Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä näköjään tehtiin oma otsikko. Nimi ei ihan pidä paikkaansa, koska blown diffuusoreita ei olla kieltämässä, vaan pakokaasuvirtojen hyödyntäminen muulloin kuin kuskin kaasuttaessa. Toki suurin hyöty menetetään, koska downforcea tarvitaan nimenomaan mutkissa, jolloin ei kaasuteta.

En väitä ymmärtäväni systeemiä riittävästi tietääkseni tarkoittaisiko suunniteltu kielto myös blown diffuusorien kuolemaa. Pakokaasujen ohjaamista diffuusoriin ei kuitenkaan olla kieltämässä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tästä näköjään tehtiin oma otsikko. Nimi ei ihan pidä paikkaansa, koska blown diffuusoreita ei olla kieltämässä, vaan pakokaasuvirtojen hyödyntäminen muulloin kuin kuskin kaasuttaessa. Toki suurin hyöty menetetään, koska downforcea tarvitaan nimenomaan mutkissa, jolloin ei kaasuteta.

En väitä ymmärtäväni systeemiä riittävästi tietääkseni tarkoittaisiko suunniteltu kielto myös blown diffuusorien kuolemaa. Pakokaasujen ohjaamista diffuusoriin ei kuitenkaan olla kieltämässä.
Tein erillisen säikeen, koska näyttää siltä, että tästä puhutaan jokunen hetki. FIA:n kanta kun näyttää olevan, että kielto tulee kunhan toteutus ei aiheuta kohtuuttomia ongelmia talleille.

Sen voi jo sanoa, että koko konseptia kielto ei tule tuhoamaan, eli "blown diffuser" tuskin katoaa. Haastan sinut keksimään kuvaavamman yhden lauseen otsikon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Puhut kieltämättä sujuvaa kapulaa. Koin keksineeni vähän selkokielisemmän muodon.

VilleH sanoi:
edit: tosin sit pitää painella vaa kaasua kokoajan :D
Voisi tosiaan ajatella, että rajoitusta voitaisiin kiertää ajotapaa muuttamalla, kuten ajamalla pienemmällä vaihteella tai muuttamalla ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja siten, että mutkan pystyy ajamaan osakaasulla.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kyllähän tuosta kärsii pikkutallitkin , ainakin lotus jonka oli tarkoitus tuoda kyseinen päivitys juurikin espanjaan. Pikkutalleilla ei ole kuitenkaan samanlaisia resursseja muuttaa suunnitelmia paria päivää kisaa ennen . Eli pienemmät tallit tästä myös kärsivät paljon ehkä jopa enemmän kuin suuret . Lotuksella vielä kusisesti oli ilmeisesti pyritty aika lähellle rbeen käyttämää ratkaisua
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän tuosta kärsii pikkutallitkin , ainakin lotus jonka oli tarkoitus tuoda kyseinen päivitys juurikin espanjaan. Pikkutalleilla ei ole kuitenkaan samanlaisia resursseja muuttaa suunnitelmia paria päivää kisaa ennen . Eli pienemmät tallit tästä myös kärsivät paljon ehkä jopa enemmän kuin suuret . Lotuksella vielä kusisesti oli ilmeisesti pyritty aika lähellle rbeen käyttämää ratkaisua
Kuten jo todettua, rajoitusta viivästytetään jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Eri asia on se, ehtikö Lotus jotenkin reagoida viime viikolla tulleeseen tietoon rajoituksesta. Lotukselle RBR:n apinointi on sikäli looginen valinta, että Renault'lta löytyy valmiit mäppäykset Red Bull -tyyppisen järjestelmän toteuttamiseen. Näkisin kuitenkin, että tullessaan kielto hyödyttäisi kaikkia pikkutalleja, koska konseptin hyödyntäminen RBR:n tekemässä mittakaavassa vaatii todella paljon työtä takapään lämpösuojauksen suhteen. Taitaa olla jopa niin, ettei yksikään talli ole saanut uutta diffuusoria toimimaan ensi yrityksellä, vaan lämpöongelmien ratkaisu on aina vaatinut useamman kehitysversion.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Olihan melkoinen pommi mutta onneksi tämä siirrettiin hamaan tulevaisuuteen. Mutta pari huomioitavaa seikkaa jota ei vielä ole tullut esiin..

1) Mihin nykyiseen voimassa olevaan sääntöpykälään FIA:n päätös nojautuu kun kysymyksessä on säännöntarkennus kesken kauden?

