Joo. Ja sitten kun ne jotka tämän ymmärtävät kuitenkin arvioivat lajissa mukana olevia yksilöitä niin kuin ko. yksilöt olisivat itse tehneet jotain, sellaiset tyypit vasta ärsyttävätkin. Ts. ne tyypit jotka ymmärtävät lajin luonteen, kuten mainitsit, eivät voi johdonmukaisesti puhua mistään muusta kuin tallin suorituksesta: ei ole mitään yksilösuorituksia ja yksilöiden mainitseminenkin on turhaa. Voidaan loogisesti puhua vain talleista.
On siis vain mustaa ja valkoista
Ehkäpä sitten voitaisiin siirtyä ajamaan pelkästä tallimestaruudesta, niin ei olisi mitään epäselvyyksiä tällaisten asioiden suhteen? Jos kuljettajien mestaruudella on tarkoitus saada selville, kuka on paras kuljettaja, niin miten tällainen tulostenjärjestely auttaa asiassa? Sitten, jos kuljettajien mestaruuden poistosta seuraisi esimerkiksi radikaali kiinnostuksen lasku lajin seuraajien parissa, niin siinähän laji saisi vain sen mitä tilasikin "älykkäillä" siirroillaan. Naurettavaa pitää yllä tuollaisia kulisseja kuljettajien mestaruuksista, jos oikeasti kyseessä onkin tallimestaruus numero kaksi.
Ihan kuten vaikka ammattipyöräilyssä, F1:ssä sekoittuu sekä joukkue- että yksilölajien elementtejä. Kuljettajien mestaruutta ei koskaan voiteta pelkällä ajotaidolla, vaan tallin vaikutus suorituskykyyn on joka tapauksessa suurempi kuin kuljettajan. Tämän takia on lähtökohtaisesti epätodennäköistä, että kuskien mestari todella on paras kuljettaja. Samoin se, että kuljettajien mestaruustaiston tulos perustuu aina tallien suorituskykyyn ja päätöksiin pitäisi olla täysin selvä lähtöasetelma, ei mikään kulissi.
Jos todella halutaan selvittää kuljettajien välinen paremmuus, on lähtöasetelman oltava jotain nykyisen F2-sarjan tapaista. F1:ssä kuskimestaruus taas riippuu aina paitsi tallien nopeusjärjestyksestä, myös kuskien suorituksista ja toisaalta tallin ja kuskin yhteistyön onnistumisesta. Samalla toisen kuljettajan suosiminen toisen varjolla on hyvinkin mahdollista monessakin eri käänteessä ja tapauksittain jopa pakollista tiimin menestyksen varmistamiseksi. Kun lähtöasetelma on tämä, on häkellyttävää seurata mekastusta, jonka mukaan F1 ei ole enää urheilua, kun tällainen päätös tehdäänkin näkyvästi. Käytännössä se tarkoittaa, että vehkeillä saa, kunhan sen tekee piilossa.
Mainittakoon nyt vielä, että mielummin minäkin olisin nähnyt Massan voittavan useastakin eri syystä. Minusta Ferrarilla tulee kuitenkin olla vapaus tehdä typeriä päätöksiä myös kuljettajiensa järjestyksen kilpailussa suhteen. Toisaalta tässä myös pakotetaan talli määräämään järjestyksen jäädyttäminen kaksoisjohdossa, mikäli se mielii välttää RBR:n Turkin katastrofin kaltaiset tapahtumat. En ymmärrä, millä tapaa se on parempi ratkaisu.