Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Jos noin on, niin silloin suurin vaikutus osumanopeuteen olisi omassa etenemisvauhdissa.
Sitten on vaan sellaisia sankareita joilla on moottoritielläkin jumalaton kiire siirtyä takaisin oikealle kaistalle heti kun ohitettava saatu sivuutettua. Ihan kuin sieltä nyt joku vastaan tulisi samaa kaistaa. Jos ei tule nastoja päälle niin ainakin kurat.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Rage on katoksessa.

Ensihuomiot:

Koslaa on pidetty todella hyvänä edellisen omistajan toimesta.
Kaikki on dokumentoitu, auton mukana tuli kansiollinen kuitteja ja dokumentteja kaikesta mitä koslalle on ikinä tehty. No, pissapojan täyttöjä ei ole kirjattu.
Rangepalstalta sain vinkkiä tarkastuskohteista. Kaikki saadut vinkit tsekattu ja ovat täysin kunnossa.
Autosta ei löytynyt pilkkuakaan ruostetta. Pohjaa en ole kontannut.

Yksi puute löytyi. Apukuskin oven keskuslukitus ei toimi kauko-ohjaimesta, vaan se pitää manuaalisesti avata/sulkea oven nupikasta.

Lähivalot on xenoneihin tottuneelle todella himmeät. Kaukovaloissa piisaa tehoa lisävalojen ansiosta.
Tuulilasin pyyhkijän sulat täytyy huomenna uusia. Jättää kalvoa, joka haittaa rankasti näkemistä sysimärässä ja pimeässä etenkin kun vastaan tulee liikennettä.

Automaatti ei pelitä nykymaatteihin tottuneen mielestä kovin modernisti. Vaihde "luistaa" kaasua painettaessa (eli kierrokset nousevat kiihdytettäessä reilusti enemmän kuin nopeuden muutos edellyttäisi). Vaikuttaa olevan vanhaa tekniikkaa olevan automaatin ominaisuus, sillä ajamassani Discossa vaihteisto käyttäytyi samoin.
Nykyautomaateissahan momentinmuunnin "lukitsee" vaihteet, eikä vaihteisto "luista" kaasua painettaessa.

Auto on "kiinteä" ja Rangen mukana vakiovarusteena tuleva laatuvaikutelma on kestänyt hyvin vuosia. Koslasta ei välity iästään huolimatta epäluottamusta ruokkivia fiiliksiä (huteruutta, kilinäitä, natinoita, epävarmuutta tms)

Rento ja olemuksellaan luottamusta herättävä kulkupeli, joka on ollut hyvässä kodissa. "Kapteeninpenkki" on mun kropalle tehty ja auton kuljettamisen fasiliteetit mukavuusnäkökohdista ovat hienolla tolalla.

Toikin mukaiset, tulevat tuuninkikohteet:
- Tuulilasinpyyhkijöiden uusiminen
- Apukuskin oven lukitusmekanismin tuunaus
- Lähivalojen tehostamisvaihtoehtojen selvittelytyö
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Valtio kerää 2012 autoveroa 1,2 mrd., ajoneuvoveroa 770 milj. ja polttoaineveroa 2,3 mrd. 2012 tienpidon määrärahat 528 milj. :alppu:
Suurin osa kustannuksista on kuntien budjeteissa taajama- ja kaupunkialueiden tiestön ym. autoilua tukevan infran muodossa.

Tuossa yks laskelma pelkästään Helsingin osalta (toki osin hieman asenteellinen, mutta luvut osin täsmännevät)

http://otsokivekas.fi/2009/12/kaupunkiautoilun-hinta/
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Suurin osa kustannuksista on kuntien budjeteissa taajama- ja kaupunkialueiden tiestön ym. autoilua tukevan infran muodossa.

Tuossa yks laskelma pelkästään Helsingin osalta (toki osin hieman asenteellinen, mutta luvut osin täsmännevät)

http://otsokivekas.fi/2009/12/kaupunkiautoilun-hinta/
En lukenut tarkasti juttua kovin tarkasti, mutta jossain kommenteissa ainakin oli käsitetty maan/asuntojen arvon kustannusvaikutus aivan väärin päin. Arvon nousu lisää kustannuksia ei vähennä niitä. Paskoilla liikennejärjestelyillä tulee säästöä sillä sektorilla.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
En lukenut tarkasti juttua kovin tarkasti, mutta jossain kommenteissa ainakin oli käsitetty maan/asuntojen arvon kustannusvaikutus aivan väärin päin. Arvon nousu lisää kustannuksia ei vähennä niitä. Paskoilla liikennejärjestelyillä tulee säästöä sillä sektorilla.
Ööö... jaa. Joko sinä tai minä ei nyt ymmärrä pointtia.

Sieltä kommenttiosiosta vielä tuo subventio lisäksi huomioitavaksi.

työmatkavähennykset 1262M (koko maa)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Lisävaloja autoihinsa laittavat kuuluvat Liikenteessä ärsyttää -toikkiin. Saisivat kieltää lailla.
Perustele miksi huonoilla kaukovaloilla varustetun auton ajoturvallisuutta ei mielestäsi saisi parantaa paremmalla ajovalaistuksella?

