Renngeist
Soldiers of Antisthenes
XIII
Malaysia Grand Prix
Aikataulut:
SU 10.4.2011
1600 (1100): Kisa
Perusfaktat:
Rakennettu: 1999
Ensimmäinen F1-kilpailu: 17. lokakuuta 1999
Kilpailuja: 12
Voittajia: 8
Eniten voittoja: Michael Schumacher (3kpl)
Mukana vuosina: 1999-
Sopimus asti: 2012?
Jatko: Melko varmaa
Pääsponsori: Petronas
Pituus: 5,543 km
Kierroksia: 56 kpl
Kisapituus: 0,310408 Mm
Voittaja 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing Renault) 1h 33m 48.412s
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:49.327
Kierrosennätys: Juan Pablo Montoya (Williams BMW) 1:34.223 (2004)
Sää:
http://www.foreca.fi/Malaysia/Kuala_Lumpur
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Sepangin moottorirata rakennettiin 1990-luvun loppupuolella aivan Malesian pääkaupungin Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kupeeseen. Kuala Lumpurin keskustaan radalta on matkaa 50 kilometriä. Ensimmäinen GP radalla ajettiin vuonna 1999.
Sepangin rata oli ensimmäinen Hermann Tilken suunnittelema rata F1-kalenterissa - ja on monien mielestä edelleen jopa paras Tilken luomuksista. Sittemmin mies on ehtinyt suunnitella mm. Bahrainin, Kiinan, Turkin, Abu Dhabin ja Etelä-Korean GP-näyttämöt sekä tehdä merkittäviä muutoksia Hockenheimin ja Nürburgringin ratoihin.
GP-radan rakentaminen oli osa suunnitelmaa, jolla Malesia nostettiin teollisuusmaiden joukkoon. Formulakuumetta nostattaa Malesiassa oman GP:n ohella nyt myös oma talli. Heikki Kovalaisen Team Lotus on perinteikkäästä nimestään huolimatta malesialaisessa omistuksessa ja pyörii pääosin malesialaisten tukijoiden rahoituksella. Kilpailevan Lotus Renault -tallin pääsponsorina toimivan Lotus-autonvalmistajan omistaa malesialainen Proton. Lisäksi kansallinen öljy-yhtiö Petronas on ollut vuosien ajan näkyvästi esillä formula ykkösissä, aiemmin (BMW) Sauberin ja nykyään Mercedes-tallin tukijana.
Paahtava helle on ominaista Malesiassa ajamiselle. Autojen jäähdytyksen on toimittava, ja myös renkaiden toimintakyky ja kestävyys joutuu kovaan testiin kuumalla asvaltilla. Kosteusprosentti on kuitenkin korkea, ja myös rankat ja yllättävät sadekuurot ovat mahdollisia GP-viikonlopun aikana. Kauden 2009 kilpailu jouduttiin keskeyttämään monsuunisateen ja pimeyden takia.
Radalla on kaksi erittäin pitkää suoraa, joiden välissä sijaitsee pääkatsomo. Kierrokseen mahtuu kuitenkin useita tiukkoja neulansilmämutkia, joten Sepangissa ajettu kierros on keskinopeudeltaan MM-sarjan muihin ratoihin verrattuna hitaamman puoleinen. Leveällä radalla mahtuu ohittamaan.
Vuonna 2003 Kimi Räikkönen otti Malesiassa riemukkaasti ensimmäisen GP-voittonsa.
Perlumbaan
Akhir pekan musim terpanas dan paling basah sekarang depan. Untuk siapa dan kepada siapa tidak? Masih harus dilihat ...Aikataulut:
SU 10.4.2011
1600 (1100): Kisa
Perusfaktat:
Rakennettu: 1999
Ensimmäinen F1-kilpailu: 17. lokakuuta 1999
Kilpailuja: 12
Voittajia: 8
Eniten voittoja: Michael Schumacher (3kpl)
Mukana vuosina: 1999-
Sopimus asti: 2012?
Jatko: Melko varmaa
Pääsponsori: Petronas
Pituus: 5,543 km
Kierroksia: 56 kpl
Kisapituus: 0,310408 Mm
Voittaja 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing Renault) 1h 33m 48.412s
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:49.327
Kierrosennätys: Juan Pablo Montoya (Williams BMW) 1:34.223 (2004)
Sää:
http://www.foreca.fi/Malaysia/Kuala_Lumpur
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Sepangin moottorirata rakennettiin 1990-luvun loppupuolella aivan Malesian pääkaupungin Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kupeeseen. Kuala Lumpurin keskustaan radalta on matkaa 50 kilometriä. Ensimmäinen GP radalla ajettiin vuonna 1999.
Sepangin rata oli ensimmäinen Hermann Tilken suunnittelema rata F1-kalenterissa - ja on monien mielestä edelleen jopa paras Tilken luomuksista. Sittemmin mies on ehtinyt suunnitella mm. Bahrainin, Kiinan, Turkin, Abu Dhabin ja Etelä-Korean GP-näyttämöt sekä tehdä merkittäviä muutoksia Hockenheimin ja Nürburgringin ratoihin.
GP-radan rakentaminen oli osa suunnitelmaa, jolla Malesia nostettiin teollisuusmaiden joukkoon. Formulakuumetta nostattaa Malesiassa oman GP:n ohella nyt myös oma talli. Heikki Kovalaisen Team Lotus on perinteikkäästä nimestään huolimatta malesialaisessa omistuksessa ja pyörii pääosin malesialaisten tukijoiden rahoituksella. Kilpailevan Lotus Renault -tallin pääsponsorina toimivan Lotus-autonvalmistajan omistaa malesialainen Proton. Lisäksi kansallinen öljy-yhtiö Petronas on ollut vuosien ajan näkyvästi esillä formula ykkösissä, aiemmin (BMW) Sauberin ja nykyään Mercedes-tallin tukijana.
Paahtava helle on ominaista Malesiassa ajamiselle. Autojen jäähdytyksen on toimittava, ja myös renkaiden toimintakyky ja kestävyys joutuu kovaan testiin kuumalla asvaltilla. Kosteusprosentti on kuitenkin korkea, ja myös rankat ja yllättävät sadekuurot ovat mahdollisia GP-viikonlopun aikana. Kauden 2009 kilpailu jouduttiin keskeyttämään monsuunisateen ja pimeyden takia.
Radalla on kaksi erittäin pitkää suoraa, joiden välissä sijaitsee pääkatsomo. Kierrokseen mahtuu kuitenkin useita tiukkoja neulansilmämutkia, joten Sepangissa ajettu kierros on keskinopeudeltaan MM-sarjan muihin ratoihin verrattuna hitaamman puoleinen. Leveällä radalla mahtuu ohittamaan.
Vuonna 2003 Kimi Räikkönen otti Malesiassa riemukkaasti ensimmäisen GP-voittonsa.