Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yks Seppo (nimeä ei ole muutettu) ajo 24*:lla Volvolla jotain 200-300 kilsaa ilman jäähdytysnesteitä, letkun katkettua. Kumman kauan kesti ja ois kai kestänyt vielä kotvan ajelua, mutta pysähdyttyä ei enää lähteny käyntiin.
Hangossa ajettiin 80-luvulla noita katuautojen kiihdytysajoja. Jos vähänkin muisti toimii, niin joku Roadrunneri oli valettu umpeen jäähdytyskanavista, jotta kone olisi tarpeeksi 'jäykkä'. Joku Jokke Hakkarainen?? oli sen kuski???

No joka tapauksessa varttimailin jälkeen se hinattiin aina sitten takaisin varikolle.

Oli aika vinkeitä pelejä remmiahtimien (BMW 1502 yms.), ilokaasujen ja muitten viritysten osalta.

Prätkäpuolella Esa Talikalla oli ilokaasu-Katana. Aika kivasti kiersi se kone.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Autosta riippuen, saattaa tulla jonkunasteen kulumavaurio jo silloin, kun öljynpaineen valo palaa jokusen kilsan.
Tähän kyllä nyt jotain konkreettista linkkiä/dataa siitä millaisia vaurioita on mihinkäkin autoon tullut esmeks 50 kilsan ajon jälkeen valon sytyttyä.

(itsellänihän tuo ei ole sytyskellyt, koska moottori kuuluu vaggineitten ei-öljysyöppöihin. Rouvalla alkoi omassaan palaa lauantaina ja ohjeita soitellessaan kehotin ajamaan rauhassa messariin ja ostamaan paluumatkalla öljyä Keimolasta. Hyvin toimii ja pelittää).

Öljyn merkkivalo ei ole itkupotkuraivareitten arvoinen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tähän kyllä nyt jotain konkreettista linkkiä/dataa siitä millaisia vaurioita on mihinkäkin autoon tullut esmeks 50 kilsan ajon jälkeen valon sytyttyä.

(itsellänihän tuo ei ole sytyskellyt, koska moottori kuuluu vaggineitten ei-öljysyöppöihin. Rouvalla alkoi omassaan palaa lauantaina ja ohjeita soitellessaan kehotin ajamaan rauhassa messariin ja ostamaan paluumatkalla öljyä Keimolasta. Hyvin toimii ja pelittää).

Öljyn merkkivalo ei ole itkupotkuraivareitten arvoinen.
Noh, mulla ei ole muuta kuin oma kokemus Pösöstä jossa kone kilahti täysin totaalisesti 40 kilsaa siitä kun öljynpaineen varoitusvalo syttyi.

Nykyisen auton ohjekirja sanoo, että jos ko. valo syttyy, öljyä on lisättävä *välittömästi* ennen ajon jatkamista. Ja jos valo ei sammu öljyä lisäämällä, on auto hinattava korjaamolle, eikä sitä saa edes yrittää käynnistää. Öljynpaineen varoitusvalo kun saattaa olla myös merkki siitä, että öljypumppu on rikki ja kone ei saa käytännössä voitelua ollenkaan.

Se siis ei ole merkkivalo. Vaan varoitusvalo siitä, että jokin on pielessä niin pahasti, että vaatii välittömiä toimenpiteitä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jospa tämä hiukan selventäisi merkkivalon ja varoitusvalon eroja.

"Tärkeimmät yleensä välittömiä toimenpiteitä edellyttävät varoitusvalot ovat väriltään kirkkaan punaisia, muuta tärkeää tietoa ilmoittava merkkivalo on usein myös oranssinvärinen."


"Vikatilanteessa valo syttyy moottorin käydessä. Valo saattaa palaa ainoastaan, kun moottori on joutokäynnillä, syttyä ajoittain tai se palaa jatkuvasti. Silloin:

- Öljyä on liian vähän, jos valo syttyy vain esimerkiksi kadunkulmissa ajettaessa. Tästä selvitään lisäämällä moottoriin öljyä.

- Öljynpaineanturi saattaa olla rikki. Viallinen anturi on vaihdettava.

- Öljypumppu on viallinen tai öljynpaineen ylipaineventtiili on rikki. Vialliset osat on vaihdettava.

