WRC: Suomen MM-ralli 2011

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Mikkohan pystyi heittämään lusikan nurkkaan heti sen jälkeen kun ykkösellä oltiin puissa, sen jälkeen pitikin naulata pohja-aikoja taululle. Ja siinä tilanteessa oli varmaan uskallusta kokeilla auton säätöjä rohkeammin kuin jos olisi ajanut koko ajan kärkikolmikossa pinna kireällä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkohan pystyi heittämään lusikan nurkkaan heti sen jälkeen kun ykkösellä oltiin puissa
Nyt on vähän kielikuva hakusessa. Lusikan nurkkaan heittäminen tarkoittaa lievempänä luovuttamista, jyrkempi tulkinta on kuoleminen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Ehkä aika paljonkin, olisko sitten vaikka lusikat jakoon tai kipot naulaan jne. Joka tapauksessa sen kuskin/koneen nukahduksen jälkeen oli aika lailla sama että tullaanko maaliin vai vedetäänkö vielä komeammin metsään, haaveet ihan mistä tahansa mestaruudesta män jo.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ehkä aika paljonkin, olisko sitten vaikka lusikat jakoon tai kipot naulaan jne. Joka tapauksessa sen kuskin/koneen nukahduksen jälkeen oli aika lailla sama että tullaanko maaliin vai vedetäänkö vielä komeammin metsään, haaveet ihan mistä tahansa mestaruudesta män jo.
No vaikka "nasta lautaan" sitten.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niin iso ero on, että Mikko paukuttaa kirkkaita pohja-aikoja. Jos....kun....jospa....niin ehkä...ellei suorastaan ihan melkeinpä varmasti.
Sama on nähty tällä kaudella sen seitsemän kertaa. Latvala ja Hirvonen paukuttaa pohjia jonon hännillä. Siitä on äärettömän pitkä matka rallin voittoon. Ei ole kumpikaan vieläkään voittanut soralla. Turha spekuloida, että vauhtia riittäisi kun ei riitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkä aika paljonkin, olisko sitten vaikka lusikat jakoon tai kipot naulaan jne. Joka tapauksessa sen kuskin/koneen nukahduksen jälkeen oli aika lailla sama että tullaanko maaliin vai vedetäänkö vielä komeammin metsään, haaveet ihan mistä tahansa mestaruudesta män jo.
"Lusikat jakoon" viittaa avioeroon tai yleisemmin suhteen päättymiseen, "kipot naulaan" taitaa olla ihan uusi, tai ainakin minulle tuntematon. "Aivot narikkaan" voisi jotenkin - muttei sekään kamalan hyvin - sopia.

Luulen ymmärtäväni mitä haet, mutten ainakaan tähän hätään keksi juuri tuohon ajatukseen sopivaa kielikuvaa. "Syteen tai saveen" sopisi Mikon asenteeksi sen tilanteen jälkeen kun on tehty jotain, mihin en nyt keksi olemassaolevaa ilmaisua. ;)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Pieni kysymys harrastelijayksityiskuskeista.

Kun tuli katsottua rallia livenä ja suuri osa autoista nähtyä kahteen kertaan, kotiin päästyäni oli pakko vilkaista myös keskeyttäneiden luetteloa. Erikoiskokeen 19 (Urria 2) aikatarkastuksessa kymmenen ajajaa ulos kisasta, ja nämä ovat lähtölistan mukaan sieltä häntäpäästä, ilmeisestikin reitin kymmenen viimeistä autoa. Lauantain lähtölistalta viimeisin kisan läpi ajanut oli numero 89, jonka jälkeen lähti vielä 18 autoa, mutta kaikki nämä jäivät siis reitille. Noin puolet toki muista syistä kuin edellämainittu, mutta mitä oikein tapahtui?
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
No joo. Ajattelin lähinnä pohja-aikoja ja sellasia. Olihan se nopein kaikenkaikkiaan.
Mikko pääsi ajelemaan ilman paineita ja erittäin hyvällä lähtöpaikalla, toki olisi taistellut voitosta ilman Lankamaan puuosumaa. Olisi varmaan ollut ainoa joka tositilanteessa olisi Loebille pystynyt laittamaan jauhot suuhun. Melkonen veijari tuo vanhempi Seb, ennen rallia kertoili sujuvasti että hänellä ei ole mitään tarvetta voittaa Suomessa ja puristaa äärirajoilla voittoon :D
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Ja siinä tilanteessa oli varmaan uskallusta kokeilla auton säätöjä rohkeammin kuin jos olisi ajanut koko ajan kärkikolmikossa pinna kireällä.

Ralliradiossa kertoili, että ajoi testeissä löydetyillä lukon säädöillä koko kisan. Jari-Mattihan taas sanoi että hänen säätönsä olivat toimineet Sardiniassa ja Kreikassa muttei Suomessa ja tajusi tehdä muutokset liian myöhään.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
ei ralliauton etuspoikka kehitä mitään downforcea sellaisia määriä, että sillä oikeasti olisi suurtakaan merkitystä auton ajokäytökseen.
Kyllä ne spoilerit muuten vaan kehittää just sellasia määriä että laite menee suht mahdottomaks ajaa. Takaspoileri vieläkin enemmän.