2) Millähän FIA olisi säännön noudattamista valvonut? Mielestäni tämä on mahdotonta koska tämän voi kiertää yksinkertaisesti vain "moottorin tyhjäkäyntiä nostamalla"
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olihan melkoinen pommi mutta onneksi tämä siirrettiin hamaan tulevaisuuteen. Mutta pari huomioitavaa seikkaa jota ei vielä ole tullut esiin..

1) Mihin nykyiseen voimassa olevaan sääntöpykälään FIA:n päätös nojautuu kun kysymyksessä on säännöntarkennus kesken kauden?

2) Millähän FIA olisi säännön noudattamista valvonut? Mielestäni tämä on mahdotonta koska tämän voi kiertää yksinkertaisesti vain "moottorin tyhjäkäyntiä nostamalla"
1) "Liikkuvat aerodynaamiset apuvälineet" on kielletty. Sääntö on erittäin tulkinnanvarainen ja itse asiassa suurin osa näistä sääntötarkistuksista on liittynyt juuri siihen. Jonkinlainen pääsääntö epäselvissä tapauksissa on ollut, että jos jonkin apuvälineen pääsääntöinen tehtävä on ollut aerodynaaminen, se kielletään. Tässä tapauksessa siis katsotaan, että moottorin kierrättäminen, kun vetoa ei tuoteta tekee siitä aerodynaamisen apuvälineen.

2) Standardoitu ECU mahdollistaa valvonnan. Autosportin jutun mukaan pakokaasujen virtaus olisi saanut olla korkeintaan 10 prosenttia maksimista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tämä on hauska keskustelu. Hienoa, että Alonso on tämänkin takana. Luulisi peräti sen olevan nainen.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Sanonpa kyllä, että aikamoista paskaa. Jokaiselle vähän enemmän seuraavalle on jopa tällä foorumilla ollut tiedossa näiden ns. blown diffusorien tulo tälle kaudelle. Miten helvetissä tälläinen sääntömuutos muuten voidaan edes ajaa läpi ilman kaikkien hyväksyntää, jos joku turvallisuuteen perustuva takasiiven avaamisen kieltäminen monacoon ei onnistu? Kumma myös, että tätä ei sitten voitu jo viime kaudella alkaa selittämään. Ymmärtääkseni ainakin Red Bullilla on ollut jonkinlainen systeemi jo silloin.

Mahtaa jotain Renaultia erityisesti vituttaa, kun on yrittänyt innovoida järkevän ja muista poikkeavan ratkaisun ja sitten viedään täysin tiedossa olleen kehityssuunnan innovaatiot tosta vaan jollain erikoispäätöksellä.

Haista vittu taas kerran FIA.

edit: ilmeisesti siis sääntömuutosta ei nyt ole vielä 100% varmuudella tulossa, mutta mielipiteeni mahdolliseen muutokseen on silti sama :)
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
formuloissa eletään tunteella mukana :D Kyllä minulle ainakii tuli eilen maikkarin uutisesta erittäin suuri ketutus!! Onneksi oli vielä väärä hälytys
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mun mielestä on väärin sorkkia sääntöjä (tai niiden tulkintoja) kesken kauden. Varsinkin kun asialla ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Tallit ovat käyttäneet paljon rahaa ja aikaa systeemin kehittelyyn, ja yhtäkkiä FIA päättää puhaltaa pelin poikki. Vähän samantyylistä poukkoilua kuin ennen Kanadan kisaa vuonna 1993, jolloin FIA uhkasi hylätä kaikki luistonestolla tai aktiivijousituksella varustetut autot.

Osa tiimeistä nyt vaan on tehnyt parempaa työtä kuin muut nykyisten sääntöjen puitteissa, ja näin ollen niiden pitäisi myös antaa kerätä työnsä hedelmät.

Mutta itse järjestelmästä, niin mä olen sitä mieltä että moottorinohjauksen avulla hallittava pakokaasujen tuotto saisi poistua. Kaasupoljin on se härveli, millä käskytetään moottoria. Jos automaattinen järjestelmä poistettaisiin, tai sen tehoa vähennettäisiin huomattavasti, nousisi kuljettajan merkitys pakokaasudiffujen hyödyntämisessä ihan uudelle tasolle. Tai näin vois ainakin luulla.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Toki suurin hyöty menetetään, koska downforcea tarvitaan nimenomaan mutkissa, jolloin ei kaasuteta.
Siis mutkissa ei kaasuteta? Häh, totta hemmetissä kaasutetaan, ei toki läpät auki, mutta kuitenkin. Ei mutkia millään tyhjäkäynnillä vedetä paitsi ehkä Rascasse Monacossa.

