Moottorityypeistä

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jonkin aikaa on hämmentänyt käsitteellinen ero 180-asteisen Vee moottorin (esim. Ferrari) ja Porgen/Subben Boxer-moottorin välillä. Onko siis näin että boxerissa vastakkaisten sylinterien männät liikkuvat yhtä aikaa ylös ja alas (eli molemmat ovat yläkuolokohdassaan saman aikaisesti) kun taas Vee moottorissa toisen ollessa ylhäällä, vastakkainen mäntä on alhaalla eli mäntien välinen ero pysyy koko ajan vakiona ? :doubtful:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä havainnollistava kuva


Boxerissa (oik.) joka männän kiertokangella on kampiakselissa oma kaula ja täten vastakkaiset männät likkuvat symmetrisesti toistensa peilikuvina painuen aina yhtä aika sisään imu- ja työtahdilla ja työntyen samanaikaisesti ulos puristus- ja poistotahdilla.

180 asteen V-moottorissa (vas.) taas vastakkaisten mäntien kiertokanget ovat kiinni samassa kampiakselin kaulassa, jolloin männät ovat aina yhtä kaukana toisistaan liikkuen aina samaan suuntaan. ;)

Ferrari on itsekin nimittänyt moottoriaan harhaanjohtavasti boxeriksi tyyppimerkinnöillää 365BB & 512BB. :dunno:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon

Boxerissa (oik.) joka männän kiertokangella on kampiakselissa oma kaula ja täten vastakkaiset männät likkuvat symmetrisesti toistensa peilikuvina painuen aina yhtä aika sisään imu- ja työtahdilla ja työntyen samanaikaisesti ulos puristus- ja poistotahdilla.

180 asteen V-moottorissa (vas.) taas vastakkaisten mäntien kiertokanget ovat kiinni samassa kampiakselin kaulassa, jolloin männät ovat aina yhtä kaukana toisistaan liikkuen aina samaan suuntaan. ;)

Ferrari on itsekin nimittänyt moottoriaan harhaanjohtavasti boxeriksi tyyppimerkinnöillää 365BB & 512BB. :dunno:
Tack tack. Juurikin nuo Ferrarin Berlinetta Boxerit ovat olleet osaltaan hämääviä, kun samojen autojen kohdalla on toisaalla väitetty niitä V-moottorisiksi...

Mitäs etuja/haittoja näillä kahdella konstruktiolla on keskenään. Jossain Subben mainoksessa taidettiin väittää että vain aito boxer kone on luonnostaan värinätön.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

koivis

Well-known member
Liittynyt
18.10.2009
Viestit
72
Jotta ei kellekään jäisi epäselväksi, Porschen 6- ja 8-sylinteriset koneet olivat todellakin aitoja boxereita, mutta 12-sylinterinen (917) olikin 180-asteinen V-kone.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jotta ei kellekään jäisi epäselväksi, Porschen 6- ja 8-sylinteriset koneet olivat todellakin aitoja boxereita, mutta 12-sylinterinen (917) olikin 180-asteinen V-kone.
Onko aitoa boxer 12:aa olemassakaan :confused:
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Kuluvatko boxer tai 180asteen v-moottorin männät epätasaisesti, koska painovoima painaa niitä kohti sylinterin seinämää...?
:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Kuluvatko boxer tai 180asteen v-moottorin männät epätasaisesti, koska painovoima painaa niitä kohti sylinterin seinämää...?
:alppu:
Tietääkseni kyllä. Mäntien kuluminen on kuitenkin huomioitu paksummalla pinnoitteella männän toisella puolella, jolloin mäntä kuluu tasaisesti.
 
Ylös