Ja tää ei ole ees oma mielipide vaan ihan ex-WRC-tehdaskuskilta kuultua juttua
 

Jmm81

Active member
Liittynyt
27.10.2009
Viestit
32
Sijainti
Jyväskylä
Kyllä Pajusen Mikon suoritus oli loistava...!! Eipä ihme että sai Abu Dhabi Spirit of the Rally palkinnon.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Sama on nähty tällä kaudella sen seitsemän kertaa. Latvala ja Hirvonen paukuttaa pohjia jonon hännillä. Siitä on äärettömän pitkä matka rallin voittoon. Ei ole kumpikaan vieläkään voittanut soralla. Turha spekuloida, että vauhtia riittäisi kun ei riitä.
Njaah...spekuloiminen on kivaa. Mutta että "äärettömän pitkä" matka? Sehän tarkoittaisi etäisyyttä, jolla ei ole mitään loppua! :eek!:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Niin noista Ford-veljesten säätämisistä, Citikka vaikutti valmiilta kun taas Fordiin arvottiin oikeat säädöt/palikat alle viimeisessä huollossa, isoista testikilsoista huolimatta. Eikö Fordiin vain löydy tarpeeksi hyvää tavaraa alle vai onko veljesten testityöskentelyssä toivomisen varaa.
Eipähän Mikon tarvinnut paljoa säätöihin kajota... Ja Latvalahan sitten kömmäsi ihan itse säätöjen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

jaripk

Member
Liittynyt
19.1.2010
Viestit
5
Sijainti
Lappeenranta
Jotenkin sitikat meni kyllä helpon näköisesti fordeihin verrattuna. Ei mitään pumppailuja tai ylimääräisiä luisuja. Harmi tietysti, että Hirvoselta meni nyt jo toinen jyskälä pieleen, mut eniten kyl harmittaa Ketomaan "kohtalo". Olikohan se viimeinen näyttömahdollisuus sitten siinä :(

Tuolla perjantailta muutamat kuvat http://kaitainen.net/gallery.php?id=167
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eipä tule Hirvosesta tänäkään vuonna maailmanmestaria. Se lienee ratkennut viimeistään tämän rallin ekalla ek:lla. Että sinäänsähän Latvalan voitto ei olisi pitkään lämmittänyt.
Fordilla ei ole oikein hyvää afalttikuskia (Latvala muistaakseni vähän parempi kuin Hirvonen), joten loppukaudella sitikan ylivoiman pitäisi kärjistyä?

Solbergin kesyys on kanssa aika mielenkiintoinen juttu. Solbergin oma kommentti WRC:n sivuilta:
"...The car was perfect after the [pre-event] test, but we didn’t manage to get it like that again and I don’t know why.”
Pitäisköhän hänen jo viimein vaihtaa kalustoa?

Ketomaata ja Rantasta olisi ollut kiva seurata enemminkin.
Saas nähdä nähdäänkö Ketomaata Ranskassa ja Walesissa vai menikö se mahdollisuus siinnä.

Noh, onnhan siellä viellä Saksan, Ranskan ja Walesin rallit, jotka on kiva seurata ihan yksittäisen kilpailun mielessä. Muuten mm-sarjassa ei sinäänsä hirveästi enää ole jännitettävää.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eipä tule Hirvosesta tänäkään vuonna maailmanmestaria. Se lienee ratkennut viimeistään tämän rallin ekalla ek:lla. Että sinäänsähän Latvalan voitto ei olisi pitkään lämmittänyt.
Fordilla ei ole oikein hyvää afalttikuskia (Latvala muistaakseni vähän parempi kuin Hirvonen), joten loppukaudella sitikan ylivoiman pitäisi kärjistyä?

Solbergin kesyys on kanssa aika mielenkiintoinen juttu. Solbergin oma kommentti WRC:n sivuilta:
"...The car was perfect after the [pre-event] test, but we didn’t manage to get it like that again and I don’t know why.”
Pitäisköhän hänen jo viimein vaihtaa kalustoa?

Ketomaata ja Rantasta olisi ollut kiva seurata enemminkin.
Saas nähdä nähdäänkö Ketomaata Ranskassa ja Walesissa vai menikö se mahdollisuus siinnä.

Noh, onnhan siellä viellä Saksan, Ranskan ja Walesin rallit, jotka on kiva seurata ihan yksittäisen kilpailun mielessä. Muuten mm-sarjassa ei sinäänsä hirveästi enää ole jännitettävää.
Eikös Solbergin auto ole ihan hänen omansa varaosineen päivineen (tästä johtuu myös yli kymmenen kertaa suuremmat menot, kuin Kimin tiimillä, jonka auto ja asiantuntemus on vain vuokrattua).. Citroenin tiimillä hänen autonsa kimppuun asiaa tasan saman verran, kuin Fordin tehdasautojen.

