Lyhensi, mutta ei lähellekään niin paljon kuin aikaisemmassa kuopassa velkaannuttiin. Joten sykli toisensa jälkeen on entistä suurempi kuorma kannettavana.Kyllähän suomi velkojaan lyhensi nousukauden aikana.
Lyhensi, mutta ei lähellekään niin paljon kuin aikaisemmassa kuopassa velkaannuttiin. Joten sykli toisensa jälkeen on entistä suurempi kuorma kannettavana.Kyllähän suomi velkojaan lyhensi nousukauden aikana.
Voi olla että on mutta noille ennusteille mä en anna paljoakaan arvoa. Ennenkuin niihin uskoo kannattaa kaivaa viimeisen 20 vuoden kaikkien tutkimuslaitosten ennusteet ja verrata niitä että pitivätkö kutinsa vai ennustivatko enemmänkin sitä miten toiset tutkimuslaitokset ennustavat? Yllätys nimittäin on, että ennusteet laumautuvat ja ennustavat toisia ennusteita paremmin kuin todellista kehitystä.Se nyt on ihan sama, että mikä termi on käytössä. Valtion menot ovat kääntymässä tai kääntyneet pysyvästi tuloja isommiksi (ellei mitään tehdä). Tästä kaikki lienevät vielä samaa mieltä. Eroa tulee siinä, että miten paljon kukin osapuoli uskoo talouskasvun supistavan aukkoa tai kuinka paljon lisäveroilla voidaan kerätä rahaa (ennen kuin korotus alkaa kääntyä itseään vastaan).
Lukuja vois koettaa metsästää.Yritin tuossa yksi päivä muuten katsoa jollain pidemmällä aikavälillä (esim. 90/95-2010) työntekijämäärien kehitystä Yksityinen/kunta/valtio & palkka&palkkasummakehitystä samassa kaaviossa.
...vois olla mielenkiintoinen kaavio.
Kouvo?
Talousennusteita on tunnetusti vaikea tehdä. Itse epäilen, että ennusteet saattavat olla jopa liian optimistisia. Ne perustuvat myös paljolti siihen, että miten asiat ovat menneisyydessä olleet. Mutta kun siellä ei ole ollut sellaista tilannetta, joka nyt on edessä (.. raskaasti ylivelkaantuneet teollisuusmaat, kehittyvien talouksien kilpailu, väestön vanheneminen, ilmastonmuutos..).Voi olla että on mutta noille ennusteille mä en anna paljoakaan arvoa. Ennenkuin niihin uskoo kannattaa kaivaa viimeisen 20 vuoden kaikkien tutkimuslaitosten ennusteet ja verrata niitä että pitivätkö kutinsa vai ennustivatko enemmänkin sitä miten toiset tutkimuslaitokset ennustavat? Yllätys nimittäin on, että ennusteet laumautuvat ja ennustavat toisia ennusteita paremmin kuin todellista kehitystä.
Mutta sitä en kiistä etteikö pahimpaan pidä varautua. Mutta kömpelöt ja ludisesta harhasta kärsivät ennusteet eivät kovin suurta painoarvoa ansaitse.
Yleisesti tukien verottaminen on minusta hölmöä. Toinen käsi ottaa ja toinen antaa, saadaan välissä elätettyä muutama byrokraatti.http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113817479_uu.shtml
Lapsilisien verottaminen ei olisi huono idea, mutta se pitäisi hoitaa progressiivisesti. Niin kuin muidenkin tukien verottaminen. Ei ole järkeä että otetaan joku vakioprosentti kaikista tuista vaan sen pitäisi olla progressiivinen. Esim. 20% mitättömästä työttömyyskorvauksesta on aika paljon. Samoin 10% opintotuesta jos ei ole muita tuloja.
Progressiivisestihan noita tukia verotetaankin, ennakonpidätys ja lopullinen vero kun ovat eri asioita.Lapsilisien verottaminen ei olisi huono idea, mutta se pitäisi hoitaa progressiivisesti. Niin kuin muidenkin tukien verottaminen. Ei ole järkeä että otetaan joku vakioprosentti kaikista tuista vaan sen pitäisi olla progressiivinen. Esim. 20% mitättömästä työttömyyskorvauksesta on aika paljon. Samoin 10% opintotuesta jos ei ole muita tuloja.
Samaa mieltä. Tekisivät lapsilisästä vaikka harkinnanvaraisen edun tai leikkaisivat sen pois oikeasti isotuloisilta.Yleisesti tukien verottaminen on minusta hölmöä. Toinen käsi ottaa ja toinen antaa, saadaan välissä elätettyä muutama byrokraatti.
