Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

johnnyw

Active member
Liittynyt
28.9.2007
Viestit
30
Pakko kyllä myöntää että todella ihmeellistä touhua että noinkin kovia sääntömuutoksia tehdään kesken kauden. Jotkua tallit ( RBR ainakin ) varmasti suunnitelleet autonsa osittain tuon pakokaasujen ohjauksen kannalta, ja jos ja kun sitä nyt ei enää saakkaan käyttää ni voipi tulla aika merkittäviä muutoksia voimasuhteisiin. Ettei vaan olisi taas "isompien" tiimien suunnalta tullut jotain itkua ja uhkauksia FIA:n suuntaan kun eivät muuten pärjää :D
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
olen luullut ettei niitä sääntöjä voi noi vaan muutella kesken kauden mutta ilmeisesti kun on ystäviä tarpeeksi ni mikä vaan on mahdollista. Olen varma että tämän takana on kateellisten touhut. Aika säälittävää. Kalusto on matkalla seuraavata gp:tä varten ja nyt pitäisi sitten auto laittaa vielä uusiksi ? Hienoa FIA ja maranellon vanha poni
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ettei vaan olisi taas "isompien" tiimien suunnalta tullut jotain itkua ja uhkauksia FIA:n suuntaan kun eivät muuten pärjää :D
"Isommat tiimit" ovat pisimmällä systeemin hyödyntämisessä, joten kärsinevät eniten. Tekniikkablogisti ScrabsF1 nimeää erikseen Red Bullin, Ferrarin ja McLarenin (tuossa järjestyksessä, en tiedä onko sillä merkitystä).

Hornerin mukaan 90 % lähtöruudukosta on systeemi tavalla tai toisella käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Niinpä. Ihan mielivaltaista ja sotii urheilullisuutta vastaan, kun sääntöjen puitteissa auto kuitenkin tehty :nope:
Eikä ole ihan eka kerta. Mitään tarkistamatta voisi kuvitella että jäljet johtaa pieneen kylään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sääntöä ei olla muuttamassa, mutta FIA ja tiimit käyvät jatkuvaa dialogia niiden tulkinnasta, ja FIA:lla on mahdollisuus tehdä tarkennuksia tulkintatapoihin käytännössä milloin vain. Sama juttuhan kävi mm. 2006, kun Renault'n massavaimennin kiellettiin samaisen liikkuvat aerodynaamiset apuvälineet kieltävän sääntökohdan nojalla.
 

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Aluksi, kun luin tuon, niin ajattelin kyseessä olevan myöhästynyt aprillipila, mutta valitettavasti näin ei ollut.

F1:sten johdon mädännäisyys ja poliittinen tempoilu nostaa taas päätään. Tympeää, että hienossa lajissa epäurheilijamaisuus tulee jatkuvasti esille eri muodoissa ja sitä jopa suositaan. Tässäkin tapauksessa ilmeisesti yksi punainen taho lobannut vanhaa johtajaansa tms. oman etunsa varmistamiseksi (lue: koska eivät ole onnistuneet omassa tekemisessään) ja saanut sitä kautta läpi näin tyrmistyttävän idioottimaisen linjan muutoksen.:thumbfh:
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Tässäkin tapauksessa ilmeisesti yksi punainen taho lobannut vanhaa johtajaansa tms. oman etunsa varmistamiseksi (lue: koska eivät ole onnistuneet omassa tekemisessään) ja saanut sitä kautta läpi näin tyrmistyttävän idioottimaisen linjan muutoksen.:thumbfh:
Tältä tämä kyllä kieltämättä vaikuttaa. Itsekin luulin kyseessä olevan jokin aprillipilan kaltainen temppu. Hohhoijakkaa :thumbdown
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Sääntöä ei olla muuttamassa, mutta FIA ja tiimit käyvät jatkuvaa dialogia niiden tulkinnasta, ja FIA:lla on mahdollisuus tehdä tarkennuksia tulkintatapoihin käytännössä milloin vain. Sama juttuhan kävi mm. 2006, kun Renault'n massavaimennin kiellettiin samaisen liikkuvat aerodynaamiset apuvälineet kieltävän sääntökohdan nojalla.
Käyttäkööt nimitystä tulkintatavan tarkennusta tms. mutta käytännössä se on sääntömuutos. Tuli mieleen kisan jälkeen 1998 "heei, tuo kolmas poljin voisikin olla tästä eteenpäin laiton :)".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käyttäkööt nimitystä tulkintatavan tarkennusta tms. mutta käytännössä se on sääntömuutos. Tuli mieleen kisan jälkeen 1998 "heei, tuo kolmas poljin voisikin olla tästä eteenpäin laiton :)".
Jos asiasta tahtoo kehittää salaliittoteorian, niin kannattaa vissiin tähytä enemmänkin McLarenin suuntaan. Ron Dennisin lähdön jälkeen se on lobannut omaa kantaansa näissä päätöksissä varsin onnistuneesti.

