Simulaattorit

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin tarkotus olisi keskustella noista F1-tallien hitech simulaattoreista ja niiden kehittyimisestä eikä mistään kotivehkeistä. Simulaattorien tarve on testikiellon myötä kasvanut ja samalla simulaattorit ovat kehittyneet huomattavasti. Ovat aikamoisia vehkeitä noi. Laskutehoa riittää ja ties kuinka montaa asiaa tuossa simuloidaan kerralla ja niiden aisioiden määrä lisääntyy koko ajan. Kai noissa simulaattoreissa aerodynamiikan simulointikin on viety aika pitkälle. Ongelmahan noissa on että G-voimia ei voi simuloida kuin tiettyyn pisteeseen asti.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jännä, että useat F1 tiimit käyttävät simulaattoriensa softana rFactor PROta, joka siis on jokaiselle Matti Meikäläiselle saatavissa olevan rFactor pelin ammattilaiskäyttöön suunnattu versio.

http://www.rfactor-pro.com/

Mm. Red Bullin simulaattorissa on usein nähty perus modaajien rFactor peliin tekemiä ja convertoimia ratoja. :alppu:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kun katseli RB:n simulaattoria,niin en enää ihmettele miksi Kimi voi pahoin simulaattoreissa.Sehän heiluu kuin lintsin laitteet. Erittäin mielenkiintoisia laitteita kyllä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kun katseli RB:n simulaattoria,niin en enää ihmettele miksi Kimi voi pahoin simulaattoreissa.Sehän heiluu kuin lintsin laitteet. Erittäin mielenkiintoisia laitteita kyllä.
Joo samahan se on Schumillakin. Kumminkin eroaa normaalista ajamisesta aikalailla. Tasapainoelimet kyllä huomaavat eron siinä kun G-voimia simuloidaan kolmiulotteisella liikkeellä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jännä, että useat F1 tiimit käyttävät simulaattoriensa softana rFactor PROta, joka siis on jokaiselle Matti Meikäläiselle saatavissa olevan rFactor pelin ammattilaiskäyttöön suunnattu versio.

http://www.rfactor-pro.com/

Mm. Red Bullin simulaattorissa on usein nähty perus modaajien rFactor peliin tekemiä ja convertoimia ratoja. :alppu:
Joo ei kai noita simulaattorisoftia ole niin montaa erilaisia saatavilla, eikä sellasta kannata itse alkaa kehittää nollasta. Parempi vaan muokata valmiista itselle sopiva. Olisi kiva nähdä millainen simulaattori Ferrarilla on. Eikös se ollut se NASA:n kehittämä systeemi?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo ei kai noita simulaattorisoftia ole niin montaa erilaisia saatavilla, eikä sellasta kannata itse alkaa kehittää nollasta. Parempi vaan muokata valmiista itselle sopiva. Olisi kiva nähdä millainen simulaattori Ferrarilla on. Eikös se ollut se NASA:n kehittämä systeemi?
eikös niillä kestäny sen rakentaminen usean vuoden ? varmaa ole ees valmis se uus. voi olla tietty et olen lukenut omiani :)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ongelmahan noissa on että G-voimia ei voi simuloida kuin tiettyyn pisteeseen asti.
Mielenkiintoista miten tuollaisella laitteella voi ihan oikeasti ajaa liimitillä, koska tosiaan G-voimat simuloidaan vain osittain. Jos ei vedä limmitillä, miten eri osien toimintaa voidaan vertailla?
Olisi hauska myös tietää (siis totuus, ei mitä kertovat lehdistölle) kuinka lähelle noilla päästään; mitä joutuu vielä radalla korjaamaan.
Vaikka topikki on simulaattorit, tuulitunnelit on paljon lähempänä "oikeaa elämää".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista miten tuollaisella laitteella voi ihan oikeasti ajaa liimitillä, koska tosiaan G-voimat simuloidaan vain osittain. Jos ei vedä limmitillä, miten eri osien toimintaa voidaan vertailla?
Olisi hauska myös tietää (siis totuus, ei mitä kertovat lehdistölle) kuinka lähelle noilla päästään; mitä joutuu vielä radalla korjaamaan.
Olennaista lienee kuinka hyvin simulaattoreilla pystyy simuloimaan aerodynamiikkaa kaarreajossa tai edessä olevan auton aiheuttamia pyörteitä. Renkaiden todellinen toimivuus lienee myös jossain määrin arvausta, varsinkin, kun todelliset kisalämpötilat selviävät vasta paikan päällä. Kyllähän nuo esim. käyttävät maaleja ilmavirtausten selvittämiseen vapaissa harjoituksissa, eli kaikkea ei tiedetä.

