Simulaattorit

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Moog toimitti sen jo Ferrarille viime kesänä, kuten ylempänä linkkasin. Ferrari tuskin totesi sitä huonoksi viikon käytön jälkeen, joten se on varmasti se "uusi".
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ferrari (video): http://www.bbc.co.uk/news/technology-22218163

Tuo näyttää heiluvan tai tärisevän vain vähän - ehkä oli säädetty toimittajan vuoksi minimiin, mutta tuli mieleen sellaiset ennen tavarataloissa olleet lasten kolikoilla toimivat leikkiautot. Ei tuo kuitenkaan näytä olevan minkään isojen hydraulisten jalkojen päällä kuten esim. aloituspostauksessa postattu Wirthin simu. Kun ei sekään lopulta mitenkään voi vastata todellisia voimia, niin en ymmärrä mitä hyötyä tuollaisesta pelkästä tärinästä on. Oikea kuski tuskin moista tärinää tarvitse minkään fiiliksen luomiseen. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Ferrari (video): http://www.bbc.co.uk/news/technology-22218163

Tuo näyttää heiluvan tai tärisevän vain vähän - ehkä oli säädetty toimittajan vuoksi minimiin, mutta tuli mieleen sellaiset ennen tavarataloissa olleet lasten kolikoilla toimivat leikkiautot. Ei tuo kuitenkaan näytä olevan minkään isojen hydraulisten jalkojen päällä kuten esim. aloituspostauksessa postattu Wirthin simu. Kun ei sekään lopulta mitenkään voi vastata todellisia voimia, niin en ymmärrä mitä hyötyä tuollaisesta pelkästä tärinästä on. Oikea kuski tuskin moista tärinää tarvitse minkään fiiliksen luomiseen. :confused:
IMHO
Kannattaa pitää mielessä, että todellisen ajofiiliksen tai edes lähelle simulointi on mahdotonta, kun nuo f1-autot kykenevät 4-5G:n kiihtyvyyksiin...

Ehkäpä F1-tallien simuissa on oleellisempaa oppia radan jarrutus-, sisään kääntö- ja kaasunavauskohdat uuden auton kuskin näköperspektiivistä insinöörien parhaaseen ajolinja arvaukseen perustuen, kyseisellä setuppilla.

Erillaisia tärinöitä ja heilahduksia tehdään antamaan kuskille 'vihje', että nyt vedit kanttarin päältä, tuossa oli pieni mäen harja / kuopan pohja, tai vain ilkeitä 'kuoppia'. Lisäksi yli/aliohjaaminen voidaan esittää erillaisilla tärinöillä ja/tai rungon heilahduksilla...

Wirthin simun six degrees of freedom (6dof) systeemin ohjelmointi ja testaus on taatus haastavaa/aikaa vievää, kuin ferkun simun.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nykyään on kyllä tavallisen pulliaisen kannalta mukavaa kun pc:lle saatavat simut ovat, tietysti g-voimat poislukien, kovinkin kehittyneitä.

Sääli vain että Suomessa suhtautuminen on edelleen jostain 50-luvulta. "Lol joku autopeli, samanlainen kuin pleikassa vai".

Nascarinkin vaativuuden ymmärtää eri lailla kun yrittää itse vetää satoja kierroksia ovaalia.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Nykyään on kyllä tavallisen pulliaisen kannalta mukavaa kun pc:lle saatavat simut ovat, tietysti g-voimat poislukien, kovinkin kehittyneitä.

Sääli vain että Suomessa suhtautuminen on edelleen jostain 50-luvulta. "Lol joku autopeli, samanlainen kuin pleikassa vai".

Nascarinkin vaativuuden ymmärtää eri lailla kun yrittää itse vetää satoja kierroksia ovaalia.
Olen tahkonnut tunteja Grand Prix Legens'illä 90-luvun lopulla Unkarissa ja sinun kommenttisi toi kyllä muistoja mieleen juurikin tuosta suhtautumisesta.

No, onneksi expat porukassa oli 2-3 'rattimiestä' ja ajoimme sillointällöin porukassa viikonloppuisin.
Paras oli, kun nuotitin 'Vihreän Helvetin' ja sitten ajettiin kuski/kartturi parina :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
IMHO
Kannattaa pitää mielessä, että todellisen ajofiiliksen tai edes lähelle simulointi on mahdotonta, kun nuo f1-autot kykenevät 4-5G:n kiihtyvyyksiin...

Ehkäpä F1-tallien simuissa on oleellisempaa oppia radan jarrutus-, sisään kääntö- ja kaasunavauskohdat uuden auton kuskin näköperspektiivistä insinöörien parhaaseen ajolinja arvaukseen perustuen, kyseisellä setuppilla.
Siis mun pointti oli enemmänkin, että miksi sitten edes yrittää jos ei 6DoF. Jotenkin tuli olo, että tässä olisi simun toimittaja vetänyt hyvät rahat, "meidänkin simu liikkuu!" tyyliin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siis mun pointti oli enemmänkin, että miksi sitten edes yrittää jos ei 6DoF. Jotenkin tuli olo, että tässä olisi simun toimittaja vetänyt hyvät rahat, "meidänkin simu liikkuu!" tyyliin.
Kyllä kait tuolla liikkeellä voidaan luoda "perstuntumaa" autoon.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lisää Toyota/TMG:

http://www.youtube.com/watch?v=49xBMctH_0w
http://www.youtube.com/watch?v=9_d8-3D0bro
http://www.youtube.com/watch?v=9fGdOLeLeTo
http://www.youtube.com/watch?v=Se6RRibgCQA

(wanhempi juttu) http://plus.autosport.com/free/feature/3235/autosport-tries-toyota-+ACQ-1m-f1-simulator/
http://www.toyotahybridracing.com/the-tmg-driving-simulator-what-is-it/
http://www.toyotahybridracing.com/we-tested-for-you…-the-tmg-driving-simulator/

- Aero data are real data with a mix of measurement data from track and windtunnel.
- Vehicle dynamics data is coming from calculated values during the development of the car, chassis test-rig and later compensated with real track data.
- Engine data is coming from the test-rig (can even run an engine at the test-rig in real time)
- Track is laser scanned with analysis data of the track surface.
- Tyre data comes from Michelin and real track test data.
http://www.ten-tenths.com/forum/showpost.php?p=3033556&postcount=1886
 
Viimeksi muokattu:

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Siis mun pointti oli enemmänkin, että miksi sitten edes yrittää jos ei 6DoF. Jotenkin tuli olo, että tässä olisi simun toimittaja vetänyt hyvät rahat, "meidänkin simu liikkuu!" tyyliin.
Ehkä kyseessä on RIITTÄVÄN realismin tunteen tuottamiseen krittisilla alueila tarvittavan koodaamisen&testaamisen ajan ja testi/kisakuskin antaman palautteen yhtälö?

6DoF vehkeet, koodaajat, koodi ja testaajat maksaa maltaita.

Sitten tulee kisakuski, joka sanoo ' Tää ei oo realismia nähnytkään...'
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itse ISI:n työntekijät(rfactor simulaattori kehittäjät) ovat foorumeillaan maininnut useiden tallien käyttävän heidän tuottamaansa softaa simulaattoreissaan. Itsellänikin on usea vuoden kokemus RF1:sta sekä uudesta jatko-osasta. Todella hienoa että me tavalliset tallaajatkin pääsemme maistelemaan oikeaa simulaattori elämystä kotona. Toki ammatilaisten softat ovat hyvin poikkeavia/räätälöityjä.

Uskoisin, että simulaattoreita käytetään enimmäkseen suuntaa antavina apuvälineinä, sekä nuorten kuljettajien koulutusvälineenä. Joitakin osa-aluita voidaan kuitenki simuloida hyvinkin tarkasti, kuten esimerkiksi auton painojakauman vaikutusta ajettavuuten, jousituksen erilaisia säätöjä ja geometriota, vaihdelaatikon välityksiä eri radoille sekä aerodynamiikkabalansin muutoksia ja niiden vaikutusta auton ajettavuuteen yms. Kaikki tämä on simuloitavissa kun käytössä on oikeat parametrit sekä tarkasti mallinnetut radat.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tosiaan se "Works"-versio ainakin aiemmin pohjautui rF1:een. Toki uudemmat ja tulossa olevat kaupalliset simut ovat jos menneet/menevät kehityksessä ohi.

Grafiikkaanhan ei noissa pro-ohjelmissa panosteta kuluttajapuolen tyyliin, melkein on kuin pole positionissa ajaisivat välillä kun niitä videoita nähnyt. Mielenkiintoista nähdä miten virtuaalikypärät etc vaikuttaa siviilipuolella tuohon simupuoleen, omat ongelmansa siinä toki on.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ehkä kyseessä on RIITTÄVÄN realismin tunteen tuottamiseen krittisilla alueila tarvittavan koodaamisen&testaamisen ajan ja testi/kisakuskin antaman palautteen yhtälö?

6DoF vehkeet, koodaajat, koodi ja testaajat maksaa maltaita.

Sitten tulee kisakuski, joka sanoo ' Tää ei oo realismia nähnytkään...'
Maltaita - paljon tällainen kertahankinta (tai ei ainakaan jokavuotinen hankinta) nyt lopulta vuosittaisessa budjetissa näkyy? Eikö kannattaisi tehdä kerralla kunnolla huomioon ottaen miten paljon näitä nyt on hehkutettu testikiellon jälkeen?

Mutta tuosta nyt tuli turha vastaus, koska googletin lisää: tuo BBC:n videossa oleva ei taidakaan olla se Maranellossa oleva oikea laite, vaan joku riisuttu show-vehje. Ihmettelinkin kun videossa kohdassa 0:09 näkyy verhon takaa ihmisiä, ikään kuin olisi jossain ostoskeskuksessa ja muutenkin toimittajan puhelu insinöörin kanssa antoi niin olettaa (nämä kyllä pisti silmiin heti 1. katselukerralla). Muutenkaan koko tila ei näytä ollenkaan samanlaiselta...

Eli, se oikea Ferrarin simu:

http://blog.axisofoversteer.com/2012/01/6-million-dollar-spider-ferrari-f1.html
http://www.gizmag.com/ferraris-f1-simulator/13666/

http://www.youtube.com/watch?v=5T_tXG-89IU







rF Pron fysiikkatiedosto? :doubtful: (oikea screenshot vain vertailuna, löytyi joltain forumilta)

 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
IMHO
Kannattaa pitää mielessä, että todellisen ajofiiliksen tai edes lähelle simulointi on mahdotonta, kun nuo f1-autot kykenevät 4-5G:n kiihtyvyyksiin...
Ei se mahdotonta ole, mutta hirvittävästi rahaa ja ison tilan se vaatii.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Kuinkakohan moni on ajanut tällä foorumilla simulaattori pelejä hyvällä ratilla ja polkimilla ? Kun oli puhetta että auto vaan vähän tärisee tuossa yhdessä Ferrarin simulaattorissa, niin voin sanoa että pelkällä ratilla saadaan jo aikamoinen tunne ajamiseen.

Pelkästään jo hyvä ratti jossa värinätoiminto, antaa jo tänäpäivänä uskomattoman tunteen pelejä pelatessa verrattuna rattiin, jossa ei värinätoimintoa ole, vaan ymmärtääkseni jokin jousi tms. joka kiristyy ja tuntuu että pistää vastaan aina saman verran kun kääntää, oli auton vauhti ja sijainti radalla mikä tahansa.

Kunnon ratti välittää hienosti tunteen miten auto radalla menee.

Hienon fiiliksen antaa jo se, että on kunnollisen kokonen näyttö edessä, kunnon ratti + polkimet jotka kiinnitetty pelaamista varten tehtyyn ajopenkkiin ( saa ihan kunnon kuppipenkkejä ) ja vielä hyvä äänentoisto. Ainakin omasta mielestä tuosta tulee jo tosi upeat fiilikset.

Olisi tosiaan hienoa tietää mitä kaikkea pystyvät noilla simulaattoreilla saamaan aikaan, ainakin uskon että kuskeille niistä on iso hyöty. Radat ovat mallinnettu niin hienosti, että varmaan saa jonkinlaista tuntumaa ajolinjoista, jarrutuspaikoista yms. ja varmaan pysyy jonkinlainen tatsi ajamisessa kun on taukoa oikeasta formulalla ajamisesta.

Paljon aikoinaan LFS:ää pelanneena, olen todella tyytyväinen siihen mitä PS3 tarjoaa uusimmalla F1 2012 pelillä ja tuosta kun vielä kehitetään, niin kotona pystyy rakentamaan kyllä hienot puitteet omille ajoille :).
 
Viimeksi muokattu:

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Varmaan vaikeaa tosiaan on päästä oikein viimesenpäälle simulaattoreilla ihan täysin oikeaan ajotuntemukseen, en tiedä miten lähelle. Mietin että onkohan tämä simulaattori hyvä tapa selvittää kuskin nopeus, tai saada jotain suuntaa ja eroa eri kuljettajien välille, jos vaikka vertaillaa kuskeja joita suunnitellaan talliin kisa kuskiksi.

Esim. Caterham laittaa Kovalaisen ja Giedo van der Garden vertailuun simulaattorissa :D.
 
Ylös