(HUOM tämä kohta): Mikäli valo syttyy ajon aikana, on ajettava tien sivuun, moottori sammutettava ja alustavasti selvitettävä, mikä on vikana."

http://autot.oikotie.fi/uutinen/merkki-ja-varoitusvalojen-kertomaa/20639
 

Örfil

Guest
Minä olen aina ymmärtänyt, että öljyn merkkivalo on "merkkivalo" eikä tiedote siitä, että olet juuri pilannut moottorin käyttökelvottomaksi.
Merkkivalo syttyy merkiksi siitä että auto pitää pysäyttää HETI ja öljyn pinta on liian alhaalla. Kai siinä jokin toleranssi on, mutta ei saatana!

Mutta olen kai turhan tarkka: pesen aina käteni ennen kuin otan jonkun kitaroistani soittoon, putsaan jalkani huolellisesti ennen autoon astumista, imuroin ja pesen auton kerran viikkoon, tsekkaan nesteet ja siivouksen osalta sama koskee koko kämppää. En voi sietää mitään epäjärjestystä, asioiden tarkastamattomuutta ja "hulttiomaista" asennoitumista asioihin millään saralla.

T: kontrollifriikki
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Merkkivalo syttyy merkiksi siitä että auto pitää pysäyttää HETI ja öljyn pinta on liian alhaalla. Kai siinä jokin toleranssi on, mutta ei saatana!

Mutta olen kai turhan tarkka: pesen aina käteni ennen kuin otan jonkun kitaroistani soittoon, putsaan jalkani huolellisesti ennen autoon astumista, imuroin ja pesen auton kerran viikkoon, tsekkaan nesteet ja siivouksen osalta sama koskee koko kämppää. En voi sietää mitään epäjärjestystä, asioiden tarkastamattomuutta ja "hulttiomaista" asennoitumista asioihin millään saralla.

T: kontrollifriikki
Tuo selittää atuloiden käytön runkatessa!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Nyt on Pro Dieselistä jo jokusen tuhannen kilsan kokemus:
Maantiekulutus on pudonnut lukemasta 6,8 litraa/100km (kesärenkailla) lukemaan 5,8 l/100 km. (kitkarenkailla) Tästä oletan noin puoli litraa olevan kitkarenkaiden osuus, 1-2 dl kylmemmän ilman vaikutuksesta (nykydieselit syö vähemmän 4-6 asteen lämpötilassa kuin esim. 20 asteessa) ja loput sitten Pro Dieselin ansioksi.
Kaupunkiajossa en ole eroa huomannut.
En kuitenkaan käytä Pro Dieseliä kulutuksen alentamisen takia vaan karstoittumisen. Jospa ne EGR:t säästyis paremmin tällä, kun näyttäs että Pro Diesel karstottaa niitä vain 6% verrattuna tutkimuksen verrokkipolttoaineeseen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Merkkivalo syttyy merkiksi siitä että auto pitää pysäyttää HETI ja öljyn pinta on liian alhaalla. Kai siinä jokin toleranssi on, mutta ei saatana!

Mutta olen kai turhan tarkka: pesen aina käteni ennen kuin otan jonkun kitaroistani soittoon, putsaan jalkani huolellisesti ennen autoon astumista, imuroin ja pesen auton kerran viikkoon, tsekkaan nesteet ja siivouksen osalta sama koskee koko kämppää. En voi sietää mitään epäjärjestystä, asioiden tarkastamattomuutta ja "hulttiomaista" asennoitumista asioihin millään saralla.

T: kontrollifriikki
Mä en oo noin pedantti. Autoon kulkeutuu väkisinkin kuraa meitin saviselta pihalta, imuroin ja pesen auton suht harvoin. Nesteet tsekkaan pari kertaa/kk.
Olen aika huolimaton. Mutta edes minä en ajaisi autolla jossa öljynpaineen varoitusvalo palaa. En metriäkään, ennenkuin syy on selvitetty ja korjattu.
 

Örfil

Guest
Öljymäärän merkkivalo ≠ Öljynpaineen merkkivalo
Miten tuohon (kumpaankaan) tilanteeseen voi joutua?

Mulla on ollut kortti ja omat autot vuodesta -80 ilman että koskaan olis ollut nesteet vähissä autosta.
Bensa on loppunut pari kertaa, mutta se oli tasan kaks kertaa. Kerran faija jäi tien päälle kun ajettiin Parolasta Hlinnaan pillurallia ja ostettiin liki tyhjään tankkiin tasan litra bensaa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Miten tuohon (kumpaankaan) tilanteeseen voi joutua?