Pitäisikö sinun autosi valot mielestäsi vastaavasti "huonontaa" saunalyhdyiksi jotta kaukovalosi eivät olisi parempia kuin niillä, joilla on heikot ajovalot autoissaan jo lähtökohtaisesti?

Vai mikä tässä mättää?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Perustele miksi huonoilla kaukovaloilla varustetun auton ajoturvallisuutta ei mielestäsi saisi parantaa paremmalla ajovalaistuksella?

Pitäisikö sinun autosi valot mielestäsi vastaavasti "huonontaa" saunalyhdyiksi jotta kaukovalosi eivät olisi parempia kuin niillä, joilla on heikot ajovalot autoissaan jo lähtökohtaisesti?

Vai mikä tässä mättää?
Pitää ostaa auto, jossa on valmiiksi kunnon kaukovalot.

Lisäkaukot ovat aika ikävät hajataittoisen näkökentässä. Aivan kuten etusumuvalotkin.

Ne jotka 'huvikseen' ajaa, rikkoen lakia etusumarit päällä, saavat yleensä 'maistaa' mun pitkiä kaukovaloja.:p

T. Teiden riitapukari
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sumuvaloista ei tosiaan olisi ollut elämäni aikana hyötyä kuin ehkä 2-3 kertaa. Täysin tarpeettomat, enkä muista moisia ikinä käyttäneeni. Toisaalta, ei minua ole häirinnyt vaikka jollain olisi sumarit päälläkin - kunhan niitä ei ole suunnattu liikenneasetusten vastaisesti näyttämään ylös.

Kaukovaloa sopii olla reilusti nokalla, jos kuskilla on ymmärräys siitä, milloin ne pitää vaihtaa lyhyille vastaan tulevan lähestyessä.
Eli: Hyvät kaukovalot on asiaa ja tarpeelliset monille, vika on käyttäjässä mikäli vastaantulija häiriintyy - ei siis itse lisävaloissa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Häiritseekö siis lisäpitkät hajataittoisen elämää ratin takana vaikka lyhyille ajovaloille vaihdettaisiinkin oikealla ajoituksella?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Liikenteessä ollessa olisi aina hyvä muistaa, että seuraava vastaantulija saattaa olla hajataittoinen Mosse.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jos autossa on niin paskat normivalot, ettei niillä näe, niin voi joko a) käydä optikolla b) vaihtaa autoa tai c) ajaa päivällä. Lisävalopellet kun vetävät sen valonvaihdonkin aina limitille, ettei jää metriäkään tiestä pimeäksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Häiritseekö siis lisäpitkät hajataittoisen elämää ratin takana vaikka lyhyille ajovaloille vaihdettaisiinkin oikealla ajoituksella?
Niin, siis kaikki valopisteet näkyy kahtena.

Eihän tuo enää paljoa haittaa kun on lasit (vaikkei näkötarkistuksen mukaan tarvis), mutta joilla ei ole laseja, niin haittaa.

Ja varsinkin vanhuksia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos autossa on niin paskat normivalot, ettei niillä näe, niin voi joko a) käydä optikolla b) vaihtaa autoa tai c) ajaa päivällä. Lisävalopellet kun vetävät sen valonvaihdonkin aina limitille, ettei jää metriäkään tiestä pimeäksi.
Lappi täynnä noita.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Perustele miksi huonoilla kaukovaloilla varustetun auton ajoturvallisuutta ei mielestäsi saisi parantaa paremmalla ajovalaistuksella?

Pitäisikö sinun autosi valot mielestäsi vastaavasti "huonontaa" saunalyhdyiksi jotta kaukovalosi eivät olisi parempia kuin niillä, joilla on heikot ajovalot autoissaan jo lähtökohtaisesti?

Vai mikä tässä mättää?
Se varmaan, jottei niitä osata käyttää ja sokaistaan kanssaihmisiä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Sumuvaloista ei tosiaan olisi ollut elämäni aikana hyötyä kuin ehkä 2-3 kertaa. Täysin tarpeettomat, enkä muista moisia ikinä käyttäneeni. Toisaalta, ei minua ole häirinnyt vaikka jollain olisi sumarit päälläkin - kunhan niitä ei ole suunnattu liikenneasetusten vastaisesti näyttämään ylös.

Kaukovaloa sopii olla reilusti nokalla, jos kuskilla on ymmärräys siitä, milloin ne pitää vaihtaa lyhyille vastaan tulevan lähestyessä.
Eli: Hyvät kaukovalot on asiaa ja tarpeelliset monille, vika on käyttäjässä mikäli vastaantulija häiriintyy - ei siis itse lisävaloissa.
Komp.

Mun mielestä suomessakin sais olla laillista niinkuu Ruåttissa, että laitetaan kolme niin isoa lamppua keulalle kun mahtuu. ja referenssi luvun ylärajaksi 150 :frank:
 
Ylös