En tiedä onko G-voimilla nyt niin hirvittävän olennaista merkitystä auton toimivuudelle. Toki se renkaisiin ja jousitukseen (ja siten auton asentoon rataan nähden) vaikuttaa, mutta nuo ovat matemaattisesti lisättävissä simulaatioon ilman että kuskin itsensä niitä tarvitsisi tuntea kehossaan. Joku viisaampi voi selittää mitä muuta merkitystä G-voimien simuloimiselle voisi olla kuin ajokokemuksen realistisemmaksi tekeminen kuskille.
Vaikka topikki on simulaattorit, tuulitunnelit on paljon lähempänä "oikeaa elämää".
Suoralla. Tuulitunnelissa ei voi simuloida kaarreajoa. Vastannee enemmän suoratestejä kuin kisaa radalla.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
En tiedä onko G-voimilla nyt niin hirvittävän olennaista merkitystä auton toimivuudelle.
Juu'u, mutta, kun autoa on vedettävä limitissä, että tiedetään milloin perä irtoaa tms. Ok, totta, ei sillä ole väliä mikä on se kuskiin tuleva voima, vaan, että ylipäätään tietyssä voimassa (vauhdissa) auto irtoaa. Se, että oikeassa elämässä tuo voima on paljon suurempi, niinpä ei sillä ole väliä, kun se piste (nopeus) on sama.
Suoralla. Tuulitunnelissa ei voi simuloida kaarreajoa. Vastannee enemmän suoratestejä kuin kisaa radalla.
Hmm, kun auto kaartaa, eikös se "tuuli" tule silti aina suoraan edestä? Voidaanhan tunnelissakin simuloida kaarreajoa siten, että auto kallistuu jne. Samoin jarrutustilanteita, että etupää nyökkää jne.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Luulisin että näillä voidaan melko pitkälti hakea kuskikohtaiset perussäädöt kullekin radalle - riippuen toki simulaation tarkkuudesta. Onhan näitä kai laskettu erilaisilla simulaatioilla jo vuosikaudet, mutta kuljettajan omien mieltymysten ottaminen huomioon ei taida ennakkoon onnistua, ilman että kaveri on päässyt itse kokeilemaan miltä auto radalla tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mm. Red Bullin simulaattorissa on usein nähty perus modaajien rFactor peliin tekemiä ja convertoimia ratoja. :alppu:
Se vain ihmetyttää, että miten saavat tarpeeksi tarkkoja tuloksia niillä vai millä tavoin kompensoivat puutteita. Kaikki kunnia modaajille, mutta laserskannaus on kuitenkin ihan eri tarkkaa.

Kun paljastui joskus (ennen kuin tuubista näki videoita), että rFactor Pro on Red Bullin käyttämä, niin vähänhän se yllätti mutta samalla mukavasti riisui tämän myyttisyyden näiden ympäriltä. :D Kotisimuissahan suurin ongelma esim. rengaskäyrissä on aina ollut oikean datan puute. Tiimeillä sitä dataa on, joten kun softa osaa vastaanottaa dataa, niin päästään helposti jo paljon lähemmäksi todellisuutta.

Miten paljon mahtaa tuo rFactor Pro lopulta erota normiversiosta? Onkohan enemmänkin kyse siitä, että se vain on paljon, paljon enemmän räätälöitävissä asiakkaan (F1-talli) tarpeisiin.

Aloituspostauksessa ollutta McLaren-videoa en ollut nähnytkään. Pari vuotta sitten sitä pidettiin suurenakin salaisena aseena, joten mielenkiintoista, että sekin on viimein paljastettu. Jossain lehtijutussa myös silloin väitettiin, että se olisi maksanut 40 miljoona (jotain valuuttaa, suuruusluokka kuitenkin selvä). Nyt tuon videon nähtyä en ainakaan vähemmän skeptinen ole. Ehkä jos ovat tehneet kaiken itse suunnilleen muttereista asti, mutta aika epätodennäköistä.

Kun katseli RB:n simulaattoria,niin en enää ihmettele miksi Kimi voi pahoin simulaattoreissa.Sehän heiluu kuin lintsin laitteet. Erittäin mielenkiintoisia laitteita kyllä.
Joo samahan se on Schumillakin. Kumminkin eroaa normaalista ajamisesta aikalailla. Tasapainoelimet kyllä huomaavat eron siinä kun G-voimia simuloidaan kolmiulotteisella liikkeellä.
Yli-ihmisyyden sijasta taitaa kuitenkin olla kyseessä vain motion sickness.

Olisi kiva nähdä millainen simulaattori Ferrarilla on. Eikös se ollut se NASA:n kehittämä systeemi?
Ei NASA:n mutta toimittaja Moog "is a worldwide designer and manufacturer of motion and fluid controls and control systems for applications in aerospace, defense, industrial and medical device markets".

http://www.moog.com/news/operating-group-news/2010/moog-driving-simulator-heightens-reality-of-virtual-test-laps-for-ferrari-drivers/

Pressitiedote kesäkuulta 2010, joten kai se on valmistunut. Yllätykseksi lopusta löytyi kuva, joskaan ei kovin paljastava:

 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei... mutta kuvittelin lukevani sellaista jota ei tällä kertaa ollut. :D Monesti kun asia on tullut esille nimenomaan Kimin ja Schumin kohdalla niin se pahoinvointi onkin korvattu sillä ettei vain pitäisi simulaattorista ja olisi jotenkin vanhan ajan tosikuski. Mutta nythän tuosta ei kukaan puhunut joten... mutta siihen kuitenkin viittasin tuolla "yli-ihmisyydellä".
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei... mutta kuvittelin lukevani sellaista jota ei tällä kertaa ollut. :D Monesti kun asia on tullut esille nimenomaan Kimin ja Schumin kohdalla niin se pahoinvointi onkin korvattu sillä ettei vain pitäisi simulaattorista ja olisi jotenkin vanhan ajan tosikuski. Mutta nythän tuosta ei kukaan puhunut joten... mutta siihen kuitenkin viittasin tuolla "yli-ihmisyydellä".
ens kerralla muista... puff, puff, pass
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Miten paljon mahtaa tuo rFactor Pro lopulta erota normiversiosta? Onkohan enemmänkin siitä, että se vain on paljon, paljon enemmän räätälöitävissä asiakkaan (F1-talli) tarpeisiin.
Tästä oli artikkeli muutama vuosi sitten. Muistaakseni näiden versioiden yhdistävä tekijä on lähinnä grafiikkamoottori, eikä mikään muu.
 
Ylös