Kokonaisuuden kannalta päätös on melkoisen ymmärrettävä, koska seuraavassa vaiheessa moottorinvalmistajat ja suurimmat tallit olisivat kipanneet hyvän määrän rahaa vastaavan ominaisuuden kehittämiseen omaan moottoriinsa/pakoputkistoonsa ja lopuksi kaikilla olisi taas jokseenkin yhtäläiset vehkeet sekä melkoisesti vähemmän kyhnyä. Toki voidaan kysyä, että miksei voitu tehdä samanlaista päätöstä kuin F-ductin kanssa viime vuonna ja kieltää tätä vuoden lopussa, mutta minun ymmärtääkseni kyse on kertaluokkaa isommasta kuluerästä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toki voidaan kysyä, että miksei voitu tehdä samanlaista päätöstä kuin F-ductin kanssa viime vuonna ja kieltää tätä vuoden lopussa, mutta minun ymmärtääkseni kyse on kertaluokkaa isommasta kuluerästä.
Kysymykseen lienee päivänselvä vastaus, että koska Red Bull näyttää tällä kertaa uhkaavasti menevän menojaan molemmissa pistetaulukoissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Craig Scarborough'n mukaan suurimmat kärsijät ovat RBR:n lisäksi McLaren ja Ferrari. Mielenkiintoista kyllä hän ei usko Renault'n olevan erityisen huonossa asemassa, mutta muistelen kuskien valitelleen auton tasapainon riippuvan kosolti kaasun asennosta jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jos asiasta tahtoo kehittää salaliittoteorian...
Sitä en ole pohtinut, kuka tahtoo kehittää. Sennäköistä vain toisinaan että yritetään tekemällä tehdä tiukempaa kilpakautta.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
EI V%TTU, nyt alkaa menee todella naurettavaks, siis mitä vittua, kesken kauden muutellaan sääntöjä kun vitun verrari ja FAILonso ei pärjää??? Monet tallit ovat kehittäneet autonsa tuon systeemin varaan, varmaan kiva loppukausi heillä edessä. Alkaa todella mennä usko vormuloihin, ihan vtun naurettavaa pelleilyä saatana. Toivottavasti muut kärkitallit kärsisivät tuosta enemmän kuin rb, heidän takiahan tuo sääntömuuton on tehty. Mutta pahoin pelkään.

Jos itse olisin Red Bullin johdossa sanoisin tässä vaiheessa noille vitun FIAn pelleille että pitäkää vittu kisanne ja tehkää vielä lisäpykälä jotta punaista autoa ei saa radalla ohittaa ja jos se on sekunnin päässä takana se täytyy päästä ohi. Siis ei jumalauta että palaa hermot saatana. Toivottavasti rb dominoi vielä selvemmin tulevaisuudessa, vaikka pahoin pelkään että heihin tämä vaikuttaa eniten. Vitun reilua saatana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Enpä menisi etukäteen ennustelemaan Red Bullin kärsivän eniten, vaikka systeeminsä varmaan kehittynein onkin. Heillä on aerodynaamisesti muutenkin hyvä auto. Ferrarin vauhti saattaa jopa olla enemmän riippuvainen kyseisestä systeemistä. No se nähdään pian (tai ei).

Itseäni ei haittaa, että FIA poistaa katsojille näkymättömiä turhakkeita, jotka maksavat paljon mutta eivät paranna kilpailua. Kisoissa on tällä kaudella niin paljon muitakin tekijöitä, ettei koko muutosta välttämättä edes huomaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Itseäni ei haittaa, että FIA poistaa katsojille näkymättömiä turhakkeita, jotka maksavat paljon mutta eivät paranna kilpailua. Kisoissa on tällä kaudella niin paljon muitakin tekijöitä, ettei koko muutosta välttämättä edes huomaa.
Ei minunkaan lajin seuraamiseen vaikuta, mutten silti periaatteesta tykkää moisista yhtäkkisistä sääntömuutoksista KESKEN kauden.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väärä hälytys!

Autosportin mukaan tulkintaa ei sitten muutetakaan Barcelonaan. Mutta asia tulee esille seuraavassa Technical Working Groupin tapaamisessa ja kielto saattaa tulla myöhemmin.
Autosport
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Hüva homma. Itse maikkarin lisäksi aiemmin katsoin f1.comista muttei siellä ollut mitään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei minunkaan lajin seuraamiseen vaikuta, mutten silti periaatteesta tykkää moisista yhtäkkisistä sääntömuutoksista KESKEN kauden.
Kuten Bobakki totesi, kyse ei ole sääntömuutoksesta, vaan tulkinnasta. Näitä tapahtuu koko ajan, kun FIA yrittää suitsia kehityslinjoja, jotka eivät vastaa sääntöjen tarkoitusta. Massavaimennin, takasiiven tuentalisäke, pohjan etureunan tuenta, etusiiven taipumismittaukset jne.
Hüva homma. Itse maikkarin lisäksi aiemmin katsoin f1.comista muttei siellä ollut mitään.
No tuo nyt osui silmiin Twitteristä ja tuli kerrottua alle puolen tunnin viiveellä. ;) MTV3 ja F1.com ovat aika hitaita liikkeissään.

Koko nyt puhuttu tulkintamuutoskin tuli ilmeisesti ensimmäiseksi ilmi jonkun McLaren-henkilöstöön kuuluvan tweetistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös