IWE
Well-known member
- Liittynyt
- 22.6.2004
- Viestit
- 2963
Unohtamatta myöskään Red Bullin sääntöjen vastaisia etusiipiä ja niistä aiheutunutta kohua.
Unohtamatta myöskään Red Bullin sääntöjen vastaisia etusiipiä ja niistä aiheutunutta kohua.
Testit voi läpäistä laittomallakin autolla. Liian taipumisen kieltävä sääntökohta on olemassa mittauksista riippumatta.eihän niissä mitään laitonta ole ollut ? tää on näitä sun höpinöitä jos testit läpäisee silloin auto on täysin lailinen.
tämäkii on monesti käsitelty. Mielestäni jos auto läpäisee se on lailinen oli tapa mitata se mikä hyväänsä. Se on ihan FIA:n moka jos eivät osaa mitata suunilleen samalla rasituksella kuin mikä osiin kohdistuu ajettaessa. ei siis voi läpäistä laittomalla autolla jos ei tarkastaja nukuTestit voi läpäistä laittomallakin autolla. Liian taipumisen kieltävä sääntökohta on olemassa mittauksista riippumatta.
Oliko BARin auto mielestäsi laillinen Imolassa 2005, vaikka sillä ajettiin alipainoisena kisan aikana?tämäkii on monesti käsitelty. Mielestäni jos auto läpäisee se on lailinen oli tapa mitata se mikä hyväänsä. Se on ihan FIA:n moka jos eivät osaa mitata suunilleen samalla rasituksella kuin mikä osiin kohdistuu ajettaessa. ei siis voi läpäistä laittomalla autolla jos ei tarkastaja nuku
Auton punnitsemiseen kun käytettäisiin jotain "autoa nostetaan tietyllä voimalla, jolloin auton kaikkien neljän pyörän pitää nousta irti tarmacista" -järjestelmää niin varmaan joku talli keksisi kivan kiertotavan mittaukseen ja pääsisi ajamaan alipainoisella autolla :idea:. Taitaisi vaan olla vielä vaikeampi toteuttaa kuin nuo siivet, jotka taipuvat ajaessa enemmän kuin mitattaessa.Oliko BARin auto mielestäsi laillinen Imolassa 2005, vaikka sillä ajettiin alipainoisena kisan aikana?
Lakka on ihan hyvä marja. Mutta siipi läpäisi sillä hetkellä käytössä olleen menetelmän joten tuomi on lailinenOliko BARin auto mielestäsi laillinen Imolassa 2005, vaikka sillä ajettiin alipainoisena kisan aikana?
Jaaha taas on päästy siipiinkin tässä keskustelussa.Luulisi muuten olevan aika helppoa lisätä sitä säännöissä mainittua mittausvoimaa esim. kausien välissä, että saataisiin autoihin varmasti joustamattomat siivet.
Siten, että se, kuten Red Bull nyt oli ajon aikana sääntöjenvastainen, mutta meni mittauksissa läpi.Sitä en sit kyllä ymmärrä, että miten BARin alipainoinen auto vuoden 2005 Imolassa liittyy näihin siipikeskusteluihin....
onko todisteita tästä sääntöjenvastaisesta autosta ?Siten, että se, kuten Red Bull nyt oli ajon aikana sääntöjenvastainen, mutta meni mittauksissa läpi.
Siitä on aivan riittävästi kuvallista todistusaineistoa (muunlaista ei voi oikein ollakaan kisan ajalta), etteivät etusiivet pysy "liikkumattomina", kuten sääntö 3.15 edellyttää, vaan siivet taipuivat alaspäin eivätkä siten täytä myöskään kohdan 3.7.1 mittavaatimuksia (etäisyys reference planeen tulee olla vähintään 7,5 cm).onko todisteita tästä sääntöjenvastaisesta autosta ?
Jos sääntöä 3.15 tulkitaan kirjaimellisesti niin kaikki autot ovat sääntöjenvastaisia.Siitä on aivan riittävästi kuvallista todistusaineistoa (muunlaista ei voi oikein ollakaan kisan ajalta), etteivät etusiivet pysy "liikkumattomina", kuten sääntö 3.15 edellyttää, vaan siivet taipuivat alaspäin eivätkä siten täytä myöskään kohdan 3.7.1 mittavaatimuksia (etäisyys reference planeen tulee olla vähintään 7,5 cm).
Tietenkin, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sitä pitäisi tulkita millään tavalla. Jos sääntöä ryhdytään soveltamaan, liikkuvimmat siivet todetaan laittomiksi ensin.Jos sääntöä 3.15 tulkitaan kirjaimellisesti niin kaikki autot ovat sääntöjenvastaisia.
Niinkö sinä allaolevat kohdat tulkitset? Ihan vapaasti, mutta en pidä moista tulkintaa kovinkaan oikeana.Mikään auton osa joka on tuettu yhdestä pisteestä/päästä ei tule koskaan olemaan kirjaimellisesti liikkumaton. Sääntöjen "liikkumaton" tarkoittaa, että ei saa rakentaa mitään mekanismia jolla esim. siipeä voitaisiin liikuttaa auton liikkuessa.
Jos sen jotenkin muuten haluaa tulkita niin ihan miten vaan. Itseppähän siitä kärsit... :tongue:
ote säännöstä 3.15 sanoi:- must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom).
- must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Noinhan se käytännössä meneekin, mutta se ei poista sitä, että auto on ajon aikana laiton, koska ei täytä mainittuja sääntökohtia. Sitä ei vain saada nykymetodein laittomuudesta kiinni.Jos tuota liikkumattomuutta tulkittaisiin matemaattisen tarkasti, olisi jokainen auto laiton eikä kukaan kykenisi laillista autoa rakentamaankaan. JPP:n määritelmä on mielestäni hyvä, eli sääntö on vain ideaali johon ei voida mitenkään päästä, joten käytäntö määritellään mittauksilla jotka täytyy läpäistä.
No se nyt olikin idioottimainen myönnytys FIA:lta. Ei onneksi lopulta vaikuttanut maailmanmestaruuteen.Eikä unohdeta Malesian 1999 +/-5mm. Tuolloin Ferrarin auto oli harvinaisen selvästi laiton, mutta business is business ja täytyi keksiä luova sääntötulkinta jälkikäteen jotta business pelastuu.
Vielä idioottimasempi se oli, koska aiemmassa kilpailussa se oli mennyt semmoisenaan mittauksista hyväksytysti läpi koko viikonlopun ajan, mutta McLaren tallin itkettyä seuraavan kilpailun jälkeen se yllättäen olikin "laiton". Olisi McLaren sitten valittanut jo Nyrren kilpailun jälkeen, mutta eihän sitä nyt voinut Ferrarille aiheuttaa hylkäystä, kun eivät pisteillekään päässeet. Rankkua olisivat hopeanuoletkin ansainneet huijaamisen edesauttamisesta.Noinhan se käytännössä meneekin, mutta se ei poista sitä, että auto on ajon aikana laiton, koska ei täytä mainittuja sääntökohtia. Sitä ei vain saada nykymetodein laittomuudesta kiinni.
No se nyt olikin idioottimainen myönnytys FIA:lta. Ei onneksi lopulta vaikuttanut maailmanmestaruuteen.