Lähinnä vertailisin hänen selittelyään siihen, kun Latvala kävi shakedownin aikana ekan kiekan jälkeen vaihdattamassa uudet vasta saapuneet iskarit ja auton piti olla muutenkin niin täydellinen kuin vain olla voi, mutta kuitenkaan ei taaskaan tosipaikan tullen olutkaan kuin vasta viimeisen päivän lopussa.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Taas on rallit takana, hauskaa oli. Omat katselupaikat sattui tällä kertaa melko hyvin karsinoihin, ei tarvinnu jännittää niitä paljon pelättyjä natsijärkkäreitä ja kaffet löyty lyhyeltä matkaa kioskista. Väkeä oli Lankamaassa hirveesti, Hassissa ja Urriassa vaan paljon. Jukojärvellä sai olla hämmentävän rauhassa toisen kierroksen, liekkö lähteny kaikki jo Laajavuorta kohti.

Huomiot:
+Ketomaan vauhti alussa. Lähtöpaikka, joo, mutta silti aivan älytön vauhti.
+Minin vauhti. Näytti miltä möhköltä tahansa ja oli Prodrivellä takana mitä tahansa, niin tuollainen puikko-osasto noin uudella autolla Jyväskylässä tuli pelkästään lupauksia herättävää vauhtia
+Kaatumatautiset autot Hassissa. Autobianchin 2 volttia pisti suorastaan hymyilyttämään.
+Perjantain pätkät. Hienot tiet. Etenkin Hassi, Koukunmaa ja Hyväneula.
+Lauantain pätkät. Vaikka etukäteen pidin kaikkia äärettömän väsyneinä pätkinä, niin olipa vaan ohjelmaa monessa paikassa. Lisäksi 2 kierrosta ja hisset välissä piti porukan kivasti paikoillaan. Petäjäveden ympäristössä sopi ajelemaan keskellä ennakkoon pahimpia ruuhkaosuuksia ihan rauhassa.
-Latvalan säädöt ja Mikon u-tuuri Lankamaassa. Muuten vauhti molemmilla kilpailukelpoista, sanottiin siitä Fiestasta mitä tahansa.
-Pastila WRT:n epäonninen taivallus mm-rallin maailmassa.

Ps. Kiitos taas "asiantuntijoille", hilpeitä hetkiä oli tälleen jälkeenpäin nettispekulointeja lukiessa. Tärkeintä on kuitenkin oman mielipiteen julkituominen. Omia suosikkeja olivat "ei se WRC:n etuspoileri mitään vaikuta" ja maininta Tampereen seudun uusvanhoista pätkistä. Niin, perjantain lenkillähän ei ollu nyt kun ainakin 4 uusvanhaa pätkää 7:stä. Koivukehääkin lienee joskus ajettu, mutten tiiä varmaks.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Omat katselupaikat sattui tällä kertaa melko hyvin karsinoihin, ei tarvinnu jännittää niitä paljon pelättyjä natsijärkkäreitä ja kaffet löyty lyhyeltä matkaa kioskista. Väkeä oli Lankamaassa hirveesti, Hassissa ja Urriassa vaan paljon. Jukojärvellä sai olla hämmentävän rauhassa toisen kierroksen, liekkö lähteny kaikki jo Laajavuorta kohti.
Leustussakin sai olla järkkärin näkökulmasta suht rauhassa. Känniääliöitä oli vähemmän kuin olisi voinut kuvitella.

Ja eipä tuolla natsijärkkäreitä ole. Ainoa natsi on FIA ja AKK umpityperine linjauksineen yleisöä kohtaan, joiden myötä porukan pitäisi kävellä metsän siimeksessä jo kauan ennen ensimmäisen kilpailijan tuloa.

Silloin kun varsinaiset kilpa-autot eivät ole vielä liikenteessä, minun puolestani saa kävellä tietä pitkin niin pitkään kuin huvittaa. Kunhan nyt ei vaan valtaa koko tien leveyttä ja väistää etuautojen tullessa paikalle. Etuautoissa on niin äänekkäät sireenit/pilliä käytetään koko ajan sireenin puuttuessa joten ne kyllä kuulee jollei aivan kuuro ole.

Itse olen jo sen verran gonahtanut etten viitsinyt alkaa ressaamaan yleisöstä, mutta kaveri huusi muutamaan kertaan "aika" kovaan ääneen kun porukka vaelsi kuin zombilauma keskellä tietä hirveässä häröpallossa ja aivan selkeästi kuuli safetyauton olevan tulossa hälytysäänet päällä. Itse olen sitä mieltä. että jos välttämättä haluaa kulkea koko tien leveydeltä eikä hievahdakaan vaikka autot ovat tulossa, saavat kyllä jäädä auton alle. Se ei ole järkkärin tehtävä hakata järkeä umpiluukalloon. Jollei maalaisjärkeä ole lähtiessäkään, ei sitä tule järkkärin neuvojen/huutojen/vittuilunkaan kautta. Teki muutamaan kertaan mieli huutaa että "kävelkää aivan keskellä tietä ja mahdollisimman leveässä muodostelmassa". En kyllä tiedä olisivatko tajunneet vittuilua edes.

Kävelevätköhän nuo valtatielläkin koko tien leveydeltä? En ihmettelisi yhtään vaikka näin olisi.
 
Ylös