sitten joku Saksalais-ingenööri sai idean, että "HEI..tehdään siitä sellanen kuin se oli ennen, mutta vähän modernimpi!!!" ja AVOT!
Porsche fanit ympäri maailman taputtivat käsiään ja tänään 911:nen on edelleen se sama vanha 911 modernin näön kera. Tunnistettavissa silti 70-luvun urheilautoikoniksi, yhden etuvaloumpion kera ja leditakavalorivistön koristaessa takaosastoa.
Okei....Porschen ansioksi on tosin laskettava ne lukuisat GT3, GT2 GT3 RS versiot viime vuosilta, jossa ovat tuoneet rata-autotunnelman suoraan kadulle, jokaisen taskurahasta pitävän ulottuville. MIkään muu urheiluautovalmistaja ei ole ymmärtänyt tätä markkinarakoa niin hienosti kun Porsche. Laittamalla turvakaaret, poistamalla kaiken turhan shaissen, radiota ja ilmastointia myöten, tekemällä siitä melkeen puhtaan rata-auton: rekisteröintimahdollisuudella. Ja se kikka on myynyt, JA PALJON.
Jopa Suomesta löytyy useita GT3 RS:siä, GT3 MK1, GT2, vaan mainitakseni.
Täytyy vielä McLaren F1 LM/GTR friikkinä todeta, Italialaisia; etenkään Lamborghinia unohtamatta; että JOS pitäisi rata-auton tunnelma saada talliin; ei montaa sekunttia tarttisi miettiä ostaisinko uudehkon GT3 RS:n.....