Kuntataloudessa toi on vielä hölmömpää. Opetustoimi säästää, kun ei tarvitse maksaa tilahallinolle vuokraa, mutta tilahallinnolta jää vuokrat saamati, vaikka kulut pysyy samana.Yleisesti tukien verottaminen on minusta hölmöä. Toinen käsi ottaa ja toinen antaa, saadaan välissä elätettyä muutama byrokraatti.
Hallinnon keskitys käynyt kalliiksi
Moni valtion virasto kertoo
hallintokulujensa nousseen, kun talous-
ja henkilöstöhallintoa on keskitetty
valtion palvelukeskukseen.
Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos sekä Tulli sanovat hallinnon
olevan nyt aiempaa kallimpaa. Osa
virastoista sanoo kuitenkin, että
uudistus on säästänyt kustannuksia.
Palvelukeskuksen ideana oli parantaa
tuottavuutta keskittämällä talous- ja
henkilöstöhallintoa.
Valtiovarainministeriö uskoo hallinnon
tehostuvan, kun lähivuosina saadaan
yhteinen tietojärjestelmä valmiiksi.
Joo meinasin tota ennakonpidätystä. Verotushan on tosiaan progressiivinen, mutta eipä se veronpalautus auta joulukuussa kun koko muuna vuonna ei jää käteen niin paljon. Tukien verottaminen on hyvä tapa pitää tuet progressiivisena. Mitä enemmän tienaa sitä vähemmän saa tukia. Sen sijaan kiinteä ennakonpidätysprosentti tarkoittaa sitä että tuista ei jää käteen mitään ja tulorajat lisäävät kannustinloukkuja.Progressiivisestihan noita tukia verotetaankin, ennakonpidätys ja lopullinen vero kun ovat eri asioita.
Suuri osa suomalaistahan on halukas leikkaamaan ns. hyvätuloisten lapsilisä. Kun tehdään ehdotus, mikä käytännössä leikkaa niitä ja pienituloisimmilla sillä ei ole vaikutusta, niin nousee totta kai kauhea äläkkä.
Itse en kannata lapsilisien verottamista, mutta tuo em. oli ihan havaintona vaatimusten ja käytännön ristiriidasta.
Eiköhän siihen keinot löydettäisi. Kyllähän nytkin tukia verotetaan ja niihin vaikuttaa koko talouden tulot.Mitenkä niitä lapsilisiä verotettaisiin? Puoleksi vanhemmille lisää tuloihin, entä yksinhuoltaja tai uusioperhe? Kuulostaa puuhastelulta, josta enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sitä en kyllä tajua miksi ne merkataan sossutuissa tuloksi, mutta sitten lopulta sossu maksaakin enemmän lapsista mitä lapsilisä on..
Kyllähän ne jotkin "verotetaan" 100% pois jo monissa tuissa, mihin vaikuttaa puolison tuet, eikä tartte edes hyvätuloinen olla. Pöljää sekin.Eiköhän siihen keinot löydettäisi. Kyllähän nytkin tukia verotetaan ja niihin vaikuttaa koko talouden tulot.
Se on hienoa kun tuloja verotetaan progressiivisesti ja tukia verotetaan progressiivisesti. Eikö vielä laiteta palvelumaksut progressiivisiksi, niin tuloilla ei ole mitään väliä :wall:Joo meinasin tota ennakonpidätystä. Verotushan on tosiaan progressiivinen, mutta eipä se veronpalautus auta joulukuussa kun koko muuna vuonna ei jää käteen niin paljon. Tukien verottaminen on hyvä tapa pitää tuet progressiivisena. Mitä enemmän tienaa sitä vähemmän saa tukia. Sen sijaan kiinteä ennakonpidätysprosentti tarkoittaa sitä että tuista ei jää käteen mitään ja tulorajat lisäävät kannustinloukkuja.
Tuosta iski silmään tuo:Viitaten edelliseen postaukseeni, valtiotasolla sitten:
Valtion IT-järjestelmien track record on semmonen, jotta tuota voidaan odottaa valmiiksi n. 2025-2030 välillä.Valtiovarainministeriö uskoo hallinnon
tehostuvan, kun lähivuosina saadaan
yhteinen tietojärjestelmä valmiiksi.
Totta kai voidaan odottaa, mutta kuinka uskottavaa se on.Tuosta iski silmään tuo:
Valtion IT-järjestelmien track record on semmonen, jotta tuota voidaan odottaa valmiiksi n. 2025-2030 välillä.
Ei kovinkaan yllättävä käänne.Sdp ja vasemmistoliitto ovat marssineet ulos hallitusneuvotteluista, kertoo neuvottelujen vetäjä Jyrki Katainen (kok). Katainen aikoo olla yhteydessä keskustaan.