Mulla on ollut kortti ja omat autot vuodesta -80 ilman että koskaan olis ollut nesteet vähissä autosta.
Bensa on loppunut pari kertaa, mutta se oli tasan kaks kertaa. Kerran faija jäi tien päälle kun ajettiin Parolasta Hlinnaan pillurallia ja ostettiin liki tyhjään tankkiin tasan litra bensaa.
Siis tuohon jälkimmäiseen tilanteeseen voi joutua pedanttikin kuski, koska valo voi indikoida öljymäärän vähyyden lisäksi mekaanisiakin ongelmia. Enkä tässä muuten jarnaa mutta kaikki eivät ole öjyn määrää mittaamassa tikulla (kellä sellainen vielä on) ihan joka sunnuntai. Notta heille viestiksi, että jos se valopaholainen (määrä, ei paine) syttyy niin ajelee ihan rauhassa seuraavalle huoltamolle tarkistamaan tilannetta.

Itsehän en ole faijaa koskaan jätättänyt tien päälle. Mainetta ja kunniaa keräsin kyllä parina talvena, kun jarrupaloja vaihdatti parin kuukauden välein. Oliko pakko pitää Saabeja? Kässäri kun otti etupyöriin niin eihän niitä sladiin saanut kuin vasenjalkajarrulla. Jota kyllä käytettiinkin...
 

Örfil

Guest
kun jarrupaloja vaihdatti parin kuukauden välein. Oliko pakko pitää Saabeja?
Lasautin Volvo 142:sta takapöntön puhki hiukka nykyisen Rastin:n kohdalla kun esittelin kavereille että miten paukkaa putkessa kun vetää virrat pois kiihdyttäessä. Isä liki suuttui, mutta sujuvasti valehtelin että "se vaan pamahti" (faija ja minä ollaan ihan eri tasolla teknisesti, ajaa jollain Volvolla vieläkin).

Samaa olen tehnyt samassa tunnelissa mun 1400 cc Intikalla ja jumalauta se pamahtaa makeesti :thumbup: Sillä erotuksella että noi suorat putket ei ihan heti repeä.
- kiihdytys
- virta pois
- virta takas
=> PAM
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Tankkasin melko tyhjään tankkiin Nesteen WTF-Dieseliä. Mitäköhän hyötyä tästä nyt sitten lienee, jos autolla on rapiat 90tkm rullailtu jo peruskuralla ja EGR:t, hiukkasloukut sun muut ovat varmaan jo totaalisen tukkeessa? 15 km tuli vielä matkaa kotiin, mutta tuo matkahan menee vanhoilla putkistoissa olevilla limuilla. Katsellaan kulutusta nyt tankin-parin verran.
 

Örfil

Guest
kun jarrupaloja vaihdatti parin kuukauden välein. Oliko pakko pitää Saabeja? Kässäri kun otti etupyöriin niin eihän niitä sladiin saanut kuin vasenjalkajarrulla. Jota kyllä käytettiinkin...
Tästä tuleekin mieleen siskon häät: "satuttiin" velipojan kanssa autoinemme hiekkatien päähän, josta oli n. 3-4 km pelipaikalle. Kummallakin kyydissä vaimo ja kaksi lasta. Velipoika meni edellä ja kummallakin etuvetoiset ja sitten mentiin - puskuri puskurissa painettiin vasurijarrulla koko stintti aivan peräkanaa. Pojat huusi riemuissaan, vaimot kauhuissaan. "Maalissa" eroa oli n. 30 cm ja aivan saatanallinen pölypilvi perässä parkkipaikalle "Andy" kässäreillä :D

Sisko sittemmin erosi ko. miehestä. Olikin huono rattimies.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tästä tuleekin mieleen siskon häät: "satuttiin" velipojan kanssa autoinemme hiekkatien päähän, josta oli n. 3-4 km pelipaikalle. Kummallakin kyydissä vaimo ja kaksi lasta. Velipoika meni edellä ja kummallakin etuvetoiset ja sitten mentiin - puskuri puskurissa painettiin vasurijarrulla koko stintti aivan peräkanaa. Pojat huusi riemuissaan, vaimot kauhuissaan. "Maalissa" eroa oli n. 30 cm ja aivan saatanallinen pölypilvi perässä parkkipaikalle "Andy" kässäreillä :D

Sisko sittemmin erosi ko. miehestä. Olikin huono rattimies.
Mielummin mä ajan punainen valo mittaristossa, kun vaarannan muiden kyydissäolijoiden hengen. Mutta Venäjällähän sitä vasta ajetaankin kovaa koko perhe kyydissä.:ahem:
 
Ylös