Varsin outo toikki muuten. Harvinaisen agressiivista tekstiä, vaikka tällaisia sääntötarkennuksia on ollut lähes joka vuosi. Tuo Alonson mukaan vetäminen lähestyy jo naurettavuuden huippua.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aikamoista pelleilyä toi arpominen.Tällaiset päätökset tulkinnoista pitäisi tehdä kausikohtaisesti ellei kyseessä ole turvallisuus. Minun mielestäni se vasta on hukkaan heitettyä rahaa kun kehitettyjä systeemejä ei saa edes käyttää. Toisaalta myös erittäin huono homma kilpailun kannalta. Sinänsä toi auttaisi pikkutalleja enemmän mikä on aina hyvä juttu, mutta on se vähän kumma että toisaalta on monessa suhteessa vapaa kädet innovoida ja käyttää rahaa, mutta sitten ne innovaatiot kielletään. Onneksi ykkösissä ei enää keksitä mitään juttuja mitkä tekisivät autoista reilusti muita nopeampia. Olisi aika ilkeetä että joltain tallilta vietäsiin joku loppuunsa viimeistely härpäke joka tuo sekuntin edun kierroajassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei läheskään kaikissa mutkissa kaasuteta vasta kuin siinä apexin kohalla. Paitti jos tämä sääntötulkintainen tarkennus nyt tulee voimaan, niin ajetaan sitten varmaan jarru ja kaasu pohjassa mutkiin sisään. Ken omaksuu nopeiten? No, vaikka sääntömuutos -anteeksi tulkinnan häivähdys tulisikin voimaan, niin ei se sitä muuta, että RB olisi edelleen useimmilla radoilla aeroltaan muita edellä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Craig Scarborough'n mukaan suurimmat kärsijät ovat RBR:n lisäksi McLaren ja Ferrari. Mielenkiintoista kyllä hän ei usko Renault'n olevan erityisen huonossa asemassa, mutta muistelen kuskien valitelleen auton tasapainon riippuvan kosolti kaasun asennosta jo nyt.
Jos Renaultin tasapaino riippuu kaasun asennosta, sen järjestelmä voi olla jo nyt uuden tulkinnan mukainen. Nythän pakokaasujen hyödyntäminen ollaan kieltämässä silloin, kun kuljettaja ei paina kaasua. Siitä ei sanota mitään, että pakokaasut pitäisi jatkossa kaasua painettaessakin ohjata niin, että ne eivät mene diffuusorin läpi.

Olennainen asia tässä yhteydessä on se, kenen auto on alusta asti suunniteltu käyttämään kielletyksi tulevaa ratkaisua. Ferrarin osalta kaikki viittaa siihen, että asia keksittiin vasta Red Bullin ylivoiman paljastuttua kauden alun jälkeen. McLaren taisi kehittää autoaan tähän suuntaan jo ennen kauden alkua, kun nopeus oli täysin kateissa kauden alkua edeltäneissä testeissä. Red Bull on todennäköisesti ollut alusta asti suunniteltu pakokaasujen hyödyntämistä silmällä pitäen. Pienemmillä talleilla tuskin on ollut mahdollisuutta hyödyntää järjestelmää tehokkaasti.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Omasta mielestä vaikuttaisi kyllä vähän turhan suurelta muutokselta jos tulee tapahtumaan kesken kaudan. Onhan tuo RBR ja ilmeisesti myös Renault varmaankin suunniteltu aika pitkälti tuota hyödyntäväksi.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysymystä paremmin perilläoleville. Aina epäsäännöllisin väliajoin, muutamia talleja kohtaan on isketty sääntömuutoksilla kesken kauden, (esim. Mclaren, Renault, Brawn (koko tupla diffuusori keskustelu, ei tosin muuttunut kesken kauden mutta kuitenkin), ja nyt) niin onko ikinä vastaavaa tapahtunut Ferrarin suuntaan?

Ja jos kuljettajat haluaisivat kieltää avattavan takasiiven, mutta FIA ei, niin eikö voisi vaan periaatteesta sopia tallien ja kuskien välillä että ei availla, kytketään "nappi" vain pois...:p
 
Ylös